بازی جدید برای قیمت‌گذاری پژو 2008

 

بازی جدید برای قیمت‌گذاری پژو 2008

ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) در حالی با ارسال نامه‌ای به شورای رقابت، نظر این شورا را در مورد قیمت پژو 2008 جویا شده که با این اقدام، عملا پای شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودروهای پسابرجامی باز شد. آن طور که رئیس شورای رقابت در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد، ایکاپ چندی پیش با ارسال نامه‌ای خواستار اعلام نظر شورا در مورد محدوده قیمتی پژو 2008 شده است. رضا شیوا با بیان اینکه هم‌اکنون کارشناسان شورا مشغول بررسی درخواست ایران خودرو هستند، گفت: تا نتایج کارشناسی اعضای شورای رقابت اعلام نشود، نمی‌توان در مورد قیمت پژو 2008 نظر قطعی داد.اظهارات وی در شرایطی است که مشخص نیست شورای رقابت از ایران خودرو خواسته تا جزئیات قیمتی پژو 2008 را ارسال کند یا ایران خودرو داوطلبانه در این مورد با شورا نامه‌نگاری کرده است.
 
 
 
روال معمول تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت به این شکل است که خودروسازان سالی یک یا دو بار مدارک و مستندات خود را مبنی‌بر بالا رفتن هزینه‌های تولید، به این نهاد فرا قوه‌ای ارسال و خواستار مجوز افزایش قیمت می‌شوند. در نهایت شورای رقابت نیز پس از بررسی مستندات ارائه شده و لحاظ کردن شاخص‌های تورم و کیفیت، قیمت جدید خودروها را اعلام می‌کند. این روال البته بیشتر مختص خودروهای تولیدی عرضه شده به بازار بوده و شورای رقابت در مورد خودروهای خارجی جدید (پسابرجامی‌ها) به‌نوعی بلاتکلیف است. البته رئیس شورای رقابت در گفت‌و‌گوی یک سال و نیم قبل خود با دنیای‌اقتصاد تاکید کرده بود که دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو مبتنی‌بر شرایط خودروسازی کشور در دوران جدید (پساتحریم) است. در آن زمان از این گفته شیوا این گونه برداشت شد که شورای رقابت قصد ورود به قیمت‌گذاری خودروهای پسابرجامی را دارد، هرچند شورا رسما هیچ‌گاه نه این موضوع را تایید کرده و نه تکذیب. به‌عبارت بهتر، شورای رقابت فعلا موضع مشخصی در مورد قیمت‌گذاری خودروهای پسابرجامی نداشته و مشخص نیست آیا قیمت این محصولات نیز با توجه به شرایط خاص تولیدشان (تولید در قالب جوینت ونچر و همکاری مشترک خودروسازان داخلی و خارجی) از سوی شورا تعیین می‌شود یا آزاد است.در این شرایط، رفتاری که شورای رقابت طی دو سال گذشته در مورد قیمت‌گذاری خودروهای داخلی از خود نشان داده، به این بلاتکلیفی دامن زده؛ زیرا شورا واکنش‌های متفاوتی به قیمت‌گذاری خودروها داشته است. به‌عنوان مثال، شورا در مورد قیمت‌گذاری دنا، بسیار سختگیرانه و حساس عمل کرد، اما در مورد تندر-90 و ساندرو رفتاری منعطف از خود نشان داد. یا مثلا طبق قانون شورای رقابت، خودروهای بالای 45 میلیون تومان از شمول قیمت‌گذاری خارج هستند، با این حال شورا با وجود قیمت بالای 45 میلیون تومان خودروهای جدید خارجی، عملا به قیمت‌گذاری آنها ورود کرده است. مجموعه این رفتارهای متفاوت و متناقض سبب بروز ابهام در قیمت‌گذاری خودروهای پسابرجامی شده؛ به‌نحوی‌که مشخص نیست در نهایت مرجع قیمت آنها، خودروسازان هستند یا شورای رقابت.
 
 
 
وفاداری شورای رقابت به مصوبه‌اش؟
 
اما مطابق با مصوبه شورای رقابت، قیمت‌گذاری خودروهایی که قیمتی بالای 45 میلیون تومان دارند، از حوزه اختیار شورا خارج و به خودروسازان واگذار شده است. با توجه به این مصوبه و با در نظر گرفتن اینکه قیمت اولیه بیشتر خودروهای پسابرجامی بالای 45 میلیون تومان است، بنابراین شورای رقابت عملا نباید در قیمت‌گذاری آنها دخالت کند. بیشتر خودروهای پسابرجامی به‌دلیل داخلی‌سازی اندک و دارا بودن تکنولوژی روز و تجهیز به امکانات و آپشن‌های مختلف، قیمت قطعی و پیش‌بینی شده‌شان بیش از 45 میلیون تومان است؛ بنابراین اگر شورا به مصوبه خود وفادار باشد، طبعا نباید به قیمت‌گذاری آنها ورود کند.
 
