حکایت عجیب توقف خط تولید خودروها در ایران؛ از جک j5 تا MVM110 و لیفان X50

 

حکایت عجیب توقف خط تولید خودروها در ایران؛ از جک j5 تا MVM110 و لیفان X50

 
براساس اطلاعات وزارت صنعت، خرداد ماه امسال تولید چهار مدل خودروی سواری متوقف شده است. در این مدت تولید جک J5 با کاهش 100 درصدی همراه بوده و از 855 دستگاه در خرداد ماه 1396 به صفر کاهش یافته است.
 
تولید ام‌وی‌ام 110S نیز متوقف شده و از یک دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به صفر رسیده است. لیفان X50 و بسترن آسان B50 نیز دو خودرو دیگری هستند که به نسبت یک سال گذشته با توقف کامل تولید مواجه شده اند. برای مثال در خرداد ماه امسال شاهد متوقف شدن خط تولید لیفان X50 در خطوط تولید کرمان موتور بودیم و این در حالیست که در خرداد ماه سال گذشته 150 دستگاه از این خودرو خطوط تولیدی این شرکت را ترک کرده اند.
 
چهار مدل خودروی سواری مذکور در گروه 25 خودرو سنگین و سواری هستند که با اجرای فاز اول استاندارسازی خودروها باید تولید آنها متوقف می‌شد.
 
 
پیش از این اعلام شد که خودروهای سواری MVM 315 سدان، MVM 550، تیگو 5 قبل از فیس لیفت، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، آریو 1500سی‌سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانه سوز، کارا 1700 (بنزینی و دوگانه سوز)، لیفان 620، لیفان X50، لیفان X60، جک J5، هیوندای I10 باید با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری از خط تولید خودروسازان خارج شوند.
 
علاوه بر خودروهای سواری اعلام شده، خودروهای سنگین کشنده نیمه تریلر آکسور مدل 1843 LS، کامیون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل K1051S، کشنده نیمه تیریلر اسکانیا مدل R440LA، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R460LA کشنده نیمه تریلر FAW مدل J6-CA4250 کشنده نیمه تریلر FAW مدل J6-CA4180 و اتوبوس بین شهری درسا با موتور اسکانیا dc 13107 خودروهای سنگینی هستند که از ابتدای آذرماه سال جاری بر اساس مصوبه مربوط به توقف خط تولید خودروهای غیراستاندارد، با دستور توقف خط تولید روبرو شده‌اند.
 
براساس اعلام سازمان ملی استاندارد ایران درسال 96 تعداد استانداردهای خودرویی از 55 به 85 مورد افزایش یافت. براین اساس وطبق زمان‌بندی صورت گرفته خودرو سازان مکلف بودند از ابتدای دی ماه سال گذشته، 61 مورد استاندارد خودرویی را اجراکنند و اگرخودرویی نتوانست استانداردهای تعیین شده را رعایت کند در اولین مرحله از اجرای مصوبه مربوطه با توقف خط تولید روبرو می‌شود.
 
همچنین قرار بود از ابتدای تیرماه امسال دو مورد استاندارد خودرویی دیگر به این 61 مورد اضافه شود که در این صورت خودروهای مربوطه در صورت عدم رعایت 63 مورد استاندارد مربوطه با توقف خط تولید در این مقطع زمانی روبرو شوند. در ادامه و براساس زمان‌بندی توافق شده، با اضافه شدن 22 مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال 1397، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به 85 مورد خواهد رسید.
 
در این مورد «پیمان پیرایش» مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران پیش بینی کرده بود:
 
«در حال حاضر 20 مدل خودرو در کشور تولید می‌شوند که نمی‌توانند این استانداردها را رعایت کنند. برخی از این خودروها این امکان را دارند تا با تغییر و اصلاحت بتوانند به استاندارد دست پیدا کنند اما احتمالا تولید 10 مدل خودرو به دلیل عدم انطباق با استانداردها متوقف خواهد شد.»
 
مدتی بعد هم احمد نعمت بخش، سخنگوی انجمن خودروسازان اعلام کرد که خودروسازان در رعایت استانداردهای جدید ناتوان هستند. همچنین خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های مربوط به صنعت خودروی کشور، توان خودروسازان را در اجرای استانداردها کاهش داد و این به منزله روزنه امیدی برای خودروسازان بود تا بتوانند مهلت تعیین شده را عقب بیندازند. با این حال به نظر می‌رسد سازمان استاندارد تاکنون بر سر مواضع خود باقی مانده و قصد کوتاه آمدن ندارد.
 
