از ممنوعیت واردات تا تولید خودروهای بی کیفیت؛ بازی دوسرباخت صنعت خودرو در ایران

 

از ممنوعیت واردات تا تولید خودروهای بی کیفیت؛ بازی دوسرباخت صنعت خودرو در ایران

 
بیش از نیم قرن از تاریخ تولید اولین خودروی سواری در ایران می‌ گذرد. آن روزها تعداد خودروسازان جهان به تعداد انگشتان دست محدود بود. در آسیا غیر از ژاپن کشورهای دیگر حرف چندانی برای گفتن در این صنعت نداشتند.
 
صنعت خودروسازی کره جنوبی هم که زمان کوتاهی از شروع فعالیت آن سپری می‌ شد، تقریبا همزمان با ایران ساخت خودرو را آغاز کرده بود. با وجود این‌ که در ابتدا سطح کیفی و کمی صنعت خودروسازی ایران و کره همسان یکدیگر به پیش می‌ رفت، اما در ادامه خودروسازی ایران از کره عقب افتاد به‌ طوری که هم‌ اکنون فاصله بسیاری میان صنایع خودروسازی این دو کشور وجود دارد.
 
درحالی این روزها کره به ‌عنوان یکی از قطب‌ های تولید خودرو در جهان به شمار می‌ آید که صنعت خودروسازی ایران تنها در کسوت یک مونتاژ کار در حال درجا زدن است.
 
 
«سید علی ادیانی» در خصوص ممنوعیت واردات خودرو، اظهار داشت: «ممنوعیت واردات خودرو شمشیر دو لبه است و تجربه بعد از انقلاب نیز این موضوع را تایید می‌ کند، باید همزمان با ممنوعیت ورود خودروهای خارجی به سمتی حرکت کنیم که خودروی ایرانی از نظر کیفی جان مردم را به خطر نیندازد و مال مردم را از جیب آنها برندارد.»
 
ممنوعیت واردات و تولید خودرو بی‌ کیفیت زیان ملی است
نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر عدم واردات خودروی خارجی منجر به تولید خودرو بنجل در کشور شود و کیفیت خودروهای تولید داخل کاهش پیدا کند؛ در نهایت این موضوع به زیان ملی تبدیل می ‌شود، گفت:
 
«کمتر کشوری وجود دارد که به اندازه ملت ایران تاوان و هزینه نگهداری تولید خودروی داخلی را پرداخت کرده باشد.»
 
همزمان با سیر صعودی قیمت خودرو در ایران هر بار خودروسازان، وعده ارتقای کیفیت را می‌ دهند. وعده‌ ای که بر اساس گزارش‌ های سازمان بازرسی کیفیت خودرو تاکنون محقق نشده است.
خودروسازی ایران
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حدود 60 سال است که ملت با توجیه حمایت از تولید داخلی و ساخت خودرو هزینه پرداخت می‌ کند، ادامه داد:
 
«به صورت میانگین هزینه ‌ای که کشورها برای تقویت تولید خودروی داخلی پرداخت می ‌کنند حداکثر 15 سال است اما هزینه‌ ای که ما برای تولید خودرو بی‌ کیفیت داخلی پرداخت می‌ کنیم نزدیک به 60 سال است، این موضوع اصلا مطلوب نبوده و توجیه عقلانی ندارد.»
 
 
از دید عموم، سطح کیفی پایین خودروها، دو مقصر بیشتر ندارد، خودروسازان و قطعه‌ سازان؛ حال آن‌ که هیچ‌ کدام‌ شان زیر بار این موضوع نمی‌ روند. خودروسازان و قطعه سازان نه تنها به بالا بردن کیفیت خودروهای داخلی توجه نمی کنند بلکه فقط به فکر راه های کسب درآمد خودشان یعنی افزایش قیمت ها هستند.
 
 
وی با تاکید بر اینکه خودروهایی که به مردم تحویل داده می‌ شود هر روز کیفیت پایین‌ تری دارند، عنوان کرد که مشتری حاضر نیست خودروی صفر کیلومتر را خریداری کند و به دنبال خودروی ساخت 5 سال گذشته می‌ رود زیرا اعتقاد دارد که کیفیت ساخت آن بالاتر است این موضوع یک فاجعه صنعتی محسوب می‌ شود، البته این موضوع به آن معنا نیست که دو خودروسازی بزرگ کشور را تعطیل کنیم.
 
آمار کشته شدن تصادفات ایران بیشتر از هر کشور دیگری است که بخشی از این اتفاقات ناگوار به ایمنی و کیفیت بسیار پایین خودروهای داخلی باز می گردد.
به گفته ادیانی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در مجلس تعهد داده و پکیج زمان‌ دار قابل اجرا را به مردم تحویل دهند. باید مشخص شود ما تا چه زمانی قصد داریم توجیه گر ندانم کاری و بی‌ توجهی دو خودروساز بزرگ کشور باشیم.
 
خودروسازان محصولات غیر استاندارد را در قالب خودرو بزک کرده تحویل مردم می‌ دهند
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه عدم واردات خودروی خارجی باید منجر به کیفی‌ سازی و تولید خودرو صادرات محور در کشور باشد:
 
«همانگونه که تجربه نشان داده خودروسازان محصولات بی‌ کیفیت و غیر استاندارد را در قالب خودرو بزک کرده تحویل مردم می ‌دهند و ملت به صورت جانی و مالی متضرر می‌ شوند.»
 
