واردات خودرو در شرایط فعلی مکروه است

 

واردات خودرو در شرایط فعلی مکروه است

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سهم ۲ درصدی صنعت خودرو از رشد اعلامی توسط دولت برای اقتصاد کشور گفت: واردات خودرو در شرایط فعلی مکروه است.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، ثبت سفارش واردات خودرو پس از یک روز وقفه از روز سه شنبه دوباره برای بخشی از واردکنندگان که مجاز هستند فعال شد البته این موضوع موافقان و مخالفانی داشت که برنامه تیتر امشب شبکه خبر به آن پرداخت.
 
احتشام زاده رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در این باره گفت: تحلیل نامناسب باعث می شود که تصور کنیم واردات خودرو اشتباه است این درحالی است که مهمترین کالاهایی که وارد کشور شده اند مربوط به قطعات خودروهایی است که در داخل کشور تولید می شوند.
 
وی در ادامه افزود: براساس دستور معاون اول ریاست جمهوری و با هدف کنترل ارز و حمایت از تولید داخل در بند شش آن امده است که وزارت صنعت و معدن و تجارت درباره واردات خودرو مختار است، ملزم به خدمات پس از فروش است و این وزارتخانه می تواند در این باره تصمیم گیری کند.
 
وی گفت: براساس این تصمیم گیری تحلیل های زیادی در خصوص قیمت گذاری خودروهای وارداتی صورت گرفته است، این تفسیر بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته شد تا بدانیم تعریف ما از نمایندگی های خودرو چیست و اینکه تنها نمایندگی هایی می توانند خودروهای لوکس را وارد کنند یا اشخاص شخص ثالث هم می توانند در این زمینه وارد عمل شوند؟
 
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: پس از 24 ساعت مذاکره و گفتگو با بخشهای مرتبط با بحث واردات خودرو که همچنان هم ادامه دارد تصمیم گرفته شد که نمایندگان رسمی وارد کننده خودرو فقط کسانی باشند که ارتباط مستقیمی با شرکت های تولید کننده اصلی خودرو دارند و صرفا این افراد مجاز به ثبت سفارش واردات هستند.
 
او افزود: در نتیجه 24 ساعت پیگیری و شفاف سازی هایی که در این حوزه انجام شد در حال حاضر نمایندگان رسمی به کسانی اطلاق می شود که که ارتباط مستقیمی با شرکت های تولید کننده اصلی خودرو داشته باشند، همان طورکه خود وارد کنندگان هم مطابق ضوابط فنی خودرو نماینده رسمی متعهد به ارائه خدمات فروش و پس از فروش هستند.
 
وی درباره نظرات واردکنندگان خودرو درباره تصمیم نهایی اتخاذ شده گفت: نمایندگان رسمی علاقمند هستند تا با شرکت مادر در ارتباط باشند، اما تصمیم گیری باید در فضای واقعی صورت بگیرد.
 
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: در سالهای گذشته که در شرایط تحریم ناعادلانه قرار داشتیم واردکنندگان شرایط سختی برای ارائه خدمات پس از فروش داشتند اما در حال حاضر در موضع مذاکره و برابر با تولید کنندگان هستیم.
 
وی گفت: هم اکنون حجم واردات خودرو در کشور 4 درصد از سهم بازار کل کشور است و این مقدار کمتر از نیم درصد در کل جهان است از این رو خودروسازان خارجی سهم 99 و نیم درصدی خود را در جهان با سهم نیم درصدی ایران به خطر نمی اندازد.
 
احتشام زاده گفت: تحلیل نامناسب باعث می شود که تصور کنیم واردات خودرو اشتباه است این درحالی است که مهمترین کالاهایی که وارد کشور شده اند مربوط به قطعات خودروهایی است که در داخل کشور تولید می شوند در عین حال قیمت خودروهایی که در کشور تولید می کنیم و پیشتر وارد می شدند تفاوت چندانی با خودروهای واراداتی ندارد.
 
