خودروسازی ترکیه هر روز یک پله بالاتر از نردبان ترقی/ رمز موفقیت خودروسازی در ترکیه چیست؟

 

خودروسازی ترکیه هر روز یک پله بالاتر از نردبان ترقی/ رمز موفقیت خودروسازی در ترکیه چیست؟

 
ترکیه پس از سپری کردن مسیری 90 ساله حال یکی از موفق ترین کشورها در عرصه مونتاژ، تولید قطعه و صادرات خودرو در جهان است که تنها یک قدم تا تصاحب عنوان پر صادرات ترین کشور جهان در عرصه خودرو فاصله دارد.
 
صنعت خودروسازی ترکیه از همان ابتدا تکلیف خود را می دانست و به جای خودروساز شدن ترجیح داد به عرصه مونتاژ و تولید خودروهای دیگر شرکت های خودروسازی مطرح جهان در خاک خود ورود کند، به طوری که در حال حاضر ترکیه یکی از موفق ترین کشورهای صادرکننده خودرو در جهان به شمار می رود و در کنار خودرو، قطعه سازی نیز نقش مهمی در اقتصاد این کشور اوراسیایی ایفا می کند.
 
صنعت خودروسازی ترکیه نمونه بسیار خوبی برای الگوبرداری از سوی دیگر کشورهاست چرا که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، دولت ترکیه برنامه ریزی دقیقی را برای مهمترین صنعت کنونی خود پیاده کرده است و حال پس از سالهای متوالی تداوم رکورد زنی در عرصه تولید و صادرات خود، رفته رفته خود را مهیای خودروساز شدن و عرضه نخستین خودرو ملی می کند.
 
نخستین خودرویی که در ترکیه مورد استفاده قرار گرفت، به دوره عثمانی و سلطان عبدالحمید دوم تعلق داشت. شاید حتی خود پادشاه آن روزهای ترکیه نیز فکرش را نمی کرد که روزی کشورش به بزرگترین صادر کننده خودرو به اروپا تبدیل شود. پس از سفارش خودرو توسط عبدالحمید دوم در سال 1888 میلادی رفته رفته بر تعداد خودروها در خیابان استقلال افزوده می شد و آمدن اولین پول به دستان جوانان اشراف زاده ترک با ثبت سفارش خودرو از خودروسازان انگلیسی و فرانسوی همراه بود. اما حال معادله عوض شده است و پس از گذشت 130 سال از ورود نخستین خودرو به ترکیه، این ترکیه است که بیشترین میزان خودرو به کشورهای اتحادیه اروپا را صادر می کند.
 
 
*احداث کارخانه توسط شرکت های مطرح در خاک ترکیه
 
با توقف آخرین نفس های دولت عثمانی و به دنیا آمدن جمهوری ترکیه، استانبول با هدف توسعه اقتصاد در سالهای 1927 الی 1928 به منطقه آزاد تجاری بدل گشت و همین امر مقدمه ساز قرارداد خودرویی 25 ساله میان دولت ترکیه و شرکت فورد آمریکا در سال 1928 میلادی شد. فورد نخستین کارخانه خودروسازی در ترکیه را به شرط برخورداری از حق صادرات تاسیس کرد. کارکنان کارخانه فورد به تعداد 450 نفر بودند که روزانه 55 خودرو و 15 کامیون به تولید می رسانند. کارخانه فورد در سال 1934 میلادی به دنبال سقوط وال استریت و رکود اقتصادی، پس از تولید 1500 دستگاه خودرو تعطیل شد و به تاریخ پیوست.
 
خودروسازی ترکیه هر روز یک پله بالاتر از نردبان ترقی/ رمز موفقیت خودروسازی در ترکیه چیست؟
 
پس از گذشت دو دهه، فورد پس از واردات مقطعی خودروهای مشترک خود با ویلی به خاک ترکیه، در سال 1956 راضی به راه اندازی مجدد کارخانه مونتاژ جیپ های ویلیز درسال ترکیه شد. پس از آن در سال 1960 با شراکت  هلدینگ کوچ و شرکت فورد، شرکت «فورد اتوسان» در ترکیه تاسیس شد که در حال حاضر بزرگترین شرکت خودروسازی در ترکیه به حساب می آید.
 
هولدینگ کوچ پس از شراکت با فورد، این بار در سال 1968 میلادی سمت ایتالیایی ها رفت و زمینه ساز تاسیس کارخانه «توفاش» شد تا محصولات فیات نیز در خاک ترکیه مونتاژ شوند.
 
سال 1970 آغاز تاسیس خط تولید رنو در خاک ترکیه بود و این بار شرکت اویاک ترکیه توانست نظر رنو فرانسه را برای همکاری و تاسیس کاخانه مونتاژ و تولید در ترکیه جذب کند.
 
در حال حاضر کارخانه های رنو اویاک، فورد اتوسان، توفاش (فیات)، هوندا، هیوندای آسان، مرسدس بنز، TEMSAH (میتسوبیشی) و تویوتا به عنوان خارجی های میهمان در ترکیه مشغول به مونتاژ خودرو هستند.
 
