پیش فروش فیلتری ایران خودرو/ دست دلالان از بازار خودرو کوتاه می شود؟

 

پیش فروش فیلتری ایران خودرو/ دست دلالان از بازار خودرو کوتاه می شود؟

 
پس از آنکه بازار خودرو در کشاکش مشکلات عدیده ای که در آن دست و پا می زد روز به روز دچار التهاب بیشتری می شد نهایتا خودروسازان بزرگ کشور به دلیل تقاضای بالایی که در بازار برای خرید خودرو وجود داشت و برای جذب نقدینگی و برای آنکه بتوانند محصولات خود را تجاری سازی کنند و از سویی از پس پرداخت مطالبات قطعه سازان نیز بر بیایند مجبور به اجرای طرح های پیش فروش محصولات خود شدند.
 
اگر چه برخی کارشناسان با طرح های پیش فروش از سوی خودروسازان مخالفند و آن را دچار عیب و نقص می دانند. چرا که معتقدند با وضعیتی که صنعت خودرو با آن رو به رو شده است و با توجه به نوسانات شدید ارزی و تحریم های خودرویی آمریکا و با تولید خودرو های ناقصی که در کف کارخانه ها روی دست خودروسازان باقی مانده مشخص نیست که از پس انجام تعهدات خود در بازه زمانی معین شده برخواهند آمد یا خیر.
 
اما با همه تفاسیر و عیب و ایراد هایی که به طرح های پیش فروش خودرو گرفته می شود چندی پیش شرکت خودروسازی سایپا اقدام به اجرای طرح پیش فروش خود کرد و تعداد زیادی از افراد با هجوم به سایت خرید محصولات سایپا برای ثبت نام خودرو های مورد نظر خود تلاش کردند تا در این طرح شرکت کنند و خودرویی را ثبت نام کنند. که البته افراد زیادی موفق به ثبت نام نشدند و با ترافیک بالای سایت فروش محصولات سایپا ناکام ماندند. 
 
از روز گذشته نیز شرکت ایران خودرو  پیش فروش 53 هزار دستگاه از محصولات ايران خودرو را آغاز کرد. در اين طرح، ثبت نام محدود به خودرو اولي ها و يا افراد فاقد خودرو است و افرادي كه در 18 ماه گذشته از ايران خودرو خريد كرده اند امكان نام نويسي نخواهند داشت و از سویی افراد واجد شرایط  براساس رقم سمت راست کد ملی خود طی روز های اعلام شده می توانند برای خرید اقدام کنند. اما این روش پیش فروش چقدر صحیح است و آیا نسبت به طرح پیش فروش سایپا طرح موفق تری خواهد بود؟
 
در همین رابطه حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار می گوید:« در شرایط موجود و با در نظر گرفتن این موضوع که خودروسازی ها اجازه آزاد سازی قیمت ها را ندارند و با توجه به همه محدودیت هایی که چه در عرضه و چه در تقاضا وجود دارد، ایران خودرو چاره ای جز تعریف چنین پروتکلی برای پیش فروش نداشته است.»
 
او ادامه می دهد:« با در نظر گرفتن چنین محدودیت هایی هدف آن بوده که جلوی تعداد کسانی که به طمع دلالی در ثبت نام و خرید خودرو شرکت می کنند گرفته شود و این امیدواری وجود داشته باشد که تا قبل از تحویل خودرو به مشتریان تکلیف قیمت این خودرو ها مشخص شود تا هم خودروساز ضرر نکند و هم جو سفته بازی و دلال بازی فروکش کند.»
 
این کارشناس صنعت خودرو در مورد اینکه مردم هنگام مراجعه به سایت های فروش محصولات خودروسازان با مشکلاتی مواجه می شوند تصریح کرد:« با وجود آنکه ایران خودرو تلاش کرده است با تفکیک شماره سمت راست کد ملی و روز های تعیین شده میزان هجوم یکباره به سایت را کاهش دهد، اما شاهد آن بودیم که تعداد زیادی از افراد به سایت ایران خودرو هجوم آورده اند و این موضوع تا تقاضای زیادی  وجود دارد اجتناب ناپذیر است.»
 
