توربوشارژر یا سوپرشارژر، کدام پیشرانه بهتر است؟

 

توربوشارژر یا سوپرشارژر، کدام پیشرانه بهتر است؟

برای افزایش میزان اسب بخار تولیدی هر خودرو دو راه ساده وجود دارد که تقریبا با یکدیگر در ارتباط هستند. استفاده از سوپر شارژرها و توربورشارژرها می تواند عملکرد هر پیشرانه ای را بهبود ببخشد اما کدامیک بهتر هستند؟ 
 
برای آنکه بدانیم کدامیک بهتر عمل می کنند بهتر است ابتدا کمی با ساختار هر کدام آشنا شویم. یک توربوشارژر از سیستم اگزوز برای چرخاندن و قدرت بخشیدن به یک توربین استفاده می کند تا یک کمپرسور را به حرکت در بیاورد. این کمپرسور در ادامه میزان هوای بیشتری به موتور می رساند. در مقابل یک سوپرشارژر به میزان چرخ موتور بستگی دارد. 
 
از نگاه بازدهی توربوشارژرها اهمیت بالاتری دارند چرا که یک هوای بی استفاده و فاسد را گرفته و به عملی مثبت برای قدرت دادن به خودرو کمک می کند. در حالی که سوپرشارژر چنین عملکردی نداشته و بیشتر شبیه به یک پیشرانه طبیعی می ماند که قدرت بالایی دارد. 
 
با این حال توربوشارژرها نیز مشکلات خاص خود را دارند برای مثال، این پیشرانه ها چون با سیستم اگزوز کار می کنند ممکن است دچار دچار اختلال شده و ریپ بزنند. در پیشرانه های سوپرشارژر قدرت راحت تر انتقال داده می شود.
 
 از دیگر معایب توربوشارژر ها می توان به روغن کاری اشاره کرد. برای این پیشرانه ها نیاز است تا از روغن های توربو استفاده شود. همچنین موتورهای توربو گرمای بیشتری تولید می کنند به طوری که سطح روغن زودتر کاسته می شود. برخی سوپرشارژرها نیز هستند که به روانکاری نیاز دارند اما هیچکدام به اندازه توربو داغ نمی شوند. 
 
ساده نیست که با قاطعیت بگوییم یک سوپرشارژر بهتر عمل می کند چرا که سوپرشارژرها قدرت را از موتور می گیرند تا قدرت بیشتری برای موتور ایجاد کنند. با اینکه این عمل خودرو را بهبود می بخشد اما اصلا حرکت به صرفه ای نیست. با اینحال می توان پیشرانه های سوپرشارژر را با عملکرد بالاتری دانست. 
 
 
 
 
 

source

khodrokar.com

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , توربوشارژر , سوپرشارژر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مسلم S3 : تا وقتی بهت شاسی اختصاص بگیره, یرای جی۴ زود انجام میشه
s5 shahrivar : یعنی بلای کرمان موتور کم بود سیل هم بکمکشون امده الان رفتم نمایندگی میگم ماشین ما چی شد؟ میگه فعلا زمین باتلاقی هست اصلا نمیشه خودرو حمل کرد این هفته هم کنسل شد رفت
امیر : سلام دوستانی که رفتن برای اعتراض ممنون میشم اگه جوابی گرفتین اینجا به اشتراک بزارین
T8 غلام : سلام برا تحویل تماس گرفتن؟
مجید : سلام. احتمالا تا 10روز آینده براتون دعوتنامه صادر بشه. من هفته چهارم بهمن بودم.هفته قبل اومد. برا داداشم هفته آخر دی بود ی هفته قبل از من.
Sia : فقط میدانم خدا نخواد برگ از درخت نمیفته پارسال تو همین اتوبان لندکروز جلوی من لاستیک ترکید باور کنین دهتا کله خورد حالا کاری ندارم خون از دماغ کسی نیومد حرفم اینه من با رانا اولش اصلا نفهمیدم لاستیک ترکیده 😂
Sia : دیروز تو اتوبان زنجان قزوین رانا پلاس لاستیک جلو سمت شاگرد تو سبقت از تریلی با سرعت 130ترکید به لطف آسفالت چاله چوله اتوبان ولی دوستان نه کنترل ماشین از دستم درآمد نه احساس خطر کردم راننده حرفه ای نیستم خدا نگه داشت
چانگان cs55🤠 : پلاک چیزی نیست که بتونه بهانه در بیاره که خودتون بررسی کنین ببینید داشتین پلاک فعال یا خیر حرف عجیب میزنیدا من خودم پلاک فعال اصلا تاحالا نداشتم و تو لیست سایپا هم هستم.
S3 بجنورد 13 آبان : دوستان سایت واسه شما بالا میاد؟ چند روزه که نمیتونم وضعیت خودرو مشتری رو چک کنم.
اس ۵ نیو : دوستان کسی هستش رفته باشه دفتر مرکزی؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خلیل سورن پلاس بنزینی ef7تحویل30 بهمن ماه : سلام ب همه دوستان..من الان زنگ زدم ب کارشناسای ایران خودرو.طرف گفت برا شما خرداد فاکتور میشه ...بخدا قسم نمی‌دونم اینا مارو ب مسخره گرفتن یا چرت وپرت میگن یا واقعا حقیقت داره ک خرداد فاکتور میشم...تکمیل وجه 15دی تروخدا اگ کسی می‌دونه کی فاکتور میشم مارو از بلاتکلیفی در بیاره ممنوون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دیماه تکمیل وجه 20 اذر : سلام رفتم نمایندگی سر افراز کرج گفت اخری های اذر دارن فاکتور میشن از هفته بعد دیماهی ها هستن
رانا : روحش شاد ...خدا نگذره از مسئولان ایرانخدرو که اینجوری باعث میشن مردم توی حسرت بمونن
بهارپارس : بله همینطوره منم بهار فک میکنم دیگه ماهابایدبیخیال بشیم بوی گندش داره میاد
M.M دوگانه تحویلی 30 دی : واریزی 20 آذرم ، خبری نیست
پارس سفارشی زمستان : این پولی که از ما زیادی میگیرن میشه لقمه سرطان تو گلوی زن بچه مدیر ایران خودرو
فوری اردیبهشت : بعد برای سخا و پلاک به مشکل میخورن اینجوری نمیشه
سید : فرستادن‌تکمیل‌وجه‌شده
علی S7+ : هر موقع که یک یا چند مرحله به عقب بر می گردد حتما مبلغی به عنوان بدهی ثبت شده و باید پرداخت کنید - برای من در یک ماه گذشته 3 بار مبلغ فعال شده و واریز کردم هر چند مبلغ دوم و سوم در حدود 100 هزار تومان بوده - الان هم در مرحله "آماده برای صدور فاکتور" هست. تاریخ تحویل هم 14 اردیبهشت هست
M.M دوگانه تحویلی 30 دی : سلام ، از دوستان واریزی 20 آذر ، دوگانه تحویل 30 دی کسی فاکتور شده ؟