با این حال این احتمال نیز که شورای رقابت بخواهد تصمیم جداگانه برای خودروهای پسابرجامی گرفته و قیمت آنها را نیز کنترل کند، دور از ذهن نیست. در این مورد، رئیس شورای رقابت پاسخ قاطعی به «دنیای‌اقتصاد» ارائه نکرده و تنها عنوان می‌کند که قیمت پژو 2008 به‌عنوان اولین خودرو پسابرجامی، در دست بررسی کارشناسان شورا بوده و نتیجه آن تا چندی دیگر اعلام خواهد شد.
 
با این حساب، تصمیمی که شورای رقابت برای پژو 2008 اتخاذ خواهد کرد، به‌نوعی پاسخ به ابهامات و پرسش‌های موجود در مورد قیمت‌گذاری خودروهای پسابرجامی است. در واقع اگر شورا قیمت‌گذاری این محصول را در اختیار ایکاپ قرار دهد، پیامش این است که در تعیین قیمت سایر خودروهای پسابرجامی نیز دخالت نخواهد کرد. این در شرایطی است که تعیین قیمت پژو 2008 توسط شورای رقابت، عملا به این معناست که شورا سیاست کلی قیمت‌گذاری خودروهای داخلی را در مورد پسابرجامی‌ها نیز اعمال می‌کند. اما در صورتی که شورا بخواهد در قیمت‌گذاری خودروهای جدید خارجی اعمال نظر کند، آنگاه احتمالا با واکنش مسوولان وزارت صنعت و همچنین شرکت‌های خودروساز خارجی حاضر در ایران، مواجه خواهد شد.
 
این مواجهه از آن جهت است که پیش‌تر مسوولان وزارت صنعت به خارجی‌ها قول داده‌اند محصولات تولیدی آنها در ایران مشمول قیمت‌گذاری دولتی نباشد.
 
جدای این قول و قرار، نکته دیگر اینجاست که قیمت‌گذاری دولتی به هیچ وجه خوشایند خودروسازان خارجی حاضر یا در راه ایران نبوده و آنها با این ادبیات بیگانه‌اند؛ بنابراین ورود شورای رقابت به تعیین قیمت پسابرجامی‌ها می‌تواند انگیزه‌های حضور خارجی‌ها در خودروسازی کشور را کاهش دهد.
 
به‌عبارت بهتر، قیمت‌گذاری دولتی خودروهای جدید خارجی می‌تواند اقدامی ضد سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو کشور باشد.
 
در خودروسازی دنیا رسم نیست که نهادهای ثالث در قیمت‌گذاری خودروها دخالت کنند؛ بلکه بازار برای قیمت‌ها تصمیم گرفته و خودروسازان نیز با توجه به شرایط بازار اقدام به تعیین قیمت محصولات خود می‌کنند. با این حساب، ورود نهادی مانند شورای رقابت به قیمت‌گذاری محصولات جدید، نمی‌تواند نشانه خوبی برای خارجی‌ها باشد و ممکن است انگیزه‌های آنها را برای فعالیت در خودروسازی کشور پایین بیاورد.در این شرایط بهتر است شورای رقابت هرچه زودتر موضع خود را در قبال قیمت‌گذاری خودروهای پسابرجامی مشخص کرده و به بلاتکلیفی در این ماجرا پایان دهد.
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شورای رقابت , ایکاپ , ایران خودرو , قیمت گذاری , پژو 2008






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

علی
1

من که بیخیالش شدم رفتم از سایپا سراتو آپشنال خریدم و از انتخاب خودم به شدت راضیم
21:33  1396/03/24
پاسخ دادن
عباس
2

این قدر قیمت و زمان تحویل این ماشین طولانی شد که من از خیر این ماشین گذشنم و رفتم تیوولی خریدم.الان که قیمت جدود 99 میلیونی مشخص شده با خودم میگم که چقدر کار خوبی کردم و منتظر نماندم تا این ماشین بیاید.
15:40  1396/03/24
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
2

آخه تا کی سیاه بازی دستتون خیلی وقته پیش مردم رو شده. یه نگاه به اعضای شورای رقابت بندازی میبینی که تمام اعضا خودشون در سود خودرو شریک هستند. بعد میخوای قیمت منصفانه اعلام کنند. ای بابا ول کنید این تیاتر بازی کردنو
10:43  1396/03/24
پاسخ دادن
کاربر: رضا از مشهد
25

