آیا با فرا رسیدن تابستان حتما باید روغن موتور را تعویض کرد؟

 

آیا با فرا رسیدن تابستان حتما باید روغن موتور را تعویض کرد؟

 
روغن موتور نقشی تعیین کننده درحفظ سلامت موتور دارد. این مایع حیاتی باید بتواند در مجاری موجود و در اطراف قطعات داخلی موتور به راحتی حرکت کند. با کاهش یا افزایش دما، مقاومت و یا به عبارت دیگر نرمی و سفتی روغن تحت تاثیر قرار می گیرد؛ در نتیجه تغییرات دما می تواند از طریق تغییر رفتار روغن بر سلامت موتور و عملکرد آن اثرگذار باشد.
 
 
در میان برخی از مالکین وسایل نقلیه این باور وجود دارد که با عوض شدن فصول سال و افزایش یا کاهش دمای هوا، باید حتما اقدام به تعویض روغن کرد. این افراد معتقدند هر فصل روغن موتور مخصوص خود را داشته و باید از نمونه مناسب همان فصل استفاده نمود. در مطلب حاضر قصد داریم بطور کلی به این مساله پرداخته و در نهایت به سوال مطرح شده در عنوان پاسخ دهیم.
 
 
برای مشخص کردن اصطکاک داخلی یا مقاومت در برابر جریان سیالات، از واحدی به نام ویسکوزیته یا گران روی استفاده می شود. هر چه ویسکوزیته سیالی بالاتر باشد، به معنای آن است که غلظت زیادتری داشته و آرام تر جاری می شود. برای درک بهتر می توانید عسل را تصور کنید؛ این ماده ویسکوزیته بیشتری نسبت به دیگر سیالاتی مثل آب دارد.
 
 
در دماهای سردتر، روغن موتور به سمت افزایش ویسکوزیته تمایل پیدا می کند. در این حالت حرکت آن دشوارتر شده و در مواقع حاد نمی تواند به خوبی وظیفه روانکاری و ایجاد لایه بر روی سطوح را انجام دهد.
 
برای مقابله با این شرایط روغن های مخصوصی ساخته شده اند. این روغن ها در دماهای پایین نیز خاصیت خود را حفظ کرده و بیش از حد غلیظ یا به عبارت دیگر سفت نمی شوند. اما یک مساله، با افزایش دما این روغن ها بسیار نازک و رقیق شده و این بار به خاطر این ویژگی ممکن است نتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند.
 
 
به منظور نمایش ویسکوزیته روغن از شاخص های عددی کمک می گیرند. چنانچه نگاهی به برچسب های موجود بر روی ظروف روغن داشته باشید، این اعداد را مشاهده خواهید کرد.
 
 
با توجه به پیشرفت های زیادی که تاکنون حاصل شده، روغن موتورها نیز بسیار بهینه تر از قبل شده اند. به این معنی که برخی از آنها سازگاری بهتری با تغییرات دمایی داشته و خود را با شرایط تطبیق می دهند.
 
این روغن ها با نام مولتی ویسکوزیته شناخته می شوند. با سرد شدن هوا، سنگینی روغن های مولتی ویسکوزیته کاهش می یابد تا حرکت آنها در داخل موتور تسهیل شود.
 
 
در صورت گرم شدن هوا در فصول بهار و تابستان نیز سنگینی روغن های مولتی ویسکوزیته افزایش پیدا می کند تا به شکلی مناسب تر از اجزای موتور محافظت شود.
 
ویسکوزیته این دسته از روغن ها را معمولا بر حسب استاندارد SAE (انجمن مهندسین خودرو) با دو عدد مشخص می کنند. عدد اول که با حرف W همراه است، از کلمه Winter (زمستان) برگرفته شده و شاخص روغن رو را برای روزهای سرد نشان می دهد. عدد دوم هم که معمولا اختلاف زیادی با عدد اول دارد، نشان دهنده شاخص روغن برای روزهای گرم سال است.
 
 
برای مثال روغن موتور زیر که کد 10W30 بر روی ظرف آن نقش بسته، طوری ساخته شده که مطابق با استاندارد SAE تا دمای تقریبا –30 C روان و جاری باقی می ماند؛ همچنین این روغن می تواند تا دمای محیطی 30 درجه نیز از موتور حفاظت کند. هر روغنی که چنین مشخصاتی داشته باشد، برای کارکرد خودروها در اکثر مناطق جغرافیایی ایده آل است.
 
 
چنانچه بر روی روغنی کد 20W50 درج شده باشد، به معنای آنست که این روغن در دماهای بسیار بالاتر از روغن فوق توانایی حفظ کارکرد و محافظت از موتور را داراست. این نوع روغن موتورها معمولا سنتتیک بوده و در اتومبیل های مخصوص مسابقه که بخاطر فشار زیاد در دمای بالایی کار می کنند، به کار گرفته می شوند.
 
 
بد نیست اشاره کنیم روغن موتورهای سنتتیک نسبت به نمونه های معمولی بیشتر تصفیه شده و به منظور ارتقای عملکرد افزودنی هایی به آنها اضافه می شود.
 
برای درک بهتر شاخص ها، می توانید در جدول زیر حداکثر و حداقل دماهای محیطی که روغن موتورها بر حسب استاندارد SAE کارایی خود را حفظ می کنند، مشاهده فرمایید.
 
 
نکته حائز اهمیت اینکه موتورهای مختلف نیازمند روغن هایی متفاوت هستند. به همین جهت برای اطمینان از فراهم کردن شرایط بهینه برای کارکرد موتور، باید از روغن هایی که توسط سازندگان توصیه می شوند، استفاده نمود.
 
