این خودروها هنوز قصد خداحافظی ندارند!

 

این خودروها هنوز قصد خداحافظی ندارند!

 
طبق قانون سند اهداف توسعه صنعت خودرو ، خودروهایی که ۱۰ سال از تولید آنها می‌گذرد باید از خط تولید خارج شوند.
بر همین اساس رئیس سازمان استاندارد هم در تاریخ 27 مهرماه سال جاری از خروج خودروهای پژو 405 و پراید خبر داده و گفته بود: "در جریان هستم که خودروسازان در حال انجام مقدمات کار برای حذف خودروهای قدیمی و اصلاح خط تولید خود هستند، ولی این‌که زمانی در این خصوص داده شود باید از طریق خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد."
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از جام جم، پیشتر نیز مدیرعامل فعلی ایران‌خودرو از خروج پژو 405 در پایان سال 95 و سپس با یک عقب نشینی یک ساله پایان سال 96 از خط تولید خبر داده بود و مدیرعامل سایپا نیز اعلام کرده بود که هیچ خودرویی توان رقابت با خودروی پراید را از نظر قیمت و کیفیت ندارد و اگر کشوری خودرویی را با قیمت و کیفیت پراید تولید کند ، او از این محصول برای عرضه به بازار داخل حمایت خواهد کرد.
مدیرعامل سایپا همچنین خاطرنشان کرده بود: تا زمانی که تقاضا در پراید وجود داشته باشد، سایپا با ارتقای کیفیت به تولید پراید ادامه خواهد داد.
در حالی که خودروهای پژو 405 و پراید به ترتیب از سال‌های 69 و 72 وارد خط تولید شده‌اند و امروز در کانون توجهات قرار دارند ، می‌توان به خودروهایی اشاره داشت که قدیمی هستند اما به فراموشی سپرده شده‌اند. برهمین اساس می‌توان در سبد محصولات ایران‌خودرو به خودروهای پژو پارس ، 206 و سمند اشاره کرد که به ترتیب از سال‌های 79 ، 80 و 81 در کشورمان تردد می‌کنند. همچنین به تولید دو وانت مزدا از سال 63 و وانت باستانی نیسان جونیور از سال 1349!!! می‌توان اشاره کرد که البته وانت نیسان اخیرا داد وزیر نفت را هم درآورده است!
بیژن زنگنه وزیر نفت ،‌با اشاره به ضرورت خرید کل وانت نیسان‌های کشور برای مدیریت مصرف سوخت، گفته بود: "وانت نیسان‌ها را باید پس از خرید در ذوب آهن بسوزانیم!"
اما چه شده است که با وجود قانونی با این روشنی و صراحت و نارضایتی شدید مردم ، خودروسازان و مسئولان دولتی از عمل به آن طفره می‌روند.
در بحث قطعه‌سازی که به نوعی مادر صنعت خودروسازی نیز به‌شمار می‌آید ، قدیمی‌بودن فناوری قطعات و نیز شیوه‌های تولید این خودروها سبب شده تا کیفیت‌شان نیز پایین باشد به صورتی که گزارش‌های بسیاری از نارضایتی مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی به گوش می‌رسد.
این نارضایتی‌ها انتقاد وزیر صنعت ، معدن و تجارت را هم به عنوان سیاستگذار ارشد صنعت خودرو به دنبال داشته است و وی خواستار تدوین برنامه زمان‌بندی شده برای از رده خارج کردن خودروهای قدیمی از سوی خودروسازان را خواستار شده است.
قدیمی بودن فناوری‌های مرتبط با قطعه سازی همچنین سبب می‌شود تا خودروسازان در بحث تولید خودروهای روز دنیا هم دچار مشکل باشند و این مساله یکی موانع همکاری با خودروسازان بین‌المللی به‌شمار می‌رود.
همچنین رویکرد سودجویانه خودروسازان وطنی و سوءاستفاده بازار و مردم است. آن‌ها بدرستی می‌دانند که مصرف کنندگان ایرانی در این بازار انحصاری و بی‌رقیب همواره تابع آن‌ها هستند و چاره‌ای جز خرید خودروهای قدیمی و بی‌کیفیت با بهایی گزاف ندارند.
بی‌تردید کاهش تعرفه واردات خودروهای ارزان قیمت ، ایجاد قطب سوم و چهارم خودروسازی و سرمایه گذاری اقتصادی و بهره‌گیری از فناوری دانشگاهی در قطعه‌سازی می‌تواند اهرم فشاری باشد تا بازار انحصاری خودروسازان داخلی دچار لرزش شود و شاهد نتایج چشمگیری در کاهش قیمت‌ها و افزایش کیفیت و روزآمدی محصولات باشیم.
آخرین اظهار نظر:
هیچ تصمیم مشخصی برای خروج پراید و پژو از خط تولید گرفته نشده است
رئیس سازمان حمایت‌ مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: وزارتخانه هیچ تصمیمی برای اینکه خودروی پراید و پژو تا آخر سال از خط تولید خارج شوند نگرفته است.
سید محمود نوابی در اراک با اشاره به اینکه گفته شده برخی از خودروها از خط تولید خارج می‌شود اظهار داشت: وزارتخانه هیچ تصمیمی برای اینکه پراید و پژو تا آخر سال از خط تولید خارج شوند نگرفته ولی طبیعی است که هر خودرویی عمری دارد ولی هنوز تصمیمی نگرفته شده و نشر این خبر در رسانه‌ها مورد تایید نبوده است.
وی افزود: اما اینکه بگوییم هیچ‌گاه از خط تولید خارج نمی‌شوند درست نیست زیرا بالاخره هر خودرویی یک دوره‌ای دارد و زمانی که مدل‌های جدید وارد بازار شوند وزارتخانه در ارتباط با اینکه خودروهای قبلی در چه تاریخی از خط تولید خارج شوند تصمیم‌گیری می‌کند.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد آنلاین

