سودجویی خودروسازان‌ با کاهش عرضه؛ قیمت ها در بازار آرام نمی گیرد

 

سودجویی خودروسازان‌ با کاهش عرضه؛ قیمت ها در بازار آرام نمی گیرد

 
در سال جدید، خبرهای منتشره شده پیرامون خودروسازان داخلی بسیار بوده است؛ از افزایش قیمت خودرو های داخلی بدون مجوز نهادهای ذی ربط گرفته تا احتکار خودروهای تولید داخل توسط خودروسازان، همه خبرهایی است که در این چند ماه در رسانه ها منتشر شده است.
چندی پیش بود خبر احتکار خودروهای تولید داخل توسط یکی از نمایندگان مجلس منتشر شد و خودروسازان این موضوع را تکذیب کردند.
 
در حالی خودروسازان داخلی مصنوعات انبوه خود را به امید کسب سود کلان احتکار کرده ‌اند که در شرایط کاهش عرضه به بازار و افزایش تقاضا، دلالان در حال سوء استفاده از این بازار آشفته هستند و قیمت خودرو های داخلی را به ساعت افزایش می‌ دهند.
یکی از معدود بخش‌ های تولیدی کشور که ‌همیشه مایل است زودتر از همه خود را تحت تأثیر نوسانات ارزی نشان دهد و به قول معروف از این آب گل ‌آلود اقتصاد کشور ماهی بگیرد، خودروسازان داخلی هستند.
فارغ از اینکه درصد بالایی از این تولیدات سازنده‌ های داخلی، در داخل تولید می‌ شود و وابستگی ارزی ندارد اما خودروسازان داخلی بلافاصله در بروز مشکلات اقتصادی برای کشور، همیشه جزو اولین بخش ‌هایی بودند که به آشفتگی بازار دامن زدند و با سردادن فریاد افزایش هزینه ‌ها، با افزایش نجومی نرخ‌‌ ها، زمینه را برای افزایش قیمت دیگر کالا فراهم کردند.
‌مشخص نیست که دو کمپانی بزرگ خودروساز که نام خودروساز ملی و تولیدکننده داخل را به یدک می‌ کشند و همیشه داعیه «لزوم حمایت از تولید داخل» را دارند، چرا بیشترین تأثیرات را از کوچکترین نوسانات قیمت دلار می‌ پذیرند.
به هر حال رویه دائمی خودروسازان همواره این بوده که از جمله پیشتازانی هستند که با شعار نوسانات قیمت دلار، در گام اول، عرضه به بازار را بسیار کاهش می ‌دهند و سپس در افزایش تقاضا، با عرضه قطره‌ چکانی، تلاش می ‌کنند نرخ خودروها را با قیمت‌ های نجومی بالا ببرند و با این اوصاف جیب مردم را که با اجبار موظف به حمایت از آنها هستند، خالی می‌ کنند.
 
بدین ترتیب مردم با نرخ جدید و البته گران‌، قیمت خودرو های تولید داخل مواجه می ‌شود و پس از آن است که خودروسازان مجدداً وارد عرصه شده و با نرخ‌ گذاری نجومی جدید، این ‌بار به قیمت‌ های بازار رسمیت می‌ بخشند.
در نوسانات فعلی قیمت دلار و طلا هم طبق معمول خودروسازان خود را متأثر از نرخ دلار دانسته و با عرضه قطره‌ چکانی نرخ ‌های مصنوعات خود را به صورت غیرمعمول افزایش داده ‌اند.‌
دبیر انجمن تولیدکنندگان خودرو در این‌ باره می‌ گوید: ‌در دو سال اخیر اتفاقات زیادی در اقتصاد ایران افتاده است، قیمت ارز مبادله‌ ای و آزاد افزایش پیدا کرده، دستمزدها بالاتر رفته و کالاهای پرمصرفی همچون مس، فولاد نیز بیش از 70 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.
به گفته احمد نعمت‌ بخش هیچ کس نمی‌ خواهد مشتری خود را از دست بدهد اما این افزایش قیمتی که امروز در حال رخ دادن است اجتناب‌ ناپذیر است.
درباره افزایش نامعقول قیمت خودرو ها در یک ماه اخیر گزارش‌ های زیادی نوشته شده است و نرخ ‌ها لحظه ‌ای رو به افزایش است‌ اما نکته جالب آنکه این دو خودروساز به اصطلاح ملی کوچکترین تلاشی برای کنترل قیمت‌ ها در بازار انحصاری نکرده و بدون توجه به نگرانی ‌ها و شرایط مردم، به راحتی قیمت‌ ها را افزایش می ‌دهند.
 