حال اگر بخواهیم به سوال مطرح شده در عنوان مطلب پاسخ دهیم، باید بگوییم این مساله به روغنی که اکنون در داخل موتور انجام وظیفه می کند، بستگی دارد. چنانچه مشخصات این روغن با دمای منطقه زندگی شما سازگار باشد، نیازی نیست که صرفا به خاطر فرا رسیدن تابستان اقدام به تعویض کرد.
 
 
ناگفته نماند در کنار انتخاب روغن موتور مناسب بر حسب سطوح کیفی و استاندارد SAE، بدیهی است که تعویض به موقع روغن موتور نیز در حفظ سلامت موتور نقشی کلیدی دارد.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , روغن موتور , فنی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پاسخ به مهندس : جناب آقای مهندس عزیز سلام والا بنده اطلاعاتم را از سایت باما در قسمت مشخصات فنی (اطلس)و (رانا پلاس ارتقایافته) بدست آوردم و اینجا گفتم و اینکه سایپا یا ایرانخودرو میخوان بعدا یه آپشنی را اضافه کنن و یا حذف کنن دیگه بنده خبر ندارم چون در آنجا کار نمی کنم ! در قسمت مشخصات فنی و آپشنها در سایت معتبر باما نوشته اطلس سنسور باران دارد و سانروف و رینگ آلومینیومی به صورت سفارشی هست .همین طور در سایت باما قیمت روز بازار (به جز پنجشنبه ها و جمعه ها و ایام تعطیل ) هم که هر روز حدود ساعت 2 ظهر به بعد آپدیت میشه. در ضمن من دو برادر بزرگتر از خودم دارم یکشون کوییک آر اس تازه گرفته و یکشون رانا پلاس سقف شیشه ایی مدل 1401 صفر گرفته بوده . من پشت دوتا ماشین نشستم ماشینهای بدی نیستن و کار راه اندازن دیگه طبق تجربه خودم میخواستم به آقا یاشار عزیز راهنمایی کرده باشم چون قیمت خودرو ارزان نیست و بنده خدا پول و سرمایشو که با سختی بدست آورده میخواد بده ماشین پس بهتره که درست یکی را راهنمایی کنیم !!!
دروغگوها : خداروشکر همه کارمندای کرمان موتور اومدن کامنت گذاشتن اینجا و شاسی شدن یا تحویل گرفتن
تارا v4 lx : تحویل کی بودید چه ماشینی؟
طاهر : سلام چرا برای سهند از دیروز نمایندگی در شهر تهران ندارد
فرهنگ : برای همه همین را زده حتی برای افرادی که تکمیل وجه کرده اند هم زده هیچ اطلاعاتی از طرف شرکت عرضه کننده صادر نشده است
j7 : سلام داداش منم مثل شما هستم ولی خبری از تحویل نیستش
s3 اصفهان : شانسی هست بعضی وقتا یک هفته بعضی وقتا 10 روز ولی توی گروه مواردی بوده یکماه هم طول کشیده
لطیف : سلام این ماشین واقعا ماشینه نه دنگ فنگ یا هوو ماشین امریکای نسل جدید خیلی راحت واپشنهای خوبی دارن
محمد : سلام صبح بخیر . شما فکر میکنی به یه مشت آدم بی سواد طرفی . یه سر به خودت بزن این چرتا پرتها چیه مینویسی . هیچ اطلاعاتی از سمت عرضه کننده صادر نشده یعنی همه که ثبت نام کرده اند ثبت نامشان یه مشکلی داره، نخیر آقا
مجتبی S3 : مقصر نمایندگیه که تاخیر در تحویل داشته،مشتری همون روزی که قرارداد امضا میکنه و ودیعه میده قرادادش تکمیل میشه.حالا خودشون میگن یک ماه بعد تکمیل شده تاوانشو باید مشتری بده؟؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
Behead.ghz : سلام وقتتون بخیر دوستان . اولویت تابستان دنا پلاس معمولی تبدیل به شش دنده کی فراخوان میدن بنظرتون ممنون..
رانا پلاس تبدیل به 207 tu3 : سلام تبدیل به 207 تکمیل وجه 12 دی فاکتور شد به نظرم ملاک فاکتور تاریخ تکمیل وجه هست نه تاریخ تبدیل
نیما : سلام برای 207 سقف شیشه ارتقا تحویل آخر تیر که دعوت نامه اومده بعد تکمیل وجه ،. امکان تحویل زودتر از موعد تحویل هست ؟ تاریخ تحویل 4/31 هست
علی : من هم هستم تا پای جان
خلیل : سلام به نظرتون برای 207تبدیل اومده پول واریزکنم یاصبرکنم تا پیامک خودم بیاد نوبتم نسوزه چکارکنم
سورن دوگانه 100 لیتری : وقتی نمیتونید به تعهدتون عمل کنید گل بگیرید اون خراب شدرو 150 روزه تکمیل وجه کردم هرچی زنگ میزنیم فقط چرتو پرت میگن تکمیل وجه 28 آذر
یعقوب : بله تا تکمیل وجه نکردی هر افزایشی بیاد بهت میخوره. درصدی که پیش فروش خریدی بهت نمیخوره. مثلا اگه 40 درصد رو پرداخت کردی و افزایش 100 تومن باشه فقط 60 تومنش بهت میخوره.سود مشارکت هم اصلا نمیدن و صفر هست.
دنا آپشنال : سلام دوستان کسی اطلاع دارد که روال شماره گذاری پس از فاکتور چگونه هست و چند روز زمان میبره واقعا عجیب هست روز جمعه 21 اردیبهشت فاکتور انجام شده هیچ خبری از اختصاص پلاک و ...... نیست
شایان بهاری : 11677512 فاکتور گردید .
ندا رانا تکمیل وجه 17 دی : سلام امروز پلاک شدم 25 فاکتور شدم امروز پلاک شدم