خودروسازی ترکیه هر روز یک پله بالاتر از نردبان ترقی/ رمز موفقیت خودروسازی در ترکیه چیست؟

 

خودروسازی ترکیه هر روز یک پله بالاتر از نردبان ترقی/ رمز موفقیت خودروسازی در ترکیه چیست؟

 
ترکیه پس از سپری کردن مسیری 90 ساله حال یکی از موفق ترین کشورها در عرصه مونتاژ، تولید قطعه و صادرات خودرو در جهان است که تنها یک قدم تا تصاحب عنوان پر صادرات ترین کشور جهان در عرصه خودرو فاصله دارد.
 
صنعت خودروسازی ترکیه از همان ابتدا تکلیف خود را می دانست و به جای خودروساز شدن ترجیح داد به عرصه مونتاژ و تولید خودروهای دیگر شرکت های خودروسازی مطرح جهان در خاک خود ورود کند، به طوری که در حال حاضر ترکیه یکی از موفق ترین کشورهای صادرکننده خودرو در جهان به شمار می رود و در کنار خودرو، قطعه سازی نیز نقش مهمی در اقتصاد این کشور اوراسیایی ایفا می کند.
 
صنعت خودروسازی ترکیه نمونه بسیار خوبی برای الگوبرداری از سوی دیگر کشورهاست چرا که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، دولت ترکیه برنامه ریزی دقیقی را برای مهمترین صنعت کنونی خود پیاده کرده است و حال پس از سالهای متوالی تداوم رکورد زنی در عرصه تولید و صادرات خود، رفته رفته خود را مهیای خودروساز شدن و عرضه نخستین خودرو ملی می کند.
 
نخستین خودرویی که در ترکیه مورد استفاده قرار گرفت، به دوره عثمانی و سلطان عبدالحمید دوم تعلق داشت. شاید حتی خود پادشاه آن روزهای ترکیه نیز فکرش را نمی کرد که روزی کشورش به بزرگترین صادر کننده خودرو به اروپا تبدیل شود. پس از سفارش خودرو توسط عبدالحمید دوم در سال 1888 میلادی رفته رفته بر تعداد خودروها در خیابان استقلال افزوده می شد و آمدن اولین پول به دستان جوانان اشراف زاده ترک با ثبت سفارش خودرو از خودروسازان انگلیسی و فرانسوی همراه بود. اما حال معادله عوض شده است و پس از گذشت 130 سال از ورود نخستین خودرو به ترکیه، این ترکیه است که بیشترین میزان خودرو به کشورهای اتحادیه اروپا را صادر می کند.
 
 
*احداث کارخانه توسط شرکت های مطرح در خاک ترکیه
 
با توقف آخرین نفس های دولت عثمانی و به دنیا آمدن جمهوری ترکیه، استانبول با هدف توسعه اقتصاد در سالهای 1927 الی 1928 به منطقه آزاد تجاری بدل گشت و همین امر مقدمه ساز قرارداد خودرویی 25 ساله میان دولت ترکیه و شرکت فورد آمریکا در سال 1928 میلادی شد. فورد نخستین کارخانه خودروسازی در ترکیه را به شرط برخورداری از حق صادرات تاسیس کرد. کارکنان کارخانه فورد به تعداد 450 نفر بودند که روزانه 55 خودرو و 15 کامیون به تولید می رسانند. کارخانه فورد در سال 1934 میلادی به دنبال سقوط وال استریت و رکود اقتصادی، پس از تولید 1500 دستگاه خودرو تعطیل شد و به تاریخ پیوست.
 
خودروسازی ترکیه هر روز یک پله بالاتر از نردبان ترقی/ رمز موفقیت خودروسازی در ترکیه چیست؟
 
پس از گذشت دو دهه، فورد پس از واردات مقطعی خودروهای مشترک خود با ویلی به خاک ترکیه، در سال 1956 راضی به راه اندازی مجدد کارخانه مونتاژ جیپ های ویلیز درسال ترکیه شد. پس از آن در سال 1960 با شراکت  هلدینگ کوچ و شرکت فورد، شرکت «فورد اتوسان» در ترکیه تاسیس شد که در حال حاضر بزرگترین شرکت خودروسازی در ترکیه به حساب می آید.
 
هولدینگ کوچ پس از شراکت با فورد، این بار در سال 1968 میلادی سمت ایتالیایی ها رفت و زمینه ساز تاسیس کارخانه «توفاش» شد تا محصولات فیات نیز در خاک ترکیه مونتاژ شوند.
 
سال 1970 آغاز تاسیس خط تولید رنو در خاک ترکیه بود و این بار شرکت اویاک ترکیه توانست نظر رنو فرانسه را برای همکاری و تاسیس کاخانه مونتاژ و تولید در ترکیه جذب کند.
 
