آشنایی با چگونگی تعویض تایر و نکات مهم آن

 

آشنایی با چگونگی تعویض تایر و نکات مهم آن

 
 تعویض تایر در زمره پیش پا افتاده ترین توانایی هایی است که هر راننده ای ملزم به دانستن و فراگرفتن آن است. اما آنچه از پنچری های گاه و بی گاه عوام عایدمان می شود آن است که بسیاری از رانندگان حتی آن مردهای پر مدعا، با روش صحیح تعویض تایر به هیچ وجه آشنا نیستند.
 
خوشبختانه تعویض تایر بسیار ساده است و تنها با رعایت چند نکته جزئی و تنها یک بار مطالعه این موضوع می توان بر این مهم فائق آمد. آنچه در ادامه مطرح می شود تعویض تایر و طرح نکات مهم و مسائل ایمنی مربوط به آن است که هر شخصی باید آن را رعایت کند.
 
1- از ابزار ایمنی استفاده کنید. داشتن دستگش در کار با ابزارآلات بسیار مهم است. همچنین توجه داشته باشید که جک مورد استفاده برای خودرو شما استاندارد بوده و توان تحمل وزن خودرو را داشته باشد.
 
2- خودرو را در حالت ترمز دستی قرار دهید و چوب یا آجر برای بستن جلو و پشت یکی دیگر از چرخ های خودرو استفاده کنید تا خودرو به ناگه رها نشود.
 
آشنایی با چگونگی تعویض تایر و نکات مهم آن
 
3- زیر هر خودرو بخش هایی وجود دارد که با عنوان جک خور شناخته می شود. جک را تنها زیر این قسمت ها استفاده کنید چرا که در صورت قرار گیری جک در محلی اشتباه ممکن است به اتاق، شاسی یا بخش های فنی خودرو آسیب وارد کنید.
 
آشنایی با چگونگی تعویض تایر و نکات مهم آن
 
4- پیش از آنکه جک را بالا ببرید با آچار چرخ در سایز مناسب اقدام به شل کردن پیچ یا مهره چرخ آسیب دیده کنید. پیچ یا مهره ها را از جای خود خارج نکنید. آن ها را تنها کمی شل کنید.
 
5- به آرامی جک بزنید تا جایی که چرخ از زمین جدا شود. بیش از حد نیاز خودرو را بالا نبرید. در این مرحله پیش از باز کردن پیچ و مهره چرخ ابتدا با سه پایه مخصوص یا تعدادی چوب زیر خودرو را در ارتفاع مناسب محکم کنید و کمی از ارتفاع جک بکاهید تا اندکی از وزن خودرو روی سه پایه یا چوب ها قرار بگیرد و از جابجا شدن آن جلوگیری کند.
 
آشنایی با چگونگی تعویض تایر و نکات مهم آن
 
6- پیچ و مهره چرخ را کامل باز کنید و سپس چرخ را از جای خود بیرون آورید.
 
7- برای بستن چرخ در جای خود همه مراحل را بصورت برعکس انجام دهید.
 
نکات مهم:
 
1- برای قفل کردن زیر خودرو در ارتفاع مناسب از سه پایه مخصوص یا چوب استفاده کنید. استفاده از سنگ و آجر به هیچ وجه توصیه نمی شود چرا که تحت فشار های ناگهانی احتمال سرخوردن، ترک خوردن و شکستن آن ها وجود دارد. درعوض چوب دوام بسیار زیادی دارد و حالت فنری و نرم آن مانع از سرخوردن یا شکستن می شود.
 
آشنایی با چگونگی تعویض تایر و نکات مهم آن
 
2- به هنگام بازکردن چرخ هایی که با مهره درجای خود بسته می شوند توجه کنید. مهره ها از قسمت کله قندی آن ها موسوب به بخش کونیک (به معنای مخروطی) در جای خود بسته می شوند. اشتباه بستن آن ها باعث آسیب دیدن پیچ و بیرون زدن چرخ خودرو هنگام حرکت می شود.
 
3- اگر نیت شما از باز کردن تایر چیزی است که با خود تایر کاری ندارید، توصیه می شود تایر بیرون آمده را نیز به عنوان بخش دیگری از اقدامات ایمنی در زیر خودرو قرار دهید.
 
آشنایی با چگونگی تعویض تایر و نکات مهم آن
 
4- تا زمانی که نیازی به رفتن زیر خودرو نیست، از بردن سر خود در زیر گلگیر و یا قرار دادن بدن خود زیر خودرو اکیدا خودداری کنید. درصورت  نیاز باید تعداد توجه بسیار بیشتری در نحوه مستحکم کردن خودرو بدون چرخ از خود نشان دهید.
 
