شاید توجه کرده باشید که به هنگام نشستن در خودرویی که بیش از پنج سال یا 100 هزار کیلومتر کار کرده است، هنگام حرکت، پیچیدن یا ترمز گیری صداهایی از بدنه خودرو مانند شیشهها، درها و به طور کلی اتاق خودرو شنیده میشود. اما چه چیز موجب به وجود آمدن این امر میشود؟
خودرو از چند هزار قطعه متشکل شده است که به یکدیگر متصل شدهاند. این قطعات بر اثر استفاده طولانی مدت ممکن است اندکی استحکام اولیه خودرو را از دست بدهند و موجب ایجاد سر و صدای داخل کابین شوند.
عوامل متعددی هستند که باعث پدید آمدن این صداها میشوند. پستی بلندیهای سطح جادهها، تایرهای خودرو و کمک فنرها از جمله مهمترین عوامل هستند. اگر جادهای دارای پستی بلندیهای غیر استاندارد باشد یا اگر راننده با سرعت زیاد در این نوع جادهها حرکت بکند، به دلیل تکانها شدیدی که بدنه تحمل میکند، در طولانی مدت باعث میشود تا بدنه خودرو به صدا بیوفتد.
کمک فنرها نیز در این امر نقش بسیاری دارند. این قطعات که جزئی از سیستم تعلیق خودرو هستند، پس از مدتی استفاده فرسوده میشوند و خاصیت اولیه خود را از دست میدهند. اگر به هنگام اقتادن در دست اندازها یا سرعت گیرها صداهای غیر عادی از کمک فنزها به گوش رسید، به این معنی است که زمان تعویض آنها فرا رسیده است. تعویض نکردن به موقع آنها موجب افزایش استحلاک و ضربات شدیدتر بخ اتاق خودرو میشود.
از عوامل دیگری که بر این امر تاثیر دارد، نحوه رانندگی کردن خود راننده است. سرعت زیاد، ترمزها ناگهانی (موجب آسیب رسیدن به سیستم تعلیق و کمک فنرها میشود)، پیچیدن با سرعت زیاد، کم کردن ارتفاع خودرو و استفاده از کمک فنرهای اسپرت که موجب میشوند تا ضربات شدیدتری به بدنه وارد شود هم از دیگر عوامل ایجاد این صداها هستند.
گفتنی است که در خودروهای اسپرت که ارتفاع کمتر و کمک فنرهای خشک دارند، احتمال بروز صدای اتاق، بیشتر از سایر خودروها است.