تولید بیش از 50 هزار دستگاه خودروی ناقص در کارخانه‌های ایران؛ خودروسازان کشور در مرز ورشکستگی

 

تولید بیش از 50 هزار دستگاه خودروی ناقص در کارخانه‌های ایران؛ خودروسازان کشور در مرز ورشکستگی

 
طی چند ماه گذشته خودروسازان همواره خبر از روند صعودی تولید خودرو می‌دادند. اما خرداد ماه امسال برخلاف ماه‌های اخیر کاهش تولید خودرو خبرساز شده است. چنانکه تولید خودرو در این ماه با کاهش 19.6 درصدی مواجه شد.
 
«آرش محبی ‌نژاد» رئیس انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازی با اشاره به اینکه در چند هفته اخیر تولید خودرو در کشور کاهش یافته است گفت:
 
«درصد قابل توجهی از خودروها نیز به دلیل کسری قطعه، ناقص تولید شده و در کف کارخانه‌ ها متوقف می‌ شوند. هم اکنون 40 تا 50 هزار دستگاه خودروی ناقص در کارخانه ‌های خودروسازی وجود دارند.متاسفانه وضعیت صنعت قطعه‌ سازی بحرانی است و این بحران به شرکت‌ های خودروسازی رسیده است.»
 
 
وی با بیان اینکه بسیاری از قطعه‌‌سازان نتوانسته ‌اند قطعات مورد نیاز را تولید کنند، خاطرنشان کرد که قطعه ‌سازان به دلیل کمبود نقدینگی و به تعویق افتادن دریافت مطالبات از خودروسازان و همچنین قیمت‌‌گذاری دستوری خودرو که مانع از واقعی شدن قیمت قطعات تولیدی شده است، دچار مشکلات عدیده‌ای بوده و در تولید قطعات دچار مشکل هستند:
 
«بسیاری از مواد اولیه صنعت قطعه‌ سازی در گروه‌ های دوم و سوم کالایی قرار گرفته است، این موضوع موجب شده قطعه‌ سازان برای دریافت ارز و واردات مواد اولیه، دچار مشکل شوند و نتوانند قطعات مورد نیاز را تولید کنند.»
 
محبی‌ نژاد معتقد است در شرایط فعلی که صنعت قطعه‌ سازی در بحران به سر می‌ برد، سیاستگذاری کلان صنعت خودرو نیز به درستی صورت نمی‌ گیرد و بخش‌ های مختلف به صورت جزیره ‌ای عمل می کنند. در حال حاضر پرداخت مطالبات قطعه‌ سازان با تاخیر زیادی همراه بوده و مشکل کمبود نقدینگی در این صنعت را تشدید کرده است.
 
در نهایت باید گفت چرخه صنعت خودروسازی با موانعی مختلفی روبرو شده که هر کدام از آنها بر بخشی از این چرخه تاثیر منفی می‌گذارند. از ممنوعیت واردات گرفته تا شروع تحریم‌ها که صنعت خودرو را در سیبل تحریم کنندگان قرار داده است. بیراهه نیست اگر بگوییم تولید خودروهای داخلی در آینده‌ای نه چندان دور با بحران جدی روبرو خواهد شد. چنانکه طی چند ماه اخیر تولید خودرو دنا به دلیل نبود پمپ هیدرولیک با مشکل مواجه شده است.
 
خطر ورشکستگی با انبوهی از بدهی و خودروهای تحویل نشده
 
کاهش تیراژ حدود 50 درصدی دو خودروساز بزرگ کشور در حالی رخ داده است که به نوشته روزنامه شرق، حالا بدهی حدود 56 هزار میلیارد تومانی سایپا فاصله چندانی با میزان دریافت سپرده حدود 51 هزار میلیارد تومانی از مشتریان برای پیش خرید خودرو ندارد. وضعیت ایران خودرو نیز به هیچ عنوان بهتر نیست و حتی پرویز بابایی کارشناس اقتصادی معتقد است که با شرایط فعلی امکان تحویل خودروهای پیش فروش شده توسط ایران خودرو تا سال 99 (دو سال دیگر) نیز وجود ندارد.
 
