چینی ها نجات بخش بازار لاستیک ایران؛ ثبت نمایندگی و واردات تایر های چینی آزاد شد

 

چینی ها نجات بخش بازار لاستیک ایران؛ ثبت نمایندگی و واردات تایر های چینی آزاد شد

 
مسئولان سعی کردند با اختصاص ارز دولتی و تصویب دستور العمل هایی از جمله منع واردات تایر های مشابه تولید داخل و یا تخصیص تایر ماشین‌ های سنگین تحت نظارت راهداری‌ های هر استان، تا حدی از ایجاد بحران در صنعت تایر بکاهند اما به نظر می رسد تمام این اقدام ها نیز نتوانسته است آنطور که باید و شاید از بار مشکلات این صنعت بکاهد.
وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت درپی نابسامانی‌ های ایجاد شده در بازار تایرهای سواری و باری-اتوبوسی و افزایش چشمگیر قیمت‌ ها، با ثبت و تمدید نمایندگی شرکت‌ های تایرساز چینی در ایران موافقت کرد.
 
ثبت نمایندگی تایرهای چینی و تمدید نمایندگی این شرکت‌ ها که در آخرین ماه‌ های وزارت وزیر پیشین صمت ممنوع اعلام‌ شده بود، پس از کاهش تایر مورد نیاز بازار کشور با رضایت مسئولان این وزارتخانه آزاد شد.
صنعت چین مانند بسیاری رشته های دیگر، حالا برند های متعددی را در صنعت تایرسازی خودروهای سواری و تجاری روانه میدان رقابت جهانی کرده است اما در بسیاری از کشورها این تایرها به دلیل مشخصات عملکردی ضعیف با استقبال چندانی مواجه نشده و از کسب سهمی از بازار جا مانده اند.
 
پیش از این مرکز امور اصناف و بازرگانان به‌ دستور وزیر پیشین صنعت‌، معدن ‌و تجارت ثبت هرگونه برند جدید تایر چینی را ممنوع کرده بود و حتی شرکت‌ های صاحب‌ نام تولید تایر چین هم پس از اتمام اعتبار گواهی نمایندگی‌ هایشان نمی ‌توانستند برای تمدید گواهی‌ نامه مرکز امور اصناف اقدام کنند. اما این روزها با بالا رفتن بی‌ رویه قیمت انواع تایر چه در بخش رادیال سواری و چه در بخش باری- ‌اتوبوسی، وزارت صمت با تمدید مجوز نمایندگی این شرکت‌ ها موافقت کرده است تا بار دیگر تایرهای چینی اجازه ورود به بازار ایران را پیدا کنند.
برخی کارشناسان بازار معتقدند این روزها بازار تایرهای وارداتی به ‌ویژه برندهای کره‌ ای و ژاپنی شاهد افزایش قیمت است و به گونه ای که در برخی مدل‌ ها و سایزها به شکل غیر معقولی افزایش قیمت رخ داده است. این به اين دليل است که تایر سازان مطرح دنیا از اروپا، ژاپن و حتی کره بازار کشور را به‌ دلیل تحریم‌ های آمریکا و ترس از دست دادن بازار بزرگ این کشور ترک کرده‌ اند.
مسئولان وزارت صمت تصميم جديدى گرفتند، كه باعث خواهد شد برندهای جدید تایرهای چینی که حاضر به ارسال محصولات خود به بازار ایران هستند، مجوز نمایندگی بگیرند و برندهایی که در گذشته در ایران نمایندگی داشته و به دلیل تمدید نشدن اعتبار نمایندگی‌ شان قادر به همکاری با ایران نبودند نیز بتوانند پس از تمدید مجوزها بار دیگر محصولات خود را از طریق نمایندگان ایرانی خود به کشور صادر کنند. 
تایر
در سه ماهه گذشته صنعت تایر کشور دچار مشکلات شدیدی از جمله کمبود مواد اولیه بوده است و دلیل اصلی این امر، نبود ارز برای تهیه مواد اولیه برای تولید کننده داخلی است. تامین جنس در بازار امروز به یکی از معضلات این صنف تبدیل شده به طوری که یکی از نکات افزایش قیمت، کمبود لاستیک و تزریق نشدن به موقع آن در بازار است.
تصمیم وزیر پیشین صنعت، معدن‌ و تجارت برای عدم اعطای نمایندگی جدید و تمدید نمایندگی برندهای تایر ساز چینی تنها با هدف حمایت از صنعت تایرسازی کشور گرفته‌ شده بود که متاسفانه با اتفاقات اخیر و عدم تامین به‌ موقع مواد اولیه تایر سازان، کشور با کاهش تولید و کمبود این کالا در  بازار رو به ‌رو شد.
 