در تأیید این ادعا، یکی از خریداران خودرو 206 تیپ 2 گفت: روز شنبه 30 تیرماه امسال پس از آنکه از خرید خودرو با قیمت کارخانه ‌ای و از نمایندگی‌ ها ناامید شدم و متوجه شدم هیچ فروشی از سوی کارخانه انجام نمی‌ شود، به ناچار به‌ سراغ ‌نمایشگاه‌ داران اتومبیل رفتم.
این خریدار خودرو گفت: روز 30 تیرماه 206 تیپ دو که قیمت کارخانه‌ای آن حدود 37 میلیون تومان ثبت شده است، در بازار آزاد 42 میلیون تومان قیمت‌ گذاری شد، اینجانب پس از صحبت با نمایشگاه‌دار قرار گذاشتم که تا روز 31 تیرماه و پس از دریافت وام خود از بانک، این خودرو را خریداری کنم.
وی اضافه کرد: روز دوشنبه یکم مردادماه زمانی که با سراغ فروشنده رفتم نرخ روز 206 را به من 44.5 میلیون تومان اعلام کرد، من امکان پرداخت 2.5 میلیون تومان را نداشتم و فروشنده هم حاضر نبود این خودرو را با قیمت روز قبل به من بفروشد. فروشنده به من پیشنهاد داد تا روز شنبه 6 مردادماه صبر کنم تا شاید قیمت‌ ها کمی آرام بگیرد.
این خریدار خودرو تولید داخل گفت: هر روز که می‌ گذشت قیمت خودرو مذکور هم افزایش می‌ یافت و نگرانی‌ های من افزون‌ تر و توانایی مالی من بیشتر آب می‌ شد تا اینکه روز 6 مردادماه قیمت 206 تیپ 2 به 46 میلیون تومان رسید.
این مشتری خودرو افزود: متأسفانه در عرضه قطره‌ چکانی خودرو به بازار، دلالان بازار را به دست گرفته‌ اند و جیب مردم را خالی می‌ کنند.وی ادامه داد: البته در یکی از همین نمایشگاه ‌های خودرو که چندین دلال نشسته بودند، همگی به اتفاق اعلام می‌ کردند که دلال بزرگ، دو خودروساز اصلی هستند و آنها نرخ‌ ها را در بازار واسطه ‌گری روزانه تعیین می‌ کنند.
 
وی ادامه داد: دیگر واقعا هیچ توانایی مالی برای تأمین این رقم نجومی و پرداخت حدود 50 میلیون تومان برای یک خودرو ساده اینچنینی ندارم، موضوع را از ایران‌خودرو هم پیگیری کرده ‌ام اما آنها در جواب فقط می‌ گویند «دلار گران شده است، ما هم تولید نمی ‌کنیم».
ادعای خودروسازان مبنی بر خالی بودن انبارها در حالی مطرح می‌ شود که مشاهدات مسافران هواپیما با مبدأ تهران و هنگام عبور از آسمان پارکینگ خودروسازان، حاکی از دپوی انبوه خودروها در پارکینگ خودروسازان است.
یکی از همین مسافران گفت: زمانی که هواپیما از روی انبارهای خودروسازان عبور می‌ کند، دپوی خودروهای تولید داخل آن هم به طرز فشرده‌، چشم همه مسافران را می‌ نوازد‌.
این در حالی است که مسئولان خودروساز داخلی و افرادی که به تازگی به نمایندگی از مردم از این کارخانه‌ های تولید بازدید کردند، ادعا می کنند انبارهای خودروسازان خالی است.
 