 
از سوی دیگر محمود نجفی سهی عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور از آشفتگی عجیب در شیوه مدیریت نرخ ارز برای خرید مواد اولیه مورد نیاز توسط قطعه سازان گلایه مند است و اعتقاد دارد که حتی تشکیل بازار ثانویه ارزی نیز نه تنها کمکی به بهبود اوضاع نکرده است بلکه به وخامت شرایط فعلی دامن زده و قطعه سازان را در آستانه ورشکستگی مطلب قرار داده است. به نوشته روزنامه شرق تاکنون در صنعت قطعه سازی حدود 70 هزار نفر بیکار شده اند و احتمال ورشکستگی شرکت های بیشتری نیز وجود دارد.
 
با این اوصاف در صورت عدم بهبود شرایط شاهد افت شدید تیراژ تولید، بیکاری گسترده، افزایش قیمت خودروها در بازار، کاهش کیفیت خودروهای تولیدی، کمبود قطعات یدکی و افزایش سهم خودروسازان چینی در بازار خواهیم بود.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

علی
0

بابا چه کمبودی چی ۵۰۰۰۰ هزار تا کف کارخونه خوابیدن به خاطر کمبود قطعه.فقط دروغ فقط دروغ و فقط دروغ عمدا ماشین نمیدن اینا بابا ۲۰۷ اتومات شده ۹۵ میلیون باعث و بانیش فقط ایران خودرو هست که ماشین نمیده .چطور پس پارسال برج ۸ ماشین ثبت نام کردین دلار بود ۳۸۰۰ تومان پیش فروش کردین برا سال ۹۷ برج ۳ اونموقع قطعه خریدین انبار کردین الان دلار شده ۱۰۰۰۰تومان چه ربطی به مشتری داره الان. که برج ۴ هم تموم شده مرداد هم داره تموم میشه ماشین هنوز به دستش نرسیده فردا پس فردا چون افزایش قیمت هم به خواسته ایران خودرو محترم چون قابل توجه نبوده یه چیزی از ماشین کم میکنن .واقعا هیچی فقط دزدی فقط دزدی
00:39  1397/05/13
پاسخ دادن
رضا
0

کمبود قطعه وجود ندارد خط تولید داره تولید میکنه ولی چون جیب مدیران ایرانخودرو و سایپا گشاده خودرو احتکار کردن تا قیمتها را زیاد کنند.
13:54  1397/05/12
پاسخ دادن
مهدی
0

انشاالله به امید نابودی این زالوی کثیف و این قراضه فروش مزخرف
13:14  1397/05/12
پاسخ دادن
محمد
0

انشالله که هر چه زودتر ورشکسته بشن و هیچ اثری از این خودروسازان ظالم نمونه
07:26  1397/05/08
پاسخ دادن
2%
0

ماشین و چندین برابر قیمت میفروشن یارانه هم که ازشون دریغ نمیکنن کیفیتم که حداقل ها با ارزون سازها و بنجول بندها همکاری میکنن پول ماشینها رو هم از ماهها قبل میگیرن بازارشونم انحصاریه بازم میگن احتمال ورشکستگی دارن. جلل خالق

همش بهونه برای افزایش قیمت علان بگن سمند معمولی رو شورای رقابت 250 میلیون تعیین کرده از زیر سنگ و مریخم باشه قطعه تهیه میکنن و تحویل مردم میدن

جریانشون شده مثل بچه ای که میخواد امروز پولتوجیبی بیشتری از باباش بگیره دیگه از زمین و زمان بهانه و ایراد میاره. چون میدونه جاداره.
16:03  1397/05/07
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
0