برآورد های رسمی نشان می دهد که ظرفیت تایرسازان ایرانی برای تامین تمام نیازهای بازار کشور کافی نیست و از این رو جهت تامین این کالای حیاتی برای صنعت حمل و نقل، نیاز به واردات تایر به کشور وجود دارد اما در نهایت باید تاکید کرد که مجموع این تغییرات ماحصلی جز افزایش قیمت تایرهای داخلی و جایگزین شدن برند های مطرح ژاپنی و اروپایی توسط رقبای چینی نداشته است که در نهایت هر دو تغییر نیز به ضرر مصرف کننده نهایی تمام خواهد شد، به خصوص که تایرهای چینی هنوز از نظر مشخصات ایمنی و استانداردهای صنعتی در بسیاری کشورها با محدودیت عرضه مواجه اند.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , لاستیک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
s3 کرمان : درود دوستان ۲۱ اسفند شاسی شدم ولی هیچ خبری از تحویل نیست از بم تا کرمان الان هنوز بعد ۳ ماه ماشین نرسیده خدامیدونه تا شهرهای دیگه کی برسه
ساینا دوگانه : چرابهمن ماهی هافاکتور نمیشن بنده ۵اردبهشت تکمیل وجه کردم هنوز خبری از فاکتور شدن نیس چرا اینقدر سایپا اذییت میکنه
آریسان2 : نمیدونم چرا حس میکنم اینجا همه پیرمرد هست هیشکس حال فعالیت نداره صفحه ماشینای دیگه مثل 151کلی فعال هستن
آریسان2 : ما که پیر شدیم اما فاکتور نشدیم بیست فروردین انتظار سخته
شاهین اتومات : 6 خرداد 402 ثبت نام برای شاهین 20مهر 402 پیامک اومد برای شاهین اتوماتیک 290میلیون تکمیل وجه کنین دیگه نزدیک یکسال بشه خرداد 403 هنوز از دعوتنامه خبری نیست ارسال نشده ک چقدر دیگه باید بریزم واسه شاهین اتومات پذیرش 24 مهر 402
اسفندماهی : سلام روحسابی ک دعوت نامه پیشنهاد ی ساینا یگانه اومده بود واریزی 141میلیونی باید زیر120تومن تکمیل وجه بشه
امیر : از کدوم سامانه باید برسی کرد وضعیت رو ممنون میشم راهنمایی کنید
S5 23 مهر : سلام ثبت نام اقساط ۲۳مهر سفید امروز شاسی شد اصفهان
محمد : دوستان ماشینهای خوبی توی سامانه گذاشته اگه انصراف از چانگان بدیم میشه از اینا بدن
S3 : خب شما چه تاریخی فاکتور شدین امروز انگاری فاکتور های ۲۱ اسفند رو زنگ زدن بابت تحویل تاریخ فاکتور و رنگ رو میگین بی زحمت ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مریم : علی آقا 30 تومن سود میخوره
علی : دوستان عزیز سلام من واریزی 85گانه تک بودم 30دیماه امروز فاکتور شدم
احسان : سلام داداش مبارکت باشه رینگ ماشینت مشکی هست یا الومینوم
بلال : بخش نامه 4707 کسی فاکتور شده
دی ماه : عزیز سقف فلز نمیاد برات پانا میاد ارتقا یافته.احتمالا اعلام میکنن که کل پول رو بریز تحویل 90 روزه.خرداد یا تیر واست دعوتنامه میاد
داریان : سلام دوستان کسی نمیدونه تاخیر تحویل پژو 207که قرار بوده 29اسفند تحویلش بدن امروز تحویل دادن چقدر هستش
اریزو 5 : ممنونم تاریخ سیستمی 13خرداد بود
لینچان : بالاخره صندوق داره تیبا دو دیگه. الان ساینا اس سوالم اینه با کپسول گازش حجم صندوقش اندازه چیه؟
سلام : سلام پارس بگیر وام بگیر قضات بده
دنا پلاس اتومات بهار 1403 : با سلام خدمت دوستان کسی هست مثل من بهار 1403 باشه پیامک براش نیومده باشه ممنون میشم راهنمایی کنید