واکاوی پرونده تاثیر خودرو در رشد اقتصادی کشور/ موتور محرک صنعت دنده عقب می گیرد؟

 

واکاوی پرونده تاثیر خودرو در رشد اقتصادی کشور/ موتور محرک صنعت دنده عقب می گیرد؟

 
خودروسازی بیشترین سهم را در رشد اقتصادی کشور در بخش صنعت دارد و طی سال‌های اخیر به نوعی یک موتور محرک برای آن بوده است، اما آینده این صنعت پس از خروج آمریکا از برجام چه خواهد شد؟
بیشترین میزان تولید ناخالص ملی ایران متکی به نفت است اما در بخش صنایع یکی از مهم ترین‌ها صنعت خودروسازی کشور است که طی چندین سال گذشته و به خصوص پس از رفع تحریم‌ها توانست رشد خوبی را تجربه کند. سرمایه گذاران خارجی به کشور آمدند و امضای قراردادهای خودرویی، هرچند که به تعداد انگشتان یک دست است، توانست موجب رشد این صنعت شود.
 
آمارها نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی سهم 21 درصدی در ایجاد ارزش افزوده و همچنین سهم 4 درصدی در تولید ناخالص داخلی طی سال‌های اخیر داشته است و به نوعی یک موتور محرک برای صنعت کشور محسوب می‌شود. سهم ارزش تولیدات خودرو از تولید صنعتی از 19.0 درصد در سال 83 به حدود 4 درصد در سال 92 کاهش‌یافت. همچنین سهم تولید قطعات و بدنه نیز از تولید صنعتی از 4 درصد در سال 83 به حدود 1.4 درصد در سال 92 کاهش‌ یافت. سهم ارزش تولیدات صنایع خودرو و قطعه‌سازی از کل ارزش تولیدات بخش صنعت از 23.4 درصد در سال 83 به حدود 5.4 درصد در سال 92 رسید و این امر دقیقا در زمانی بود که تحریم‌ها به بیشترین حد خود رسیده بود. اما از سال 1393، ورق برگشت و با رفع تحریم‌ها، نقش خودروسازی در رشد اقتصادی سالانه و تولید ناخالص داخلی پررنگ تر شد.
 
اما در تاریخ 18 اردیبهشت آمریکا رسما خروج خود را از برجام اعلام کرد. این به معنای بازگشت تحریم‌ها است و صنعت خودروسازی یکی از صنایعی است که این کشور مستقیما هدف قرار داده است. 
 
حال سوال این است که با خروج آمریکا از برجام، اگر اروپایی ها به تعهدات خود عمل نکنند و ایران هم از این عهدنامه خارج شود، چه تبعاتی گریبان صنعت خودروسازی کشور را خواهد گرفت؟
 
شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو در همین رابطه می‌گوید: «اگر طرف اروپایی به تعهداتش عمل نکند و همچنین ایران به برجام پایبند نماند، پیش بینی می‌شود که صنعت خودرو ایران مجددا به شرایط چندین سال قبل برگردد و رکود بر آن حکم فرما شود.»
 
این کارشناس تاکید می‌کند: «این بسیار غیر منطقی است که انتظار داشته باشیم که تمامی قطعات صنعت خودروسازی کشور از داخل کشور تامین شوند. حتی کشورهایی که دارای پیشرفته ترین تکنولوژی‌های تولید خودرو هستند مانند آلمان، فرانسه، ژاپن و آمریکا هم تمامی قطعات را در کشور تولید نمی‌کنند و آن‌ها را از طریق تولید کنندگان بین المللی تامین می‌کنند.»
 
شهرام آزادی باور دارد که با به هم خوردن برجام، هزینه‌های خودروسازان برای تامین قطعات بسیار افزایش می‌یابد و این امر صدمات جبران ناپذیری بر پیکره صنعت خودروسازی وارد می‌کند.
 
او همچنین بیان می‌کند: «نمی توان انکار کرد با شرایط جدید، سیر صنعت خودروسازی نزولی خواهد شد و دیگر نمی‌توان انتظار رشد سالیانه 20 تا 30 درصدی را برای آن داشت.»
 
