تولید خودروهای ناقص از شایعه تا واقعیت / چشم خودروسازان به وعده‌های دولتی

 

کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 
طی هفته‌های گذشته تولید خودرو به واسطه کمبود قطعات خودرویی علاوه بر کاهش با نقص در تولید همراه شده است. به گونه ای که گفته می‌شود درصد قابل توجهی از خودروها به دلیل کسری قطعه، ناقص تولید شده و در کف کارخانه‌ها خوابیده اند.
 
هفته گذشته نیز محمدرضا نجفی‌منش اعلام کرد که به دلیل ترخیص نشدن قطعات خودروها از گمرک، در حال حاضر خودرو در کارخانه به صورت ناقص تولید می شود و همین امر باعث می شود تا خودرو به کف کارخانه برود. همچنین این امر باعث می شود خودرو تجاری سازی نشود که در این میان خودروسازان  را متحمل ضرر و زیان می ‌کند. 
 
در همین زمینه نیز مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز اعلام کرد که در شرایطی که باید روال کار برای وارد کردن مواد مورد نیاز بخش تولید جهت ادامه حیات تسهیل شود، بانک مرکزی با عدم پاسخگویی شفاف و یا عدم همکاری با قطعه‌سازان خودرو چرخه تولید خودرو را معیوب کرده است. همچنین در موارد معدودی ما نیاز به نفوذ نهاد‌های دولتی در روابط مالی خارجی داریم که کمتر کمکی از سوی دولت می‌بینیم، اما حتی آنجا که ما مشکلات را به‌طور کامل در خارج از کشور حل کرده‌ایم متاسفانه عدم تخصیص به موقع ارز یا اعتبار به قطعه‌سازان موجب شده بسیاری از خطوط تولید با کاهش تولید و یا تعطیلی مواجه شوند.
 
حال این پرسش مطرح است، در زمانی که فشارهای آمریکا از یک سو بر صنعت خودروسازی بیش از پیش شده و از طرفی دیگر نوسانات نرخ ارز دلیل ترخیص نشدن تعداد زیادی قطعات خودرویی است، آیا قطعه سازان داخلی که خود این روزها با مشکلات متعدد مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، توان تولید حداکثر قطعات خودرویی را دارند و به عبارتی قدرت خودکفایی در تولید قطعات خودرو در صنعت استراتژیک قطعه سازی مشاهده می‌شود؟ چرا که بر اساس چشم انداز تولید خودرو کشور، باید امسال حداقل یک میلیون و 600 هزار خودرو در کشور تولید شود. پس آیا در این مسیر قطعه سازان توان تامین قطعات مورد نیاز کشور را دارند با باید به طور کلی تولید قطعات خودرو را  خاتمه دهند؟
 
محمدرضا نجفی منش- رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازان در همین زمینه می‌گوید: « در حال حاضر اکثر قطعات خریداری شده در گمرک مانده اند و به موجب مقررات وضع شده، اکثر این قطعات با مشکل ترخیص مواجه اند، اما قول مساعدت و ترخیص به زودی این قطعات داده شده است».
 
او می افزاید: « وعده ترخیص این قطعات خودرویی با اسناد موجود داده شده است». 
 
به گفته نجفی منش، در حال حاضر شرایط خودروسازی در کشور به گونه ای شده که از طرفی فشار ترامپ و از طرفی دیگر فشارهای داخلی باعث شده تا صنعت خودروسازی را در وضعیت نا به سامانی قراردهد.
 
رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازان در پاسخ به اینکه آیا نامه نگاری یا درخواستی از سوی مقامات بالاستی برای تسهیل در شرایط ترخیص قطعات خودرو صورت گرفته است، تاکید می‌کند: « در این باره با رییس کل گمرک، معاون ارزی بانک مرکزی و معاونت تولید وزارت صنعت معدن و تجارت جلساتی برگزار شده است و قول همکاری داده شده است تا به زودی به وضعیت قطعات در گمرک مانده رسیدگی شود». نجفی منش ادامه می‌دهد: « در حال حاضر مشکل قطعه سازان تنها گشایش اعتبار نیست، بلکه موضوع  ترخیص کالاها از گمرک است که باید در اولویت قرار گیرد.  چرا که از 15 مردادماه دیگر ارسال قطعات به ایران بسته می شود و باید در مقابل داخلی سازی قطعات افزایش یابد». 
 
او با بیان اینکه در حال حاضر برخی تولید کنندگان قطعات خودرو در حال داخلی سازی هستند، اظهار می کند: « باید این تولیدات ادامه دار باشد. چرا که هرچه تولیدات داخلی قطعه سازان افزایش یابد، به سمت داخلی سازی و خودکفایی بیشتری نزدیک می شویم. قطعه سازان داخلی هم توان و هم ظرفیت کافی برای داخلی سای قطعات خودرویی را در اختیار دارند». 
 