او معتقد است علت هجوم مردم به سایت های فروش خودروسازان به هنگام پیش فروش ها این است که مشکل اصلی حل نشده و کماکان  هم نقدینگی در دست مردم وجود دارد و  هم از سویی فاصله قیمت کارخانه و بازار هنوز بسیار بالا است و طبیعی است که نقدینگی در محلی جذب می شود که احساس می شود در آن سودی وجود دارد. و این کار به نوعی دلالی به حساب می آید.
 
کریمی سنجری می افزاید:« ممکن است مصرف کننده ای که در سایت برای خرید خوردو ثبت نام می کند در نهایت تصمیم بگیرد خودروی خود را بفروشد. بنابراین آن کسی که این خودرو را می خرد اسمش مصرف کننده نهایی است. همجنین ممکن است فردی همه شرایطی که ایران خودرو در نظر گرفته است را داشته باشد اما نخواهد خودروی خود را نگه دارد و به جهت فروش مجدد اش آن را خریداری کند خواه با وکالت و یا هر راه دیگری، بنابراین اسم این کار هم دلالی است.»
 
او تصریح می کند:« زمانی که ریشه اصلی  که در واقع اختلاف قیمت کارخانه و بازار است قطع نشود و از جهتی بحث آزادسازی قیمت اتفاق نیافتد و همچنین  تا زمانی که  دولت فکری به حال سرگردانی نقدینگی های در دست مردم نکند و برنامه ای برای کنترل این نقدینگی ها نداشته باشد به نظر می رسد این موضوع کماکان ادامه خواهد داشت. در چنین شرایطی روش ایران خودرو نسبت به سایپا با توجه به اینکه تجربه ای کسب کرده است به نظر روش بهتری است. در واقع ایران خودرو محدودیت ها و فیلتر ها را افزایش داده تا احتمال اینکه خودرو را به دست متقاضی نهایی برساند بیشتر کند و تقاضا های کاذبی که به دنبال دلالی هستند کاسته شود.
 