وی اضافه کرد: دولت در قبال واردات هر خودرو 85 درصد سود می کند، ما نیازمند واردات هستیم.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون سهم عمده ای از واردات ما به قطعات خودرو مربوط می شود افزود: من خواهش می کنم خودمان را با چین و هند مقایسه نکنیم، زیرا فضای بی ثبات قوانین، میزان ارتباطات با کشورهای دیگر و جمعیت کشور با این کشورها قابل مقایسه نیست، لذا اگر کشورهایی حاضر به سرمایه گذاری در کشور ما شده اند به معنای تقاضای تمامی خودروسازان جهان برای سرمایه گذاری در ایران نیست.
 
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: سهم واردات در بودجه کشور جذاب است اما در عمل اینگونه نیست، نیسان مورانو و سوزوکی نشان داد که واردات خودرو باعث کاهش راندامان نیروی انسانی در ایران خودرو شده است، بنابراین این امر تجربه موفقی در کشورمان نبوده است.
 
احتشام زاده با تاکید بر اینکه میزان اشتغال با راندمان رابطه تنگاتنگی دارد افزود: بازدهی نیروی انسانی در کشورما 50 درصد است که به معنی اشتغال زایی دو برابری با بهره وری نصف است البته همه ما به عنوان یک ایرانی افتخار می کنیم اگر بتوانیم همه کالاها را در کشورمان تولید کنیم اما حساسیت بیش از حد روی 4 درصد از سهم بازار بی مورد است، این واردات پوشش تقاضای کیفی در کشور را برعهده دارد.
 
وی گفت: در سال 93 دستور العمل ساماندهی واردات خودرو را در دستور کار داشتیم،در حال حاضر 53 درصد از وارات توسط اشخاص ثالث و مابقی توسط نمایندگی ها صورت می گیرد که حدودا 47 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.
 
وی ادامه داد: از سال 93 به این سو مشخص شد که شرکتهای واردکننده باید با نمایندگی رسمی قرارداد ببندند تا خدمات پس از فروش به این خودروها هم تعلق بگیرد از این رو در مهر 95 اصالت خودروها را مورد ارزیابی مجدد قرار دادیم و اکنون با احتمال 99 درصد دیگر شاهد خودروهای دزدی و غیره در بازار واردات خودرو نیستیم.
 
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران دیگر مهمان حضوری در برنامه تیتر امشب با بیان اینکه واردات خودرو در شرایط فعلی مکروه است گفت: در زمانی که کشور نیازمند رشد اقتصادی و اشتغال است، این دو امر با واردات خودرو ممکن نیست، ما باید خودروساز را وارد کنیم، چین و هند بهترین خودروهای روز دنیا را سوار می شوند زیرا بهترین نمایندگان خودروسازان در این کشورها، خودرو تولید می کنند.
 
محمد رضا نجفی منش با تاکید بر اینکه بازار ایران بازار خوبی است و باید از این پتانسیل بالا استفاده کرد اضافه کرد: خوشبختانه با توجه به قراردادهای اخیر ایران با سیتروئن، پژو و رنو در عمل خودروساز خارجی وارد کشور شده است.
 
وی ابراز عقیده کرد: شرکتی مانند رنو که در ایران مشغول به کار شده بهتر است واردات خودرو را هم زیر نظر خود صورت بگیرد و اگر واردکننده به شرکت مادر متصل نباشد قادر نیست خدمات قابل قبولی به مصرف کنندگان ارائه کند.
 
نجفی منش ادامه داد: با توجه به فشار تحریم ها، توانایی تولید خود را در کشور حفظ کردیم و اینکه دولت رشد اقتصادی کشور را 7.4 درصد اعلام کرده است، بیش از 2 درصد از آمار اعلامی مربوط به شرکتهای خودروسازی در کشور است و این حکایت از سهم واقعی صنعت خودروسازی در اشتغال و رونق اقتصادی دارد.
 
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: برخی علاقه دارند خودروهای لوکس داشته باشند، ما با این امر مخالفتی نداریم اما می توانیم از واردات خودروسازها به کشور به عنوان اهرمی برای اشتغال زایی و شکوفایی اقتصاد کشور بهره ببریم.
 