در حال حاضر کارخانه های رنو اویاک، فورد اتوسان، توفاش (فیات)، هوندا، هیوندای آسان، مرسدس بنز، TEMSAH (میتسوبیشی) و تویوتا به عنوان خارجی های میهمان در ترکیه مشغول به مونتاژ خودرو هستند.
 
 
 
*ترکیه، دومین صادرکننده بزرگ خودرو در جهان
 
از کشور هایی که بیشترین سهم را در صادرات خودرو در جهان دارند، باید به ژاپن با سهم 21 درصدی و آلمان با سهم 17 درصدی اشاره کرد و ترکیه در حال حاضر با سهم 18.9 درصدی، آلمان را پشت سر گذاشته و در یک قدمی ژاپن قرار گرفته است.
 
 
 
*ترکیه، بزرگترین تامین کننده بازار اروپا
 
کشور ترکیه به عنوان صادر کننده اول خودرو به کشور های اروپایی به شمار می رود و  همچنین خودروهای ساخت ترکیه به 188 نقطه از جهان صادر می شوند.  بیشترین میزان صادرات خودروهای مونتاژ ترکیه به کشورهای آلمان،فرانسه، انگلستان، اسپانیا، بلزیک ، لهستان، اسلوونی و هلند صورت می گیرد. آمار تولید و فروش خودرو ترکیه در 10 سال اخیر وضعیتی جز رشد و صعود را تجربه نکرده است و به کررات شاهد رکورد شکنی صنعت خودروسازی این کشور اوراسیایی هستیم. بازار اروپا یکی از بزرگ‌ترین متقاضیان خرید خودروهای مونتاژ ترکیه است و  آخرین آمار سالیانه، از صادرات 78 درصدی خودروهای ساخت ترکیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا حکایت دارد. در سه ماهه نخست امسال، صادرات خودرو ترکیه به اروپا در مقایسه با سه ماهه‎ی نخست سال 2017 با رشدی 17.5 درصدی و صادرات 8 میلیارد و 228 میلیون و 175 هزار دلاری همراه بوده است.
 
 
 
*رنو پر فروش ترین برند ترکیه / سلطه 17 ساله رنو بر بازار ترکیه
 
شرکت رنو برای مدت طولانی 17 سال است که پرفروش ترین برند خودرویی در ترکیه به شمار می رود و سهمی قریب به 20 درصد از خودروهای بازار ترکیه را در اختیار دارد. رنو در 6 ماهه نخست سال گذشته میلادی موفق به فروش 75 هزار و 130 دستگاه تنها در بازار ترکیه شده است.
 
 
 
*فورد بزرگ ترین شرکت خودروسازی ترکیه 
 
شرکت فورد سال 2017 برای دومین سال پیاپی به عنوان بزرگ ترین خودروساز ترکیه شناخته شد و شرکت های توفاش، دوغوش، رنو، تویوتا، مرسدس و هیوندای نیز به ترتیب در رده های پایین تر قرار گرفتند. فورد با گردش مالی  18 میلیارد و 289 میلیون لیره ای در رده ششم بزرگترین شرکت های ترکیه قرار دارد و دیگر خودروسازان مطرح در زمینه مونتاژ خودرو نیز گرچه با فاصله، اما در جمع 30 شرکت بزرگ ترکیه جای گرفته اند.
 
خودروسازی ترکیه هر روز یک پله بالاتر از نردبان ترقی/ رمز موفقیت خودروسازی در ترکیه چیست؟
 
 
 
*نخستین خودروی ملی ترکیه در انتظار رخ نمایی
 
ترکیه پس از طی کردن روند رو به رشد خود در جذب شرکت های خودروسازی برای ساخت کارخانه در ترکیه، حال رو به خودروساز شدن آورده است. مراحل تولید نخستین خودروی ملی تاریخ ترکیه، در حال پیشرفت است و روز به روز جزئیات جدیدی از اولین خودروی ترکیه ای در دست قرار می گیرد. بنابر آخرین اخبار در دسترس، این خودرو در نمایشگاه ژنو  2019 رونمایی می شود و تاریخ عرضه آن سال 2021 میلادی است. نکته قابل توجه پیرامون نخسین خودرو ملی ترکیه، تمام برقی بودن آن است.
 
خودروسازی ترکیه هر روز یک پله بالاتر از نردبان ترقی/ رمز موفقیت خودروسازی در ترکیه چیست؟
 
 
*بزرگترین مرکز تست جاده ای خاورمیانه در ترکیه ساخته می شود/ صنعت خودروسازی ترکیه به دنبال خود کفایی
 
دولت ترکیه در راستای توسعه صنعت خودروسازی خود و رسیدن به خود کفایی در زمینه تست و محک محصولات جدید از سرمایه گذاری کلان برای آغاز قریب الوقوع پروژه ساخت بزرگترین مرکز تست جاده ای خاورمیانه در این کشور خبر داده است.
 
