سه پرسش درباره قرارداد مشکوک خودرویی با پژوسیتروئن

 

سه پرسش درباره قرارداد مشکوک خودرویی با پژوسیتروئن

 
ایدرو اعلام کرده آماده رفع هرگونه شبهه و پاسخگویی به پرسش های مطروحه درباره قراردادهای خودرویی با فرانسه است. در این راستا ۳ پرسش و ابهام مهم در خصوص قرارداد شرکت پژوسیتروئن با شرکت سایپا وجود دارد که امید است ایدرو به آن پاسخ دهد.
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، قراردادهای منعقد شده بین شرکت های خودروساز ایرانی با شرکت های فرانسوی پژو سیتروئن و رنو انتقادات گسترده ای را در بین محافل کارشناسی و فعالان اقتصادی و سیاسی در پی داشته است.
 
در همین رابطه محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در مصاحبه با تسنیم با بیان اینکه شرکت پژو - سیتروئن هم زمان با دو خودروساز ایران وارد مشارکت شده که این مسئله تشدیدکننده انحصار است، گفت: قرارداد منتشر شده محرمانه تلقی شده و آن را منتشر نکرده‌اند که این امر بسیار مبهم و مشکوک است.
 
سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در مصاحبه با تسنیم با بیان این که قیمت واقعی سایپا کاشان بسیار بیشتر از رقمی است که به پژو-سیتروئن فروخته شده است گفت: کمیسیون این موضوع را در دستور کار خود دارد و حتماً پیگیری های لازم انجام میشود.
 
پیرو انتشار این مصاحبه ها سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که در دفاع از قراردادهای ایران با خودروسازان فرانسوی گوی سبقت را از خودِ شرکت های طرف قرارداد ربوده است جوابیه ای را تنظیم کرد و ضمن تلاش برای توجیه و رفع انتقادات نوشت: متن تفاهم نامه و قرارداد رنو-سیتروئن به رویت اعضای کمسیون صنایع مجلس رسیده است.
 
خبرگزاری تسنیم جهت تنویر افکار عمومی و در پاسخ به مطالب مطرح شده در جوابیه سازمان گسترش که روز گذشته منتشر شد نکات ذیل را به استحضار می رساند:
 
1- ایدرو مدعی شده است قیمت فروش شرکت سایپاکاشان به پژو فرانسه بر اساس محاسبات کارشناسی انجام شده است. سوال کارشناسان صنعت خودرو این است که چرا شرکت سایپا کارخانه‌ای که برای احداث آن معادل 500 میلیون یورو هزینه کرده و فقط 5سال از بهره‌برداری آن سپری شده و همواره سودده بوده و عمده بدهی آن تسویه شده و در شاهراه حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی قرار دارد را فقط 300 میلیون یورو قیمت گذاشته است؟ این ارزان‌فروشی در راستای حمایت از تولید ملی فرانسه است یا ایران؟
 
2- ایدرو ادعا کرده است جزئیات قراردادهی خودرویی وسیله وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمسیون تخصصی مجلس ارائه شده و مورد کنکاش و بحث و بررسی نمایندگان کمسیون قرار گرفته است. این در حالی‌ست که بر اساس اظهارات نمایندگان عضو کمیسیون صنایع  وزیر صنعت در جلسه‌ی سه ماه پیش در محل کمیسیون توضیحاتی ارائه کرده است اما توضیحات وزیر برای نمایندگان قانع کننده نبود و علیرغم قول و قرار شد مبنی بر ارزیابی این موضوع در جلسات بعدی متأسفانه تاکنون 3 ماه از آن جلسه گذشته و هنوز خبری از برگزاری جلسه دیگر برای بررسی قراردادهای جدید خودرویی نیست.
 
3- ایدرو در جوابیه خود اعلام کرده: این وزارتخانه و سازمان گسترش آمادگی رفع هرگونه شبهه و پاسخگویی به پرسش های مطروحه درباره این تفاهم نامه و قرارداد می باشد. در این راستا پرسش‌ها و ابهامات زیر در خصوص قرارداد شرکت پژوسیتروئن با شرکت سایپا وجود دارد که تسنیم امیدوار است ایدرو در راستای تنویر افکار عمومی به ‌آن‌ها پاسخ دهد.
 