علی علی آبادی مدیر کل مقررات صادرات و واردات که به صورت تلفنی در برنامه حضور یافت گفت: تصمیم هیات وزیران در شرایط کنونی بر اساس حفظ حقوق مصرف کنندگان بوده است.
 
وی با بیان اینکه در سال 93، 120 هزار خودرو وارد کشور شده است افزود: باید به سمت واردات خودروسازها به کشور حرکت کنیم.
 
وی گفت: در کشور امکان تولید قطعات وجود دارد و این گونه نیست که نیازمند واردات باشیم، از این رو با افزایش تولید می توانیم رشد اقتصادی را در کشور بالا ببریم.
 
علی آبادی با رد خبر برخی از سایتها که اعلام کرده اند واردات خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت متوقف شده است اضافه کرد: وقفه چند ساعته در این باره به علت به روز رسانی سیستم بوده است.
 
اکبریان رئیس کمیسیون صنایع مجلس دیگر مهمان تلفنی برنامه تیتر امشب هم گفت: باید واردات خودرو به کشور ادامه یابد اما نباید خودروهای برندی وارد شوند که امکان ارائه خدمات پس از فروش نداشته باشند.
 
وی تصریح کرد:برای افزایش کیفیت و قدرت رقابت هیچ منعی برای وارادات خودرو وجود ندارد مضاف بر اینکه خودروهای داخلی نیز باید کیفیت خود را ارتقا دهند.
 
 
 
 

منبع

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

کاربر: m&z
1

چرا این خودروهای فوق العاده وطنی رو صادر نمیکنید؟ مگه نمیگید استاندارد روز و با کیفیت و قیمت مناسبه؟ صادر کنید بقیه مردم دنیا هم از این لطف شما مستفیض شوند. نکنه صادرات حرام است؟
12:15  1395/10/22
پاسخ دادن
ارسلان
0

همین بزرگوار که میگه واردات ماشین مکروه است. ماشین داخلی سوار میشه؟ یک درصد فکرشو بکنید که پراید، پژو ، سمند و ..... سوار بشه و بره مسافرت
11:36  1395/10/21
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
8

میگم چطور میشه که وارد کردن 90 درصد قطعات خودرو مکروه نیست. واردات جنسهای فراوان از چین و ورشکست شدن صنعت ایران مکروه نیست. واردات میوهای فراوان که باعث بدبخت شدن کشاورزان شده مکروه نیست. کشتار بیش از 20هزار نفر و معلول شدن 30هزار از مردم ایران به دلیل کیفیت پایین ماشینها مکروه نیست و ....... جمع کنید بابا
22:27  1395/10/16
پاسخ دادن
ناشناس
1

از ماست که بر ماست!
15:03  1395/10/16
پاسخ دادن
اریا بهمن
10

به خدای ایران قسم،اگر تولیدات داخل در حد متوسط استاندارد روز باشد و یک بازار رقابتی در تمام سگمنتهای موجود رو شاهد باشم،به هیچ عنوان سمت ماشینهای وارداتی نخواهم رفت.👍👍👍
23:58  1395/10/15
پاسخ دادن
علی
6

اصلا اهمیت نمیدن به مردم براشون مهم نیست فقط حرف میزنن
21:35  1395/10/15
پاسخ دادن
سعید
0

