روغن موتور خودرو را چه زمانی باید تعویض کنیم؟

 

روغن موتور خودرو را چه زمانی باید تعویض کنیم؟

 
در حالی‌که تعویض روغن موتور کاری ساده بوده و امری ضروری برای موتور خودرو محسوب می‌شود، ولی برخی از افراد روغن موتور ماشین خود را دیر تعویض می‌کنند. همانطور که می‌توان به سادگی حس زد، تعویض به موقع و منظم روغن موتور تاثیر مثبتی بر روی عملکرد خودرو گذاشته و عمر مفید موتور را افزایش می‌دهد.
 
اگرچه اکثر تولیدکنندگان خودرو و روغن موتور به رانندگان پیشنهاد می‌کنند که پس از طی مسافت مشخصی نسبت به تعویض روغن اتومبیل خود اقدام کنند ولی بعضی مواقع چنین موضوعی صادق نیست و باید به برخی موارد دیگر نیز توجه کرد.
 
 
 
همانطور که می‌دانید روغن برای روان‌کاری قطعات موتور به‌کار می‌رود و باعث افزایش طول عمر موتور و همچنین تمیزی آن می‌شود. بنابراین تمیز بودن و تازه بودن روغن یک امر بسیار مهم محسوب می‌شود. بعضی مواقع روغن موتور کارایی خود را زودتر از زمان پیش‌بینی شده از دست می‌دهد که می‌تواند برای موتور خودرو مشکلاتی را ایجاد کند و هزینه زیادی را برای صاحب ماشین در پی داشته باشد.
 
در این مقاله به مواردی اشاره می‌کنیم که وجود آن‌ها در خودرو به منزله نیاز به تغییر روغن موتور است، در ادامه با چرخان همراه باشید.
 
روغن موتور تیره و کثیف
 
 
روغن موتور تمیز شفاف است ولی بعد از مدتی رنگ آن تیره می‌شود. علاوه‌بر تغییر رنگ، روغن موتور به علت جمع‌آوری برخی ذرات از موتور خودرو کثیف نیز می‌شود. رنگ روغن و شفافیت آن باید به گونه‌ای باشد که بتوان یک تیکه چوب تقریبا نازک را به راحتی در آن مشاهده کرد. اگر رنگ روغن موتور تیره شده باشد، زمان تعویض آن فرا رسیده است.
 
صدای نامناسب موتور و ضربه زدن آن
 
 
روغن تمیز یک لایه نازک در بین قطعات موتور ایجاد می‌کند تا اجزای فلزی موتور تماس مستقیم با هم نداشته باشند. در صورتی‌که روغن موتور کارایی خود را از دست بدهد، نمی‌تواند این لایه را ایجاد کند و قطعات با هم برخورد می‌کنند. در این موقع صدای تولیدی موتور نسبت به حالت عادی بیشتر می‌شود. علاوه‌بر صدای بیشتر، موتور عملکرد مناسبی از خود نشان نمی‌دهد و ضربه می‌زند. در صورت بروز این مشکلات باید نسبت به تعویض روغن خودرو اقدام کرد.
 
روشن شدن چراغ چک موتور یا تعویض روغن
 
 
روشن شدن چراغ تعویض روغن موتور نشان دهنده کم بودن روغن درون موتور خودرو است. اگر چنین وضعیتی برایتان پیش آمد، ابتدا سطح روغن موتور را بررسی کنید و اگر کم بود، سریعا به تعمیرگاه جهت تعویض روغن موتور مراجعه کنید. در چنین زمانی احتمال آسیب رسیدن به قطعات موتور بسیار بالاست، بنابراین ریسک نکنید و به تعمیرگاه بروید.
 
دود نامناسب اگزوز خودرو
 
 
در هوای سرد می‌توان به وضوح بخار خارج شده از اگزوز خودرو را مشاهده کرد که امری طبیعی محسوب می‌شود. با این وجود اگر از اگزوز خودرو دود خارج شود، امکان نشت روغن و یا وجود مشکل در قطعات موتور وجود دارد. برای رفع این مشکل به مکانیک خود مراجعه کرده و از او درخواست کنید تا موتور خودرو را مورد بررسی قرار دهد.
 
استشمام بوی روغن درون خودرو
 
 
اگر بوی روغن درون کابین شدید باشد، این موضوع به معنای وجود نشتی در سیستم روغن خودرو است. اگر بوی استشمام شده ترکیبی از روغن و دودهای خروجی از اگزوز باشد، دمای موتور بیش از حد افزایش یافته و روغن در ناحیه اگزوز در حال سوختن است. افزایش بیش از حد دمای موتور می‌تواند خطرات زیادی را برای خودرو به همراه داشته باشد و حتی می‌تواند باعث آتش گرفتن ماشین شود.
 
در حالت عادی می‌توانید به کیلومترشمار اتومبیل خود توجه داشته باشید تا متوجه زمان تعویض روغن خودرو شوید، ولی اگر یکی از موارد بالا را مشاهده کردید حتما آن‌ها را جدی گرفته و پیگیر آن‌ها باشید.
 
با تعویض به موقع و منظم روغن می‌توانید سلامت موتور را تا حد زیادی تضمین کرده و عمر مفید آن را افزایش دهید. تعویض روغن هزینه زیادی برای صاحب خودرو در پی ندارد، مخصوصا وقتی این مقدار هزینه را با زمانی‌که موتور آسیب دیده ماشین نیاز به تعمیر دارد مقایسه کنید.
 