به نظر می رسد که دولت ترکیه قصد دارد تمام کاستی های صنعت خودروسازی خود را به سرعت برطرف سازد و پس از شنیدن اخبار مرتبط با ساخت نخستین خودرو ملی ترکیه، حال آغاز پروژه ساخت مرکز تست جاده ای در این کشور می تواند گواه خوبی بر تمرکز ویژه دولت ترکیه بر روی این صنعت درآمد زا باشد.
 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاوه
4

این مطالب را منتشر می کیند تا داغ بدبختی های کشورمان را تازه کنید؟
14:15  1397/04/18
پاسخ دادن
امیر
16

خیر سرتون 50 سال خودروسازی دارید و خروجی انها پراید و سمند
و پارس است و ترکیه هم با سی سال محصولات تویوتا و فورد و هیوندا
تولید می کند!!
20:29  1397/04/16
پاسخ دادن
دانیال
5

اینطوری نگو داداش...بجاش ما امنیت داریم!!!!
خودتو با کشورهای پیشرفته مقایسه نکن...خودتو با افغانستان و پاکستان و سوریه و یمن مقایسه کن!!!

:))))))
14:08  1397/04/19

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اتومات v4 : با توجه به اینکه با شرکت قرارداد داری و پول واریز کردی نمیتونه کاری کنه و اگه در زمان قبل از انعقاد قرارداد بود شاید امتیازت میسوخت، فقط زودتر برو تقاضای تمدید گواهینامه را بده و نگران نباش .
S5 : من شهریور ماه ثبت‌ نام کردم. کارت اومده . هنوز تو ارسال مدارک گیر کرده. ماشین نیامده
تارا v4 : تاریخ ۲۱ دوازده ۱۴۰۲ باید تحویل میدادن که ندادن با ۸۰ روز تاخیر تاریخ۱۰سه ۱۳۰۳ فاکتور شد ۱۸ پلاک خورده ..زده امده بار گیری به ایران خودرو
سورن پلاس : سلام وقت بخیر میشه شماره قرارداد رو اعلام کنید
T8 تهران : سلام قرار بود پنجشنبه تماس گرفتند گفتند یکشنبه ساعت دو بریم برای تحویل. مجدد امروز تماس گرفتند گفتند بخش اداری تعمیرات داره سه شنبه ساعت دو بیاید. گفتند با همه داریم تماس می گیریم. از دوستان با کسی تماس گرفتند. مشکوک می زنند.
J4 : کدوم اداره تحویل؟؟یک یا ۲؟؟
T8 تهران : سلام قرار بود پنجشنبه تماس گرفتند گفتند یکشنبه ساعت دو بریم برای تحویل. مجدد امروز تماس گرفتند گفتند بخش اداری تعمیرات داره سه شنبه ساعت دو بیاید. گفتند با همه داریم تماس می گیریم. از دوستان با کسی تماس گرفتند. مشکوک می زنند.
محبیS5 : بله برامن شاسی شده تو مرحله ارسال مدارک
فرهاد : این خبر را در سایت ایران جیب مطالعه کنید "شكست قطعی برنامه واردات خودرو به کشور" کد خبر : ۱۲۱۲۲۶ چهارشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر : تحویل حضوری یا نمایندگی؟
مهدی فروردین : عامو من 19 فروردین پولو زدم هنوز فاکتور نشده
فرزان : پیش فروش خرداد دعوت نامه اومد 190 تومن سفید مشکی
محمد ذاکر : سلام آقا امیرچقدربتون سودمشارکت وچقدرتاخیرتعلق گرفته براتون
مهدی : سلام کدام شهرستان؟؟؟
حجت : سراغ خاور لیزینگی نرید دوستان کرایه ها خیلی از سر وتهش میزنن استهلاک بالاس تو را به دینتون تحقیق کنید بعضی ها میگی چند کرایه گرفتی حالو خاور ها میگه 5 تومن نمیگه 800 دادم بارنومه 1500 هم باربری گرفته خدا ازشون نگذره به کمیسیون که راضی نیستن راننده جونش تو جاده گذاشته اصل کرایه گیر اینا میاد خرج تو راه پلیس هم داری که هی جلوت میگیره باید چقدر پول بدی توراه حال ا چقدرش موند با ای خرج گرون خونه و ماشین وزندگی
فائزه - تحویل خرداد : سلام ، دوستان پیش فروش هفته چهارم خرداد کسی دعوت نامه اومده ؟ چراااا نمیاد اخههههه
اس 7 تحویلی 30 خرداد : از اس 7 به چوخ رفته ها چه خبر 🥲 دوستان هیچ خبری ندارین مردیم از بس این سایت نگاه کردیم با این پلاک شده خبری نیس 1 ماهه
اسفند دو گانه : فک میکنم ما اسفندیا باید تا26 خرداد صبر کنیم چون دعوت نامه کوییک اون موقع تموم میشه البته اگه تمدیدش نکنن. امیدوارم بعدش دعوت نامه اسفندی بدن.
خبر بسیار جدید : تولید پارس توقف یافت