ثبت سفارش واردکنندگان متفرقه خودرو از کانال رسمی ها

 

ثبت سفارش واردکنندگان متفرقه خودرو از کانال رسمی ها

 
در حالی ثبت‌سفارش واردات خودرو برای نمایندگی‌های واسطه‌ای و متفرقه بسته شده است که بسیاری از واردکنندگان نسبت به خلأ شکل گرفته در این بازار و بروز تخلفاتی در این حوزه هشدار می‌دهند. وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌دنبال ابلاغ دستورالعمل کنترل بازار ارز از سوی معاون اول رئیس‌جمهور در تاریخ ۱۲ دی‌ماه سال جاری، در ابتدا ثبت‌سفارش واردکنندگان واسطه‌ای را بست و بعد از یک هفته واردکنندگان متفرقه را نیز از لیست ثبت‌سفارش حذف کرد.
به گزارش اقتصادنیوز ، در این بین، کارشناسان نبود واردکنندگان متفرقه را موجب شکل‌گیری خلأ در بازار به‌دلیل کاهش عرضه و انحصار عنوان می‌کنند، موضوعی که انجمن واردکنندگان خودرو طی یک‌ماه گذشته بارها نسبت به آن هشدار داده و متضرر واقعی در این میان را مشتریان خودرو دانسته است. از نظر انجمن، با ممنوعیت فعالیت واردکنندگان متفرقه، در واقع 51 درصد منبع واردات خودرو به کشور حذف می‌شود بنابراین یک خلأ جدی در بازار خودروهای وارداتی به وجود می‌آید که رفع این خلأ نیز موجب شکل‌گیری مجراهای جدید خواهد شد.
 
حال در شرایطی وزارت صنعت بعد از گذشت یک ماه از تغییر در قوانین و مقررات واردات خودرو حاضر به بازنگری در نوع مقررات خود نیست و همچنان واردات خودرو به کشور را منوط به دارا بودن نمایندگی از شرکت مادر عنوان می‌کند که به گفته کارشناسان خلأ شکل گرفته در بازار خودروهای وارداتی از دو مسیر یا کانال می‌تواند پر شود. اولین مسیر اینکه شرکت‌های واردکننده رسمی، سرمایه‌گذاری خود در این حوزه را افزایش دهند تا حجم واردات خودرو به کشور بیشتر شود و از این راه خلا به‌وجود آمده را پر کنند.
 
مسیر دومی که به‌نظر می‌رسد محتمل‌تر است مشارکت واردکنندگان نماینده با شرکت‌های متفرقه است. این مشارکت البته بیش از آنکه به نفع واردکنندگان متفرقه باشد به ضرر آنها و به نفع نمایندگی‌ها است؛ زیرا در این بین یک سیستم جدید تحت عنوان «مجوز فروشی» یا «ثبت‌سفارش‌فروشی» رونق می‌گیرد. این تخلف هرچند موجب از سرگیری دوباره فعالیت شرکت‌های متفرقه می‌شود، اما به‌طور حتم افزایش قیمت خودروهای وارداتی را به‌دنبال دارد، موضوعی که در نهایت دودش به چشم مشتریان می‌رود.
 
در حالی بنا به قوانین وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط کنونی واردات خودرو تنها از طریق شرکت‌های نماینده به کشور مجاز است که بازار خودروهای وارداتی با نزدیک شدن به شب عید با مشکلی به نام کاهش عرضه مواجه شده است. این موضوع در شرایطی تشدید می‌شود که وزارت صنعت ثبت‌سفارش‌های ماه‌های گذشته واردکنندگان متفرقه را نیز آرشیو کرده و بازگشایی دوباره آنها را مشروط به تایید شدن از سوی اداره استاندارد دانسته است. این موضوع موجب ‌می‌شود عرضه خودرو به کشور کاهش پیدا کند. از آنجا که به‌نظر می‌رسد، وزارت صنعت و معدن به تبعات قوانین و مقرراتی که در این حوزه اعمال کرده است، توجهی ندارد، بسیاری معتقدند در صورت ادامه این روند یکی از کانال‌هایی که می‌تواند خلأ افت عرضه در بازار را کاهش دهد، افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های واردکننده رسمی است.
 
به اعتقاد برخی از کارشناسان، درصورتی‌که نمایندگی‌ها بخواهند خلأ موجود را پر کنند به میزان 10 تا 20 درصد ممکن است موفق به این کار شوند؛ زیرا آنها توانایی افزایش سرمایه و بالا بردن حجم واردات را بیش از این ندارند. هرچند این مسیر برای واردکنندگان نماینده باز است، اما به‌نظر می‌رسد که دست‌اندازهای زیادی در این جاده وجود دارد که شک و شبهه نسبت به از بین بردن مشکل عرضه از این کانال را افزایش می‌دهد.
 
