جای خالی برقی‌ها در صنعت خودروسازی ایران

 

جای خالی برقی‌ها در صنعت خودروسازی ایران

 
تاریخچه تولید خودروهای برقی به سال 1898 بر می‌گردد که شرکت پورشه برای اولین بار اقدام به ساخت آن کرد اما تا دهه کنونی میلادی تولید این خودروها جدی گرفته نشد، تا زمانی که بحث اتمام منابع سوخت فسیلی و آلودگی کلان شهرها در دنیا مطرح شد. در دهه اخیر خودروسازان مطرح جهان تمایل بسیار زیادی به تولید خودروهای برقی پیدا کردند و بر اساس گزارش  خبرگزاری رویترز، در حال حاضر مبلغ 90 میلیارد دلار برای توسعه و ساخت خودروهای برقی سرمایه گذاری شده است.
 
اما به نظر می‌رسد که ایران از موج جدید ساخت خودروهای برقی جا مانده و از طرفی دولت و شرکت‌ها هم تمایلی برای انتقال تکنولوژی و ساخت خودروهای برقی از خود نشان نمی‌دهند. همچنین طی سال های اخیر، هیچ اقدام مثبت قابل ملاحظه‌ای برای ساخت، انتقال و خرید زیر ساخت‌های زیر ساخت‌های لازم در کشور انجام نشده است.
 
سوال اصلی اینجا است که چرا ایران مانند سایر کشورها در تکاپوی توسعه و ساخت خودروهای برقی نیست؟ و دیگر اینکه این عقب ماندگی از روند برقی سازی خودروها در دنیا چه تبعاتی در آینده برای کشور دارد؟
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: «دلیل اصلی عدم پیشرفت در زمینه خودروهای برقی، اقتصاد است. در حال حاضر کشورهایی در حال سرمایه گذاری و توسعه خودروهای برقی هستند که تولید ناخالص ملی و قدرت خرید آن‌ها دست کم چهار تا پنج برابر ایران است.»
 
او ادامه می‌دهد: «این که بگوییم چرا سرمایه گذاری کشورهایی مانند آلمان و ژاپن بر روی خودروهای برقی بیشتر از ایران است، مانند این است که بپرسیم چرا وضعیت اقتصادی ایران مانند آن کشورها نیست؟ این امر ارتباط مستقیمی با اقتصاد کشورها دارد.»
 
این کارشناس تاکید می‌کند: « ساخت خودروهای برقی اصولا بسیار پر هزینه است و بر خلاف تبلیغاتی که انجام می‌شود، دارای استهلاک بسیار زیادی هستند. برای مثال عمر باتری این خودروها محدود است و بین هر پنج تا هفت سال باید تعویض شوند.»
 
یکی دیگر از عمده دلایل عدم سرمایه گذاری بر روی خودروهای برقی، داشتن منابع غنی سوخت فسیلی مانند بنزین و گاز است که باعث می‌شود که دولت و خودروسازان به سوی ساخت خودروهای برقی سوق پیدا نکنند.
 
فربد زاوه در همین رابطه می‌گوید: «قیمت سوخت فسیلی در ایران به اندازه‌ای پایین است که استفاده از خودرو برقی برای مصرف کننده ایرانی صرفه جویی محسوب نمی‌شود و تقریبا با هزینه‌های خودرو بنزینی برابری می‌کند.»
 
او همچنین به نقش دولت‌ها در سرمایه گذاری برای برقی‌ها اشاره کرد و می گوید: «یکی از حوزه‌هایی که جای خالی دولت در آن حس می‌شود، همین قسمت است. در سراسر جهان، دولت‌ها یکی از بزرگ ترین حمایت کنندگان تولید خودروهای برقی هستند و حتی در آزاد ترین اقتصادها، وام‌ های‌ بلاعوض به بخش خصوص و شرکت‌ها به منظور توسعه خودروهای برقی اختصاص می‌دهند. این در حالی است که در ایران دقیقا در همین بخش که دولت باید حضور داشته باشد، غایب است.»
 
این کارشناس تاکید می‌کند: «بار سنگین راه اندازی زیرساخت‌های خودروهای برقی بر روی دوش بخش خصوصی است اما به دلیل ریسک بالای سرمایه گذاری بر این بخش، شاهد پیشرفت بسیار کندی در این زمینه هستیم.»
 
فربد زاوه بر این باور است که تمامی این عوامل موجب می‌شود تا بخش توسعه و ساخت خودروهای برقی در ایران ناتوان بماند، و همچنین رشد کم و بازار نامناسبی داشته باشد.
 
او در رابطه با تبعات عدم توجه به این بخش می‌گوید: «این امر شاید در کوتاه مدت تاثیری نداشته باشد اما در بلند مدت موجب می‌شود تا شانس کم کردن فاصله خود با سایر کشورهای جهان و همچنین فرصت استفاده کردن از این تکنولوژی‌های جدید را مانند بسیاری از فرصت‌های دیگر از دست بدهیم.»
 
زاوه باور دارد که اصرار بر انجام تمامی فعالیت‌ها به وسیله دو شرکت اصلی خودروسازی ایران، موجب کند شدن روند پیشرفت خودروسازی در ایران است.
 