این کارشناس صنعت خودرو باور دارد که اگر راه‌های گریزی برای این تحریم‌ها وجود داشته باشد و شرکت‌هایی باشند که با ایران منافع مشترک داشته باشند، می‌توان کمی شرایط را تسهیل کرد.
 
صادرات خودرو امکان پذیر است؟
 
یکی از راه‌هایی که خودروسازان و کشورها از طریق آن برای صنعت خودرو درآمدزایی می‌کنند صادرات محصولات به کشورهای دیگر است اما آیا این امر برای صنعت خودرو ایران امکان پذیر است؟
 
شهرام آزادی همچنین در رابطه با امکان صادرات محصولات داخلی به سایر کشورها می‌گوید: «خودروهایی که دارای پلتفرم‌های قدیمی هستند تنها قابلیت صادرات به کشورهای منطقه مانند عراق و سوریه را دارند آن هم به تعداد محدود، به این دلیل که این کشورها هم استاندارد‌های سفت و سختی برای خودروهای وارداتی دارند.»
 
او ادامه می‌دهد: «اگر محصولات جدید ایران خودرو و سایپا که در حال توسعه و ساخت در داخل کشور هستند، در سطح کیفی بالایی قرار بگیرند می‌توان امید داشت که با صادرات این خودروها در سطح منطقه، رقابت نسبتا خوبی ایجاد کنیم.»
 
به نظر می‌رسد که دولت آمریکا برای اجرای تحریم‌ها مصمم است و با این شرایط خودروسازی که به دلیل وابستگی بسیاری از صنایع به آن، صنعت مادر و چرح محرک صنعت ایران پس از نفت محسوب می‌شود، روند نزولی را پیش خواهد گرفت و در بدترین شرایط به شرایط وخیم پیش از رفع تحریم‌ها بر می‌گردد.
 
این امر علاوه بر تبعاتی مانند کاهش کیفیت و تیراژ خودروهای داخلی، در کاهش رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروی داخلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: علیرضا کبک کانادا
2

