راهکاری برای پیشگیری از انفجار قیمت ها در بازار تایر و لاستیک

 

راهکاری برای پیشگیری از انفجار قیمت ها در بازار تایر و لاستیک

 
این روزها اگر احتیاج به 4 عدد لاستیک مناسب برای خودرو خود داشته و احیاناً سری به بازار تایرها زده باشید از قیمت عجیب و غریب لاستیک شگفت زده خواهید شد. تایرهای خارجی به بهانه پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز و برقراری مجدد تحریم ها نه تنها گران شده حتی نایاب نیز شده اند. نمونه های ایرانی نیز به لطف نبود نظارت صحیح بر بازار و در دسترس نبودن نمونه های وارداتی احتکار شده و خریداران حتی با پرداخت قیمت های گزاف نیز قادر به دستیابی به آن ها نخواهند بود.
 
تجار بدون آگاهی از تصمیم ناگهانی دولت برای الزام آنها به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز اقدام به ثبت‌سفارش و خرید تایرهای جدید کرده‌اند که همین موضوع سبب انباشت تایرهای مختلف در انبارهای گمرکات کشور شده است. در هر صورت حتی در حالتی که مابه‌التفاوت نرخ ارز این تایرها نیز پرداخت شود بازهم لاستیک های مذکور با قیمتی نجومی به دست مشتریان خواهند رسید.
 
 
جالب است بدانید تا پیش از این هم واردکنندگان و هم تولیدکنندگان تایرها معتقد به مجزا بودن بازار خود بودند اما در شرایط فعلی قیمت تایرهای ایرانی به بهانه گران شدن انواع مدل های وارداتی به‌شدت اوج گرفته و در واقع حال‌وروز فعلی بازار ادعای واردکنندگان و تولیدکنندگان تایرها را رد می کند.
 
سید محمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک ضمن تاکید بر تاثیر مستقیم قیمت‌ تایر های خارجی بر بازار محصولات ایرانی از ارائه پیشنهاد این انجمن برای ساماندهی و کاهش قیمت‌ تایر ها خبر داد و در مصاحبه با خبرگزاری ها عنوان کرد که:
 
درحال‌حاضر تایرهای رادیال سواری در دو بازه زمانی به ایران وارد شده است. بخشی از این تایرها با ارز 4200 تومانی و بخش دیگر با ارز 7000 تومانی و پرداخت 2 هزار و 800 تومان مابه‌التفاوت برای ترخیص وارد بازار خواهند شد. همین موضوع عاملی شده است که انجمن واردکنندگان لاستیک در پیشنهادی به وزارت صنعت، معدن‌وتجارت خواستار بازنگری در حوزه تایرها و قیمت مربوط به آن ها شود. چرا که با این اوصاف قیمت‌ تایر ها با توجه به نرخ ارز بسیار بالا رفته و نه تنها مصرف‌کننده نهایی قدرت خرید خود را از دست خواهد داد بلکه تایرهای داخلی نیز به‌دلیل رقابت با خارجی‌ها بسیار گران‌تر از قیمت‌های فعلی به فروش خواهند رسید.
 
