مجوز افزایش 7.18 درصدی قیمت خودروهای داخلی صادر شد

 

مجوز افزایش 7.18 درصدی قیمت خودروهای داخلی صادر شد

 
افزایش قیمت خودرو دامان بازار را گرفته است. این روزها بازار خودرو حتی از سال 91 نیز آشفته تر به نظر می رسد و رقابت عجیبی بین خودروسازان، واسطه ها و مشتریان بخت برگشته شکل گرفته است که البته نتیجه ای جز ضرر همگانی و احتمالا ورشکستگی واحدهای تولیدی ندارد.
 
افزایش قیمت خودرو در شرایطی اتفاق افتاده که قطعه سازان از افزایش 30 تا 50 درصدی هزینه های خود خبر می دهند و خودروسازان نیز درخواست افزایش قیمت حداقل 20 درصدی خودروهای داخلی را داشته اند و عدم واکنش شورای رقابت به برهم خوردن عرضه و تقاضای موجود در بازار و افزایش قیمت ها دامن زده است، حالا این شورا سرانجام نظر خود را در رابطه با افزایش قیمت ها اعلام کرده است که البته بعید است رضایت هیچ یک از طرفین را به دنبال داشته باشد.
 
 
رضا شیوا در گفت و گويى با اشاره به افزایش قیمت خودرو تاکید کرد که شورای رقابت دستورالعمل تنظیم قیمت را برای سال 97 تأیید کرد، اظهار داشت: براساس محاسبات مرکز ملی رقابت میزان افزایش قیمت خودروهای ساخت داخل که مشمول قیمت گذاری هستند اعلام شد.
وی با بیان اینکه به طور متوسط خودروهای ساخت داخل شرکت ایران خودرو که مشمول قیمت گذاری هستند مجوز افزایش 7.18 درصد را دریافت کرده اند، افزود: برای خودروهای سایپا هم به طور متوسط افزایش 7.01 درصدی تعیین شده است.
 
رئیس شورای رقابت گفت: در بخش خودروهای مدیران خودرو هم به طور متوسط افزایش 5.62 مورد تأیید مرکز ملی رقابت قرار گرفته است.
شیوا در خصوص زمان اجرای افزایش قیمت ها اظهار داشت: از اول تیرماه امسال خودروسازان می توانند حداکثر به میزان درصدهای اعلامی قیمت محصولات خود را افزایش دهند.
 
 
این موارد در حالی مطرح می شود که پیش از این خودروسازان قیمت محصولاتی مانند برلیانس یا رنو ساندرو را که بیش از 45 میلیون تومان قیمت دارند و در زمره حیطه تحت کنترل شورای رقابت قرار نمی گیرند به راحتی 10 درصد افزایش داده اند و احتمال تکرار این افزایش قیمت خودرو نیز بعید به نظر نمی رسد. دلیل این شرایط به افزایش حدود 30 درصدی نرخ ارز رسمی باز می گردد.
 
در واقع پیش از این خودروسازانی نظیر پارس خودرو می توانستند بر مبنای نرخ ارز 3200 تومانی نسبت به واردات قطعات منفصله برای مونتاژ اقدام نمایند ولی حالا این رقم به 4200 تومان افزایش یافته که از 30 درصد افزایش قیمت حکایت می کند.
 
در خصوص خودروهای زیر 45 میلیون تومان نیز، تجربه سال 91 نشان می دهد که علیرغم ادعای داخلی سازی قطعات، مواد اولیه لازم برای تولید بسیاری از قطعات منشا خارجی دارد و در نهایت از افزایش قیمت دلار تاثیر می پذیرد. از این رو بسیار بعید به نظر می رسد که افزایش حدود 7 درصدی بتواند جوابگوی نیاز خودروسازان و قطعه سازان باشد.
 