 

برچسب : خودرو , نیسان زامیاد , پراید , پژو405 , مزدا وانت , ایران خودرو , سایپا , بازار خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
2

این چه حرفیه میزنید......
19:56  1395/10/02
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهنام : دوستان  عزیز، کارزار شما با عنوان «درخواست صدور دعوتنامه خودرو مازاد وارداتی به منتخبین سامانه یکپارچه توسط شرکت خودروسازی سایپا» تأیید و با موفقیت منتشر شد: https://www.karzar.net/114536 با به اشتراک گذاری این لینک و ارسال آن برای دیگران، این کارزار را اطلاع‌رسانی کنید و از آنها برای جمع‌آوری امضا کمک بگیرید.
جی ۴ سفید : خود جی۴ هم خیلی وقته تحویل ندادن، سازمانی ثبت نام کرده بودیم و قرار بود سی روز کاری بدن که الان شده ۹۰ روز اما هنوز فاکتور هم نکردن!! اگه تولید میشه چرا شاسی نمیکنن؟!
جابر : سلام نوبت من زمستان 403بوده پیام اومده براتبدیل به xu7pولی قبول نکردم
محمدرضا : لطفا تاریخ ثبت نام و زمان واریز پول قطعی را هم اعلان کنید مبارکتون باشد.
پارس تبدیل پیش فروش به تارا : سلام راسته دعوتنامه تارا دستی اومده
محمد : با سلام وسپاس ، لطفا هر کسی تحویل گرفت یک پیام به این گروه بده ، لطفا تا تحویل گرفتید نروید و پشت سرتان را نگاه نکنید، یک عده چشم انتظارند
علی : من فکرامو کردم دیدم واسه سایپا کاری نداره راحت هر کی زنگ میزنه بگه آقا تموم شده ماشینی وجود نداره ما به اندازه که داشتیم دادیم،مگه کاری داره واسش ،نه اینکه بیاد روزی حداقل هزارتا تماس تلفنی رو جواب بده و بگه داخل لیست هستید منتظر پیامک باشید،غیر درگیری چی واسش داره،قشنگ می‌تونه یه کلمه بگه تمام شده و ماشینی وجود نداره،خیال خودشو راحت کنه ،این کار رو نمیکنه چون خودش فراخوان داده تازه اومده تمدیدش کرده،وطبق اون قرارداد و برنامه ای که خودش داشته داره کاراسو انجام میده ،پس الکی نگران نباشید چطور رک و راست اعلام کرده عدم تخصیص به خیلی ها،ولی واسه کسایی که ارسال به خودرساز زده ماشین رو هم تحویل میده،هنوز هم امیدوار به خبر ارسال پیامک تا آخر اردیبهشت هستم ،چون تکمیل وجهی های قبل دیگه تا هفت خرداد و دوازده خرداد سه ماهسون تکمیل میشه وباید ماشین تحویلشون بشه والا سایپا باید روز شمار بهشون سود پرداخت کنه که مبلغ وحشتناکی میشه ،پس خیالتون راحت ،بیشتر تکمیل وجهی های اسفند از مرحله پلاک گذاری دیگه گذشتن و مونده واسه فاکتور وتحویل ،کاری نمونده دیگه ،حالا نوبت تکمیل وجه بقیه است
