کلید روحانی قفل نوسازی خودروهای فرسوده را باز می کند؟

 

کلید روحانی قفل نوسازی خودروهای فرسوده را باز می کند؟

 
این که ایران مملو از خودروهای فرسوده است حقیقتی غیر قابل انکار است و این که دلیل آن در قدیمی بودن ناوگان خودروها نهفته است یا در کیفیت بسیار پایین خودروهای تولید داخل؛ خود مبحثی کاملا مجزا است. اما در گفت و گو تلویزیونی دوم بهمن ماه جاری که با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری برگزار شد، او از اجرای طرح کلید به کلید به منظور جایگزینی ناوگان خودروهای فرسوده تجاری کشور طی سه سال خبر داد. با توجه به پتانسل و حجم تولیدات صنعت خودروسازی کشور در کنار معضلات گریبان‌گیر این صنعت، تحقق این طرح تنها طی سه سال ممکن به نظر نمی رسد. 
 
رئیس جمهوری در این گفت و گو تلویزیونی اعلام کرده بود که تصمیم دولت در مواجهه با خودروهای فرسوده بسیار جدی است. حدود 230 هزار کامیون فرسوده در کشور وجود دارد که امید بر آن است که طی سه سال آینده با کمک تسهیلات جدید و به کارگیری خودروسازی های تجاری دولتی و نیمه دولتی، با نمونه های نو جایگزین شوند.
 
معافیت شرکت های خودروسازی داخلی از اسقاط خودروهای فرسوده نه تنها بار اسقاط فرسوده ها را بر دوش وارد کنندگان گذاشت بلکه به شدت از سرعت اسقاط فرسوده ها کاست. از طرف دیگر تعداد خودروهای فرسوده موجود در کشوراز سوی نماینده مراکز اسقاط ایران در حدود 1 میلیون و 350 هزار دستگاه عنوان شد که هر ساله تعداد 200 هزار دستگاه دیگر به جمع آن افزوده می شود در حالی که ظرفیت تولید صنعت خودروسازی کشور بصورت سالیانه تنها 1 میلیون و 200 هزار دستگاه است. با این اوصاف این سوال مطرح می شود که جایگزینی این تعداد خودرو فرسوده در کشور تنها طی 3 سال چگونه مقدور خواهد شد؟
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در خصوص جایگزینی فرسوده های سواری می گوید: "با توجه به افزایش تیراژ تولید خودرو در سال جاری به حدود 1 میلیون و 500 تا 600 هزار دستگاه باید گفت که برای جایگزینی خودروهای فرسوده بازار با نمونه های تولید داخلی مشکلی وجود ندارد اما به دلیل افزایش حجم تولید خودرو از دهه 1380 به بعد، طی بیست سال آینده که خودروهای تولید دهه 80 به مرز فرسودگی می رسند شاهد نیاز به جایگزینی حدود یک میلیون خودرو فرسوده در سال خواهیم بود."
 
زاوه می افزاید: مشکل اصلی سیاست های نوسازی ناوگان سواری یا تجاری در کشور تنبیهی نبودن آن است. به این معنا که اگر بجای ارائه وام های بی بهره به مالکان خودروهای فرسوده و از بین بردن انگیزه جایگزینی خودرو در آن ها، از همان ابتدا هزینه عوارض و بیمه را به عمر خودرو ربط دهیم، مالک پیش از ورود خودرو به سن فرسودگی برای جایگزینی آن اقدام خواهد کرد."
 
این کارشناس درمورد آمار 70 هزارتایی تولیدی جایگزین خودروهای فرسوده تجاری در طرح کلید به کلید می گوید: بطور دقیق عنوان نشده است که این 70 هزار دستگاه خودرو تجاری بیان شده در طرح کلید به کلید دقیقا شامل چه کلاس هایی می شود اما بیشترین حجم تولید سالانه خودروهای تجاری در ایران اعم از کامیون، مینی بوس، اتوبوس، کامیونت به غیر از وانت، در کشور چیزی در حدود 60 هزار دستگاه بود که در دهه 80 شمسی به آن نزدیک شدیم. اگر صحبت صرفا در خصوص امکان سنجی باشد، صنعت خودروسازی تجاری کشور با تامین منابع مالی مناسب بر روی کاغذ می تواند سالیانه 70 هزار دستگاه خودرو تجاری تولید کند اما با توجه به سوابق و ضعف مدیریت و شرایط فعلی، تولید 70 هزار دستگاه خودرو تجاری تعداد بسیار قابل توجهی است که تولید و جایگزینی آن ها طی 3 سال شاید تا 30 درصد هم محقق نشود. این جایگزینی پروژه ای بسیار بزرگ است که ضمن نیاز به منابع مالی بزرگ نیازمند مدیریت صحیح است.
 
