چند روش ساده برای رفع پنچری تایر

 

چند روش ساده برای رفع پنچری تایر

 
پنچری خودرو یکی از ساده ترین مشکلاتی است که هر لحظه و هر جا می تواند گریبان گیر راننده خودرو شود و از این رو آمادگی برای مواجهه با این مشکل ساده اما اساسی یکی از مهم ترین اصول در تملک یک خودرو است.
 
شاید جالب باشد که بدانید کلمه پنچر ریشه در زبان لاتین دارد که بعد ها در  زبان انگلیسی به پانکچر (Puncture به معنای سوراخ کردن) و در فارسی به پنچر بدل شد.
 
 
دسته بندی پنچری
 
به واسطه نوع تایر و محل سوراخ شدگی می توان پنچری را دسته بندی کرد. تایرها به دو نوع کلی تیوب دار و بدون تیوب یا تیوبلِس تقسیم بندی می شوند که به واسطه این تقسیم بندی شکل طراحی و عملکرد ان ها کمی با هم متفاوت است.
 
در تایرهای تیوب دار سوراخ شدن تایر تا زمانی که به تیوب آسیبی نرساند مشکلی به وجود نمی آورد اما به محض سوراخ شدن تیوب و خارج شدن باد از آن که موجب فرو نشستن تایر می شود می تواند عواقب بدتری به همراه داشته باشد. در این حالت اگر با خودرو یا موتورسیکلت پنچر مجهز به تایرهای تیوب دار، به ناگه شتابگیری یا ترمز گیری کنید ممکن است تیوب در تایر چرخیده و از ناحیه ولو (Valve) دچار پارگی شود. در این صورت جز تعویض کردن تایر هیچ راه حل دیگری باقی نمی ماند. به منظور پیشگیری از بروز این مشکل بهتر است به هنگام پنچری با تایرهای تیوب دار، تا جای ممکن از حرکت خودداری کنید یا در صورت لزوم به حرکت، به آرامی حرکت و یا ترمز کنید.
 
 
پنچرگیری تایرهای تیوب دار نیازمند باز شدن تایر و خروج تیوب از داخل آن و همچنین اعمال پنچرگیری از طریق چسب مخصوص یا دستگاه های حرارتی ویژه این کار در آپاراتی ها است و این بدان معناست که در صورت پنچر کردن تایر تیوب دار بهتر است از اتلاف وقت خودداری کرده و بالا فاصله تایر زاپاس را جایگزین کنید.
 
اما در تایرهای تیوبلس طراحی به گونه ای است که دیواره و کف تایر همگی ضخیم تر طراحی شده و وظیفه نگهداشتن هوا درون تایر را بر عهده دارند. از این رو هرگونه سوراخی که از هرجای دیواره عبور کند منجر به خروج هوا و پنچری تایر می شود. دقت داشته باشید که حرکت با تایر پنچر از هر نوع که باشد به دیواره تایر فشار زیادی آورده و رینگ می تواند به سرعت تایر را پاره کند. این اتفاق در تایر های تیوبلس به دلیل داشتن دیواره محکم تر سریع تر اتفاق می افتد و از آنجایی که کل تایر وظیفه نگهداشتن هوا درون خود را برعهده دارد پارگی جداره آن به معنای بلااستفاده شدن تایر است.
 
اما تایرهای تیوبلس یک مزیت بسیار بزرگ در مقایسه با نمونه های سنتی تیوب دار دارند و آن هم امکان پنچرگیری ساده و سریع با استفاده از کیت پنچرگیری قابل حمل است که با قیمت بسیار پایین به سادگی قابل خریداری و استفاده است و از این رو به همراه داشتن آن در هر خودرو یک الزام است.
 
 
این کیت ها شامل دو ابزار نوک تیز و چند رشته الیاف قطور نخی آغشته به چسب مخصوص است. نحوه کار با این کیت پنچرگیری به این صورت است که ابتدا با بیرون کشیدن قطعه ای که موجب پنچری شده است و پیش از خروج کامل باد از تایر (یا باد کردن مجدد تایر پیش از استفاده از کیت) یکی از این ابزار نوک تیز که دارای نوک تیز و بسیار زبر است را به منظور پاکسازی و گشاد کردن محل پنچر شدگی به داخل سوراخ فرو می کنند و با حرکت رفت و برگشتی دیواره محل سوراخ شده را از هرگونه آلودگی پاک می سازند.
 
 
سپس بلافاصله درحالی که باد هنوز با فشار از سوراخ به بیرون رانده می شود وابسته به ابعاد سوراخ یک تا دو الیاف نخی قطور آغشته به چسب را درست از وسط در شکاف نوک تیز ابزار دیگر جایگذاری می کنند. سپس نوک تیز ابزار نگهدارنده الیاف را با فشار زیاد تا و اندازه ای (وابسته به نوع و ضخامت تایر) که حدود 2 تا 3 سانتی متر از دو سر الیاف از تایر بیرون بماند داخل تایر فرو می کنند.
 
شدت اصطحکاک و کوچک بودن سوراخ باعث می شود که هنگام بیرون کشیدن ابزار از درون سوراخ، الیاف های آغشته به چسب در سوراخ جا مانده و ابزار به تنهایی از سوراخ خارج شود.
 
درصورتی که این عمل با دقت و بر اساس ویژگی های سوراخ نظیر زاویه، ابعاد و عمق انجام گرفته باشد به محض بیرون کشیدن ابزار و جایگذاری الیاف درون سوراخ پنچری بلافاصله رفع شده و نشتی باد بند می آید. سپس مقدار اضافه و بیرون زده الیاف را تا همسطح شدن ان با سطح تایر با سیم چین یا قیچی قطع می کنند و تایر بلافاصله آماده باد شدن و استفاده مجدد است.
 