این موضوع را فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نیز  محتمل می‌داند. به گفته او واردکنندگان رسمی همواره یک میزان مشخصی سرمایه را برای بازار خودروهای خارجی در نظر گرفته‌اند که براساس آن اقدام به واردات کرده‌اند. به گفته احتشام‌زاد در شرایطی که بازار خودروهای وارداتی با ثبات قوانین و مقررات نیز همراه نیست؛ بنابراین افزایش سرمایه‌گذاری در آن ریسک به حساب می‌آید و به‌نظر می‌رسد نمایندگی‌ها نیز تمایل چندانی به افزایش میزان سرمایه خود در این بازار نخواهند داشت.
 
از آنجا که پر کردن خلأ واردات از این کانال چندان محتمل نیست؛ بنابراین واردکنندگان براساس تجربه گذشته از کانال دیگری به نام «مجوز فروشی» یا «ثبت‌سفارش‌فروشی» به‌منظور تامین نیاز بازار خبر می‌دهند، موضوعی که واردکنندگان متفرقه در سال 1390 نیز آن را تجربه کرده‌اند. در آن مقطع نیز به‌دنبال ممنوع شدن واردات خودرو برای متفرقه‌ها تنها نمایندگی‌های رسمی اجازه واردات به کشور را داشتند. از آنجا که معمولا سهم واردات خودرو ازسوی شبکه نمایندگی رقم ثابتی داشته است و واردکنندگان متفرقه نیز خواهان فعالیت در بازار بودند؛ بنابراین سیستمی تحت‌عنوان «ثبت‌سفارش فروشی» شکل گرفت.
 
براین‌اساس واردکنندگان رسمی با دریافت مبلغی بین 5 تا 10 میلیون تومان بسته به نوع خودرو، امکان ثبت‌سفارش را به شرکت‌های متفرقه می‌دادند. حال درصورتی‌که وزارت صنعت حاضر به بازنگری در قوانین نشود و تنها واردکنندگان نماینده، مجوز فعالیت را دارا باشند، بار دیگر شاهد بروز این ماجرا در بازار خودروهای وارداتی خواهیم بود؛ موضوعی که به گفته کارشناسان افزایش قیمت در این بازار را به همراه خواهد داشت.
 
در این زمینه، مصطفی خدری، واردکننده خودرو می‌گوید: هر زمان که واردات خودرو برای متفرقه‌ها بسته شد، راهی جز خرید ثبت‌سفارش از طریق نمایندگی‌های رسمی نداشته‌ایم. وی با اشاره به اینکه تنها گزینه‌ای که در شرایط موجود می‌تواند موجب حضور ما در بازار باشد، خرید مجوز ثبت‌سفارش از نماینده‌ها است، عنوان می‌کند: درصورتی‌که مجبور به خرید از این بخش باشیم قطعا قیمت خودروهای وارداتی در بازار افزایش خواهد یافت.
 
در همین زمینه نیز احتشام‌زاد با اشاره به اینکه خرید مجوز ثبت‌سفارش افزایش قیمت خودروهای وارداتی را به‌دنبال دارد، می‌گوید: واردکنندگان متفرقه در حال حاضر 3 درصد ارزش Cif خودرو را به نمایندگی‌ها پرداخت می‌کنند و در صورت خرید مجوز نیز آنها مجبور به پرداخت هزینه‌‌ دیگری بین 5 تا 10 میلیون تومان به‌صورت حداقلی هستند که این موضوع به معنی افزایش هزینه‌های آنها است.
 