زاوه در راستای نیاز به استفاده از مکانیزمی صحیح برای رفع معظل فرسوده ها می گوید: برای رفع مشکل فرسودگی باید به سراغ سیاست های تنبیهی رفت،  بر قیمت سوخت نظارت کرد  و ناوگان محوری و توسعه شرکت های ترابری را از یاد نبرد. وام و تسهیلات را باید به شرکت های ترابری ارائه داد تا بتوانند از خودرو تجاری خود تا حداکثر توان کار بکشند. در روش های فعلی ارائه وام، سرمایه به شخص مالک خودرو فرسوده داده می شود که هیچ نظارتی بر میزان کار و بازده کاری او وجود ندارد. این شیوه نوسازی مکانیزم صحیحی به همراه ندارد و در دولت های پیشین بارها اجرا شد اما هنوز هم معظل فرسودگی ناوگان تجاری همچنان به قوت خود پا برجاست.
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای فرسوده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد رادان : منم شاهین دستی زمستان ۱۴۰۳ هستم پس چرا برای من پیامک نیومده؟
هادی : سلام و وقت بخیر خدمت مطالبه گران. cs55 که تو پروفایلشون زده ارسال به خودروساز عزیزان بنده یکبار دیگه و دقت فراوان اطلاعیه مورخه 15/11/1402 را مطالعه کردم و زوم کردم به تبصره 6 دوستان خودتون هم یکبار دیگه و با دقت مطالعه بفرمایین: وکالتی نمودن حساب و ثبت نام اولیه در سامانه یکپارچه هیچ تعهدی مبنی بر تخصیص خودرو ایجاد نخواهد شد نوشته وکالتی کردن و ثبت نام اولیه هیچ تعهدی رو اجاد نمیکنه، اگر عدم تخصیص میبودیم حق با اونها بود و ما هیچ حق اعتراضی نداشتیم ولی برای ما تخصیص یافته نوشته پس ما این مرحله رو رد کردیم و خودروساز موظف به تامین خودروی ثبت نامی تمامیه ما میباشد کسی که اپراتور سایپا هست و با لحن بد و نا امیدی جوابمون رو میده یا آگه نیست یا از روی عمد میخواد نا امیدمون کنه تا انصراف بدیم یا آمادگیه تهیه پولشو نداشته باشین و نوبتمون بسوزه پس همگی با هم با اتحاد تا آخرش وایستیم تا به حقمون کهوخودروی ثبت نامیمونه برسیم یا حق
سهند : سلام دوستان بنده پنجم برای سهند واریز وجه کردم ولی به نمایندگی انتخابی مراجعه نکردم باید چیکار کنم لطفاً راهنمایی کنید ممنون
علی : لطفا تماس گرفتین اطلاع بدین
رسول : من هم تیبا 1 داشتم هم تیبا 2 الانم 3 ساله کوییک دارم. اطلس هم پیش فروش ثبت نام کردم. فقط و فقط به دلیل اصطحلاک خیلی پایین موتور و کم مصرف بودنشون.. این مسعود کاملا داره هم چیو برعکس میگه.. من کوییک دارم خارج شهری به صدی 7 هم نمیرسه کم حرف.. بزن
J4 مشکی : ظاهرا میگن مشکیا رو زود تحویل میدن...این داستانا واسه ماشینای دیگس و اینکه اینا ی عدشون یا از یامانه یکپارچه خریدن یا از طریق سازمان و ارگانها کلا j 4 تو مهلت قانونیش تحویل میشه،مشکیا زودتر
جمع کردن امضا کارزار جهت شکایت : سلام دوستان https://www.karzar.net/114251 وارد لینک زیر شوید و امضا کنید شکایت از کرمان موتور امضا ها برای نهاد ریاست جمهوری و سازمان های درجه بالا ارسال میشه ممنون https://www.karzar.net/114251
علی : سلام . ما شاهین دستی ثبت نام کردیم و فقط هم شاهین می‌خواهیم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بابک دی : سلام دوستان 26 تکمیل وجه 15 فاکتور 17 پیامک حضوری تحویل بگیرم دوستان یعنی پلاک شده یا هنوز نه اگه کسی میدونه جواب بده ممنونم
بذرکری : خیلی مردم رو سرکار میزارید
وحید : چه رنگی زدی برا من سفید
وحید : من هم 12 ام تکمیل کردم 13 فاکتور شد تازه 18 ام اقدام به پلاک امد هنوزم پلاک نشده شما خوب جلو افتادی
وحید : سلام فاکتور شده مشهده نیاوردن فعلا
ساینا تک : 11بهمن پذیرش شدم فاکتور نشدم
میثم : منم همینطور ولی من 290واریز کردم بدون کارت طلایی اولم 285
فروش فوری 90 روزه : 28 دی هنوز فاکتور نشدم
60019تحویل 29اسفند به 21 : دوستان تکمیل وجه هفدهم دی هنوز کسی مونده فاکتور نشده باشه.سبز رو بزنید
حامد : همین الان فاکتور شد. تکمیل وجه 18 بهمن تاریخ تحویل 31 خرداد. کد 60022 . رفت واسه پلاک. تابلو هست مثه بعضی از کامنتا دروغ گفتم یا نه.