اگر فکر جدی برای خودروسازی ایران نشود، نباید انتظار معجزه‌ داشت. زیرا چرخه معیوب قطعه‌ سازی بی‌ کیفیت، مونتاژکاری و تولید خودروهای بی ‌کیفیت و قدیمی و عرضه نادرست آن به مشتریان سبب عقب‌ گرد صنعت خودروسازی در کشور شده و تا جایی پیش می ‌رود که نه‌ تنها توان رقابت خارجی در سطح بین‌ المللی را نداشته بلکه حتی نمی‌ تواند رضایت مشتریان داخلی خود را با عرضه محصولاتی متفاوت از گذشته به دست آورده و کیفیت‌ شان را افزایش دهد.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاوه
0

تا کار از ریشه درست نشود همه این بحث ها بی فایده است. ریشه یعنی اصلاح سیاست و اقصتاد ما که باعث این بدیختی ها و مفاسد شده....
17:51  1397/07/07
پاسخ دادن
2%
0

از شنیدن این بحث ها خسته شدیم...
20:57  1397/07/02
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
T8 : مرحله ارسال پلاک و مدارک باید سبز بشه تا تحویل بدن ؟
خداپرست : سلام ودرود برشما بنده خودروی چیرمن دارم که کروز کنترلش خراب شده خواستم بدونم آیا دیگرسیستم های کروز کنترل به هرماشینی میخوره وقابل نصب هست خودروی چیرمن سیتم کروزش روی دستک برف پاکن هست حال چه کروزی نصب میشود یا فقط باید کروز خود چیرمن نصب شود ممنون از شما
خداپرست : سلام ودرود برشما بنده خودروی چیرمن دارم که کروز کنترلش خراب شده خواستم بدونم آیا دیگرسیستم های کروز کنترل به هرماشینی میخوره وقابل نصب هست خودروی چیرمن سیتم کروزش روی دستک برف پاکن هست حال چه کروزی نصب میشود یا فقط باید کروز خود چیرمن نصب شود ممنون از شما
چانگان 55 : الان موفق شدم با کارشناس 458 سایپا که خانم محترمی بود تماس برقرار کنم کدملی پرسید اسممو گفت گفت بزودی پیامک براتون ارسال خواهد شد ثبت نام مازادی ها بودم ارسال به خودرو ساز خورده بود
چانگان : سلام مال من ارسال به خودروساز خورده حالا سایپا میگه حذف عمر پلاکم بالای۵سال بود اویل که زنگ میزدم میگفتن برنده شدی هست نیستم فروختم حالا موندم که چکار کنم واقعا اینا دزد سرگردنه هستن خواهشان راهنمایم کنید
کریمی : مال منم همین طور ولی تاریخ تحویل منم ۳۱ فروردینه هنوز توی این مرحله ام همون درحال صدور فاکتور و نمیددنم کی فاکتور میشه v1pتکمیل وجه کردم...
چانگان : سلام ارسال به خودروساز زد بود توپروفیالم حالا سایپا میگه حذف شدی بخاطر پلاک فعال عمر پلاک ماشینم موق ثبت نامی بالای ۵سال بود بخدا قسم شرکت سایپا کلاه بردار نابودمون کردن خواهشآ راهنمایم کنید که چکارکنم
T8 : مرحله ارسال پلاک و مدارک باید سبز بشه تا تحویل بدن ؟
شهرام : شما به جای خریدن این با پولهات امروز ررو سکه بخر. ۶ ماه دیگه به جای این شاهین رو از بازار نقد میتونی بخری. این ماشین ارزش خرید. تو این قیمت نداره. پر پرش ۴۰۰ باید میشد
شهرام : آقا خیالتون رو راحت کنم سهند s,قیمت پر پرش همینه. این بلا یه بار سر من اومد. کوییک رو کردن کوییک جی ایکس ال صد تومن هم گرونتر. روزی که من تحویل گرفتم ۳۵۰. تو بازار ۳۳۰ نقد میفروختن. واسه من ۲۰ تومن هم گرونتر افتاد. اینم همونه قیمتش رو اونقدر بالا گرفتن که یه سال هم بمونه قیمتش همونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : سلام پونزده بهمن کوییک ار اتومات تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده
علی : شما کی واریز کردی
مهدی تبریز : 21فروردین
مهدی اسفند : آقا تبریک دعوتنامه دوگانه اسفند هم اومددددد
محمد 207دنده تکمیل دی تحویل اسفند : تکمیل وجه 16 دی ک امروز فاکتور شدن مثبت رو بزنن ممنون
محمد دی : الان زنگ زدم کد 2 گفت تبریک فکر کنم فاکتور شدم سیستم میزنم نمیاره هنوز تکمیل وجه21
207اتومات رضا دی : سلام داستانی که فاکتور شدند پیامک میاد یا کاستومر چک میکنید ؟؟؟؟؟
207 : موسی دلاله
محمد 207 21 : ما 16 هستیم فعلا خبری نیست
تبدیل : در پیش فروش سال جدید کوییک اتوماتیک ، گذاشتند