از اواسط خردادماه که خبر خروج امریکا از برجام اعلام و پس از آن تمرکز آمریکا بر تحریم صنعت خودروسازی ایران مطرح شد، صنعت قطعه سازی دوش به دوش صنعت خودروسازی در همه تنگناها و مشکلات همراه شد و اکنون نیز گفته می شود به دلیل کمبود قطعات خودرویی و در گمرک مانده صنعت خودروسازی دست تنها مانده و در انتظار گشایش های اعتباری و مجوز گمرک برای ترخصی کالاها و قطعات است. اما به نظر می‌رسد آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد، تلاش مضاعف و استفاده از نیروهای فراموش شده در صنعت استراتژک قطعه سازی است؛ چرا که به گفته برخی فعالان بازار خودرو و صنعتگران، توان تولید داخل برای اکثر قطعات خودرویی وجود دارد و با حمایت دولت، خودکفایی در تولید قطعات خودرویی امکان پذیر خواهد بود. 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازان , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
0

دلیل اصلی عقب ماندگی این صنعت فقط و فقط مدیران بیسواد و رانت خوار هست و بس . الکی کم کاری خودتون و گردن این و آن نندازید شما حمایت کامل دولتی و دارید که نان و از سر سفره مردم میگیره و به شما میده، ماشین هم که چند برابر قیمت تمام شده میدین دست مردم پس الکی با آسمان ریسمان بازی ننه من غیبم بازی در نیارید که دستتون خیلی وقته رو شده
12:40  1397/04/30
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نماینده چانگان : داداش انگار خیلی تو فشاری درمان می کنم
محسن : . . سورن پلاس دوگانه . . . . تکمیل وجه ۹ بهمن بود .. . . . موعد تحویل ۲۹ اسفند بود .. . . . تا حالا نه پیامکی اومده و نه تبدیل ..
رضا : من تازه رفتم اتفاقا برعکس گفتن دیگه s5 تولید نمیشه و احتمالا به جاش x5 میدن و اوایل خرداد مشخص میشه
رضا : شماره قرارداد بده تا زنگ بزنم بگم چه جوری ما شهریوری ها و ندادن شما رو دادن تا جواب سوالت و بگیری اگه راست میگی البته
کریم : وقتی اطلس 400 سهند440 قیمت داره پس شاهین مفت به کسی نمیدن..... با این طرح اول سهند و اطلس تاره تولید به ملت قالب میکنن و هم شاهین ها به اتومات تبدیل و فروش میره چون سودش واسه سایپا زیادتره ما هم میمونیم با یه نوبت شاهین دستی و سرکاری حالا یا نوبت ما سوخته میشه یا شاهین دستی با قیمت حدود 550 میلیون
فریا : سلام . یکی از تارا های v4lx موعد تحویل ۱۹ اسفند فاکتور شده
سعید : من همین جور رهگذری داشتم درباره اطلس تحقیق میکردم که ببینم چه جور ماشینی هست اومدم توی این سایت بعد نظرات مردم خوندم دیدم خیلی ها از هنوز فاکتور نشدن اطلس ناراضی هستند یادم افتاد به داستان خودم : : من بهمن ماه ۱۴۰۱ طرح عید مبعث کوییک جی ایکس که به صورت پیشفروش بود ثبت نام کردم . اولش طبق قانون ثبت نام اون موقع صد میلیون تومان در بانک ملی بلوکه کردم تا بتونم ثبت نام کنم . خلاصه بعد از نزدیک به یکسال نه خبری از کوییک جی ایکس شد و نه حتی از قیمت کارخانه ! بعدش در مردادماه ۱۴۰۲ برام پیامک طرح تبدیل به کوییک اس تیپ DA اومد دیگه رفتم از چندتا نمایندگی سوال کردم که این طرح را قبول کنم به سودم هست که همه شون جواب مثبت دادن و گفتن سریع قبول کن و مابقی پولو واریز کن که اصلا معلوم نیست کوییک حی ایکسی در کار باشه و اگر هم بیاد قطعا افزایش نجومی خواهد داشت ! خلاصه قبول کردم و قیمت تمام شده برام ۲۳۵ میلیون در اومد . بعد از مدتی دیدم کوییک جی ایکس فول تبدیل شد به کوییک جی ایکس ال ساده و قیمت کارخانه کوییک اس هم شد ۲۸۱ میلیون و خورده ایی که خیلی شانس آوردم.امیدوارم این داستان برای اطلسیها
Ahmadi.S3 : دوستان لطفا برید و این کارزار رو امضا کنید https://www.karzar.net/114251
مهسا : منم دیروز زنگ زدم کارشناس گفت که این آخرین پیامه و چیزی به اسم شاهین دیگه وجود نداره😕
اس۵ : https://www.karzar.net/114251باسلام دوستان حداقل کاری که از دستتون بر نمیاد برین این سایت و ثبت امضا کنین یک دیقه بیشترم وقت نمیخاد ممنون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین : امروز یا شنبه فاکتور می‌شید
علی : امروز فاکتور شد 16 دی تحویل 17 فروردین
مهدی 70 شیراز سفارشی زمستان : در حواب حقوقدان نوبت بعدی که بدترین ظلم شد.بجای ماشین خودشون پارس ای ال ایکس ارائه دادن که تقریبا همون 445 تومن رو نقد گرفتند و مابقی قسطی.تو از چی حرف میزنی؟خدایی فازت چیه؟
علی : تاریخ ما هم بروز شده
نارسیس : من صبح رنگ مشکی تغیر دادم الان فاکتور شد 18دی تکمیل وجه
سورن دوگانه 30 دی : سلمان آروم باش خوتو کنترل کن
دنا پلاس اتو شیرازی : من تحویل پاییز 1403 هستم. باتوجه به تجربیات شما، به نظرتون کی پول رو آماده کنم و کی ماشین به دستم می رسه؟
مسعود : کسی آموز فاکتور نشده
الوند : امروز صبح مجوز یکسری موردی صادر شد ،تعداد و نوع خودروها مشخص بشه اعلام می‌کنم ولی میدونم یکسری اریزو 5 بوده …
سحر : چی؟؟؟