بازخوانی زخم های کاری دولت به خودرو/ تابلو ایست پیش روی واردکنندگان

 

بازخوانی زخم های کاری دولت به خودرو/ تابلو ایست پیش روی واردکنندگان

 
پس از برجام و درست در زمانی که نمایندگان غول های خودروسازی، ایران را بازار واردات و همکاری های مشترک خودروسازی نشانه گرفته بودند، ورق خوش شانسی صنعت خودرو برگشت. 
 
از تیرماه سال گذشته سایت ثبتارش برای شش ماه بسته شد و وارد کنندگان در بلاتکلیفی چگونگی واردات خودرو ماندند. گرچه پس از شش ماه سایت ثبتارش برای ثبت نام خودروها آن هم با چند ماده و تبصره باز شد؛ اما این سایت در زمانی آغاز به کار کرد که دیگر فرصتی برای وارد کنندگان و نمایندگی ها باقی نمانده بود و همگی در انتظار تعرفه های جدید واردات خودرو بودند. در همین آشوب بازار، ناگهان دیوان عدالت ادارای با اعلام حکمی اعلام کرد که به زودی تعرفه های جدید اعلام می شود. اما نه تنها از بهمن ماه 96 تا پایان سال، بلکه حتی با گذشت دوماه از سال 97 نیز هنوز خبری از حکم دیوان عدالت اداری به گوش نرسیده است و وارد کنندگان و نمایندگی ها در حجمی از ابهام دست از معامله کشیده اند. 
 
با این حال اما برخی وارد کنندگان بیکار ننشسته  و بازار خود را با خودروهای ثبت سفارش شده و از قبل مانده در بازار گرم نگه داشته بودند که ناگهان تیر خلاص به بازار خودروهای وارداتی زده شد؛ تب و تاب ارز بالا گرفت و دست وارد کنندگان در حنا ماند. 
 
حالا اما این روزها که نرخ ارز به واسطه حکم دولتی بر سکوی تک نرخی نشسته است، این پرسش مطرح است که کدام یک از ضلع های مثلث ترسیم شده، بیشترین ضربه را به وارد کنندگان زده اند؟ 
 
کوروش مرشد سلوک- رییس انجمن وارد کنندگان- در همین زمینه می گوید: « ممکن است در طول ماه های گذشته و در جریان اتفاقات رخ داده برای وارد کنندگان، هر شرکتی بسته به بازار و نوع فعالیتش متحمل ضرر شده باشد».
 
او می افزاید: « شاید برخی نمایندگی ها یا وارد کنندگان تحت تاثیر بسته شدن ثبتارش، برخی تحت تاثیر حکم دیوان و برخی دیگر به واسطه نوسانات نرخ ارز ضررهای متعددی را تحمل کرده باشند».
 
رییس انجمن وارد کنندگان ادامه می دهد: « به طور کلی، هر دلیلی که بازار را از ثبات خارج کند و دغدغه و نگرانی را در ذهن مصرف کننده ایجاد کند، ضررش نیز به صورت مستقیم ابتدا به وارد کننده و به تبع آن به مصرف کننده بر می گردد».
 
او اظهار می کند: « هنگامی که ثبتارش بسته شد، بسیاری از وارد کنندگان و نمایندگی ها به مصرف کنندگان تعهد داشتند، اما نتوانستند به تعهدات خود پایبند بمانند و در مقابل متحمل ضررهایی شدند».
 
مرشد سلوک تاکید می کند: « وقتی بدون اطلاع و هیچ زمینه ای سایت ثبتارش بسته شد، بحران قابل توجهی برای وارد کنندگان رسمی و غیر رسمی ایجاد شد که در مقابل نیز  درگیری های متعددی برای مصرف کنندگان در بر داشت که در نهایت دولت مجبور به ورود شد. 
 
او می افزاید: « در نهایت بسته شدن ثبتارش نه تنها ضرر مادی به به وارد کنندگان و بازار زد، بلکه  دیدگاه مشتری نسبت به برند را ابین برد و احساس بی اعتمادی را افزایش داد».
 
رییس انجمن وارد کنندگان با اشاره به سایر مشکلاتی که پیش روی وارد کنندگان قرار گرفت و هنوز هم آثار آن مشهود است، اظهار می کند: « در بازار پر تلاطم بسته و باز شدن ثبتارش، اما حکم دیوان عدالت اداری نگرانی ها را برای وارد کنندگان بیشتر کرد. تا جایی که حتی کاهش یا افزایش تعرفه ها برای وارد کنندگان اضطراب به همراه دارد».
 
او تصریح می کند: «پس از حکم دیوان، فراز و فرود نرخ ارز و به عبارتی نوسانات شدید ارزی وارد کنندگان را با شوک دیگری همراه کرد. به گونه ای که در شرایط فعلی حتی کاهش نرخ ارز نیز باز وارد کنندگان را درگیر مشکلاتی می کند. از این رو تنها راه تثبیت بازار، ثبات نرخ ارز برای وارد کنندگان و فعالان اقتصادی است».
 