الف) وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نمایشگاه مطبوعات در تاریخ 20/8/95 اعلام کرد:" رنو با ایران خودرو و سایپا قرارداد داشت و این دو خودروساز را به جان یکدیگر انداخته بود و منافع ما محقق نمی شد؛ بنابراین تصمیم گرفته شد که سازمان گسترش به صورت یک به یک مذاکره کند" حال سوال این‌جاست که وزارت‌خانه تحت نظر ایشان چگونه مجوز انعقاد قرارداد همزمان شرکت پژوسیتروئن فرانسه با ایران‌خودرو و سایپا را صادر کرده است؟
 
ب) بر اساس دستورالعمل صدور جواز تاسیس 10 رشته صنعتی که در تاریخ 16/5/93 به امضای وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیده است، هر شرکت خارجی اجازه دارد فقط با یک شرکت داخلی قرارداد تولید خودرو تحت لیسانس داشته باشد. حال سوال این‌جاست چرا آقای نعمت‌زاده دستورالعملی که خود امضا کرده است را نقض کرده است؟
 
ج) با توجه به این‌که شرکت پژوسیتروئن خودروهای برند پژو و سیتروئن خود را بر روی پلتفرم مشترک تولید می‌کند، تولید خودروهای برند سیتروئن از منظر انتقال فناوری آورده جدیدی برای صنعت خودرو ایران نخواهد داشت. زیرا قطعات خودروها با قطعات پژو یکسان بوده و آورده جدیدی برای صنعت قطعه‌سازی ندارد. از سوی دیگر به دلیل عدم طراحی خودروهای جدید در شرکت مشترک، در حوزه طراحی نیز شاهد ارتقای فناوری نخواهیم بود. حال سوال این‌جاست ایدرو و وزارت صنعت نسبت این قرارداد با بیان رهبری انقلاب مبنی بر لزوم انتقال فناوری در قراردادهای خارجی را چگونه تعریف کرده‌اند؟
 
امید است سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با پاسخ مستدل و مستند به ابهامات مطرح شده زمینه تنویر افکار عمومی را فراهم آورد.
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ایدرو , قرارداد , پژو سیتروئن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

مسعود
4


در حالیکه شرکت سایپا امید داشت با امضای قرارداد جدید همکاری با شرکت کیا موتورز، همکاری خود با این شرکت کره ای را احیا کند اما شرکت کیا موتورز حاضر به پذیرش شرایط شرکت سایپا نشده است. این در حالی است که شرکت سایپا مدتی است به حیاط خلوت شرکت‌های درجه دو چینی در ایران تبدیل شده است و به تولید خودروهای چینی با قیمتی چندین برابر کشور چین در ایران می پردازد
22:15  1395/11/20
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فاطمه : شما چه دینی قبول دارید چرا واسه اسفند هیچ خبری نیس کی دیگه آهای ملت اگه من خودکشی کردم همش تقصیر اینا هس چون زندگیم خراب شد سر این ماشین لعنتی ۲ سال پیش من قرض کردم ثبت نام کردم بفهم آ
شاهین اتوماتیک 90 روزه دی 402 : بله، دوستانی بودن که قبلا گرفتن. مثل اینکه حدود یکی دوماه طول می کشه
شاهین اتوماتیک 90 روزه دی 402 : سلام، اینجوری که من از طریق یه ویس توی یکی از گروه ها شنیدم، تولید شاهین اتوماتیک به خاطر ایراد نرم افزاری گیربکس قطره چکانی شده ولی تولید شاهین G و GL مثل قبل ادامه داره. و سایپا داره روی ایراد نرم افزاری کار می کنه.
هفته چهارم اسفند : دوستان باز دعوتنامه پیشنهادی تمدید کردن اما تا آخرین لحظه ما جز ماشین خودمون چیزی نخواهیم گرفت و کوتاه نیاین فقط پیگیر باشین به هر جا که تونستین زنگ بزنین تا این بی شرف ها ماشین بدن
سانیا : بنظرتون اطلس تولید انبوه بشه قیمتش میرسه به ۵۲۰ ۵۳۰ ؟
J4 : چ ماشینی؟ احتمالا همین روزاس ک تحویلت بدن
امیررضا : شما از سامانه یکپارچه ثبتنام کردید؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
60019تحویل 29اسفند به 21 : 16دی کسی هست فاکتور نشده باشه
دوگانه دی : بنده هم26واریز داشتم فاکتور نشدم
تیوتری : بازم خداروشکر روز تعطیل یادشون افتاد پلاک کنن منم 6ام فاکتور شدم الان دیدم پلاک شدم
سلام : سلام چه تاریخی تکمیل وجه کرده بودی؟
اصغر : تو دنیا از یک میلیارد به پایین ماشین نیس، سیصدرو ازکجا شنیدی؟ موتورسیکلت هم سیصد نمیدن چه برسه به ماشین
مهدی : کسی هست دعوت نامه پیشنهادی را قبول کرده باشه؟؟؟؟
بابک : ممنونم آقا رضا بابت راهنمایی به امید خدا همگی زود به ماشین برسن
مهدی : این کلاهبرداری است اگر با نفرستادن دعوتنامه بخواهند مارا مجبور به پذیرش دعوتنامه پیشنهادی کنند. اما بعید میدانم اینجور بشود تمدید شده باشد احتمالا سامانه بروز رسانی نشده است
مهدی : سلام طبیعا امروز باید دعوت نامه اسفند بیاد منتظریم ببینیم میاد
رضا دوگانه بهمن : سلام آقا بابک نه جمعه تعطیله اینا دیروز فاکتور شدن امروز مشخص شد