تعویض اجباری پژو با رنو/ لوزی‌ها بزرگتر می‌شوند

 

تعویض اجباری پژو با رنو/ لوزی‌ها بزرگتر می‌شوند

 
در تعطیلات هفته گذشته ایران خبر آمد که پژو از ایران می رود، اما یک هفته پس از آن مزدا و دو شب گذشته نیز رنو خبر ماندنشان در ایران را اعلام کردند. دو خبر امیدوارکننده برای صنعت خودرو ایران که این روزها نمی داند نگران قطعات وارداتی و اوضاع نا به سامان قطعه سازان باشد یا نگران افزایش قیمت‌های چندین برابری بازارخودروهای داخلی و وارداتی! مشکلاتی که هر یک به نوبه خود می تواند بازار را با حجمی از نوسان قیمتی همراه کند، این روزها همچون زنجیر برگردن صنعت خودروسازی حلقه شده و توانش را کم کرده است. 
 
با این حال اما خبر امیدوارکننده رسید و شاید به میزان کافی فرصت نفس کشیدن به وارداتی ها داده شد. از طرفی دیگر به نظر می رسد  خبر ماندن مزدا و رنو در ایران بتواند تا حدی جای خالی پژو در ایران را که همواره از شرکای پرسود ایران در صنعت خودروسازی بوده را پر کند. چرا که دیگر بازار برای رنو تا حدی انحصاری می شود و دیگر رقیبی همچون پژو نخواهد داشت و باید از این پس با چینی ها به میدان رقابت برود. 
 
حالا رنو و قراردادش با ایدرو، مرحله بعدی است تا این خبر خوشحال کننده برای صنعت خودروسازی ایران را تکمیل کند و بازار وارداتی ها را زنده نگه دارد. البته، هنوز  در بازار وارداتی ها صدای چینی ها به گوش می رسد و خبری مبنی بر خروجشان از صنعت خودروسازی ایران نیست. گویی  هنوز پای فشارهای ترامپ به خودروسازی چینی ها باز نشده تا آن ها را هم مجبور به رفتن کند. 
 
وابستگی سرنوشت بن رو به تصمیمات جدید 
 
گرچه امضای قرارداد رنو در تابستان سال گذشته از جمله مهمترین اتفاقات خودرویی بود، اما حاشیه های متعددی به همراه داشت، حاشیه هایی همچون به سرانجام نرسیدن تصمیمات سایپا بر سر بن رو که هنوز هم مشخص نیست تصمیمات سایپا پس از مدیر عامل جدیدش به کجا رسید و از این پس با ماندن رنو در ایران سرنوشت سایت بن رو چه خواهد شد. 
 
بدون تردید اما، به زودی سرنوشت همه قراردادهایی که یک طرف آن رنو است، با این تصمیم مشخص خواهد شد.  چرا که این بار با اعلام تصمیم قطعی رنو مبنی بر حضورش در ایران و پافشاری اش در مقابل امریکا بر سر ادامه همکاری با ایران، او را مصمم خواهد کرد تا قراردادهای گذشته را قوت بخشد و در مقابل برنامه های جدی تری برای ایران در سر بپروراند.
 
اما پرسش اصلی اینجا است که در صورت خروج کامل پژو از ایران، آیا رنو توان پر کردن جای پژو در ایران را دارد یا خیر؟ 
 
فربد زاوه- کارشناس صنعت خودرو- در همین زمینه می گوید: « در صورتی که پژو به صورت کامل از ایران برود و در صورتی که  شبکه خودروسازی و قطعه سازی ایران به درستی کار کند، بازه زمانی حداقل دوساله زمان لازم است تا رنو جایگزین پژو شود.»
 
او ادامه می دهد: « به نظر می‌رسد پژو هم به صورت کامل از ایران نمی رود و تنها  منتظر دریافت امتیاز بیشتر از ایران است و در همین زمان نیز با احتیاط بیشتر در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد. از این رو بعید است که تامین قطعات پژو با اختلال همراه شود. در مقابل نیز رنو هم بارها اعلام کرده که از ایران نمی رود. از این رو شاید تنها سطح فعالیت هایش در ایران را کاهش دهد».
 
زاوه می افزاید: « با اشاره به آمار تولیدات خودرو توسط پژو در سال گذشته، خروج کامل پژو از ایران بعید به نظر می رسد». 
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می کند:« به گفته اقای گون، ممکن است سطح فعالیت های این شرکت در ایران کاهش باید»
 
او ادامه می دهد:« از طرفی دیگر به نظر می رسد تفاهم داخلی هر دو شرکت این است که جای دیگری را در ایران نگیرند و تنها فعالیت هایشان را محدودتر یا گسترده تر کنند، شاید هم واقعا محدودیت های بین المللی آن ها را مجبور به رفتن از ایران کند».
 
زاوه اظهار می کند:« من معتقدم بیش از اینکه امریکا می تواند برای صنعت خودرو ایران اسیب زننده باشد، سیاست های داخلی ایران می تواند برای جذب شرکت های خارجی آسیب زننده باشد. از این رو باید استراتژی هایی در نظر گرفته شود تا ایران در این میان کمترین آسیب را متحمل شود، به گونه ای که در همین زمان نیز می توان صنعت خودرو و حضور شرکت های خارجی را با بهترین تصیمات مدیریت کنیم تا صنعت خودرو و اقتصاد کشور با کمترین آسیب همراه شوند». 
 
