چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت

 

چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت

 
پیشرانه‌های احتراق داخلی طرز کار مرموزی دارند. مکانیسم اولیه شناخته شده در این پیشرانه‌ها استفاده از میله اتصالی و میل لنگی خاص است. البته تکوین پیشرانه‌های احتراق داخلی در نتیجه تلاش‌های جان جوزف اتین لنیور بود. این مهندس بلژیکی پیشرانه بنزینی را توسعه داد که از میله‌های اتصالی، پیستون‌ها، سیلندرها و فلایویل بهره می‌برد. این پیشرانه مربوط به سال 1860 می‌شود. این طراحی بدون نقص نبود اما نیکلاس اوتو اختراع بهتری داشت که می‌تواند سوخت را با راندمان بالاتری بسوزاند.
 
چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت
 
از آنجایی که این تغییر و تحولات در سال 1862 رخ داد بنابراین سرعت این پیشرانه کند بود اما قطعاً توجهات زیادی را به خود جلب کرد. اختراع اوتو یکی از مهم‌ترین کاربردهای همراه الکتریسیته و آب داغ بود؛ اما علیرغم اینکه این پیشرانه از اواسط قرن نوزدهم وجود دارد اما اکثر مردم و حتی ماشین بازهای مطلع هنوز هم نمی‌دانند که تفاوت بسیار کوچک اما مهمی بین یکی از خبرسازترین پیشرانه‌های تاریخ وجود دارد. پیشرانه‌های بوکسوری را نباید با پیشرانه‌های تخت اشتباه گرفت.
 
 
قطعه کوچکی به نام یاتاقان میل‌لنگ Crankpin به بخش بزرگ میل‌لنگ متصل شده و باعث ایجاد تفاوت بین پیشرانه‌های بوکسوری و تخت می‌شود. در پیشرانه بوکسوری از یک یاتاقان میل‌لنگ در هر سیلندر استفاده می‌شود درحالی‌که پیشرانه تخت (V افقی) از یک یاتاقان میل‌لنگ به ازای دو سیلندر افقی روبروی هم سود می‌برد.
 
چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت
 
نمونه بارز این مسئله به فراری برلینتا بوکسور مربوط است. حتی نام این خودرو نیز نشان می‌دهد که از پیشرانه‌ای بوکسوری و دو محفظه 6 سیلندر در مقابل هم استفاده می‌کند که هر یک بصورت افقی قرار گرفته ولی این خودروی ایتالیایی دهه 70 دارای یک پیشرانه 12 سیلندر با زاویه 180 درجه بوده و از یک پیشرانه بوکسوری کامل سود نمی‌برد. با وجود زاویه 180 درجه‌ای بین سیلندرها شما یک پیشرانه بوکسوری نخواهید داشت زیرا پیستون‌ها و میله‌های اتصالی هنوز هم از یک یاتاقان میل‌لنگ مشترک استفاده می‌کنند.
 
 
در تصویر سمت چپ شاهد یک پیکربندی V شکل تخت همانند نمونه بکار رفته در فراری برلینتا بوکسور هستید درحالی‌که تصویر سمت راستی یک طراحی بوکسوری کامل را با یاتاقان‌های جدا برای پیستون نشان می‌دهد.
 
چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت
 
اشتباه نکنید، پیشرانه تخت یک شاهکار مکانیکی بوده که انسان را به وجود می‌آورد. تمامی پیشرانه‌های 12 سیلندر صرف‌نظر از زاویه بین سیلندرها ذاتاً بالانس شده هستند زیرا از دو محفظه 6 سیلندر تخت استفاده می‌کنند. در هر لحظه از سیکل احتراق، شاهد دو پیستون در بالا، دو پیستون در پایین و دو پیستون در میانه هستیم بنابراین عدم توازنی وجود ندارد؛ اما اگر فردی به شدت علاقه‌مند به پیشرانه بوکسوری واقعی باشید تنها راه برای دست‌یابی به آن سر زدن به نمایندگی پورشه یا سوبارو خواهد بود.
 
چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت
 
آلفارومئو نیز برخی از پیشرانه‌های بوکسوری جذاب را در سال‌های گذشته ساخته اما هم‌اکنون این موضوع به تاریخ پیوسته است. اگر هم به موتورسیکلت علاقه دارید باید به BMW اشاره کنیم که در این زمینه واقعاً کار بلد بوده و پیشرانه آب‌خنک توانایی را ساخته که در شرایط داخل و خارج جاده می‌درخشد.
 
خب اوضاع درباره پیکربندی‌های مرسوم این روزها یعنی 4 سیلندر خطی چیست؟ این طراحی ذاتاً عدم توازن را نشان می‌دهد اما نگران نباشید. لرزش‌هایی که می‌تواند پیشرانه را به دردسر بیندازد با استفاده از قطعاتی همچون شفت توازنی یا فلایویل های خاصی که مسیر دورانی عالی را دنبال نمی‌کنند خنثی می‌شوند. البته دیگر روش‌های پیشرفته نیز برای خنثی کردن این عدم توازن وجود دارد اما در خودروهای ارزان و اقتصادی نمی‌توان آن‌ها را بکار برد.
 
 
 
 
 

source

pedal.ir

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پیشرانه‌های بوکسوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : سلام تحویل کی هستی شما
گلچین : با سلام خدمت دوستان .دوباره امروزم تاریخ اماده برای صدور فاکتور بروز شده.تو یه هفته این سومین باره.فقط میخوام ببینم دلیلش چیه.اگه کسی میدونه لطفا جواب بده.
جک اس ۵ تاریخ ۲۴ مهر : جک اس ۵ ، ۲۴ مهر تاریخ قراردادمه هنوز نه شماره شاسی شده نه هیچی کسی تو این تاریخ تحویل گرفته؟
j7 بانک صادرات : مرحله بیمه سبز شده از چه سایتی استعلام میشه گرفت؟شماره شاسی رو تو سایت بیمه مرکزی میزنم پیدا نمیکنه
فارس نیوز : سلام دوستان با پیگیری های زیاد شاهین اتومات فرایند فاکتور کردن آغاز کرده و به زودی تمام ماشین های فروش فوق العاده دیماه ۴۰۲ طبق ثبت اطلاعات سخا فاکتور میشن .
شاهین جی : کسی برایش دعوت نامه glاومده چقدر گفتند بریزید بحساب
شاهین جی : سلام چقدر گفتند بریزید بحساب چند روز وقت دارد
پذیرش ۱۹ دی شاهین اتومات : منم پذیرش 19 دی ماه هستم ولی هنوز فاکتور نشدم تکمیل وجه رو روی ۱۸ دی ماه انجام دادم ولی پذیرش رو ۱۹ دیماه زدند هنوز فاکتور نشدیم منتظریم
H : نه ربطی نداره . من دوماهه تکمیل وجه شدم و تخصیص داده شده ، منتظر فاکتور بشه ، همینو زده . برای همه همینه
شاهین اتو : بله فروش فوق العاده بودم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن زمستانی : 815 تومن از سورن دوگانه گرونتره
یاس : سلام وقت بخیر .بنده اولویت زمستان 1402 بودم 29/9/1402.ولی واسه تکمیل وجه پیام نیومد فقط جایگزینی ؟؟؟؟
پرهام : آشپزخانه
حسین : تمیدید شد یا ن دا داش پارس
محمد اریزو5 : سلام مبارکتون باشه.ماشینتون چی بود و تاریخ قراردادتون کی بود ؟
حسین : دوستتن خبری نبود تمدید شد یان پارس
محمد اریزو5 : سلام .مبارکتون باشه.ماشین شما چی بود و تاریخ قرارداد کی بود ؟
دی دوگانه : تو وضعیت مشتری بزن
رضا تبدیلی به 21 : برا ما چرا تغییر رنگ نیومده ؟؟؟ تکمیل وجه 13 دی
سورن پلاس دوگانه تکمیل وجه 10 بهمن : قیمتش تو بازار چنده اینجوری که شما میگین پس 207 خیلی به صرفه هست که