مرشد سلوک با بیان اینکه گرچه خودرو همواره مشتری خود را دارد و افزایش و کاهش ارز بازار را تا حدی تحت تاثیر قرار می دهد، بیان می کند: « شاید در شرایط افزایش نرخ ارز برخی مشتریان توان خرید خودرو با افزایش قیمت را نداشته باشند، اما با تغییر سگمنت بازهم خریدار بازار هستند».
 
به گفته رییس انجمن وارد کنندگان، در حال حاضر تلاطم های در بازار همچون نوسانات نرخ ارز، باز و بسته شدن سایت ثبتارش، حکم دیوان و حتی تصمیمات اخیر ترامپ بیشتر بار روانی و التهاب جامعه را افزایش داده که نه تنها وارد کنندگان، بلکه نمایندگان رسمی و غیر رسمی را درگیر اشوب کرده  و د مقابل بازار را به کما برده است. 
 
کمتر از یکسال است که التهابات و شوک های خبری دست از سر وارد کنندگان و بازار خودروهای وارداتی بر نمی دارد، بازاری که در روزهای پیش از این التهابات از جمله بازارهای با پتانسیل بالا محسوب می شد تا مسیر هموار ورود خودروهای خارجی با نمایندگان قدرشان، صنعت ایران را به تکاپو بیاندازد. اما حالا باید دید آخرین تصمیمات دولتی برای ترمیم این بازار زخم خورده چه خواهد بود؟
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردکنندگان خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
کسری اس۵ : ۲۶مهر ثبت نام کردم دیروز۲۳اردیبهشت شاسی شد
سینا اس۵ : من ۸ آبان ثبت نام کردم و اسفندماه شاسی شده،و ۲۵ام فروردین تحویل گرفتم
احمد : دوستان نگران نباشید این طرح چهارشنبه فقط برای خودرو فرسوده و طرح مادرانه
Agh اصفهان : من17مهر402ثبت نام s5اقساطی کردم 21اسفند شاسی شد 22اسفند بیمه 26فروردین پلاک و دهم اردیبهشت‌ماه تحویل گرفتم مدل 403میخای شماره بزار عکس برات بفرستم
s3 مهرماه : بنده 21 اسفند شاسی شدم دریغ از خودرو
امین : سلام دوستان کسی خبر جدید و قطعی درباره حواله های چانگان cs55 که ارسال به خودروساز خورده کی پیامک واریز وجه میاد بخدا مردیم هرروز منتظر پیامک هستیم
سعید8 : دوستان برید حمایت کنید. اینجا صفحه ی خودروهای وارداتی نوبت دومه
علی : هر دو دزدن یکی از یکی بدتر
پلنگ : خب دوست بزرگوار الآن تقصیر ماها چیه که قرار بود دی واریز کنیم فروردین تحویل بگیریم ولی بعد کلی دغدغه و استرس و انتظار تو اردیبهشت یه پیام پیش فروش فرستادن میخوایید ریسک کنیم اونم از دست بدیم بریم از بیرون ماشین بگیریم که همون ماشین رو با کلی اختلاف بگیریم؟من نمیدونم چرا به این همه مردم بی گناه و بی تقصیر که با هزار دردسر و انتظار بعد چند ماه دغدغه ذهنی به خاطر واریز وجه پیش فروش میگید طمعکار!!!؟
سیامک : احساس میکنم تا حالا انقدر به شعورم توهین نشده بود یکشاله منتظر بودم آخرشم دزد سر گردنه جیبمونو خالی کرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسن : نه عزیزم باتوطئه زندگی نمیکنم بلکه سعی میکنم بافکرومنطق وباهوش به قضایا نگاه کنم!!سعی میکنم به راحتی به کسی که یه کاری انجام مبده بدون منافع مالی یخرده روش تحقیق کنم تاحقیقت رومتوجه بشم
جواد : بگو نافم بچسبه به پیشونیت
29 : منظورم مهمترین جایگاه شکایت سازمان بازرسی هست در جواب آن دوستمون آدرس شکایت به خود ایران خودرو را می خواست نوشتم خودمم کم احتمال میدم
سعید تیگو7 : خدارو شکر صدور فاکتور ها شروع شد
ایرانی تیگو 7 پرمیوم : مبارکه . خبر خوبی بود
رضا : من خوشبختانه یا بدبختانه واریز کردم قسطی
چنگیز : 176.950.000
حسین : کسی از دی مونده فاکتور نشده باشه
سقف فلز دستی اسفند : 17 ام تکمیل وجه کردم خبری نی ، سقف فلزیا تازه دارن تحویل دی ماهیا رو میدن
علی : تیگو 7 پرو مشکی تایید نهایی لیزینگ 21 فروردین امروز فاکتور شد