تقريباً تمام خودروهاي داخلي به قيمت واقعي عرضه نميشن و برخي ديگر قيمتشون بيش از حد غير منطقيه - حداكثر قيمت براي اين خودرو مي تونست حدود 80 ميليون باشه ولي با قيمت 100 ميليوني بعيده بتوني در بازار موفقيتي داشته باشه - در اين رنج قيمت كراس اور هاي بزرگ چيني هستند و همينطور خودروهاي وارداتي كه همشون از هر لحاظ از توليد ايرانخودرو سر ترن
12:20  1396/03/22
پاسخ دادن
جمشید
24

چه جالب. مگه ایران خودرو یه خودروساز خصوصی است که برای قیمت گذاری محصولاتش نباید نهاد دولتی دخالت کند. به شتر مرغ گفتن بار ببر گفت من مرغم گفتند تخم بده گفت من شترم. موقع قیمت گذاری خصوصی میشن؟؟؟ یه چیز مشخصی است که خودرو ساز دولتی قیمت رو بسیار بالا میگه اگه خریدن که خیلی سود کرده اگه نخریدن تولیدشو کم میکنه و کمتر کار میکنه که خسته نشه. قصد رقابت که نداره. خیالش راحته.
11:38  1396/03/22
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : اینی ک میگن مالیات داره داره ماشین واسه فروش حواله مالیاتش چقده جریانش چیه اگه کسی میدونه بگه لطفا
ساینا اس شده سهند اس : امروز برای منم پیامک واریزی سهند اس اومده انشااله که برای همه بیاد بعد چند ماه
dubi : الاغ این واسه کسیه که تمام پولو داده باشه و ثبت نامش قطعی باشه نه تو که یه ریالم پول ندادی ثبت نام قطعی نکردی. اینی که الان پیامک فرستاده هم از تعهدش به اون پیش ثبت نام نیست. میخاد ماشینی که هیچکی نمیخره رو قالب کنه به یه عده از همه جا مونده
تارا : دوستان ما همه یه درد مشترک داریم پس همه بهتره به هم کمک کنیم و اطلاعات دقیق بدیم و دروغ هم نگیم. خواهشا هرکی فاکتور شد دقیقا توضیح بدید. تشکر.
حسین : چرا اینقدر جلوش زشته، مثل پیکان همه چیزش رو مربعی در آوردن، آخه یه بازی با خطوطی یا یه زاویه ای
تارا v1 پلاس : توضیحات این ساناز خانم سرکاری بود چون فاقد هرگونه اطلاعات بود قطعا اگر سری جدید فاکتور شده باشند دوستان دیگری فاکتور شدن و اطلاعات درستی در گروه قرار میدن
وحید : اومدی پز فاکتور شدنت رو بدی!؟ اگه قصدتون کمک کردن به دیگرانه، بفرمایید فروش فوری بودید یا پبش فروش، تحویل چه تاریخی بوده، کی واریز وجه یا تکمیل وجه کردید؟
Ramin : با سلام اگر قرارداد رو خوب مطالعه کنید 90 روز عادی هست نه کاری. لطفا نگید کاری تا بعدا همه بگن 90 روز کاری و دیگاه سایپا هم سو استفاده کنه از این مطلب.
رضا : آقا یه رانتی داره توزیع میشه و ملتی دارن استفاده میکند ، خریتش کجاشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آراد : منم همه چیم مثل شماس گفتن تیر میدیم هنوز دی ماه رو هم ندادن ما که آخر اسفندیم احتمالا بره تو مهر ماه
سقف فلز اسفند : من واریز اولیه ام شهریور بوده ولی تاریخ تکمیل وجه 20 دی ماه
تحویل 29 اسفند : کدخدابهروزتحویلت کی بود تکمیل وجه کی بودماشینت چی بود
سورن جدید. دی : معلوم نیس باماشینای مردم چکارمیکنن که برایکی خلافی میادبرایکی عوارض ازادراهی
سورن جدید. دی : معلوم نیس چ غلطی میکنن که 3روزه توراهه
حسن : قسطی چیه برادر مبلغ باید کم بشه
بوشهری : ایا قبل از 18 آذر کسی مانده که فاکتور نشده باشه
پارس 4705 : سلام دوستان ازکجا میشه فهمید ماشین ساخت کدوم کارخانه یا کدوم شهره
رسول : تبریک فاکتور شدی به همین خاطر
آریزو5 مجید : منم 23 دی ماه تکمیل وجه کردم 25قراردادشدولی هنوزخبری نیست شماتهران بودید؟