میرعابدینی ضمن تاکید بر این نکته که دولت باید به مقوله قیمت‌گذاری تایر ورود پیدا کند و ارز مورد نیاز واردکنندگان این اجناس را تامین کند، گفت: از آنجا که تعدادی از تایرها با ارز دولتی و تعدادی با ارز آزاد به کشور وارد شده‌اند، به دولت پیشنهاد دادیم قیمت نهایی فروش تایر را بر مبنای میانگین نرخ ارز دولتی و آزاد قرار دهد. بر این اساس میانگین دو قیمت 4 هزار و 200 تومان و 7 هزار تومان یعنی رقم 5 هزار و 600 تومان مبنا قرار گرفته و خود می‌تواند بازار فعلی را تا حدودی سامان داده و قیمت‌ها را متعادل کند.
البته لازم به ذکر است که به احتمال زیاد این آخرین محموله وارداتی تایرهای سواری خواهد بود و تجار فعال در این حوزه دیگر علاقه‌ای به ادامه فعالیت با توجه به نرخ ارز نخواهند داشت.
با این اوصاف به احتمال زیاد در آینده‌ای نزدیک و با توزیع تایرهای موجود در گمرک، بازار کشور در این حوزه با کمبود شدید لاستیک‌های سواری در تمامی سایزها به خصوص در سایزهای 16 به بالا روبه‌رو خواهد شد.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : کسانی که تکمیل وجه کردن که نباید گرون بکنن
S3 سفید : بستگی به زمان تکمیل وجه داره، ممکنه یکی تاریخ قراردادش شهریور باشه ولی دی تکمیل وجه کرده باشه اما دیگری تاریخ قراردادش آبانه و همون آبان هم تکمیل وجه کرده باشه، عملا اونی که آبانه از اون شهریوری جلوتره چون زودتر تکمیل وجه کرده
حمیدs5 : بله۱۱ شهریور نمیدونم سیاست اینا چیه
12345 : تو این مملکت پراید رو هوا میخرن چه برسه به هر نوع شاهین . حالا تا 404 کی زنده کی مرده امروز صفا کن
دوگانه : سلام دوستان بهمن ماهی ها هرکس فاکتور شو بی زحمت اطلاع رسانی کنه باتشکر
حسین : سلام دوستان نگران نباشید پیامک میاد شرکت سایپا پیگیر شدم گفتن تا آخر خرداد همه کسایی که ارسال به خودروساز زده تعیین تکلیف میشن از طرفی فقط باید منتظر افزایش قیمت باشیم شاین رو دیدم حدود 6 درصد گرون کرده بود چیلی هم 117 و 118 و 120 تومن گرون کرده بیستون تی77 هم امروز دیدم 190 گرون کرده متاسفانه هرگز شفاف نبودن که علت افزایش ها چیه و به طور یکسان گرون نشدن نه درصدی شبیه هم هستن نه مبلغ افزایش ولی من با توجه به چیلی فکر کنم بین 1490 تا 1520 قیمت جدید باشه البته سایپا خیلی نفوذ داره و شاید گرونتر از این حرفها بخواد بده، جالبه به اسم مدل 2024 گرونتر میدن بعضی از شرکتها، ولی قیمت جهانی تغییر نکرده به نظرم اگه از یه حد معقولی بیشتر گرون شد همه با هم بریم جلو درب شرکت سایپا و به خبرنگرانها زنگ بزنیم بیان، وزارت صمت هم میتونیم بریم، ارزش داره چون با حقوق 20 تومنی ما چرا باید این همه گرون کنن همه باید با هم باشیم
J7 مشکی : باسلام قرارداد۸/۱۴ فاکتور۱۲/۲۳ تحویل۲۶اردیبهشت
شاهین اتومات : یعنی بجای شاهین اتوماتCVT میخوان شاهین پلاس اتومات بدن
مجید اصفهان : سلام مبارک باشه بسلامتی عزیزم
زهرا : بله من همینه وضعیتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 اتوو فلز : اینجور ک پیش میره 30 الی 40روز دیگه واسه ما فاکتور میشه
207 اتوماتیک : سلام. در رابطه با تاریخش مطمئن هستید؟؟
تبدیلی : واریز 20دی تحویل سی بهمن ، هنوز فاکتور نشدم ،، امروز بهم گفتن آخر خرداد زنگ بزن ،دیگه قید ماشین، خداحافظ تا م زدم، فایده نداره هی نگاه کردن و انتظار بای
دوگانه : من 25 آذرتکمیل وج کردم اومدی هست تو این ماه فاکتور بشه
207 اتوو فلز : ن فعلا امروز 1دی فاکتور شده 30روز دیگه 1بهمن شروع میشه فاکتورهاش
دوگانه : چند م آذر تکمیل وج کردین
اتومات30دی : گیربکس اتومات همشون لندای شده
اسفد : فاکتور شده 11677379
تحویل اسفند ریحانه : ممنون آقا جلتلمنه 😂😂🤦
ممد : ممد هستم، یک مسافر، 24ام