به گزارش خودروکار، اگرچه ایران خودرو در طرح پیش فروش خود تلاش کرده است تا دست دلالان را از بازار خودرو کم کند و محصول به دست مصرف کننده نهایی برسد اما به نظر می رسد به گفته کارشناسان این امر، زمانی مشکل بازار خودرو حل خواهد شد که شورای رقابت دست از قیمت گذاری دستوری خودرو بردارد  تا قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود. از سویی دیگر دولت نیز باید هرچه زودتر به فکر نقدینگی های سرگردان در فضای اقتصادی کشور باشد تا نگاه سرمایه ای مردم از برخی کالاها مانند خودرو و طلا بر داشته شود.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امید : شما ماشین خریدی سوار شی یا دلالی کنی ؟! ملت ما خودشون پالونشون کجه بعد تعجب می کنن چرا مقام مسئول درست کار نمی کنه .
امید : نه همپن نارنجی باشه تحویل میدن
حسین j7 : خدا لعنت کنه به این کرمان خودرو اخرشم ماشینو تحویل نمیده
عجب : ولی حقمون همینه به خدا پولمون خوردن از اون ور میرن قرارداد تاکسی برقی میبندن تهران ولی نه ماشین های نقد و قسطی خودش شاسی نمیکنه با هم متحد نیستیم فقط میایم اینجا نگاه میکنیم و دروغ های نمایندگان کرمان موتور میخونیم اینجا که الکی میگن امروز تحویل گرفتیم فلان تا متحد نشیم کاری نمیکنن واسه ما
تارا v1 پلاس : در پاسخ به عادل خان دوست عزیز آیا این پروسه هر روز هر روز انجام میشه آخه یک دفعه . دو دفعه نه هر روز احتمالا مورد دیگه ای هست این اتفاق واسه منم زیاد می افته
مهدی : ثبت نامی های ۲۱ اسفند هنوز فاکتور نشده چی برسه به فروردین
سارا : سلام دوستان تارا دستی سفید بخشنامه ۴۶۱۵تحویل ۴بهمن امروز بلاخره فاکتور شد ب نظرتون چند روز زمان میبره تحویل بدهند
تارا : واسه من که فروش فوری هست و هنوز موعد تحویل نشده. ولی هر روز بروز میشه...
T8 : مرحله ارسال پلاک و مدارک باید سبز بشه تا تحویل بدن ؟
خداپرست : سلام ودرود برشما بنده خودروی چیرمن دارم که کروز کنترلش خراب شده خواستم بدونم آیا دیگرسیستم های کروز کنترل به هرماشینی میخوره وقابل نصب هست خودروی چیرمن سیتم کروزش روی دستک برف پاکن هست حال چه کروزی نصب میشود یا فقط باید کروز خود چیرمن نصب شود ممنون از شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
افزایش قیمت خودرو : اغاز افزایش قیمت مجدد خودروها فریب نخورید قیمتها این بار بیشتر از قبل افزایش خواهند داشت
نگینfx : ما گنبدهستیم واسه اریزو 6هم تست داشتن
چراغی : سلام رانا خیلی بهتر از 207ست
مهدی دی : 21 تکمیل وجه # الان فاکتور شدم # مرسی سایپا ارابه مرگ
Saeid : شما فعلا با مدارک دور بزن تا ماشین بیاد برو خداروشکر کن بعدچهارده ماه لااقل مدرک ماشینو دادن
مازیار x22 pro : من به یک قانون نانوشته رسیدم که الان دیگه از ته دل بهش ایمان دارم و اون هم اینکه در یک روز امکان نداره دوخبر خوش اتفاق بیفته ( حداقل در مورد من همیشه صدق میکنه)...طی تماسهای مکرر و بعد دریافت سند و کارت و بیمه و ...و بعد اینکه شب عید و سیزده بدر و .. دست ما را تو حنا گذاشته بودند نمایندگی چندروز پیش بهم قول داده بود بود تا دهم اردیبهشت دیگه حتما تحویل میگیری. با خبر خوبی که صبح در مورد شغل بهم داده بودند یقین داشتم که تحویل خودرو بعنوان دومین خبر خوش روز ملغی میشه.. هرچی صبر کردم خبری نشد تا اینکه خودم زنگ زدم و تازه بهم گفتند که حتی مجوز صدور خودرو هم صادر نشده-
اسفند : نقی ...الکی میگههه
عباس : سلام دوستان مظلوم،قبل از عید گفتم چند نفر از آشنا ها وچند نفر از روستای خودمان تو خط تولید پارس خراسان هستند، میگن که هر روز دارد پارس تولید میشود وداره دپو میشه ومیگفتن حتی اگر استاندارد هم اجازه تولید ندهد به اندازه همه شما دپو شده نگران نباشید اینا فقط هدفشون افزایش قیمت است که فراخوان نمی کنند مگر چند نفر از پائیز مانده بودند که در زمستان دادند؟ کسی حرف منو باورنکرد،حالا دیدید چه بلائی سرمان اوردند وچه نقشه ای داشتند. همین نقشه را الآن برای بهاری ها دارن.چون طبق قانون، خودرو ساز هر فصل طبق تورم مجوز افزایش قیمت دارد. این نتیجه تفرقه خودمان بود وچند نفرمعترض را هم سریع خریدند.
هادی ELX زمستانی : سلام دوستان من بخشنامه 4723 هستم تبدیل زدم به 207 کسی هست که تبدیل زده باشه الان دوباره پیامک پارس اومده باشه براش ممنون جواب بدید میخوام بدونم اگه میاد پول جور کنم
رانا بهمن : سلام دوستان از روز فاکتور تا تحویل کسی میدونه چقدر طول میکشه