 
 
*ترکیه، دومین صادرکننده بزرگ خودرو در جهان
 
از کشور هایی که بیشترین سهم را در صادرات خودرو در جهان دارند، باید به ژاپن با سهم 21 درصدی و آلمان با سهم 17 درصدی اشاره کرد و ترکیه در حال حاضر با سهم 18.9 درصدی، آلمان را پشت سر گذاشته و در یک قدمی ژاپن قرار گرفته است.
 
 
 
*ترکیه، بزرگترین تامین کننده بازار اروپا
 
کشور ترکیه به عنوان صادر کننده اول خودرو به کشور های اروپایی به شمار می رود و  همچنین خودروهای ساخت ترکیه به 188 نقطه از جهان صادر می شوند.  بیشترین میزان صادرات خودروهای مونتاژ ترکیه به کشورهای آلمان،فرانسه، انگلستان، اسپانیا، بلزیک ، لهستان، اسلوونی و هلند صورت می گیرد. آمار تولید و فروش خودرو ترکیه در 10 سال اخیر وضعیتی جز رشد و صعود را تجربه نکرده است و به کررات شاهد رکورد شکنی صنعت خودروسازی این کشور اوراسیایی هستیم. بازار اروپا یکی از بزرگ‌ترین متقاضیان خرید خودروهای مونتاژ ترکیه است و  آخرین آمار سالیانه، از صادرات 78 درصدی خودروهای ساخت ترکیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا حکایت دارد. در سه ماهه نخست امسال، صادرات خودرو ترکیه به اروپا در مقایسه با سه ماهه‎ی نخست سال 2017 با رشدی 17.5 درصدی و صادرات 8 میلیارد و 228 میلیون و 175 هزار دلاری همراه بوده است.
 
 
 
*رنو پر فروش ترین برند ترکیه / سلطه 17 ساله رنو بر بازار ترکیه
 
شرکت رنو برای مدت طولانی 17 سال است که پرفروش ترین برند خودرویی در ترکیه به شمار می رود و سهمی قریب به 20 درصد از خودروهای بازار ترکیه را در اختیار دارد. رنو در 6 ماهه نخست سال گذشته میلادی موفق به فروش 75 هزار و 130 دستگاه تنها در بازار ترکیه شده است.
 
 
 
*فورد بزرگ ترین شرکت خودروسازی ترکیه 
 
شرکت فورد سال 2017 برای دومین سال پیاپی به عنوان بزرگ ترین خودروساز ترکیه شناخته شد و شرکت های توفاش، دوغوش، رنو، تویوتا، مرسدس و هیوندای نیز به ترتیب در رده های پایین تر قرار گرفتند. فورد با گردش مالی  18 میلیارد و 289 میلیون لیره ای در رده ششم بزرگترین شرکت های ترکیه قرار دارد و دیگر خودروسازان مطرح در زمینه مونتاژ خودرو نیز گرچه با فاصله، اما در جمع 30 شرکت بزرگ ترکیه جای گرفته اند.
 
خودروسازی ترکیه هر روز یک پله بالاتر از نردبان ترقی/ رمز موفقیت خودروسازی در ترکیه چیست؟
 
 
 
*نخستین خودروی ملی ترکیه در انتظار رخ نمایی
 
ترکیه پس از طی کردن روند رو به رشد خود در جذب شرکت های خودروسازی برای ساخت کارخانه در ترکیه، حال رو به خودروساز شدن آورده است. مراحل تولید نخستین خودروی ملی تاریخ ترکیه، در حال پیشرفت است و روز به روز جزئیات جدیدی از اولین خودروی ترکیه ای در دست قرار می گیرد. بنابر آخرین اخبار در دسترس، این خودرو در نمایشگاه ژنو  2019 رونمایی می شود و تاریخ عرضه آن سال 2021 میلادی است. نکته قابل توجه پیرامون نخسین خودرو ملی ترکیه، تمام برقی بودن آن است.
 
خودروسازی ترکیه هر روز یک پله بالاتر از نردبان ترقی/ رمز موفقیت خودروسازی در ترکیه چیست؟
 
 
*بزرگترین مرکز تست جاده ای خاورمیانه در ترکیه ساخته می شود/ صنعت خودروسازی ترکیه به دنبال خود کفایی
 
دولت ترکیه در راستای توسعه صنعت خودروسازی خود و رسیدن به خود کفایی در زمینه تست و محک محصولات جدید از سرمایه گذاری کلان برای آغاز قریب الوقوع پروژه ساخت بزرگترین مرکز تست جاده ای خاورمیانه در این کشور خبر داده است.
 
