مهمترین مشکلات احتمالی خودرو هنگام سفر

 

مهمترین مشکلات احتمالی خودرو هنگام سفر

 
کسانی که خودروی شخصی را برای انجام سفرهای نوروزی انتخاب می‌کنند بهتر است با بعضی عیوب متداول خودرو در سفر آشنا شوند تا مشکلات خودرو باعث تلخ شدن اوقاتشان نشود.
 به گزارش فارس، بعضی از مشکلاتی که معمولاً رانندگان در سفر با خودروی شخصی مواجه می‌شوند به این ترتیب است:
 
کنترل سیستم سوخت رسانی
 
ابتدا لوله متصل به باک و بنزین را پیدا کرده و لوله را از طرف پمپ در بیاورید. سطح لوله را نسبت به سطح باک کمی پایین‌تر بگیرید. اگر مایع بنزین جاری شد باک بدون عیب است، اگر بنزین جاری نشد باک گرفته است. در صورت گرفتگی باک می‌توانید با فوت کردن به داخل لوله، گرفتگی را برطرف کنید. اگر عیب از باک نبود، لوله بنزین را که از پمپ بنزین به کاربراتور وصل شده، از جای خود (کاربراتور) در بیاورید سر لوله را به طرف خارج موتور بگیرید. تک استارت بزنید، اگر مایع بنزین بدون حباب جهید، پمپ سالم است، در غیر این صورت توری صافی بنزین گرفته است. با فوت کردن یا باد گرفتن، عیب برطرف می‌شود. در صورت بیرون آمدن مایع بدون حباب از لوله پمپ و روشن نشدن آن، عیب در کاربراتور است. با باز کردن هواکش و حرکت پیستون کاربراتور به طرف بالا، (در صورت داشتن گیر با روغن عیب را برطرف کنید) موتور روشن خواهد شد.
 
کنترل سیستم جرقه‌زنی
 
اولین کنترل و بررسی را از وایرها، دلکو و کویل شروع کنید. در ابتدا دقت کنید که وایرها از جای خود بیرون یا قطع نشده باشند. در دلکو را از جای خود جدا کرده و دقت کنید که ترک نداشته باشد. از کسی کمک بخواهید که به خودرو تک استارت بزند. در حالت فوق، چکش برق خواهد چرخید و جرقه آبی رنگی بین دهانه پلاتی دیده خواهد شد.
 
چگونه در تصادفات زنده بمانیم؟
 
تصادف اتومبیل بدون هیچ اخطار قبلی اتفاق می‌افتد، اما خیلی وقت‌ها حادثه چند لحظه قبل از وقوع اخطار می‌دهد و در همین لحظات است که عکس‌العمل صحیح می‌تواند زندگی شما را نجات دهد.
 
مه غلیظ
 
وقتی مه غلیظی اطراف تپه را می‌پوشاند، کاهش دید تا حد تقریبا صفر، قدرت جهت‌یابی شما را از بین می‌بد و در چنین شرایطی بیشتر مردم دچار ترس آنی شده و تصور می‌کنند که در دامی مهلک گرفتار آمده‌اند. به همین دلیل ممکن است رفتاری انجام دهد که احتمال بروز خطر را افزایش دهد. در حالی که اگر با خونسردی مانع از غلبه ترس شوید می‌توانید شرایط را بسنجید و متناسب با آن تصمیم بگیرید؛ مثلا پناهگاهی پیدا کنید و صبر کنید تا شرایط ادامه فعالیت برای نجات فراهم شود.
 
بریدن ترمز
 
اگر در حین رانندگی متوجه شدید که ترمز اتومبیل بریده است، دستپاچه نشوید و سعی کنید با عوض کردن دنده (معکوس) و با استفاده از ترمز دستی، سرعت اتومیبل را بگیرید. برای این کار ابتدا باید چند کار را انجام دهید؛ پای خود را از روی گاز بردارید، چراغ‌های چشمک‌زن (فلاشر) را روشن کنید، چند بار پدال ترمز را فشار دهید (ممکن است تماس ترمز برقرار شود)،‌ دنده معکوس بکشید و از ترمز دستی استفاده کنید، دقت کنید که ترمز دستی را به آرامی بکشید، طوری که مطمئن باشید نخواهد برید.
 
حالا در جستجوی راه‌هایی برای فرار باشید و مکان‌هایی را که می‌توانید از جاده خارج شوید، بررسی‌ کنید؛ جاهای صاف و نرم و یا پیچ‌هایی که در مقابل آن‌ها سینه‌کش ملایم یک تپه وجود دارد، مطلوب است.
 
اگر امکان کم کردن سرعت نیست- مثلا در سرازیری یک تپه- در این صورت اتومیبل را به دیواره‌ها و کناره‌های مسیر بسابید و سرعت را بگیرید. حتی از اتومبیل‌های جلویی هم می‌توانید برای نجات خود استفاده کنید. برای این کار، تا حدی که شرایط اجازه می‌دهد، اتومبیل خود را به آرامی به اتومبیل جلویی بزنید و با استفاده از چراغ‌های چشمک‌زن، نور بالا و بوق، به راننده جلویی بفهمانید که در شرایط اضطراری هستید.
 