 
از این رو نتیجه احتمالی این رویکرد، کاهش عرضه توسط خودروسازان، افزایش مجدد قیمت ها در بازار به دلیل برهم خوردن عرضه و تقاضا، کم شدن تیراژ خطوط تولید و ورشکستگی واحد های قطعه سازی خواهد بود که به بیکاری عده زیادی از بخش خصوصی منجر می شود.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

فرهاد
0

ایا این مجوز افزایش قیمت خودرو که جدیدا اعلام کردن غیر از افزایش چند هفته قبل هست که شرکتهای خودرو ساز اعمال کردن یا نه ؟؟؟؟
22:29  1397/03/26
پاسخ دادن
کاربر: امین شیرازی
1

اردیبهشت ماه ۹.۶ درصد وزیر مجوز داد
و حالا ۷ درصد شورای رقابت

تازه دارم متوجه میشم که این همه نهاد های مداخله گر در امر تجارت و صنعت برای چیه...هر کدومش باید یه نقش در خالی کردن جیب مردم بازی کنه
15:41  1397/03/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
یوسف : سلام سارا خانم مبارک باشه به امید روزی که برای همه فاکتور بشه🙏 ای کاش توضیحات تکمیلی رو هم میگفتید فروش فوری بودید یا پیش فروش چه ماهی تکمیل وجه کردید و چند ماه ماشینتون تاخیری داشت
حسین پور : مال من اسفند کی باید تکمیل وجه کنم همش پیام برای تک سوز میاد
اس پنج : به نظرم همه باید از کرمان موتور به جرم کلاهبرداری شکایت کنیم چرا که علیرغم عدم ایفای تعهدات قدیم تعهدات جدید ایجاد می کند
اس پنج : دوستان به نظرم همه باید از کرمان موتور به جرم کلاهبرداری شکایت کنیم به این دلیل که علیرغم عدم ایفای تعهدات خود اقدام به ایجاد تعهد جدید (ثبت نام خودروی جدید می کند )
آرمان : سلام حمید جان من طرح مادران بودم نزدیک به بیست روز پیش پلاک شده بود امروز ظهر رسیده نمایندگی فردا می‌خوام تحویل بگیرم
امیر j7 تهران : سلام. امروز به امور مشتریان جنت آباد مراجعه کردم و گفتم ماشین مارو چرا نمیدید ۲ ماهه فاکتور و بیمه شده . ۳ ماه از موعد تحویل که بهمن بوده میگذره. طرف با کمال وقاحت و پر رویی برگشته میگه اینجا ایرانه و همینی که هست. چهارتا کارمند گذاشتن که مردم رو دست به سر کنن. مشتری مداری صفر. با اینجا نظر گذاشتن کاری پیش نمیره.
تیمور : اخه بی مغزاونا طرح فروش یکپارچه بودن.ما طرح فروش مازادیکپارچه بودیم.چرا نمیخواید بفهمید.مازاد یعنی اگه چیزی از اونا اضافه اومد یا کسی انصراف داد به تعداد محدود میفروشن.....مازاد....بفهمید
علیرضا : سلام مبارکه. چقدر جریمه تاخیر زدند. منم بخشنامه ۲۶۱۵ هستم تحویل سوم بهمن ولی رنگ تیتانیوم. سپاسگزارم
عادل : مبارک باشه دوست عزیز ایشالله این خبر خوب برای هممون اتفاق بیفته 😍
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خبرجدید : من غلط کردم هیچ افزایشی در کار نیست دوستان نگران نباشید قیمت دلار و طلا در حال کاهشی هست وقتی دلار داره میاد پایین اجازه افزایش قیمت ندارند
حسن : من دیروز 6 ملیون ریختم
دوگانه 100لیتری 29اسفند : درود داداش آبی کبود ازثبت نام تا حالا نزدیک 14ماهه منتظریم دیگه خسته شدیم
کشاورز : 14150000
85گانه90روزه : سلام دوستان کسی هست ترح یکپارچه 90روزه بهمنی فاکتور شده تیک بزنید ممنون
پارس معمولی : هیزله
مهدی : سلام از آماده تخصیص تا تحویل خودرو چقدر طول میکشه ؟؟
زهره : سلام اون سر کشور هم باشی یک میلیون کرایه اتوبوست نمیشه پس بیایی بهتر از اینه که 150میلیون بیشتر بدی
علی آریزو 6پرو : در جواب لطفا پاسخ بدین: داداش من تایید لیزینگ 24بهمن هستش هنوز شاسی نخورده شما هم صبر ایوب رو داشته باش