فولکس واگن نیامده رفتنی شد/ مواضع آمریکایی سوار بر صنعت ایرانی

 

فولکس واگن نیامده رفتنی شد/ مواضع آمریکایی سوار بر صنعت ایرانی

 
 با افزایش فشارهای رییس جمهوری امریکا بر سر خروج این کشور از برجام، کشورهای اروپایی نیز ساز خروج از ایران را می زنند و برخی از ادامه همکاری با ایران دست کشیده اند و برخی دیگر نیز هنوز مواضع خود را اعلام نکرده اند. 
 
در همین میان، شرکت خودروسازی فولکس واگن که پس از برجام برای حضورش در ایران با ماموت به توافق رسید، اکنون زمزمه های خروجش به گوش می رسد و گویی در حال بستن چمدانش است. حالا  اگر ماموت توان سربلند بیرون آمدن از فشارهای امریکایی را داشته باشد، باید به دنبال شرکتی دیگر برای مذاکره و حضور در ایران باشد. گرچه روز گذشته حضور پژو و سیتروئن در ایران قطعی شد، اما این پرسش مطرح است که اگر امریکا موفق به خروج شرکت های اروپایی از ایران شود، چه بلایی بر سر صنعت خودروسازی ایران می آید؟ 
 
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در همین زمینه می گوید: « ممکن است پس از اجرای تحریم‌ها چند حالت برای صنایع ایران ایجاد شود که یکی از این حالات، وضعیت فعلی اروپایی‌ها در حال حاضر باشد، به گونه ای که اکنون مقرر شده که  پژو و سیتروئن در ایران ماندگار باشند».
 
 او می افزاید: «البته ممکن است دیگر قراداد جدیدی با اروپا منعقد نشود، اما حداقل به قراردادهای قبلی لطمه ای وارد نخواهد شد». 
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می کند: « یکی دیگر از حالات ممکن، پافشاری امریکا بر سر خودروسازان بین المللی خواهد بود تا این شرکت ها نیز ملزم به خروج از ایران شوند، چرا که امریکا تا حدی توان پافشاری بر این امر را دارد». 
 
کاکایی با بیان اینکه ممکن است پافشاری‌های امریکا بر کشورهای اروپایی و چینی قراردادهای قبلی را شامل نشود، تاکید می کند: « البته ممکن است امریکا به لجبازی های مغرضانه خود ادامه دهد و حتی شروطی برای قراردادهای گذشته تعیین کند و به عبارتی بر سر قراردادهای گذشته نیز عقب نشیینی هایی صورت گیرد». 
 
توسعه به سبک داخلی 
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می  کند: « ادامه همکاری های ایران با اروپایی ها بستگی به سبک تحریم ها دارد، چرا که ما می توانیم حتی پس از اعمال تحریم‌ها نیز به تولیدات خود در ایران و توسعه صنایع ادامه دهیم. لازم به ذکر است که امریکا نیز به دنبال نابودی کامل ایران نیست، چرا که به دلیل جذابیت‌های اقتصادی برای ترامپ، برتری اقتصادی امریکا نسبت به ایران بیش از پیش مورد توجه است. 
 
کاکایی اظهار می کند: « در این مدت قطعا توسعه داخلی کشور رو به رشد خواهد بود که البته این توسعه نیز به سرمایه گذاری کلان نیازمند است».
 
از تشکیل تیم ضد ایرانی از سوی امریکا تا ماندنی شدن اروپایی‌ها در ایران
 
محمد رضا نجفی منش- رئیس انجمن همگن قطعه سازان خودرو  در رابطه با چشم انداز خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر خروج فولکس واگن و سایر شرکت های خودروسازی به خبرنگار خودروکار می گوید: « این بار امریکا بر سر مواضع خود آنگونه جدی است تا صدمه ای کارا به اقتصاد ایران وارد کند».
 
او می افزاید: « از طرفی دیگر گرچه اروپایی ها در این مدت ساز حمایت از صنایع کوچک و متوسط  را می زنند، اما در مقابل اقدامی عملی که باید اجرایی شود و از همه مهم تر آن گشایش راه های بانکی است، هنوز صورت نگرفته است». 
 
نجفی منش اظهار می کند: « از سویی دیگر، شرکت های بزرگ آمریکایی هنوز صحبتی مبنی بر خروجشان از ایران به میان نیاورده اند و تا این زمان عزمشان بر ماندن در ایران و ادامه فعالیت جزم است. مگر اینکه در ساعات آینده و یا روزهای آینده باز هم اتفاقی نیافتند و تصمیمشان تغییر نکند».
 
رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران در ادامه می افزاید: « در این میان، کشورهایی همچون چین که حضورشان در ایران با سخت گیری هایی از سوی امریکا همراه می شود، امکان ماندن و یا رفتنشان هنوز مشخص نیست. چرا که امریکا مکانیزمی ضد ایرانی ترتیب داده است و کلیه حرکت های شرکت های در ارتباط با ایران را رصد می کند، که البته هنوز ادامه فعالیت های این شرکت ها با ایران نیز مشخص نیست».
 
اولویت ماندن با پژو و رنو است
 
نجفی منش در پاسخ به اینکه اگر امریکا شرکت های درارتباط با ایران را به کناره گیری برای ادامه فعالیت با ایران ملزم کند، می افزاید: « تجربه همکاری های اقتصادی سیاسی ایران پیش از برجام نشا می دهد که ما راه های دور زدن تحریم ها را بلد هستیم، اما این امر به افزایش هزینه ها حداقل تا 10 درصد منجر می شود». 
 
به گفته او، باید هرچه زودتر دیپلماسی وزارت امور خارجه ایران تلاش خود را برای تعیین تکلیف روند فعالیت های شرکت های خارجی در ایران به کار بندد. 
 
 رئیس انجمن همگن قطعه سازان خودرو در پاسخ به اینکه اگر فولکس واگن که تازه وارد صنعت خودرو در ایران است از اداه همکاری با ایران انصراف دهد، باید ماموت به دنبال مذاکره با شرکتی دیگر باشد، تاکید می کند: « پیش از حضور هر شرکت خودروسازی یا وارد کنندهای به کشور، در حال حاضر حضور و ماندگاری رنو و پژو در ایران مورد اهمیت این صنعت است».
 
این روزها  نه تنها صنعت خودروسازی بلکه سایر صنایع کشور از آینده ای که حضور یا عدم حضور شرکای خارجی در آن مشخص نیست واهمه دارند. اما صنعت خودروسازی به واسطه تاکیدهای امریکا در لیست تحریم ها که بیش از مرحله قبل مورد توجه قرار گرفته است، در معرض شلیک مستقیم ترامپ است. حال باید منتظر ماند و دید تا امریکا برای ایران چه برنامه هایی در سر دارد تا با برنامه ریزی هایی همچون دوره گذشته، بازهم تحریم‌های اقتصادی و صنعتی دور زده شود و صنعت خودروسازی از ضربه‌‌های مهلک غربی نجات یابد. 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو , بازاریابی خودرو , تحریم خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

نیما
0

خخخخخخ یادتونه چند سال قبل گفتم محاله همین فولکس واگن هرگز در ایران تولید و مونتاژ نمیشه هههههه مگهمغزشون فندقه بیان تو کجا اونم اایران دوران قاجار سرمایه گذاری کنن تا اروپا هست ایران چس
13:45  1397/03/09
پاسخ دادن
پراید سوار
0