با قدرت خرید مردم و قیمت ارز قطعا به گدشته های دور برخواهیم گشت و استاندارهای کشورهای در حال جنگ برای ما سختگیرانه و سفت خواهد بود... حالا باز یک نفر دلگشته میاد مینویسه اصلا دلار بشه 10000 تومن!!! خدا سرنوشت هر ملتی رو بدست خود اون ملت قرار داده یعنی همین و بس
17:12  1397/03/09
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
s3 کرمان : ما شهرستانیم دستمون به جایی بند نیست ولی استدعا دارم تهرانی های عزیز و شهرهای نزدیک تهران خواهشا از طرف ما یکشنبه ساعت 12 تشریف ببرید و صدای ما رو هم بگوش رسانه ها برسانید. در ضمن شما هم عزیز دل دقت کن صمت هیچ دخلی به خسارت دیرکرد نداره . شرکت بم خودرو (کرمان موتور) بیخود کرده بصورت غیر قانونی قرارداد یکطرفه نوشته " طبق قانون حمایت از مصرف کننده" میزان خسارت از زمان واریز وجه تا زمان تحویل هست و فقط زمان انتظار کاری مثلا 60 روز ازش کسر میشه. حتی پنجشنبه هم روز کاری حساب میشه. . فقط هم باید دفتر خدمات قضایی شکایت کنید حتی اگر توی این انتظار قسطی خرید کردید و چک پاس شده باید به میزان خسارت اضافه کنید. باید مبلغ رو دقیق حساب کنید بانضمام هزینه دادخواست و ... و شکایت از کرمان موتور کنید.
تارا اتومات : سلام من 4فروردین بودم هنوز فاکتور نشد
سجاد اس تری مشکی : دوستانی که دلشون خوش کردن به پانزده اردیبهشت به بعد فاکتور شن همش حرفه فردا زنگ بزنید میگن نیمه اول خرداد خواهشا فردا همگی بیایید پشت گوش نندازید
بنیامین : ۲۸بهمن NOفاکتور پس کی ‌‌ توهم مارادیوانه کردی با این تیبا وکوییک ول ما کو اطلس فقط
حمید : سلام داداشم ماشین زیر پاتو بفروش بریز حساب یه وسیله ارزون قیمت بخر که بی ماشین نمونی البته ماشین سالم بخر که برای فروختن دچار مشکل نشی شما 170 میلیون برای ساینا مریزی حساب بقیه اش قیمت روز هست خدا بزرگه تلاش کنی ساینا خشک داری ن مدل 99 بعدش 100 سود کم یا زیاد برات داره ضرراتو جبران میکنه این نظر شخصی منه
چانگان : سلام مال منم ارسال به خودروساز خورده اویل بهار که زنگ زدم سایپا گفت اسم هست عمر پلاک پرایدم بالای ۵سال بود که فروختمش بخاطر ارسال به خودروساز ولی سایپا حالا میگه پلاک فعال داری تعلق نمیگره اون موقع که پول بلوکه کردم آقای ضیغمی گفت پلاک فعال به شرط بالای ۴۸ماه ازعمر پلاک بلامانع است حالا دوستان تکلیف چی ممنونم اگه راهنمایم کنید
شهریار : با عرض سلام و درود دوستان عزیز و گرامی لطفا شایعه پراکنی نکنید هنوز مونده تا زمستان مگ کسی گفته که ماشین شمارو نمیدیم دارید خودتونو ناراحت میکنید انشالا تابستون پیامک برای پرداخت وجه میاد نگران نباشید لطفاً لطفاً شایعه پراکنی نکنید با تشکر.
سعید8 : این سامانه خودرو با مردم چکار کرد؟! 😃
محمود : تولیدحتی ازفروشم بیشترفقط منتظرافزایش قیمت هستن تافاکتورکنند تولیدانبوه اطلس از برج 12 پارسال شروع شده وماهی 15 هزارتولیدمیشه الانم همش به بهانه یک قطعه امبارتا مجوزافزایش قیمت بگیرن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا پلاس توربو دستی : حالت صحفه گوشیت قسمت نمایشگر روی حالت روز بزار چون تم مشکی دیده نمیشه
حسین : آقا علی گل احتمالا مغزی سویچت شل شده قاب فرمون رو باز کن راحته سویچ رو سفته کن مال منم همین طور شد سفت کردم عالی شد
حسین : جناب اشکان لطف میشه بگی که روی منبع انبساط اب رادیاتور همون قمقه اب یه سوکت فیش به منبع وصل هست یا نه ،بعدش برات توضیح میدم که چطوره سپاس
رضا : 45 روز بعد
رضا دوگانه بهمن : سلام 141500
رضا : یه خبر جزئی را صدا وسیما ده بار نشون میده ولی حق 100هزار نفر تو روز روشن خورده شده هیچ گزارشی نمیگیره
جومنگقبل : قبل از خرداد تحویل میدن
جومنگ : پیش فروش تیر ماه پرداخت اولیه بهمن ماه و تحویل تیر ماه کی دعوتنامه تکمیل وچه میاد تا بتونم پول جور کنم افزایش شامل ما میشه سورن اجباری موتور جدید
اسماعیل : سلام‌‌‌ تروخداقیمت‌روبیارید‌پایین‌شرمنده‌ی‌زن‌وبچه‌نشیم پارس‌بهارم‌یک‌سال‌پول‌جمع‌کردیم‌سرمایه‌رو‌خوابوندیم‌ به‌خاطر‌اینکه‌پیامک‌اومد‌پول‌داشته‌باشیم‌ الان‌دیگه‌نه‌بااین‌پول‌میشه‌ماشین‌خرید‌نه‌طلا‌نه‌زمین‌به‌ خدا‌گناهه‌‌دیگه‌کجارومیخواید‌بگیرید‌مگه
جومنگ : دی ماهی تا 25 فروردین فاکتور شدن وپیامک حضوری براشان اومده