مگه دولت میذاره که ورشکست بشن . شده نون هزار تومنی بکنن ده هزار میکنند ولی نمیذارن خودروسازها خدای ناکرده ناراحت بشن ورشکست که جای خود دارد
14:52  1397/05/07
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 مشکی : پاسخ به j7:ثبت نام تهران
لیلا : سلام کسی تونسته امروز اطلس ثبتنام کنه؟
لیلا : سلام کسی تونسته امروز اطلس ثبتنام کنه؟
21فروردین : سلام فعلا دارن اسفندرو فاکتور میکنن
پاسخ به یاشار قسمت دوم : ادامه . خب مزایا و معایب اطلس را گفتیم حالا رسیدیم به رانا پلاس ارتقایافته 1- مزایا : موتور شناخته شده و اصیل پرتوان و کم صدا و کم مصرف و کم استهلاک TU5 با حجم موتور 1600 سی سی با قدرت 105 اسب‌بخار و با گشتاور142 نیوتن‌متر و صرف سوخت ترکیبی6.9 لیتر در صد کیلومتر - دارای استاندارهای 85 گانه مثل اطلس فقط با چند آپشن بیشتر مثل کروز کنترل - پوزیشن لامپ (ساده بگم مثل دیلایت منتها در چراغهای عقب هست )- آیینه وسط الکتروکرومیک(که باعث میشه نور ماشینها در هنگام شب چشم را اذیت نکند)-ترمز های مطمِن و قابل قبول - شاسی محکم مناسب خانواده و مسافرت -صندوق جادار-طراحی پخته و هماهنگ -و مقداری تغییرات در چراغها و جلو پنجره و صفحه کیلومتر و آمپر (مثل اطلس) و سیستم مالتی پلکس . 2- معایب : فضای کم در ردیف عقب و نداشتن مانیتور . دیگه بقیه چیزها مثل نمایشگر تعوض دنده و دکمه های کنترلی روی فرمان و سنسور دنده عقب هر دو خودرو دارن . یاشار جان دیگه انتخاب با خودته میتونی اطلس بگیری میتونی یه پنجاه شصت بذاری روش رانا پلاس ارتقایافته بگیری ببین کدومش منطقی و بصرفه تره .
طاهره : سلام ببخشید من دی ماه بودم یکم اردیبهشت تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده کسی هست دی ماه باشه براش فاکتور شده باشه ممنون میشم جوابمو بدید
joni جون : هیچ اطلاعاتی از سمت عرضه کننده ارسال نشده است. بله برای منهم نوشته
S5 : من هم شهریورم دی ماه تکمیل وجه همون اول کار که ۲۰۰ دادیم دو ماه بعد جمعا شد ۶۰۰ بقیه هم دیماه
@peygiri_car : سلام دوستان بیایید گروه اونجا پیگیری کنیم در تل آی.دی مشخصه
اتومات : ثبت نام امروز سایپا دوباره برگشته به حالت قرعه کشی!!!! خدا لعنت کنه کسی را که سامانه یکپارچه را حذف کرده....قبل از سامانه یکپارچه من ۴۵ بار تو قرعه کشی ایران خودرو شرکت کردم و هیچ....
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی ساینا85گانه : سلام 24پلاک شدم منتظر تحویل خودرو دوستانی که پلاک شدن وتحویل گرفتن اطلاع رسانی کنن
سورن تحویل 30ب : سلام مال شما دوگانه س
دوگانه بهمن ماه مبعث رسول : عزیز میشه بگی صفحه کیلومترش از کدومه و سویچش از اون تاشو هاس یا ساده اس
تحویل بهمن : تاریخ تکمیل وجهتون چندم بوده؟
عسل : سلام دوستان کسی درمورد مزایای کارت طلایی اطلاعات داره منو منو راهنمایی کنه ممنون میشم
207دستی سقف فلز : کسی خبر واقعی داره بنویسه اینجا ،،تکلیف این ماه دی کی فاکتور میشن؟
فائزه اسفند : از دی ماهیا پیش فروش دوگانه کسی مونده فاکتورنشده باشه لطفا خبربدید
سورن تحویل 30ب : سلام سود تاخیر دادن
حسینی : 12 هزار
ابراهیم : ببخشید از اول هم کلاس 57530 بود یا تغییر کرد؟