تشدید نظارت بر بازار خودرو

 

تشدید نظارت بر بازار خودرو

 
بازار خودروی کشور روزهای کسادی را پشت‌سر می‌گذارد. نوسانات قیمتی که از یک ماه پیش مهمان ناخوانده این بازار بوده است، همچنان به حضور خود در این بازار ادامه می‌دهد. در کنار این کاهش خرید و فروش، حضور پررنگ نهادهای نظارتی در بازار، سبب تشدید رکود شده است. نهادهای نظارتی از دو هفته پیش به قصد برخورد با متخلفان، در بازار و نمایندگی‌های فروش خودروسازان حاضر شده و حتی تعدادی از نمایشگاه‌های فروش و نمایندگی‌ها جریمه شدند.
بر این اساس مراجع نظارتی با حضور در نمایشگاه‌های فروش خودرو و همچنین نمایندگی‌ها اقدام به بررسی قیمت‌ها کرده و آن‌طور که فعالان بازار خودرو اعلام کرده‌اند، در مواردی اقدام به جریمه نمایشگاه‌داران کرده‌اند. شنیده‌ها حاکی است ماموران سه‌برابر قیمت‌های اعلامی از سوی خودروسازان و قیمت‌های نمایشگاه داران، برگه جریمه برای آنها صادر کرده‌اند. همچنین فعالان بازار از ارسال اخطاریه‌هایی برای نمایندگی‌های مجاز پیرامون قیمت خودرو خبر می‌دهند.
 
این در حالی است که نمایشگاه‌داران عنوان می‌کنند بخشی از این خودروها، به‌صورت امانی در اختیار آنها قرار گرفته است و خودروها با قیمت‌هایی که ازسوی مالکان اعلام شده، به فروش می‌رسند و آنها نقشی در قیمت‌گذاری خودروهای امانی ندارند. با این حال همان‌طور که گفته شد، ماموران تعزیرات اقدام به جریمه نمایشگاه‌داران کرده‌اند و توضیحات آنها نتوانسته ماموران نظارتی را قانع کند. حضور ماموران نظارتی در بازار خودرو یادآور حضور آنها در بازار ارز است. البته همان‌طور که کارشناسان بارها تاکید کرده‌اند، قیمت‌گذاری دستوری و حضور نهادهای نظارتی در بازار هیچ‌گاه نمی‌تواند تاثیری در تنظیم بازار داشته باشد. این‌گونه حضور در بازارهایی که باید قیمت‌گذاری در آنها براساس نظام عرضه و تقاضا مشخص شود، تنها سبب معاملات زیرزمینی می‌شود.
 
با توجه به اینکه تابستان، سر آغازی بر سفر شهروندان به نقاط گوناگون کشور است و خودرو شخصی به‌عنوان اولین وسیله حمل‌و‌نقل موردتوجه مسافران قرار می‌گیرد، براساس یک رسم دیرین خرید و فروش خودرو با آغاز تابستان رونق می‌گیرد. اما تابستان ۹۷ با توجه به تلاطمات بازارهای ارز، طلا،سکه و مسکن در سه‌ماهه ابتدایی سال‌جاری و همچنین کوچ سرمایه‌های سرگردان به بازار خودرو از اواخر خردادماه نظام عرضه و تقاضا در این بازار به هم ریخت، به‌طوری‌که از ابتدای تابستان امسال کسادی و رکود جای رونق را گرفت. هرچند از هفته گذشته، به نوعی تعادل در بازار خودروهای داخلی حاکم شده و کمتر شاهد افزایش قیمت‌های ساعتی در این بازار هستیم، اما این آرامش هم سبب نشده تا پای مشتری‌ها به بازار باز شود و همچنان خرید و فروش در بازار خودروهای داخلی با بی‌رونقی همراه است. حال به سراغ قیمت خودروهای داخلی می‌رویم و به بررسی نوسانات قیمتی هفته جاری می‌پردازیم. آن‌طور که دست‌اندرکاران بازار عنوان می‌کنند، در این هفته پژو ۲۰۶، با قیمت ۴۰ میلیون تومان در بازار معامله شده و تیپ ۵ این خودرو ۴۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، قیمت داشته است. این قیمت‌ها در شرایطی است که خودروهای مذکور به نسبت نیمه تیرماه به ترتیب ۸۰۰ هزار تومان و یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش داشته‌اند.
 
این در شرایطی است که پژو ۲۰۷ اتومات تغییر قیمتی نداشته است و با قیمت ۷۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود. دنا پلاس هم همانند پژو ۲۰۷ اتومات تغییر قیمتی نداشته است و با قیمت ۵۹ میلیون تومان در بازار داد و ستد می‌شود. در میان محصولات ایران‌خودرو در بازار، رانا طی دو هفته گذشته کاهش قیمت را تجربه کرده است. این خودرو در نیمه تیرماه، ۴۱ میلیون تومان قیمت خورده بود در‌حالی‌که در حال‌حاضر قیمت این خودرو در بازار، به ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.
 