واردات درحال حاضر مکروه است ولی کشتن مردم توجاده ها با پراید و....حلاله.آیا خودت حاضری خانواده ات را با خودروی تولید حلال تو جاده بفرستی ؟یافقط شعار میدی؟هان بگو خودت خودرو حلال سوار میشی یا مکروه؟
20:23  1395/10/15
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسی : امروز زنگ زدم نمایندگی گفتم ۵ماه گذشته تارا v4lxثبت نام کردم خبری نیست گفت هنوز میگه lxکلا فاکتور نشده میگه چکار کنیم آلات من که ماندم از دست اینا
تیتانیوم ۲ بهمن : ظاهرا کسایی که فاکتور شدن امروز به این سایت سر نزدن
علی : سلام دوست عزیز ،اوه بعد چند ماه تازه شما متوجه شدین!؟همه ما تقریبا همین مشکل رو داریم و امیدواریم که از همین هفته تا آخر اردیبهشت انشالله پیامک تکمیل وجه بیاد واسمون ،
چانگان cs55🤠 : خیر فقط اونایی که اسفند ۱۴۰۱ ثبت نام کردند می توانند خودرو انتخاب کنند
تارا دستی تیتانیوم تحویل۲۷ دی : سلام امروز کیا فاکتور شدن؟
مجید : سلام منم پلاک فعال ندارم واسم عدم تخصیص زده ایا کسی هست اطلاعی از این موضوع داشته باشه ممنون میشم❤️
S5ccc : اونهایی که کامنت میزارید.زیر پست من. گفتم که خیلی بی وجود هستید. چون نمی تونید حقتون رو بگیرید.فقط لات مجازی هستید متاسفم شما حتی وجود نکردیت.چیزی که خودتون گفته بودین رو انجام بدید.موندم چجور روتون میشه دوباره میاین تواین گروه.حداقل اسمتونو عوض کنید که کسی ندونه شما بودین که دیروز بلوف میزدید. ضمنا اونهایی که شهرستان بودن حد اقل میتونستن جلو نمایندگی جمع بشوند متاسفم شما طاقت شنیدن حرف حساب هم ندارید. چجوری صحبت از حق و حقوق میکنید. فکر کنم یه مشت بچه هستید که باباتون براتون ماشین خریده.
s3 مهرماه : از کجا خبر داشتن آخه که اینهمه نیرو آورده بودن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
s3 اصفهان : سلام دوستان. بنده اسفند پارسال قرار بود S3 اتومات تحویلم بشه که هنوز شاسی هم نشده بواسطه آشنای فامیلهای خانمم پبگیری کردیم از یکی از سرتکنسین های کرمان موتور که خبر دادند اصلا خط تولید S3 فعال نیست و مونتاژ کارها در سالن J4 و T8 مشغولند. در ضمن اون تعدادی هم که تولید شده مدتیه حمل نشده . در نهایت گفته بود اگر خیلی خوشبین باشیم امسال بغیر از J4,T8 هرخودرو شاسی بشه دست کم سه ماه بعد بدست صاحبش برسد.حالا پیش بینی برای شاسی ما گفته بود نیمه دوم خرداد چون فعلا نه موتور دارن نه بقیه وسایل برای مونتاژ فقط لاستیک و بدنه موجوده یعنی دست کم نیمه شهریور ماشین میاد دستمون.
If7 : سلام سورن دوگانه ثبت نام کردم در سامانه یک پارچه وموعد تحویل هم زده بهار ۱۴۰۳ دو بار هم پیامک تبدیل امده تبدیل نزدم کسی میدونه کی پیامک واریز میاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : خدا کریمه دعوتنامه اسفندیا بیاد نگران نباشید فقط خواهشن به کسی اعتماد نکنید ازتون خواهش میکنم خوبی هم بگه باور نکنید
امیر : منم 19 اسفند پذیرش شدم هنوز فاکتور نشدم
فروش فوری 90 روزه : دوستان اگه کسی فروش فوری نود روزه فاکتور شده اعلام کنه بدونیم . ممنون میشم
محمدتقی : بیش باد و کم مباد
محمدرضا : تکمیل وجه اسفند کسی فاکتور نشده موتور جدید؟؟
علیرضا : سلام دوستان پژو پارس سفارشی خیلی کم هست تو بازار و تا خرداد هم بیشتر تولید نمیشود هرچه هست مدل 1402هست که 740قیمت خورده مدل 1403نهایتش 5000 تولید بشه زیر 800ملیون قیمت ماشینتون نفروشین تا تیرماه تا 850ملیون هم قیمت میخوره
علی دی ماه : کدوم از شما اولین بارتونه تو عمرتون ماشین ثبت نام کردین ؟؟حدس می‌زنم اکثرا متولدین 80 هستین برا همونه زیاد سوال میکنید اشکال نداره کم کم پخته میشین
پارس زمستان : پارس سفارشی کی پیام میده
محسن : ممنون آقا صابر گل
تحویل اسفند : تا چندم دی وقت واریز داشته؟