ترکیدن لاستیک
 
به هنگام ترکیدن یا پنچرشدن ناگهانی لاستیک، با حفظ خونسردی خود، پایتان را از روی پدال گاز بردارید، از ترمز ناگهانی بپرهیزید، از بازی کردن با فرمان خودداری کنید و با دو دست محکم آن را نگه دارید. چنانچه لاستیک جلو سمت چپ ترکید، حتی‌المقدور خودرو را به سمت راست هدایت نمایید تا مانع از منحرف شدن به سمت چپ شود.
 
تصادف‌های اجباری
 
اگر تصادف اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، با آن کنار بیایید و سعی کنید طوری تصادف کنید که کمترین صدمه به دیگران و خودتان وارد آید. به طور کلی، سعی کنید از توقف ناگهانی و برخورد با هر چیز ممکن پرهیز کنید. برای برخورد کردن با چیزی به منظور توقف، یک حصار بهتر از یک دیوار است، یا تعدادی نهال و بوته نزدیک هم، به مراتب بر یک درخت قطور ارجحیت دارند. یک حصار از انبوه نهال و بوته، اتومبیل شما را متوقف خواهد کرد؛ اما برخورد با دیوار و درخت، توقفی مرگ‌بار به دنبال خواهد داشت.
 
بیرون پریدن از اتومبیل
 
در مواجهه با تصادف، سعی کنید از اتومبیل بیرون نپرید، مگر اینکه مطمئن باشید که برخوردی مرگ‌آور با صخره خواهید داشت یا از دره‌ای فرو خواهید افتاد که احتمال زنده‌ ماندن در آن صفر است. پس اگر تصمیم به پریدن گرفتید، ابتدا در را بگشایید، کمربند ایمنی را باز کنید، سعی کنید خود را- مثل یک توپ- گلوله کنید، سرتان را محکم به سینه بچسبانید، پاها و زانوها را جمع کنید، بعد تا حد امکان کمر را خم کنید، آنگاه با حرکتی غلطان از اتومبیل بیرون بپرید، به هنگام رسیدن به زمین هم سعی نکنید خود را نگاه دارید، بلکه به غلطیدن ادامه دهید.
 
کمک‌رسانی در تصادفات جاده‌ای
 
یکی از مشکلاتی که پس از تصادفات رانندگی به وجود می‌آید کمک ب مصدومان و انتقال سریع آن‌ها به مراکز درمانی است. در زمان وقوع تصادف وظیفه شرعی و انسانی حکم می‌کند که به نجات مصدومین بشتابیم، بنابر این در زمانی که امدادگران در محل تصادفات حضور ندارند لازم است مردم به یاری مجروحین حوادث شتافته و آنان را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی انتقال دهند.
 
توجه داشته باشید برای امدادرسانی به مصدومین حوادث رانندگی به این ترتیب عمل کنید:
 
* خونسردی خود را حفظ کنید
 
* در صورت نشت بنزین افراد را ا ز خودرو دور کنید و در اطراف خودرو سیگار یا آتش روشن نکنید.
 
* همیشه یک دستگاه خاموش کننده پودر و گاز در خودرو همراه داشته باشید.
 
* در صورت امکان سر باطری‌های خودرو را از باطری جدا کنید.
 
* در صورت آتش‌سوزی در داخل موتور به هیچ وجه در موتور خودرو را باز نکنید.
 
* در صورت آغشته‌شدن البسه به بنزین و روغن آب باطری خودرو، حتما آن‌ها را از تن خارج کنید.
 
* در صورت استفاده از خاموش کننده پس از پاشیدن ماده خاموش کننده به زیر موتور، با احتیاط لازم در موتور خودرو را باز و حریق را خاموش کنید.
 
* در صورت نداشتن خاموش کننده از خاک یا ماسه موجود در محل جهت خاموش کردن آتش استفاده کنید.
 
نحوه امدادرسانی به مصدومان در تصادفات
 
* مصدومان محبوس شده در داخل ماشین را با فشار و کشش خارج نکنید، چرا که ممکن است آسیب‌دیدگی مصدوم افزایش یابد.
 
* مصدومانی که دچار توقف عمل تنفس و خونریزی شدید شده‌اند در اولویت درمانی هستند و نیاز به درمان فوری دارند.
 
* را تنفسی حادثه‌دیدگان را بررسی و دهان مصدوم را باز و هر شیء که داخل آن است خارج کنید تا مصدوم به راحتی تنفس کند.
 
*در صورتی که پس از خارج کردن مانع از دهان مصدوم تنفس‌ آغاز نشد چانه مصدوم را پایین آورده و سرش را به آرامی به عقب خم کنید، با دو انگشت خود سوراخ‌های بینی را مسدود و از طریق دهان خود به داخل دهان مصدوم بدمید تا سینه‌اش بالا بیاید. کمی صبر و هر چهار ثانیه یک بار این عمل را تکرار کنید تا مجروح بدون کمک قادر به تنفس باشد.
 
