چه کسی فاتح بازار خودرو خواهد شد؟

 

چه کسی فاتح بازار خودرو خواهد شد؟

 
در این مقاله سعی داریم نگاهی تحلیلی بر آنچه در آینده بر سر بازار خودرویی کشورمان خواهد آمد، بیاندازیم و صرفاً نظارت خود را در قالب یک تحلیل به شما ارائه دهیم. حتماً می‌دانید چندی پیش رئیس جمهور امریکا از برجام خارج شد و تحریم‌های جدیدی را به کشورمان تحمیل کرد. اما ما در این مقاله با تحریم‌ها کاری نداریم و قصد داریم بیشتر به شرایط داخلی برای این بازار نگاهی داشته باشیم. بهتر است از سال های 92 و 93 شروع کنیم که فشار تحریم بر کشورمان بیش از پیش احساس می‌شد طوریکه چرخه تولید خیلی از خودروسازان خوابیده بود و تنها راه شروع دوباره آن‌ها گسترش روابط با خودرو سازان چینی بود که همان سال‌ها خودروسازان داخلی بسیار بیشتر از گذشته به سمت شرکت‌ها و محصولات چینی روی آوردند. در آن زمان کسی فکر نمی‌کرد کسی بابت خودروی چینی بیشتر از 50 میلیون تومان هزینه کند اما اتفاقی که در عمل رخ داد غیر آن بود و خودورهای چینی به راحتی به دلیل عقب ماندگی صنعت خودرو کشور و نبود خودروهای اتوماتیک و یا با امکانات رفاهی مختلف، از این فرصت استفاده کردند و سریعاً خودروهایی با گیربکس خودکار و چهره جذاب، و البته با قیمت مناسب وارد بازار کشورمان کردند که توانستند به فروش خوبی هم دست پیدا کنند. این روند همچنان در طول این سال‌ها ادامه دارد و هنوز هم بازه قیمتی 70 تا 100 میلیون تومان که بیشتر عموم مردم قدرت خرید دارند، دست خودروسازان چینی قرار دارد و با قدرت بیشتری نسبت به گذشته، این بازه قیمتی را در دست دارند و برای حفظ آن هر روز به مدل‌های خود در این بازه قیمتی جذاب اضافه می‌کنند تا مشتری حق انتخاب بیشتر داشته باشد.
 
اما به نظر می رسد که چینی ها متوقف نشده اند و با توجه به علاقه ایرانی ها برای تعویض خودرو در طول چند سال استفاده، قصد دارند روی این موج عطش سودآوری کنند. به طور مثال شاید خیلی از کسانی که در سال‌های 93 یا 94 خودرویی در حدود 70 تا 90 میلیون تومان تهیه کرده بودند بر این باور بوده‌اند که بعد از 2 تا 3 سال استفاده خودروی خود را با یک رده بالاتر جایگزین کنند و حتی به فکر خودروهای کره‌ای و یا ژاپنی کار کرده نیز هستند. اما اتفاقی که در عمل رخ داد، غیر این بود و شرایط اقتصادی کل برنامه‌ریزی آن‌ها را به هم زد و قیمت خودروهای کره‌ای و ژاپنی بسیار فراتر از آن چیزی که تصور می‌شود افزایش داشته و حال کسانی که بعد از سوار شدن یک خودروی چینی، قصد سوار شدن به یک خودرویی با برند کره‌ای و یا ژاپنی را داشتند، باز هم با گزینه‌هایی چینی روبرو خواهند بود، گزینه‌هایی که در چهره، امکانات و آپشن متنوع و حتی در مورد ایمنی قابل توجه هستند. اما این بار با پرداخت حدود 140 تا 150 میلیون تومان به جای سوار شدن بر یک خودروی کره‌ای و یا ژاپنی، باز هم باید خودرویی چینی را در آن بازه قیمت تجربه کنند.
 
اما از حق نگذریم خودروهایی که در این بازه قیمتی حضور خواهند داشت، بسیار با کیفیت و قدرتمندتر از قبل شده‌اند و این در حالی است که در این رده قیمتی خودروهای جمع و جور شهری فرانسوی نیز از روی خط تولید داخلی‌ها به بازار نیز عرضه خواهند شد و باید با این چینی های پر زرق و برق رقابت کنند. اما این احتمال نیز وجود دارد که با فشار بیشتر تحریم‌ها، تامین قطعات محصولات غیر چینی کمی با مشکل مواجه شود و داستان تکراری محصولات پژو در زمانی تحریم‌های قبلی مجدداً تکرار شود. 
 
