چرا شاهد بازگشت پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی هستیم؟

 

چرا شاهد بازگشت پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی هستیم؟

 
پیشرانه‌های ۶ سیلندر طرفداران بسیاری دارند و در این بین نیز پر استفاده‌ترین نوع، V شکل هستند. در کمال تعجب، اخیرا خودرو سازان بزرگ آلمانی، به سمت استفاده از پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی تمایل پیدا کرده‌اند.
 
 
سال‌های سال بود که خودرو سازان از پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی در محصولات خود استفاده می‌کردند و این پیشرانه‌ها در بین خودروسازان و هم در بین خریداران خودروها طرفداران زیادی داشتند. با این وجود اما برخی مشکلات پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی سبب شد تا خودروسازان به مرور استفاده از این دو پیشرانه را کنار بگذارند. یکی از این مشکلات بزرگ بودن ابعاد و طول زیاد پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی است که این مسئله روی فضای اتاق خودرو تاثیر منفی می‌گذارد. بناراین بسیاری از خودروسازانی که به فکر استفاده از یک پیشرانه ۶ سیلندر با حجم متوسط بودند به سراغ مدل V شکل رفتند چرا که پیشرانه‌های V شکل یک راه حل ارزان و ساده برای رفع مشکلات پیشرانه‌های خطی هستند.
 
پیشرانه‌های ۶ سیلندر V شکل ابعاد کوچک‌تری دارند و می‌توان آن‌ها را به صورت عرضی و طولی در خودرو نصب کرد و همین مورد سبب می‌شود بتوان پیشرانه‌های V6 را هم در خودرو‌های دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و هم در خودروهای چهار چرخ محرک مورد استفاده قرار داد. این در حالی است که یک پیشرانه ۶ سیلندر خطی را به سختی می‌توان در یک خودروی دیفرانسیل جلو استفاده کرد.
 
چرا شاهد بازگشت پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی هستیم؟ 
 
با این وجود، شاهد بازگشت پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی، از سوی برندهای مشهوری مثل مرسدس بنز هستیم. این خبر می‌تواند برای طرفداران مرسدس بنز بسیار هیجان انگیز باشد چرا که این برند تجربه موفقی در ساخت پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی در گذشته دارد.
 
مرسدس بنز بنا دارد تا به زودی استفاده از پیشرانه‌های V6 را متوقف کند و به سمت استفاده از پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی برود. از طرفی اصلی‌ترین رقیب مرسدس بنز یعنی بی‌ام‌و در طی این سال‌ها تمایل و علاقه خود را نسبت به مدل‌های ۶ سیلندر خطی از دست نداد و همچنان از این نوع  استفاده می‌کند. 
 
سال‌ها استفاده‌ی بی‌ام‌و از پیشرانه‌های خطی، معایب این پیشرانه‌ها را مشخص کرد. برای مثال، این نوع در هنگام تصادف آسیب بسیار زیادی می‌بینند. اما از طرفی نیز می‌توان به ساختار مدولار آن‌ها اشاره کرد و احتمالا همین برتری توجه مرسدس بنز را به سمت پیشرانه‌های خطی جلب کرده است. برای مثال باید بدانید که پیشرانه ۶ سیلندر خطی جدید بی‌ام‌و که هر سیلندر‌ آن دارای حجم ۵۰۰ سی‌سی است، به این خودروساز اجازه می‌دهد تا بخش‌های بالایی و پایینی سیلندر را در پیشرانه‌های مختلف خود مورد استفاده قرار دهد و به همین ترتیب می‌تواند پیشرانه‌های چهار سیلندر، ۶ سیلندر، هشت سیلندر و حتی دوازده سیلندر را با قطعات مشترک تولید کند.
 
چرا شاهد بازگشت پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی هستیم؟
 
از دیگر مزایای پیشرانه‌های ۶ خطی این است که به طور ذاتی و طبیعی بالانس هستند و به عبارتی دیگر نیازی به شفت بالانسر در این خودروها وجود ندارد.همچنین طراحی متفاوت مجراهای ورودی هوا در پیشرانه‌های خطی در مقایسه با پیشرانه‌های V شکل سبب تبادل حرارتی بهتر در پیشرانه‌های خطی می‌شود و به این ترتیب خودرو ساز می‌تواند از قطعاتی ارزان‌تر در این پیشرانه‌ها بهره ببرد.
 
پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی نیز قابلیت استفاده از فناوری‌های امروزی را دارند و به عنوان مثال می‌توان بر روی آن‌ها سیستم تزریق مستقیم سوخت، زمان بندی متغییر سوپاپ‌ها، توربوشارژر‌های دو مجرایی، سوپر شارژر‌های الکتریکی و حتی سیستم‌ها هیبریدی را نصب کرد و تمامی موارد ذکر شده در تمامی پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی به راحتی قابل اجرا هستند. مرسدس بنز نیز از قافله عقب نیافتاده است و جدید‌ترین پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی را که معرفی کرده است و داری ۳ لیتر حجم است هم به توربوشارژر و هم به سیستم هیبریدی ۴۸ ولتی مجهز کرده است. سیستم هیبریدی مرسدس بنز به شکل یک استارتر ژنراتور عمل می‌کند و بر روی یک فلایویل پیشرانه نصب شده است. این پیشرانه در دو نسخه عرضه شده است که نسخه ضعیف‌تر آن روی مدل CLS 450 می‌تواند ۳۶۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. نسخه‌ی قوی‌تر این پیشرانه که توسط AMG ساخته می‌شود در مدل‌های مرسدس AMG‌ که دارای کد ۵۳ هستند مورد استفاده قرار خواهد گرفت که می‌تواند ۴۲۹ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتون متر گشتاور را تولید کند. نسخه‌ی AMG این پیشرانه به یک سوپر شارژر کوچک الکتریکی هم مجهز است که می‌تواند در دورهای پایین تاخیر توربوشارژرها را جبران کند.
 
چرا شاهد بازگشت پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی هستیم؟
 
سیستم هیبریدی ۴۸ ولتی نیز به این خودروساز این امکان را می‌دهد تا به طور کامل تسمه را از این پیشرانه خذف کند و حتی کمپرسور تهویه مطبوع و دینام خودرو نیز دیگر از تسمه نیرو نمی‌گیرند. موارد ذکر شده را باید گامی بزرگ در تکامل پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی دانست و ما امیدواریم خودروسازان دیگری از جمله نیسان و تویوتا نیز به این سمت حرکت کنند. نیسان می‌توان چنین ایده‌ای را بر روی پیشرانه RB26 خود استفاده کند که این پیشرانه توانسته قهرمانی‌های بسیاری را در مسابقات فورمولا کسب کند. پیشرانه 2JZ تویوتا نیز قابلیت ارتقا به این شکل را دارد و تویوتا می تواند نسل بعدی این پیشرانه را با تکنولو‌ژی‌های بروز همانند مرسدس بنز و بی‌ام‌و به بازار عرضه کند. با این وجود اما فعلا تویوتا و نیسان ترجیح می‌دهند تا از پیشرانه‌های V6 استفاده کنند و تا کنون نیز علاقه کمی به پیشرانه‌های توربوشارژردار و یا سوپرشارژر دارد نشان داده‌اند و اینطور که به نظر می‌رسد نسل‌ آینده پیشرانه‌های این دو خودروساز به صورت V شکل به تولید خواهد رسید. البته در آینده این دو خودروساز نیز به سمت سیستم‌های پرخوران و سیستم‌های هیبریدی حرکت خواهند کرد.
 
اگر این خودروسازان نیز همانند بی‌ام‌و و مرسدس بنز به سمت پیشرانه‌های خطی پیشرفته حرکت کنند راندمان خودروها نیز افزایش بسیار چشمگیری پیدا خواهد کرد. زیرا برای مثال بهتر است بدانید نسخه AMG پیشرانه ۶ سیلندر خطی مرسدس بنز از نظر کارایی و قدرت خروجی می‌تواند با پیشرانه V8 توئین توربو این کمپانی که چهار لیتر حجم دارد برابری کند. ضمن اینکه پیشرانه ۶ سیلندر خطی می‌توان ۲۰ درصد سوخت کمتر مصرف کند و ۲۰ درصد آلودگی کمتری در خصوص انتشار گاز دی‌اکسید کربن دارد.
 
چرا شاهد بازگشت پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی هستیم؟ 
 
همچنین باید اشاره کنیم که این پیشرانه کارکرد بسیار نرمی دارد و این توانایی را دارد تا در حالت کارکرد درجا (اصطلاحا دور موتور آیدل) با دور موتور ۶۱۰ تا ۵۲۰ دور در دقیقه نیز کار کند. گروه جگوار-لندروور نیز در حال کار بر روی پیشرانه‌های پیشرفته در نسل‌ آینده خودرو‌های خود است. این خودرو ساز قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ از پیشرانه‌های حجیم‌تر ساخت فورد استفاده کند و همچنین جگوار لندروور پیشرانه‌های جدید مودولار خود را با نام اینجینیوم معرفی کرده است که پیشرانه‌های اینجینیوم نیز دارای سیلندرهای۵۰۰ سی‌سی هستند. البته تنها مدل‌های ۴ سیلندر خطی از سری پیشرانه‌های اینجینیوم معرفی شده است اما جگوار لندروور در آینده مدل ۶ سیلندر این پیشرانه‌ها را نیز معرفی خواهد کرد.
 