به هر حال دو خودروساز داخلی ما با وجود ادعای تولید داخلی توانسته‌ اند به خوبی بازار انحصاری را به دست بگیرند و در نبود رقابت و همراهی دولت بابت ممانعت از ورود خودروهای خارجی و تعرفه ‌های سنگین گمرک، در این‌ بازار انحصاری‌ به مردم فشار می‌ آورند.
نکته قابل تأمل آنکه در این شرایط نابسامان و توقف فروش خودرو توسط خودروسازان و افزایش قیمت خودرو های داخلی، هیچ مسئولی هم قانون‌ گریزی این انحصارگران را دنبال نمی‌ کند و فقط مردم هستند که تاوان سودجویی‌ ها را از جیب خود می ‌دهند.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاوه
0

خودروسازی ایران مساوی است با مافیایی رالوصفت و سیری ناپذیر که خصوصا در شرایط تحرذیم بیشتر خون مردم را می مکند...!
18:22  1397/05/14
پاسخ دادن
H
0

از بی عرضگی مسولین بی لیاقتی هست که فرصت جولان رو با ممنوعیت واردات بدون عوارض گمرک و... داده اند
چون در وهله اولوسود به جیب خودشون میره
18:56  1397/05/11
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
یوسف : سلام سارا خانم مبارک باشه به امید روزی که برای همه فاکتور بشه🙏 ای کاش توضیحات تکمیلی رو هم میگفتید فروش فوری بودید یا پیش فروش چه ماهی تکمیل وجه کردید و چند ماه ماشینتون تاخیری داشت
حسین پور : مال من اسفند کی باید تکمیل وجه کنم همش پیام برای تک سوز میاد
اس پنج : به نظرم همه باید از کرمان موتور به جرم کلاهبرداری شکایت کنیم چرا که علیرغم عدم ایفای تعهدات قدیم تعهدات جدید ایجاد می کند
اس پنج : دوستان به نظرم همه باید از کرمان موتور به جرم کلاهبرداری شکایت کنیم به این دلیل که علیرغم عدم ایفای تعهدات خود اقدام به ایجاد تعهد جدید (ثبت نام خودروی جدید می کند )
آرمان : سلام حمید جان من طرح مادران بودم نزدیک به بیست روز پیش پلاک شده بود امروز ظهر رسیده نمایندگی فردا می‌خوام تحویل بگیرم
امیر j7 تهران : سلام. امروز به امور مشتریان جنت آباد مراجعه کردم و گفتم ماشین مارو چرا نمیدید ۲ ماهه فاکتور و بیمه شده . ۳ ماه از موعد تحویل که بهمن بوده میگذره. طرف با کمال وقاحت و پر رویی برگشته میگه اینجا ایرانه و همینی که هست. چهارتا کارمند گذاشتن که مردم رو دست به سر کنن. مشتری مداری صفر. با اینجا نظر گذاشتن کاری پیش نمیره.
تیمور : اخه بی مغزاونا طرح فروش یکپارچه بودن.ما طرح فروش مازادیکپارچه بودیم.چرا نمیخواید بفهمید.مازاد یعنی اگه چیزی از اونا اضافه اومد یا کسی انصراف داد به تعداد محدود میفروشن.....مازاد....بفهمید
علیرضا : سلام مبارکه. چقدر جریمه تاخیر زدند. منم بخشنامه ۲۶۱۵ هستم تحویل سوم بهمن ولی رنگ تیتانیوم. سپاسگزارم
عادل : مبارک باشه دوست عزیز ایشالله این خبر خوب برای هممون اتفاق بیفته 😍
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خبرجدید : من غلط کردم هیچ افزایشی در کار نیست دوستان نگران نباشید قیمت دلار و طلا در حال کاهشی هست وقتی دلار داره میاد پایین اجازه افزایش قیمت ندارند
حسن : من دیروز 6 ملیون ریختم
دوگانه 100لیتری 29اسفند : درود داداش آبی کبود ازثبت نام تا حالا نزدیک 14ماهه منتظریم دیگه خسته شدیم
کشاورز : 14150000
85گانه90روزه : سلام دوستان کسی هست ترح یکپارچه 90روزه بهمنی فاکتور شده تیک بزنید ممنون
پارس معمولی : هیزله
مهدی : سلام از آماده تخصیص تا تحویل خودرو چقدر طول میکشه ؟؟
زهره : سلام اون سر کشور هم باشی یک میلیون کرایه اتوبوست نمیشه پس بیایی بهتر از اینه که 150میلیون بیشتر بدی
علی آریزو 6پرو : در جواب لطفا پاسخ بدین: داداش من تایید لیزینگ 24بهمن هستش هنوز شاسی نخورده شما هم صبر ایوب رو داشته باش