قیمت تندر ۹۰ اتومات، با افزایش ۵ میلیون تومانی همراه بوده است و از ۶۰ میلیون در نیمه تیرماه به ۶۵ میلیون تومان رسیده است. سمند EF۷ هم در مسیر افزایش قیمت حرکت کرده است و از نیمه تیرماه، یک میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و قیمت این خودرو از ۳۷‌میلیون تومان به ۳۸ میلیون تومان در بازار رسیده است. پارس‌تندر در این مدت کاهش ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و از ۵۹ میلیون و۵۰۰ هزار تومان به ۵۹ میلیون تومان کاهش یافته است. تندر E۲ محصول پارس‌خودرو، ۵۷ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود؛ در‌حالی‌که در ۱۵ تیرماه، ۵۶ میلیون تومان قیمت خورده بود. تیبا ۲ در این مدت افزایش اندکی را تجربه کرده است و از ۳۱ میلیون تومان به ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. پراید ۱۳۱ هم مانند تیبا ۲ افزایش ۲۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و از ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۲۴ میلیون تومان رسیده است. ساندرو‌استپ‌وی که به‌نوعی بیشترین افزایش قیمت را در میان خودروهای هم سطح خود در بازار داشته و تا ۹۰ میلیون هم رشد را تجربه کرد، در حال‌حاضر در بازار ۸۷ میلیون تومان داد و ستد شده است. ساندرو هم در دو هفته، افزایش ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و از ۷۵ میلیون تومان به ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. سراتو مونتاژ شده در سایپا کاهش ۳ میلیون تومانی را تجربه کرده و از قیمت ۱۵۳ میلیون تومان، به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است.
 
بازار خودروهای خارجی که در این مدت نوسان بیشتری را تجربه کرده است، همچنان بر همان مدار حرکت می‌کند. این بازار با دستور رئیس‌جمهوری مبنی‌بر برخورد با تخلفاتی که در ثبت‌سفارش خودرو اتفاق افتاده بود، تلاطم بیشتری را تجربه کرده است. علاوه‌بر نوسانات حاصل از نرخ ارز، ممنوعیت واردات خودرو سبب شده تا نمایندگی‌ها در تحویل خودروهای ثبت‌نامی خود با مشکل روبه‌رو شوند و همین مساله بر دامنه نوسانات این بازار افزوده است، به‌طوری‌که سوناتا هیبرید دربازار ۴۵۰ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. توسان نیز ۴۳۰ میلیون تومان از سوی فروشنده‌ها عرضه شده است. النترا با افزایش ۹۰ میلیونی، در حال حاضر ۳۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است. سورنتو که نیمه تیرماه ۵۰۰ میلیون در بازار خرید وفروش می‌شد، با یک افزایش ۱۰میلیون تومانی، این روزها با قیمت ۵۱۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. اپتیما هم در حال حاضر با قیمت ۴۵۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. تویوتا RAW۴ در دو هفته، ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته و در حال‌حاضر با قیمت ۶۳۰ میلیون تومان عرضه می‌شود. سانتافه تنها خودرویی است که با کاهش قیمت همراه بوده و از ۵۶۰ میلیون تومان در نیمه تیرماه به ۴۸۰ میلیون تومان رسیده است. دو خودروی تویوتا کمری هیبرید و نیسان جوک با افزایش ۱۰ میلیون تومانی به ترتیب با قیمت‌های ۴۶۰ و ۲۶۰ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. اسپورتیج و سراتو در حال‌حاضر با قیمت ۴۴۰ و ۳۱۰ میلیون تومان در بازار موجود هستند.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrobank

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پاسخ به یاشار قسمت اول : سلام قیمت بازار آزاد اطلس 575 میلیون تومان و قیمت رانا پلاس ارتقا یافته 630 میلیون تومان میباشد ((یعنی اختلاف قیمت حدود 55 میلیون تومان)) . خب حالا معایب و مزایا هر دو خودرو را برسی میکنیم .1- اطلس مزایا : دارای استاندارد های 85 گانه (که شامل دیلایت و اتولایت-کنترل ایستایی در سربالایی-کنترل کشش-کنترل پایداری-سنسور عقب-سنسور باران.) موتور اصلاح شده کم استهلاک M15 تیبا و کوییک که باعث شده سه اسب بخار بیشتر داشته باشه و حدود ده درصد هم کاهش مصرف سوخت داشته باشه (91 اسب‌بخار-گشتاور137 نیوتن‌متر-مصرف ترکیبی6.8 لیتر در صد کیلومتر) دارای مانیتور و دوربین دنده عقب و سانروف (البته سفارشی). معایب :پلتفرم تکراری تیبا که شاسی ضعیفی داره (با نشستن دو نفر بزرگسال در عقب کف خودرو خیلی میاد پایین) طراحی ناهماهنگ در نمای بغل-ترمزهای ضعیف-پیشرانه کم بازده و پرصدا نسبت به حجم آن 1500سی سی و قرارگیری دستگیر در(از داخل) در جای غیر استاندارد که باعث شده در با زور زیاد بسته شود و قیمت بسیار بالا و غیر منطقی اون نسبت به کلاس خودرو . متن طولانی هست ادامه دارد ...
شاهین اتومات : حق بامشتری هست که پیگیر خودروی ثبت نامی خودش باشه
شاهین اتومات : سامانه یکپارچه 6خرداد 402 ثبت نام برای شاهین 20 مهر 402 پیامک اومد برای شاهین اتوماتیک 290میلیون تکمیل وجه کنین دیگه نزدیک یکسال بشه خرداد 403 هنوز از دعوتنامه خبری نیست ارسال نشده ک چقدر دیگه باید واریز وجه کنم واسه شاهین اتومات پذیرش 24 مهر 402
شاهین اتومات : اینکه خودمون میدونیم شاهین پلاس صادر میکنن به روسیه
j7 : سلام ثبت نامتون از کدوم شهر بوده ؟
ستایش : آخه خاک تو سرت اونایی که تو این سایت‌ هستند ماشین نگرفتند و اگر شاهین پلاس بده به همه اونایی که هنوز نگرفتند میده. خدا شفا بده
ستایش : نازیلا ۴ ساله از تهران 😂😂😂😂
حسین : یه مطلبی هم یادم رفت بگم قیمت نیسان سانی در مبادی ورودی با سی اس 55 برابره تقریبا با این اطلاعیه که برای قیمت نیسان سانی مدل 2023 و 2024 دادن اگه سایپا بخواد زور بگه و قیمت رو برای 2024 ها گرونتر و مشابه شرکت جهان نوین قیمت گذاری کنه سی اس 55 مدل 2023 حدود 1500 و مدل 2024 حدود 1565 قیمت گذاری میشه ولی بازم میگم همه باید باهم باشیم و 1565 به نظر غیر قانونی باشه شما نگاه کنید توی بخشنامه نوشته قیمت قطعی در مبادی ورودی، پس نهایت 1500 میتونن بفروشن، و اینکه یه دوستی گفته بود میتونن ندن، اینطور نیست چون نوشته بلوکه کردن پول الزام آور نیست، ما اسممون در اومده و الان براشون الزام آوره دوستانی هم که دنبال سود هستن نگران نباشن، چون الان قیمت بازار برای 2023 هست، اگه 2024 رو گرونتر کنن قطعا روی قیمت بازار 2024 هم تاثیر میذاره من که از خدامه همون 1401 بدن ولی چشمم آب نمیخوره چون کارمند سایپا میگفت شرکت دنبال قیمت جدیده و بعدش پیامک میاد دلایل تاخیر در پیامک: 1. چونه میزنه تا گرونتر تصویب کنه 2. منتظر ماشینها برسن به گمرک تا برای تحویل مجبور نشه جریمه بده
تارا : دوستان از زمان فاکتور شدن تا تحویل ماشین چند روز طول میکشه در بدبینانه ترین حالت؟
نگار : قیمت ها برای افردی که تکمیل وجه کرده اند ثابت می باشد و افزایش قیمت نخواهند داشت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شایان بهاری : 11677463 فاکتور گردید .
فاکتور تک 90 روزه : فروش فوری تک ساینا پذیرش 4 بهمن هم فاکتور شد،خوب داره پیش میره خداروشکر
رانا بهمن تبدیل به207 : 9 دی بودم
151 : پیش فروش ها از لحظه ایی که تکمیل وجه میکنند شرکت یکماه فرصت داره خودرو را فاکتور کند در غیر اینصورت میرید تو تاخیر خردادی ها فعلا الویت با فوق العاده اسفند هسته بعد از انها نوبت شماست
مهدی : خیر فقط اخرین مرحله یه پیامک تحویل اختیاری حضوری میاد.
اتو سعید : سقف فلز های مشکی اعلام حضور کنن تا چه تاریخی فاکتور شده ؟! من 25 آذر هنوز فاکتور نشدم
امین فوری اسفند : یه دردسر هم داریم پلاک شه
سورن موتور جدید تکمیل وجه 9 بهمن : مبارک باشه.چقدر سود تاخیر تعلق گرفته؟
ابراهیم : سلام این 30 بهمن مگه چقدر ثبت نام داشته که تموم نمیشه ؟!
ساینا تک : باز تولد بازی شد