 
انجام صحیح این کار کمی تمرین و تجربه می طلبد. از این رو درصورت عدم رضایت از نحوه پنچرگیری می توانید بلافاصله با کمک انبردست الیاف را از تایر خارج کرد و با تکرار فرایند به نتیجه مطلوب تری رسید.
 
توجه داشته باشید که این نحوه پنچرگیری ویژه سوراخ در کف تایر (محل برخورد تایر با زمین) است و درصورت سوراخ شدن تایر از ناحیه دیواره، پنچرگیری با کمک دستگاه های حرارتی و ترمیم لاستیکی صورت می گیرد که به جوش دادن تایر معروف است و وابسته به شدت و میزان گسستگی دیواره نه تنها دوام نهایی تایر ترمیم شده ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد بلکه ممکن است به دلیل اضافه شدن چند گرم لاستیک به یک قسمت، پس از نصب تایر در رینگ نیاز به بالانس کردن کل چرخ باشد.
 
 
پنچر شدن با تایر تیوبلس روش ترمیمی بسیار ساده و ارزان قیمت دارد. کافی است که کیت ارزان قیمت پنچرگیری را با خود به همراه داشته باشید و کار کردن با آن را چند بار تمرین کنید.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پنچری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهرداد از شیراز S3 : امروز 30 اردیبهشت تحویل گرفتم. شاسی تاریخ 26/اسفند/1402 ثبت نام تاریخ 09/آبان/1402 رنگ سفید - قرار تحویل 30 بهمن 1402 بود دقیقا سه ماه تاخیر داشت
شاهین : اقا اس ام اس دوم اومده ثبت نام شما تا ششم فعال است یعنی چی بنظرتون پیام اخر هست اینو باید بگیریم؟؟
منصف : مثل اینکه اخیرا v4 ها رو با ۲ ماه تاخیر میدن v2 هار و با ۴ ماه تاخیر و v1p رو زودتر از موعد! البته بجز رنگهای خاص
تارا v4 اتوماتیک : امروز خدا روشکر تحویل گرفتم ایشالا قسمت همه اما به دلم ننشست اول اینکه بدنش از اون چیزی که میگفتن ضعیفتره دوم بوی پلاستیک بی کیفیت خیلی تو ذوق میزنه . لاستیک بارز بود گرمکن صندلی و شیشه بالابر سمت شاگرد کار نمیکرد فردا میبرم نمایندگی هماهنگی بین گیربکس و موتور صفر
محمد : با سلام امیر آقا شما چه تاریخی تکمیل وجه کردید جزء ثبت نامی های ۱۴۰۱ هستید یا ثبت نامی اسفند ۱۴۰۲ میباشید ،با تشکر از شما
علی : سلام امروز رفتم نمایندگی سیستم نگاه کرده ثبت نام یازدهم شهریور تحویل مشتری شده ولی من دوازدهم شهریور ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده این یعنی کسی که پارتی داشته باشه تحویل میدن
S5۲۷مهر : دیروز رفتم نمایندگی خودش بیشتر از من فحششون داد من غلاف کردم🙃
فرهاد : با فروش خودروهای مازاد برقی وارداتی از امروز دوباره میخوان یه سری رو مثل ما سر کار بذارن خدا خودش بخیر کنه تازه بماند که این سری دست به مهره بازیه و یه سامانه جدید هم براش راه انداختن
شاهین منتظر : ماهم هستیم.پذیرش ۲۳ دی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : دوستان من تحویل 31تیر هستم کی فاکتور میشم
علی : با سلام خدمت دوستان محترم اینکه اینجا کامنت بگذارید و نفرین کنید و بد و بیراه بگید هیچ مشکلی حل نمیشه اتفاقی هم برای مدیران نمی افته هر کسی از طریق رسانه یا مجرای اطلاعاتی که داره باید این مسئله رو پیگیری کنه و اگر همه با هم هماهنگ باشیم و تجمعی باشه نتیجه بخش تر است حرفهای اونایی هم که توصیه ها پدرانه میکنن و خودشون رو دلسوز نشون میدن گوش نکنید
حمید : هیچ کس راضی به مرگ کسی نیست ولی تا حالا باید پیداش میکردند با این همه پیشرفت و امکاناتی که کسب کردیم و گرنه تا حالا خوراک گرگ ها شده
Saeid : سلام دوستان دی ماهیم تکمیل وجع 26فروردین وعصری ماشینو نمایندگی تحویل گرفتم ماشین نرم با شتاب خوبیه انشالا هر چه زودتر بقیه دوستانم ماشینشون زودتر بیاد خدا حافظ همگی
دنا6دنده : سلام من نمایندگی تهران حضوری پرسیدم گفتن بنا به پیگیری که انجام دادن، از اول خرداد شروع به فاکتور کردن میکنند
پژو پارس سفارشی اولویت زمستان : سلام دوستان من که راضی به مرگ کسی نیستم ولی خدا هم جای حق نشسته
دنا پلاس ساده بهار1403 : تحویل دوم خرداد دنا پلاس شش دنده ساده....خداکند تا آخر خرداد تحویل ندهند که تاخیر بگیرم حداقل هزینه بیمه بدنه و لوازم جانبی در بیاد...میگن ماهی تقریباً پانزده میلیون می شود... حالا که ندادند این یکماه هم روش
دی پیش فروش : مبارکه ممنون از شما
Fx tehran : دوستان این بانک گردشگری برای کسی وام واریز کرده تو این چند وقت؟
Rasht arizzo 5 : سلام کسی آریزو 5 مدل 1403 تحویل گرفته ؟ قراردادم 25 دی ، تایید نهایی لیزینگ 11 بهمن هنوز خبری از ماشین نیست . خدا ازشون نگذره،