وی یکی از تبعات این موضوع را کاهش قدرت رقابت‌پذیری واردکنندگان متفرقه در بازار می‌داند و می‌گوید: هر چند حاشیه سود متفرقه‌ها کاهش پیدا می‌کند اما در هر صورت به‌دلیل افزایش هزینه‌ها، قیمت خودرو در بازار با افزایش مواجه می‌شود، زیرا شرکت‌ها نیز برای بالانس قیمت‌ها، حاشیه سود خود را افزایش می‌دهند.
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , ثبت سفارش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسی : امروز زنگ زدم نمایندگی گفتم ۵ماه گذشته تارا v4lxثبت نام کردم خبری نیست گفت هنوز میگه lxکلا فاکتور نشده میگه چکار کنیم آلات من که ماندم از دست اینا
تیتانیوم ۲ بهمن : ظاهرا کسایی که فاکتور شدن امروز به این سایت سر نزدن
علی : سلام دوست عزیز ،اوه بعد چند ماه تازه شما متوجه شدین!؟همه ما تقریبا همین مشکل رو داریم و امیدواریم که از همین هفته تا آخر اردیبهشت انشالله پیامک تکمیل وجه بیاد واسمون ،
چانگان cs55🤠 : خیر فقط اونایی که اسفند ۱۴۰۱ ثبت نام کردند می توانند خودرو انتخاب کنند
تارا دستی تیتانیوم تحویل۲۷ دی : سلام امروز کیا فاکتور شدن؟
مجید : سلام منم پلاک فعال ندارم واسم عدم تخصیص زده ایا کسی هست اطلاعی از این موضوع داشته باشه ممنون میشم❤️
S5ccc : اونهایی که کامنت میزارید.زیر پست من. گفتم که خیلی بی وجود هستید. چون نمی تونید حقتون رو بگیرید.فقط لات مجازی هستید متاسفم شما حتی وجود نکردیت.چیزی که خودتون گفته بودین رو انجام بدید.موندم چجور روتون میشه دوباره میاین تواین گروه.حداقل اسمتونو عوض کنید که کسی ندونه شما بودین که دیروز بلوف میزدید. ضمنا اونهایی که شهرستان بودن حد اقل میتونستن جلو نمایندگی جمع بشوند متاسفم شما طاقت شنیدن حرف حساب هم ندارید. چجوری صحبت از حق و حقوق میکنید. فکر کنم یه مشت بچه هستید که باباتون براتون ماشین خریده.
s3 مهرماه : از کجا خبر داشتن آخه که اینهمه نیرو آورده بودن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
s3 اصفهان : سلام دوستان. بنده اسفند پارسال قرار بود S3 اتومات تحویلم بشه که هنوز شاسی هم نشده بواسطه آشنای فامیلهای خانمم پبگیری کردیم از یکی از سرتکنسین های کرمان موتور که خبر دادند اصلا خط تولید S3 فعال نیست و مونتاژ کارها در سالن J4 و T8 مشغولند. در ضمن اون تعدادی هم که تولید شده مدتیه حمل نشده . در نهایت گفته بود اگر خیلی خوشبین باشیم امسال بغیر از J4,T8 هرخودرو شاسی بشه دست کم سه ماه بعد بدست صاحبش برسد.حالا پیش بینی برای شاسی ما گفته بود نیمه دوم خرداد چون فعلا نه موتور دارن نه بقیه وسایل برای مونتاژ فقط لاستیک و بدنه موجوده یعنی دست کم نیمه شهریور ماشین میاد دستمون.
If7 : سلام سورن دوگانه ثبت نام کردم در سامانه یک پارچه وموعد تحویل هم زده بهار ۱۴۰۳ دو بار هم پیامک تبدیل امده تبدیل نزدم کسی میدونه کی پیامک واریز میاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ابوالفضل : تازه امروز گرفتم‌
حسام : بعد از افزایش قیمت مجدد
Ae : الکیه نیومده ک
تکمیل 19 دی موعد 30 بهمن : سلام دوستان صفحه کاستومر بنده فقط 6 مورد تیک سبز زده روی هفتم می چرخه 6 مورد دیگه پائین داره هیچ نوشته یا نشانه ی کنار تاریخ ها نیس مال شما هم اینجوره راه داره درستش کنم
صابر : تارا دستی ها نسبت به اتومات باید زودتر از موعد تحویل بدهند باز هم ایران خودرو زنگ بزن شاید زودتر دادند یا مرداد گفتن مابقی واریز وجه کن
صادق : سلام الان کلاس چند فاکتور میشه
پارس سفارشی زمستان : سلام دوستان کسی می‌دونه پیامک پارس سفارشی کی قراره بیاد؟
فرهاد : واقعا؟ بسلامتی انشالله . من که فعلا فقط تخصیص شده فاکتورش قرمزه هنوز. تاریخ قراردادتون کی بوده؟
مردم ظلم طلب : یه چیزی بگم میخوام بگم خاک بر سر همه ما که فقط لب ودهنیم فقط بلدیم‌حرف مفت بزنیم بخدا هر چی سرمون بیاد حقمونه دیگه غیرتی نیست یه کاری به سر ما اوردن که دیگه غیرتی نداریم اگه داشتیم تا حالا باید خاک ایران خررو رو به توربه کشیده بودیم
رضا : سلام سحر خاتم ایشاالله 21م دعوتنامه میاد