به نظر می‌رسد که توسعه و پیشرفت زیرساخت‌های خودروهای برقی و همچنین تولید این خودروها نیاز به تغییرات اساسی از جمله تغییرات اقتصادی و تکنولوژیکی دارد. با این روند کند، به نظر نمی‌رسد که طی چندین سال و دهه پیش رو، ایران بتواند فاصله خود را با سایر خودروسازان جهان کم کند و به سوی تولید خودروهای برقی حرکت کند.
 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروی برقی , خودروی هیبریدی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: امین شیرازی
0

✨ ✨ ✨ از دوستان خواهش میکنم در گوگل اسم جمشید آرین رو جستجو کنن تا بفهمن چطور مخترع ایرانی خودرو هوشمند برقی در ایران تهدید به قتل شد

کل دنیا داره میره به سمت خودروهای برقی
ولی این فربد زاوه که به اصطلاح کارشناس خودرو هست داره مردم رو توجیه میکنه که در ایران لازم نیست
میدونید چرا
چون اینها از لگن سازان پول میگیرن!!!
اینا از مافیای خودرو و باند رسانه ای مافیای خودرو هستن
18:01  1397/02/31
پاسخ دادن
محمد
2

این آقایون تازه روآوردن به منتاژ آشغال های چینی به شما انتظار تولید خودرو برقی ازشون دارید
09:36  1397/02/27
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عادل : فروش فوری تارا اتومات بعداز چهار ماه تاخیری فاکتور شد بخشنامه ۴۶۴۲ همه گی تارا اتومات v2 بودن خداروشکر امروز فاکتور شد و در مرحله ی تخصیص پلاک هست
تارا وی وان پلاس : تبریک ماشین تون چی بوده؟
تارا وی وان پلاس : تبریک. پیش فروش یا فوری؟ بعد ماشین تون چی بوده؟
کیانوش خسروی : من که این هفته به جای شاهین دنده زمستان ۱۴۰۳ شاهین اتومات ثبت نام کردم. مهر ماه هم میدن و کمتر علافی داره. تحقیق کردم شاهین دنده‌ای مفت نمی‌ارزه. اتومات نخرید پولتون رو حروم کردید. آشغالی بیش نیست دنده‌ایش…
میلاد : کجا گفته شده اطلاعیه اطلس برای تبدیل شاهین زمستان ۱۴۰۳؟ خب اگر قراره پولت بخوابه ضرر بدی ثبت نام نکن کمتر هم بیا چرت و پرت بگو. دلال‌هایی مثل شما اومدن و فقط می خوان کسب سود کنند و مایی که مصرف کننده هستیم بدون ماشین باید بمونیم.
هاشم : داداش حالت خوبه؟ میخوای دیگه تا آخر عمر رنگ ماشین نبینی؟ کدوم آدم عاقلی ماشین زیر پاشو میفروشه بره از سایپای دزد پیش فروش بگیره؟!
تارا ۴۶۴۲ تیتانیوم : سلام به همه دوستان مام فاکتور شدیم تحویل ۱۸ دی انشالله برای همه زود فاکتور بشید.ممنونم از سایت 1car.ir
ساینا : سلام.کسی هست مرحله دوم زمستان باشه و پیامک ساینا براش آمده باشه،؟برامن هنوز نیامده فقط سهند پیامک آمده.
امید : ۱۴ آذر ثبت نام کردم ۱۹ اسفند شاسی شد ۲۰ اسفند بیمه ۲۲ پلاک تحویل که ندادن ماشینو ولی کارت ماشینمم اواخر فروردین اومد برگ سبزم هنوز صادر نشده . همکارای خودمم هم که مثل من ایکس ۵ نوشته بودن و همزمان با من ثبت نام کردند برگ سبزشون اومده ولی واسه من نیومده و پلیس من که میزنم میبینم که صادر نشده کسی میتونه راهنمایی کنه؟
S3 : چرا فکر میکنی کسانی که تحویل نگرفتن عید مسافرت نرفتن، خود من S3 رو هنوز تحویل نگرفتم ولی ۲۰۶ هم دارم عید باهاش رفتم مسافرت. مدل ۴۰۳ با ۴۰۲ همین الانش ۱۰۰ تومن فرق قیمتشه پس ارزشش رو داره سه چهارماه دیرتر بگیریش. بعدش اینجا همه بحث خودرو و ... میکنن بحث معنویات نمیکنن، من خودم به شخصه دنبال خسارت نمیرم ولی شما که مادیات برات مهم نیست رفتی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس 33 اتومات : فاکتور بشه یعنی چه
رضا دوگانه بهمن : سلام اصلا نگران قیمت نباش قرارداد داری همان283 تومنه تقریبا شما 30 تومن کمتر میدی
امیر : ارتقا تحویل 29فروردین هنوز فاکتور نشدم
اسفند کد21 : سلام 13 دی امروز پلاک شدم
رضا دوگانه بهمن : ایشالله مبارک باشه یعنی 34 روز ماشینو گرفتی ایشالله به شادی استفاده کنی
ناشناس : ما سورن بخاطر حذف نشدن واریز کردیم ولی پارس 445 که هم قیمتش هست ندین شاکی میشیم
ناشناس : واقعا آتیش زدن حقشه هماهنگ کل نمایندگی های شهرستان و استان ها از سر خودرو گذشتیم
م : اقا پرهام امیدمون به یکشنبه هست اگ نیاد دعوت واقعا دیگ سایپا ظلم بزرگی کرده بهمون واقعا از بس انتظار کشیدیمه خسته شدیمه 😭😭😭😭😭😭😭😭واقغا از بس فامیلها گفتن ماشینتون چی شد دیگ نمیدونیم چی بگیم
شهلا دوگانه بهمن : سلام مهسا خانوم مبارک باشه با همان شماره شرکت زنگ زدی تعطیلات تمام شد زنگ بزن عدد 3 را بزن بعد عدد 5 رو بزن با کارشناسان صحبت کن هر سوالی داشتی جواب میده
ایمان : یکشنبه هم میاد اگر نیومد چی همش سر ما. بودیم