5- تا زمانی که خودرو بر جک و حائل و سه پایه قرار دارد ترجیحا خودرو را تکان نداده و روشن نکنید. درصورت نیاز توجه بسیاری به سیستم ترمز اصلی و اضطراری داشته باشید و هر لحظه آمادگی ترمزگیری و خاموش کردن خودرو را داشته باشید.
 
6- برای باز کردن و بستن پیچ و مهره چرخ از روش ستاره ای استفاده کنید. به این نحو که پس از باز کردن یا بستن هرپیچ، پیچ رو به رویی آن را باز کنید یا ببندید نه پیچ کناری آن را. این تکنیک فشار را بر مهره ها و چرخ به درستی تقسیم می کند و احتمال شل شدن پیچ و مهره به هنگام حرکت را کاهش می دهد.
 
7- تایر به همراه ریم خودرو مخصوصا در شاسی بلندها وزن قابل توجهی دارد. از این رو ترجیحا از بلند کردن آن ها خودداری کرده و برای جا زدن آن در جای خود از دسته جک یا آچار چرخ به عنوان اهرم استفاده کنید و یا از دیگران کمک بگیرید.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : اینی ک میگن مالیات داره داره ماشین واسه فروش حواله مالیاتش چقده جریانش چیه اگه کسی میدونه بگه لطفا
ساینا اس شده سهند اس : امروز برای منم پیامک واریزی سهند اس اومده انشااله که برای همه بیاد بعد چند ماه
dubi : الاغ این واسه کسیه که تمام پولو داده باشه و ثبت نامش قطعی باشه نه تو که یه ریالم پول ندادی ثبت نام قطعی نکردی. اینی که الان پیامک فرستاده هم از تعهدش به اون پیش ثبت نام نیست. میخاد ماشینی که هیچکی نمیخره رو قالب کنه به یه عده از همه جا مونده
تارا : دوستان ما همه یه درد مشترک داریم پس همه بهتره به هم کمک کنیم و اطلاعات دقیق بدیم و دروغ هم نگیم. خواهشا هرکی فاکتور شد دقیقا توضیح بدید. تشکر.
حسین : چرا اینقدر جلوش زشته، مثل پیکان همه چیزش رو مربعی در آوردن، آخه یه بازی با خطوطی یا یه زاویه ای
تارا v1 پلاس : توضیحات این ساناز خانم سرکاری بود چون فاقد هرگونه اطلاعات بود قطعا اگر سری جدید فاکتور شده باشند دوستان دیگری فاکتور شدن و اطلاعات درستی در گروه قرار میدن
وحید : اومدی پز فاکتور شدنت رو بدی!؟ اگه قصدتون کمک کردن به دیگرانه، بفرمایید فروش فوری بودید یا پبش فروش، تحویل چه تاریخی بوده، کی واریز وجه یا تکمیل وجه کردید؟
Ramin : با سلام اگر قرارداد رو خوب مطالعه کنید 90 روز عادی هست نه کاری. لطفا نگید کاری تا بعدا همه بگن 90 روز کاری و دیگاه سایپا هم سو استفاده کنه از این مطلب.
رضا : آقا یه رانتی داره توزیع میشه و ملتی دارن استفاده میکند ، خریتش کجاشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین : ضدیخ زیاد پر کردی باید نصف اب نصف ضدیخ بریزی منم‌ضدیخ زیاد ریختم رادیاتورم نابود شد درز هاش باز شد بعد رفتم یه مسی خریدم اینار ضدیخ کم ریختم مشکل حل شد البته اگز از درزهای دور ردایاتورت باشه اگر هم از درش باشه که هیچی یه در بخر
پژوپارس : پس بقیه کی فراخوان میده بخشنامه 4714 انگار بیخیال شده ،
د : خخخخخخخخخخ
استپ : یعنی چی؟ طرح تبدیل استپ اتومات چیه الان؟
ساینا تک : منم فاکتور نشدم پذیرش 11 بهمن
مهدی : سلام فاکتور بشی بعد از چندروز پلاک میشی
مسعود : سلام بر چکاد عزیز .حالت چطوره خوبی سلامتی .واقعا ممنونم ازت که در یه برهه سخت با راهنمایی ها و حرفای قشنگت راهنمایی مون کردی .امیدوارم همیشه سالم و تندرست باشی و زندگی پر برکتی داشته باشی .من قدر دان راهنمایی های شما هستم
سورن تک 29 اسفند : منم دقیقا تاریخ تکمیل وجه و تحویلم مثل شماست
مسعود : خیابان 20 متری جی زندگی میکنه نه اینکه خونش 20متر
رانا : کسی اطلاع داره برگ سبز چه قدر زمان میبره بیاد یا نه