* با قرار دادن پارچه تمیز و فشار دست بر روی محل خونریزی از ادامه خونریزی جلوگیری کنید، در صورت قطع نشدن خونریزی، عضو را بالا آورید تا خونریزی کمتر شود.
 
* در صورت شکستگی پا و دست نسبت به ثابت کردن آن با آتل و یا تخته و یا اجسام مشابه و یا بانداژ اقدام کنید.
 
* در صورتی تعداد زیادی مجروح در محل وجود دارند و مشکل تنفسی ندارند، کمک به مصدومین دارای خونریزی شدید در اولویت است.
 
* در صورت نبود تجهیزات کمک رسانی حتی‌المقدور از وسائل قابل دسترسی استفاده شود.
 
* در هنگام حمل مصدوم دقت کنید که ضایعات بیشتری به مصدوم وارد نکنید. حمل غیر اصولی مصدوم باعث ضایعات بیشتر و حتی قطع ضایعات نخاعی می‌شود.
 
 
 
 
 

source

asriran

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سفر , خودروی جاده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عاطفه : خطاب به آقا حسین من آذر تونستم ثبت نام کنم . آبان ظرفیت تکمیل بود
جفر : چرا هرروز با یه اسم جدیدمیای مزخرف میگی؟بدبخت ساینام الان۴۰۰تومن به بالاست تو کارخونه؟شکایت چی کشک چی
J4 تهران : سلام من 12 اسفند ثبت نام کردم هنوز هم تو تکمیل وجه مونده و زرد رنگه
اطلس جی : من بخشنامه سایپا رو خوندم.جدولش رو اگه دقت کرده باشین در قسمت نوع خودرو ثبت نامی ک ساینا نوشته و در ستون بعدی خودرو قابل تحویل رو دو قسمت کرده یکی اطلس جی یکی ساینا ۸۵ گانه و اطلس رو فقط برای ثبت نامی های طرح زمستان گذاشته. منم ۱۱ دی ساینا ثبت نام کرده بودم،دیروز پیامک ساینا اومد ولی داخل سایت ک رفتم اطلس هم بود و امروز بدون هیچ مشکلی از درگاه ملت اطلس رو واریز وجه کردم شماره درخواست اومد ولی شماره پذیرش رو نمیدونم کی میفرستن
بیتا : با سلام انشالله برای شما هم پیامک سامانه سخا و احراز هویت می‌آید. انشاالله
امیر : سلام من تکمیل وجه اسفند انجام دادم تحویل 30 روزه بود اما تا الان خبری نشده تماس هم میگیرم با 096550 میگن باید صبر کنید هیچ پاسخ مشخصی نمیدن و اینکه حالا صبر زیادی هم کردیم نه فقط من , همه دوستان, تو این وضعیت باید چکار کرد ؟
J4 : سلام سرکاریم؟داداش ثبت نام بهمن پارسال شاسی نشده چطوری از شما شاسی شده؟
سپیده : خدا ازتون نگذره اول اسفند تکمیل وجه پیش فروش اطلس هنوز تحویل ندادن و فاکتورم نشده انشالله به حال ما دچار شوید به حق
J4 : هنوز جی فور های ثبت نام پارسال دی و بهمن شاسی نشده چطوری بعضی ها میگن تازه ثبت نام کردیم ولی شاسی شده. سر کاری هست یا خود عوامل شرکت جو میدن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هادی : آقا پرهام خیلی گلی
رضا دی : سلام .از فاکتورشدن دی ماه چه خبر 27فروردین تکمیل وج کردم
علی : سلام پذیرش 8 اسفند هنوز تو نوبت تخصیص😑🤦
پرهام : اگر تا یک شنبه نیامد دعوت نامه اسفند حرف باقی دوستان درست است و بنده یک آدم دروغگو بودم
ساینا اسفند : آقا پرهام اگه دعوتنامه 15بیاد اسمت زدم رو قلبم تا ابد بمونه
اکبر : شماگلی
محمد : داداش امیدت به خدا باشه دعوتنامه همه ماهها اومده اسفند هم بزودی میاد انقد خودتو درگیرش نکن توکلت بخدا
اکبر : دعوتنامه چخبر
151 بزک : درسته مشکلی نیست اگر تحویل حضوری بزنید ماشین ظرف چندروز بعدش پلاک می شه و در پلیس من هم قابل دیدن می شه
محمد علی سورن بخشنامه4553 : اقای دوگانه ابی کبود و سایر عزیزان سلام علیکم یه سوال داشتم خدمتتون آقا من ماشین طرح فرسوده ثبتنام کردم سورن تک و موعد تحویل تو قرار داد اولیه زده 30 دی ماه 1402 پرداخت اولیه 31 مرداد 1402 هم بود و دعوتنامه(75 روزه) و تکمیل وجه دی ماه اومد و پرداخت کردم ولی تو سیستم موعد تحویل زده 20 تیر 1403 و ماشینم الان 4 ماه و خورده ای رو فاکتور شده میچرخه ایرانخودرو یکبار میگه دعوتنامه ملاکه یکبار میگه تاریخ سیستم و ما هم موندیم چیکار کنیم هزار بار شکایت ثبت کردم فایده نداشت چیکار کنم؟ کدوم تاریخ ملاکه؟