به نظر می رسد که دولت ترکیه قصد دارد تمام کاستی های صنعت خودروسازی خود را به سرعت برطرف سازد و پس از شنیدن اخبار مرتبط با ساخت نخستین خودرو ملی ترکیه، حال آغاز پروژه ساخت مرکز تست جاده ای در این کشور می تواند گواه خوبی بر تمرکز ویژه دولت ترکیه بر روی این صنعت درآمد زا باشد.
 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

کاربر: امیر(سابق)
0

یکی از مهمترین دلایل پیشرفت خودرو در ترکیه نبود مدیرانی همانند مدیران رانت خوار ، بیسواد ، و حرف مفت زن ایران و وجود ناظرانی متعهد نه مثل ناظران ایران که فقط و فقط بدنبال گرفتن حق حساب و نوشتن گزارشات دروغ هستند
23:08  1397/04/20
پاسخ دادن
کاوه
4

این مطالب را منتشر می کیند تا داغ بدبختی های کشورمان را تازه کنید؟
14:15  1397/04/18
پاسخ دادن
امیر
16

خیر سرتون 50 سال خودروسازی دارید و خروجی انها پراید و سمند
و پارس است و ترکیه هم با سی سال محصولات تویوتا و فورد و هیوندا
تولید می کند!!
20:29  1397/04/16
پاسخ دادن
دانیال
5

اینطوری نگو داداش...بجاش ما امنیت داریم!!!!
خودتو با کشورهای پیشرفته مقایسه نکن...خودتو با افغانستان و پاکستان و سوریه و یمن مقایسه کن!!!

:))))))
14:08  1397/04/19

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Ham : منم اسفند تکمیل وجه کردم تو سامانه زیرش زده اطلاعات بازگشتی خودروساز برا همه ی کسایی که پول دادن همینو نوشته ؟
سلام : وقت بخیر دوست عزیز احتمال داره بیاد ولی چند مرحله پیام اومده سهند اطلس و ساینا ساینا دیگه آخریش بوده که پیامک اومده بازم برای اطمینان با شرکت سایپا تماس بگیرید ۰۹۶۵۵۰
امیر : دوستانی که اسفند تکمیل وجه انجام دادین تحویل خودرو چه زمانیه از 2 ماه هم بیشتر شد چه اطلاعاتی دارید ممنون میشم راهنمایی کنید
امیر : دوستانی که اسفند تکمیل وجه انجام دادن تشریف بردید معاونت بازاریابی چه اطلاعاتی بهتون دادن چه زمان ماشین تحویل داده میشه
S3 ابان : به کسی زنگ نزدن برای تحویل. کسی اطلاعی نداره؟
تی8/ تی9 : هر دفعه زنگ میزنیم به 42724 هر کدوم ده روز ده روز عقب میندازن / کسی جواب درست نمیده / امروز بهشوه گفتم یه سری به قسمت نظرات مشتریان بزنید / هر چی فحش خارومادر هست اینجا دارن میدن / هر چی نفرین لعنت هست میکنن / خودتان را به کوری کری نزنید / دست اخر میگه بله قربان حق با شماست /
J7 : 28 اسفند شاسی شده گنوز نه پلاک شده نه بیمه
مشهدj7 : ماشین امروز تحویل گرفتم ثبت نامی ۲۳ مهرماه ان شالله بقیه دوستان هم به زودی تحویل بگیرند
مهدی s5 26 مهر : عمو اجازه بده بیمه و پلاک بشه بعدا زنگ بزن
علی : سلام دوستان خودتان را خوشحال نکنیید الان به دوماه هست همه مدارک امده حتی کارت سوخت ولی از ماشین خبری نیست اس۵ نوزده مهر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر دی : سلام الان دیدم چراغ تحویلم روشن شده 26 تکمیل وجه سخا26 و19فاکتور الانم تحویل روشن شد انشااله قسمت همتون
ابراهیم تیگو 8پرو : شما لطف میکنید اطلاعاتتون و در اختیار بقیه بدون هی چشم داشتی گذاشتید و میگذارین سپاسگزارتان هستیم.
دوگانه : سلام شما فاکتور نشدین امروز
فاطمه فوری اسفند : سلام سخا را همون موقه انجام دادم نمیدونم چرا فاکتور نمیشه
اسفند : 11677032 فاکتور شد فروش فوری اسفند
سورن دوگانهef7 : سلام کسی که اگاهی داره لطفا کمک کنه من موندم چیکار کنم سمند سورن پلاس دوگانه ef7 تبدیل کنم به 207 سود کدوم بهتره ؟؟؟؟ من واقعا سر در نمیارم شماها تبدیل کردید؟؟؟خواهشا جواب بدید و من رو راهنمایی کنید یه کارگر بدبخت رو اسیر خودشون کردند چند ماهه من منتطر خودرو هستم
تبدیل پژو پارس به سورن پلاس : سلام واریزیتون کی بوده ؟
صادق 207 اسفند : داداش نگران نباش ، من 24 دی تکمیل وجه کردم بهم گفتن خرداد هم فاکتور میشم و هم تحویل میگیرم.
صادق 207 اسفند : امروز فاکتور نداشتیم. روزی که فاکتور میکنند تاریخ آماده برای فاکتور آپدیت میشه.
کاظم : سورن موتورجدید تحویل 12 فروردین امروز فاکتور شدم‌