به نظر می رسد پس از اعلام ماندن رنو در ایران، پیش داوری ها مبنی بر قفل شدن قرارداد ایران با رنو پاپان یابد و به زودی قرارداد رنو ایدرو روی میز امضا بنشیند؛ تا تاخیر یکساله اجرایی نشدن این قرارداد جبران شود و وزارت صنعت و پس از آن معاونان وزیر صنعت معدن و تجارت در ایدرو سکوت خود درباره این قرارداد را بشکنند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پژو , رنو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امید : ۱۴ آذر ثبت نام کردم ۱۹ اسفند شاسی شد ۲۰ اسفند بیمه ۲۲ پلاک تحویل که ندادن ماشینو ولی کارت ماشینمم اواخر فروردین اومد برگ سبزم هنوز صادر نشده . همکارای خودمم هم که مثل من ایکس ۵ نوشته بودن و همزمان با من ثبت نام کردند برگ سبزشون اومده ولی واسه من نیومده و پلیس من که میزنم میبینم که صادر نشده کسی میتونه راهنمایی کنه؟
S3 : چرا فکر میکنی کسانی که تحویل نگرفتن عید مسافرت نرفتن، خود من S3 رو هنوز تحویل نگرفتم ولی ۲۰۶ هم دارم عید باهاش رفتم مسافرت. مدل ۴۰۳ با ۴۰۲ همین الانش ۱۰۰ تومن فرق قیمتشه پس ارزشش رو داره سه چهارماه دیرتر بگیریش. بعدش اینجا همه بحث خودرو و ... میکنن بحث معنویات نمیکنن، من خودم به شخصه دنبال خسارت نمیرم ولی شما که مادیات برات مهم نیست رفتی
S3 aban : دوست عزیز آقای مسلم به جای طرفداری از شرکت به این فکر کن که هم وطنت از آبان پیاده مونده و تو خرید مایحتاج زندگیشم پیاده به مشکل خورده ، شرمنده زن و بچه اش هست
مسلم S3 : برگ سبز کمی دیرتر میاد، برای من کارت ماشین ۲/۳ اومد ولی سند برگ سبز ۲/۱۲ رسید در حالیکه هردو آنها ۱/۲۵ صادر شده بودن
پژی : سلام، آیا پرسیدین بعد از واریز پول چند تا پیامک باید بیاد و الان برای شما اومد یا نه؟
پلنگ : آره خیلیا نوشتن فروش حواله و اینا ولی دوستان اینا چه طور میتونن بفروشن مگه نمیگن سی درصد مالیات باید داده بشه؟
مشورت : دوستان من بعد از اینکه گفتن دیگه پیامک نمیاد از بازار ساینا ۹۹ خریدم ۳۳۰‌ میلیون آیا کار درستیه بفروشمش و ساینا تکمیل وجه کنم چون اولا بدون ماشین خیلی سختمه تا تحویل زمستان و دوم اینکه اگه افزایش قیمت کارخانه بخوره نمی تونم پولش جور کنم چون همین هم با گرفتن وام خریدم . نظر کارشناسی کسی داره بده ممنون میشم
سورن دوگانه محسن : تکمیل وجه دوگانه : ۹ بهمن . تحویل : ۲۹ اسفند . . همچنان در انتظار ظهور ماشین
تارا : دیدین گفتم فاکتور میشید. مبارکه، ان‌شاءالله زودتر تحویل بگیرید.
فرشید kmc x5 : سلام و دروود لطفاً یه توضیح در مورد روند ثبت نام و تاریخ ثبت نام و شاسی و بقیه مدارک می‌فرماید ،با تشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تیگو 7 : سلام در پاسخ به تیگو 7 پرو پرمیوم : تا زمانی که خودرو تولید میشود شرکت خوردو ثبت نامی شما تحویل خواهد داد من سامانه یکپارچه تیگو8 نوشتم اما زمانی که نوبتم شد تیگو 8 پرو پرمیوم توقف تولید اعلام شد مجبور شدم تیگو 7 اکسلنت نوشتم اون موقع تیگو 7 پرمیوم تولید نشده بود . در خصوص افزایش قیمت بستگی به برنامه ثبت نام شما دارد معمولا برنامه های فروش 1402 قیمت قطعی است اما برنامه فروش های که در سال 1403 میخواهند بفروش برسانند با ذکر این شرط است اگر افزایش قیمت از طرف دولت صورت پذیرد به قیمت قرارداد اضافه میگردد مانند 1 درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده . زمان تحویل حدود 120 تا 140 روز از تایید لیزینگ یا تکمیل وجه در خرید نقدی می باشد است .
مهدی : سلام 30 بهمن تکمیل وجه کردم پارس بودم تبدیل زدم به سورن تحویل 90 روزه بوده هنوز فاکتور نشده
جبار سینگ : ایران خودرو رو باید آتیش بزنیم
رامین : ن برا من نشده چرا
محمد 19 تبدیل ب 21 : داداشا صبی واسه من پلاک شده.شما چی
امین فوری اسفند : سلام دوستان همه خودروها با تاخیر تحویل میشه 1167 فروش فوری اسفند در انتظار فاکتور
باران : منم زنگ زدم هر حرفی دلم خواست گفتم 😢😭
سجاد : 021162 زنگ بزنید و عدد4رو بزنید به کارشناسان وصل میشه هر حرفی دلتون میخواد بگید🥺
سارا محمدی : دو گانه اسفند
207اتومات رضا دی : دوستان کسی تحویل 30 دیماه رنگ مشکی فاکتور شده ؟؟؟؟؟