استون مارتین نیز یکی دیگر از خودروسازانی است که از پیشرانه‌های ساخت مرسدس بنز در خودروهای خود استفاده می‌کند و احتمالا در آینده در مدل پایه ونتیج از پیشرانه ۶ سیلندر خطی ساخت مرسدس بنز با قدرت حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ اسب بخار استفاده خواهد کرد.
 
رویکرد دوباره خودروسازان به سمت استفاده از پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی پیشرفته خبر بسیار خوبی برای خودرو دوستان است و این نوید را می‌دهد که در آینده شاهد استفاده از پیشرانه‌های درون سوز ۶ سیلندر در خودروها خواهیم بود. ضمن اینکه استفاده از سیستم‌های کمکی الکتریکی و توربوشارژها نیز به افزایش راندمان این پیشرانه‌ها کمک شایانی کرده‌اند.
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پیشرانه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
3

خوشحال شدیم از این خبر . 6سیلند خطی دوام بیشتر اصطحلاک کمتر و در حالت رانندگی اسپرت لرزش کمتری هم دارد. اگر تویوتا از این موتور استفاده کنه با توجه به اینکه علاقه ای به توربو نداره خیییلی موتور خاصی خواهد ساخت و لذت رانندگی با تویوتا از اینی که هست لذت بخش تر خواهد بود. مخصوصا برای ماشینهای دف عقب
14:38  1397/02/15
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهرام : دوستان هنوزثبت نام نکردم ،آیا قسطی یانقد؟ ،قسطی ماهیانه چقدره قسطتش میشه ؟آیا میتونم قسطی بخرم باسپاس
حمید j هفت : مبارک اولسون
J7 صادرات : ممنونم آقای حسنی پس راست بوده
نازیلا : دوستان شاهین gl نگیرید بزارید به منم پیامک بیاد عجله دارم ممنون سانروف دار بگیرید یکم باد به کلتون بخوره 😄
😁😄😃😀 : . . . سلام . . ثبت نام کنندگان پژو پارس می خواهند دوباره جلوی ویرانخودرو جمع شوند تا اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت به گوش مسئولان برسونند . . . ما ثبت نام کنندگان سورن دوگانه هم باید اعتصاب و اعتراض کنیم تا سریعتر به خودروی خود برسیم ....
سبحان : من مال دوره قبلم.فقط صبر کن جی بگیر که بد کلاهی سرت میره قیمتش ۱۰۰ فرق میکنه بعدشم قرارداد داری.صبر صبر.صبر.من که جی گرفتم و وظیفه خودم دونستم اگاهت کنم شاید ۳ ماه هم طول بکشه صبر کن
سبحان : سلام دوست عزیز اگه قرارداد داری به هیچ وجه بر ندار.بدو سانرف ۸۰ زیر قیمت بازاره و در کل بد فروش ،شاید ۳ ماه هم تاخیر داشته باشه ولی نگیر گه ضرر میکنی.
شاهین اتوماتیک : سامانه یکپارچه 6خرداد 402 ثبت نام برای شاهین 20 مهر 402 پیامک اومد برای شاهین اتوماتیک 290میلیون تکمیل وجه کنین دیگه نزدیک یکسال بشه خرداد 403 هنوز از دعوتنامه خبری نیست ارسال نشده ک چقدر دیگه باید واریز وجه کنم واسه شاهین اتومات پذیرش 24 مهر 402
سورن پلاس دوگانه : دوست عزیز برو از یک بنگاه خودرو شهرتون بپرس ببین خریدار کدامش بیشتره هرچی نظر بدن فایده ندارد
J7تبریز : با سلام دوستان عزیز امروز بالاخره ماشین ما را تحویل دادند ثبت نامی ۲۳ مهر ماه بودم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
منصور : بله هنوز پیامک نیومده
منصور : بله نیومده
احمد رضا : آقا امروز نوبت 20دی که فاکتور میشه به امید حق
4723 : 4723پیامک نیامده
رانا پلاس آخر اسفند : سلام. طرح تبدیل به 207 کی ممکنه دوباره بیاد
محمد آریزو6 : سلام به همه واقعا از این وضعیت خسته شدیم از 20 اسفند ماشین منتظر مجوز خروج فقط خدا بهمون رحم کنه
حسین : دوستان یک سوال نمایندگی خودرو رو جمعه هم تحویل میده؟ یا نگه میدارن شنبه؟؟
207 سقف فلز : امروز مراحل از صدور فاکتور تا دریافت توسط نمایندگی باهم تیک خورد
دنا اپشنال : سلام حداقل فکر 40 روز تاخیر باش
علی4712 : منم4712هستم پیام نیومده کسی خبر داره؟