 
 
 
 

منبع

چارخان

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , روغن موتور , روغن سوزی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : سلام بله بنده شدم
گلچین : سلام.برای هزارمین بار مال ما هم تاریخ اماده به فاکتور بروز شد.خب که چی .کسی میدونه چرا اینکار رو میکنن؟؟دلیلشون چیه از قبل عید این حداقل دهمین باره این اتفاق میوفته
M : 3سال ماشین ثبت نام کردم قرعه کشی بود رانا ، 207،پرشیاو.. به اسمم درنیامده ،100 میلیون پول واریز کردم برا سری اول ثبت نام وزارت صمت رفتم بانک رفاه گفتم حساب وکالتی کنند گفتن اوکیه روز باز شدن سایت دیدیم حساب وکالتی نیست نشد وارد بشم ،این سری دوم باز 100تومن ریختم زمستان 403 شاهین به اسمم درآمد اینم که این جوریه آقا برامن پیام اومده با اتومات معاوضه کن در صورت تمایل نه از ماشین اتومات خوشم میاد نه اصلا نداشتم 200میلیون بیشتر بدم مگه کم پولیه، بعدم پیام اومده با کوییک gx اونم در صورت تمایل ننوشته عدم تعویض میشه انصراف که به استناد همین پیامک شما جای ما بودی عوض میکردی یا صبر ؟ 5سال از عمرمون رفته هنوز ماشین صفر سوار نشدیم نه این فقط بقیه آشغالای داخلی طمع کجا بود مرد حسابی ما مصرف کننده ایم همه دلال نیستن که
s3 سفید-- تهران : سلام دوستان من تماس گرفتم با تعزیرات به شماره 135 گفت برای خودروسازها اگر حداقل 50 مورد شکایت در مورد مدلهای مختلف تولیدی دریافت کنیم بلافاصله ورود میکنیم روالش رو توضیح داد ترجیح میدم برم شکایت ثبت کنم از کرمان موتور چون قبل از عید پلاک شدم ولی ماشینو تحویل ندادن
j7 : من که شهریورم تحویل نگرفتم
بی بی : مسئولان سایپا و ایرانخودرو یک مشت دزد سرگردنه .
مهرداد شیراز s3 : درود من هم رفتم توی سایت تعزیرات شکایت کردم tazirat135.ir از کارت و بیمه ماشین و برگ اول قرارداد هم اسکن گرفتم گذاشتم ضمیمه شکایت بنظرم اگر همه کسانی که پلاک شدن ولی خودرو نگرفتن از کرمان موتور همت کنند و شکایت کنند شرکت مجبور به ارسال خودرو میشه . حتی شده تشریف ببرید کافی نت قرارداد و کارت و بیمه ماشینو ببرید باعث میشه تحویل ماشین زودتر بشه تا بعد بریم دادگاه بابت دیرکردش شکایت ثبت کنیم
امیدواری و صبر : اکثر ما ها که پول سهند نداریم برای تکمیل وجه و ثبت نام و اینکه حتی توی برنامه دیوار کسی حاضر نیست حواله سهند را به قیمت ۲۰ میلیون تومن بخره. اگه سایپا واقعا راست میگه قیمت سهند را به قیمت ساینا کارخانه ای و قیمت نهایی برای آبان ماه به بعد به ملت واگذار کنه همه ما استقبال میکنیم وگرنه ما غیر ساینا اس چیز دیگه ای نمیخواهیم .وسلام
پذیرش۱۹اسفند : اینجور معلومه فعلا فاکتور نمیکنه ای شرکت بی صاحب
Reza : دوستان عزیز من همین الان زنگ زدم سایپا شماره ملی رو گفتم برگشت گفت که شما اسمتون تو لیست هست و منتظر پیامک واریز باشید ..گفتم احتمالش هست که کلا کنسل بشه گفت همچین چیزی امکان نداره وقتی سایت یکپارچه ارجاع به خودرو ساز زده یعنی اسمتون دراومده و فقط،باید منتطر پیامک واریز باشید. گفت توی سال جدید واسه هیشکه پیامک نرفته ولی قطعا میاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن دوگانه تحویل اسفند : اینجور که پیداست تحویل اسفند به برج 4 میوفته
سارا محمدی : گفت تا 15پرونده اش بسته میشه
پارس : 🤦‍♂️😂😂
دوگانه اسفند : دو گانه اسفند چی شد پس نه تبدیل میاد نه فاکتور میشه .کسی خبر نداره
دمپایی 151 : فاکتور فروش فوری اسفند شروع شد
هرمزگان : تولید مازندران
رضادوگانه بهمن : سلام دوست عزیز اسفندی مبارک باشه مگه دعوتنامه برا اسفند اومده.باهر کارت میشه باید رمز دوم داشته باشی خدا نگهدار
سحر : سلام چرا تاریخ ارسال پلاک به‌روز شده
حمید جی ایکس ار مشکی قرمز : سایپا کلا جی ایکس ار رو فاکتور نکرده یک بیست روزی میشه نمیدونم دلیلش چیه من یک ماهه زنگ میزنم برا مشکی قرمز رو ده بهمن مونده
ایکس 33 اتومات اسماعیل : سلام ازمن تخصیص خورده اما فاکتور نشده کسی نمیدونه کی فاکتور میشه؟