بیخیال ....خر ما از کره گی دوم نداشت....همون پراید سوار بشید حالشو ببرید...
00:19  1397/03/01
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : سلام بله بنده شدم
گلچین : سلام.برای هزارمین بار مال ما هم تاریخ اماده به فاکتور بروز شد.خب که چی .کسی میدونه چرا اینکار رو میکنن؟؟دلیلشون چیه از قبل عید این حداقل دهمین باره این اتفاق میوفته
M : 3سال ماشین ثبت نام کردم قرعه کشی بود رانا ، 207،پرشیاو.. به اسمم درنیامده ،100 میلیون پول واریز کردم برا سری اول ثبت نام وزارت صمت رفتم بانک رفاه گفتم حساب وکالتی کنند گفتن اوکیه روز باز شدن سایت دیدیم حساب وکالتی نیست نشد وارد بشم ،این سری دوم باز 100تومن ریختم زمستان 403 شاهین به اسمم درآمد اینم که این جوریه آقا برامن پیام اومده با اتومات معاوضه کن در صورت تمایل نه از ماشین اتومات خوشم میاد نه اصلا نداشتم 200میلیون بیشتر بدم مگه کم پولیه، بعدم پیام اومده با کوییک gx اونم در صورت تمایل ننوشته عدم تعویض میشه انصراف که به استناد همین پیامک شما جای ما بودی عوض میکردی یا صبر ؟ 5سال از عمرمون رفته هنوز ماشین صفر سوار نشدیم نه این فقط بقیه آشغالای داخلی طمع کجا بود مرد حسابی ما مصرف کننده ایم همه دلال نیستن که
s3 سفید-- تهران : سلام دوستان من تماس گرفتم با تعزیرات به شماره 135 گفت برای خودروسازها اگر حداقل 50 مورد شکایت در مورد مدلهای مختلف تولیدی دریافت کنیم بلافاصله ورود میکنیم روالش رو توضیح داد ترجیح میدم برم شکایت ثبت کنم از کرمان موتور چون قبل از عید پلاک شدم ولی ماشینو تحویل ندادن
j7 : من که شهریورم تحویل نگرفتم
بی بی : مسئولان سایپا و ایرانخودرو یک مشت دزد سرگردنه .
مهرداد شیراز s3 : درود من هم رفتم توی سایت تعزیرات شکایت کردم tazirat135.ir از کارت و بیمه ماشین و برگ اول قرارداد هم اسکن گرفتم گذاشتم ضمیمه شکایت بنظرم اگر همه کسانی که پلاک شدن ولی خودرو نگرفتن از کرمان موتور همت کنند و شکایت کنند شرکت مجبور به ارسال خودرو میشه . حتی شده تشریف ببرید کافی نت قرارداد و کارت و بیمه ماشینو ببرید باعث میشه تحویل ماشین زودتر بشه تا بعد بریم دادگاه بابت دیرکردش شکایت ثبت کنیم
امیدواری و صبر : اکثر ما ها که پول سهند نداریم برای تکمیل وجه و ثبت نام و اینکه حتی توی برنامه دیوار کسی حاضر نیست حواله سهند را به قیمت ۲۰ میلیون تومن بخره. اگه سایپا واقعا راست میگه قیمت سهند را به قیمت ساینا کارخانه ای و قیمت نهایی برای آبان ماه به بعد به ملت واگذار کنه همه ما استقبال میکنیم وگرنه ما غیر ساینا اس چیز دیگه ای نمیخواهیم .وسلام
پذیرش۱۹اسفند : اینجور معلومه فعلا فاکتور نمیکنه ای شرکت بی صاحب
Reza : دوستان عزیز من همین الان زنگ زدم سایپا شماره ملی رو گفتم برگشت گفت که شما اسمتون تو لیست هست و منتظر پیامک واریز باشید ..گفتم احتمالش هست که کلا کنسل بشه گفت همچین چیزی امکان نداره وقتی سایت یکپارچه ارجاع به خودرو ساز زده یعنی اسمتون دراومده و فقط،باید منتطر پیامک واریز باشید. گفت توی سال جدید واسه هیشکه پیامک نرفته ولی قطعا میاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی آریزو 6پرو : سلام. رنگ ماشینت چیه؟؟؟
اتومات یکپارچه بهار 1403 : 701 تومن 26 تومن هم نسبت به قبل عید گرون شده نمی‌‌دونم چرا
نازلی فونیکس fx : من ماشینم فونیکس از تاریخ تحویل 15 روز میگذره هنوز تحویل ندادنننننننننن نمیدونم واقعا چی کار دارند می کننددددد
رانا کد 4551 : برای من هم که تکمیل 7 دی هستش هنوز پلاک نشده
عرفان : سلام . کسی هست سه ماهه فروش فوری دی ماه فاکتور شده باشه . تا چه تاریخی فاکتور شده ؟
مسعود : سلام .دوستانی تو گروه هستندکه به عناوینی میخواند دل همه را خالی کنند.نباید گوش به این حرفها داد.مطمئن باشید گیربکس اتومات روی کوییکهای ثبت نام شده نصب می شود.باید صبوری کنیم.ودیروز برای تعدادی از دوستان جهت تکمیل وجه پیامک رفته که مبلغ واریز شان را در کوتاه ترین مدت پر کنند.
رانا بهمن : سلام دوستان منم الان فاکتور شدم ...تکمیل وجه 10 دی تحویل 30 بهمن طرح مادران امیدوارم همگی از چشم انتظاری در بیاین
تکمیل 11 دی سورن جدید : فاکتور شد 13.7 جریمه دیر کرد
تکمیل وجه یازده دی تحویل سی بهمن : کیا فاکتور شدن امروز
دی ماه : الان تو آیینه نگاه کردم نصف ریش و موی سرم سفید شده تو این یکسال انتظار دوستان بلاتکلیفی خیلی بده خیلی برای یک ساینا یکسال استرس و انتظار و جنگ اعصاب واقعا ارزش نداشت