این درحالیست که روند عرضه خودروهای چینی در بازار ایران برخلاف بازار بین المللی شامل عرضه نسل های جدید نیست و در برخی موارد شاهد حذف شدن یک خودرو بدون جایگزین شدن آن از روی خط تولید هستیم. این مسئله در کنار نامشخص بودن دوره ماندگاری خودروها بر روی خط تولید باعث شده تا مشتریان نتوانند با اطمینان کافی نسبت به خرید محصول اقدام نمایند. برای مثال قطع تولید یک خودرو تنها دوسال پس از معرفی در ایران، باعث کاهش ارزش دست دوم خودرو و افت کیفیت خدمات پس از فروش آن می شود و چنین رویه ای بارها از سوی خودروسازان مختلف تکرار شده است.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , MVM110






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین باز : مراقب باشید که با صبر کردن زیاد مثل پژو پارس زد حال نخورید بگن بیا بگیرید البته با قیمت ۶۰۰ تومن.اگه داری صبر کن
عارف : منم مدیر یکی از شرکت های بنز هستم، جو نده لطفا
A5 : سلام دوستان بنطرتون خرید نقدی a5انجام بدم تاخیر در تحویل داره ؟ یا تاخیرها بیشتر برای اقساطی هست.؟
کوثر الهیاری : میخام
مرضیه : بنطرتون برای ثبتنامی های جدید هم تاخیر داره ؟ من میخواستم a5بنویسم ولی الان دودل شدم
مهدی : سلام دوستان عزیز الکی شایعه نکنید خیالتون را راحت کنم اصلا شاهین اتومات مشکل گیربکس ندارد
شکایت : دوستانی که دفتر خدمات قضایی شکایت کردن برای گرفت جریمه دیرکرد، لطفا متن شکایت رو اینجا بزارن
رضا اس ۵ ۲۶ مهر : از این شرکت خرید کنید بیچاره می شید به هیچکس جوابگو نیستن به بالا وصلن همش دروغ میگن ماشین برج ۷ پارسال رو تحویل ندادن دارن ثبت نام جدید میکنن
محمد : دوستانی که میگن اطلس و سهند رو واریز وجه انجام بدیم، خبر دارن هنوز اونایی که اطلس بهمن ماه تحویل 90 روزه بوده فاکتور نشدن؟!
تارااتومات : سلام دوستان برای من توی کاستومر قسمت حمل خودرو برای تحویل تیک سبز خورده به نظرتون چقد طول میکشه تا ماشین برسه نمایندگی مسافت تهران تا شهرستان هم حدود ۵۰۰ کیلومتر هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اف ایکس نقدی : خدا خیرتون بده آقا الوند، دل مارو شاد کردید 🙏🏻🌸 از آقا فرشیدم ممنون که حرفاشون همیشه کمک کننده بوده
کوییک : سلام کسی می دونه مدارک کی میفرستن؟؟
بهزاد : سلام دوستان کسی رانا پلاس تحویل مرداد 1403تکمیل وجه انجام داده ممنون
دوگانه بهمن : سلام آقا مصطفی بنده هم ثبت نامی بنام من نیست بهمن ماهی هستم تکمیل وجه از کارت خودم پرداخت کردم . از هرکارتی وبنام هرکی میتونی پرداخت کنی یادت باشه از بین درگاهای پرداختی درگاه پرداخت صادرات انتخاب کنید رمز دوم کارت بایست فعال باشد
میلاد : بخشنامه ما 4713هستش این چجوریه چرا فراخوان هنوز برا ما نیومده
دوگانه : خیلی ممنون آقا امین
207 : ایرادات ثبت شده پلاک: در انتظار تایید ستاد- ماده 10 دوستان کسی از این داستان خبر داره؟ از هجدهم همینجوریه پلاک نمیشه
207 : برا من دیشب فاکتور شد
رانا تبدیل به TU3تکمیل 20دی : سود تاخیر داشتی
دلتنگ پرهام : آقا پرهام گیج شدیم بالاخره فردا دعوتنامه اسفند میاد یا چهارشنبه؟