باید آینده بازار خودروی ایران و مخصوصاً در بازه‌های ارزان‌تر و پرطرفدارتر را به دست چینی‌ها بدانیم. چینی‌هایی که در زمان برجام پرقدرت با رقبا رقابت کردند و حال نیز با تحریم‌ها، شاهد افول و ضعیف شدن رقبای جدی خود خواهند بود.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrobank

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاوه
1

این که چین بازار ما را تصاحب کرده و خواهد کرد شکی نیست، نکته مهم اینجاست که ما محصولات چینی را باید به قیمت محصولات اروپایی و ژاپنی بخریم!!!
19:02  1397/02/31
پاسخ دادن
علی
6

طبق مقاله بالا اینجانب هم معتقد هستم چین برنده ای رقابت خواهد بود و در جواد محمد باید بگم که ایران خودرو و سایپا هم از خودرو های چینی مونتاژ میکنه که نهایتا باز چین حرف اول و اخر رو خواهد زد
15:35  1397/02/26
پاسخ دادن
محمد
4

با سلام
متاسفانه چون رقیب و رقابتی نسیت و بر خلاف میل همه مردم ایران ، ایران خودرو
و سایپا فاتحان بازار ایران بوده و خواهند بود !!!!!!!!!!!!!
13:31  1397/02/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مسعود زمستان 403 : درود برشرفت .کسی که میخواد سوداگری کنه باید این چنین بخشی بشنوه .
آرمان : سلام بستگی به شهر داره من یزد هستم ۲۱ فروردین پلاک شده دیروز بارگیری شده بعضی از دوستان هستند دو روز بعد تحویل گرفتن
joni جون : عزیزان شماراشفارش می کنم به تقوی صبر
S3 تهران : کسی از عید به اینور s3 تحویل گرفته؟ اطلاعاتی دارید ممنون میشم بگید. ما که هفت ماه تو انتظارییم و خبری نیست.تماس میگیریم جواب سربالا میدن.
عادل : دوستان یه آقایی به نام آسترکی بود چند وقت پیش توی کامنتها یه شماره گذاشته بودن( گفته بود زنگ بزنید یه خانوم کاظمی هست بگید بهش وصلتون میکنه به مسئول فاکتور ) کسی میدونه جریانش چیه اونم راست میگفت یا سرکاری بود؟؟؟
مصطفی : سلام دوستان، کسی از سرنوشت شاهین اتومات تحویل زمستن 403 خبری نداره؟ مایی که مهر 290 دادیم بعد ماه بعد فروش فوری گذاشتن!چرا زودتر تحویل نمیدن!لااقل تابستون بدن!
Reza : سلام طرح فرزند آوری بهمن از دوستان کسی فاکتور شده?
حمید : سلام جناب آرمان منم شاهین اتومات طرح 90 روزه هستم از یزد میشه لطفا شما بفرمایید چه طرحی بودین و چه شرایطی کب فکتور شده براتون
تارا دستی تبدیل به v1p : برای چندمین بار تاریخ صدور فاکتور بروز شده2/10
اطلس ۲۸ بهمن : با سلام شما چه رنگی بودین که زود فاکتور شدین؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اسفند : واسه چی تعطیله؟
مهدی : 30 بهمن تکمیل وجه سورن هنوز فاکتور نشده
محمد : با سلام عزیزان کسی هست 25 فروردین تکمیل وجه کرده باشه و فاکتور شده باشه ؟ لطفا اطلاع رسانی بکنید ممنونم
دنی : سلام داداش قیمت چند زده تکمیل وجه کنی ممنون
محیا : سلام اسناد خودرو بعداز تحویل خودرو تیک میخوره و بعد از تحویل ماشین بدستت میرسه ما ماشین تحویل گرفتیم ولی هنوز اسناد بدستمون نرسیده
رضا : دوستان سامانه یکپارچه مدت زیادی هست که میزنه در حال بروز رسانی میدونید یعنی چه اینها میخوان موعد تحویل مشخص نباشه که کسی بتونه شاکی بشه
سعید : دوست عزیز فکر 16 دی رو دارن فاکتور مکنن شما 30 دی هستین
ماندانا : خودت برو اداره پست منطقه تون، مامور نمیاد من صبر کردم نیومد خودم رفتم نزدیکترین پست
اتومات : امروز 20 فاکتور شد شما بشمار 9روز دگه قولت میدم فاکتوری
مرد ایرانی : سلام،قیمت کارخانه افزایش پیدا کرد،قیمت تک سوز آبشنال 560 تومن شده ،و قیمت دوگانه آبشنال 622 تومن شده و قیمت تک سوز آبشنال با موتور جدید شده 579 تومن