علی : دوستان مطمین باشین همینطور که واسه بقیه پیامک رفته و طبق برنامه خودشون پیامک دادن انشالله نوبت به کسایی که ارسال به خودرساز شدن میرسه ،واسه اونا هم که روزی شاید هزار نفر زنگ میزنه بهشون اگه یه درصد تهش چیزی نبود واسه راحتی خودشون هم که شده می‌گفتند تمام دیگه خبری نیست ،وقتی میگن تو لیست هستید و منتظر پیامک باشید مطمینما داره یه برنامه ای که حداقل مطابق روش اونهاست رو طی می‌کنه ،امیدوارم از اواخر اردیبهشت این پیامک به دست همه عزیزان برسه
X5 اسفند : چه ماهی پول ریختین ؟؟؟
چانگان cs55🤠 : ما توهم نداریم فقط چون سایپا نمیگه ظرفیت پر شده و میگه حتما پیام میاد ناامید نیستیم . تنها چیزی که من هیچوقت نگفتم اینه که پولم داره بی ارزش میشه و غر هم نزدم .فقط گفتم قطعا ماشین میاد و در انتظار پیامک واریز هستم .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
گلناز دوگانه : کسی میدونه سفید شیری چه رنگی مگه سفید نیست چون من رنگ سفیدو انتخاب کنم ولی نوشته سفید شیری تو فاکتور
ساینا : هریک لایک یک لعنت بر سایپا
حمید آریزو 5 اف ال : سلام مجدد خدمت همه نمیدونم چرا اقا فرشید و الوند بیشتر جواب دوستان 22 رو میدن. من چندین بار پیام دادم. بزرگوارا اگر جواب بدن ممنون میشم. اریزو 5 اف ال قرار داد 27 دی تایید نهایی برج 12 همه مراحل طی شده فقط تحویل خواستم ببینم کی میشه مجوز خروج؟
وحید ساینا دوگانه هفته چهارم اسفند : دعوتنامه اسفند نیامد،نیامد،
تربت حیدریه : دوستان، اگه قیمت کارت طلایی ایران خودرو کسی میدونه، بزاره
دوگانه تبدیلی207 : سلام دوستان بعد تحویل خودرو سود تاخیر کی میدن؟؟
امین فوری اسفند : سلام واقعا فاکتور شدی
ناشناس : مدیر ایران خودرو موظف است به کلیه مصرف کننده های که بلاجبار بدلیل اعزایش ناگهانی سورن اقساطی ثبت نام نموده اند پژو پارس ساده و سفارشی را قبل از فاکتور شدن جایگزین نماید یکی از دلایل فاکتور نشدن همین موضوع است کل حواله داران اولویت دوم پارس زمستان پارس تحویل میگیرند.
Zizi : سلام دوستان، چرا واسه دی ماهی ها اصلا طرح تبدیل نیومد؟؟ تبدیل رنگ,, تبدیل سقف..‌‌.. دوستان دی ماهی کسی هست ک براش تبدیل اومده باشه؟؟
دنا پلاس : سلام دوستان عزیز در موقع تحویل ماشین حتی رنگ ماشین رو هم چک کنید