از آزادسازی قیمت تا مهندسی بازار/شورای رقابت رفتنی شد

 

از آزادسازی قیمت تا مهندسی بازار/شورای رقابت رفتنی شد

 
افزایش قیمت خودروهای داخلی چند ماه است که به موضوعی جدی در بخش صنعت خودرو تبدیل شده است و تلاش خودروسازان برای واقعی کردن قیمت محصولات شان با توجه به افزایش نرخ دلار و قیمت مواد اولیه بی نتیجه مانده است. قیمت گذاری خودرو از آنجا به یک چالش تبدیل شده است که هنوز مشخص نیست تغییر متولی قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت و بازار خودرو چقدر جدی است و این جابه جایی متولی چه نتیجه ای در بر خواهد داشت.
 بار ها و بارها از زبان مسئولین دولتی و غیر دولتی از ساماندهی وضعیت بازار خودرو سخن گفته شده اما هرچه پیش تر می رویم کمتر عملی را از آن ها شاهد هستیم که به وضعیت بازار کمک کند. در جدید ترین اظهار نظر ها در مورد بازار خودرو نیز می توان به صحبت های رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اشاره کرد. او با تاکید بر موافقت شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا با افزایش قیمت خودرو تصریح کرده است اجازه داده شده تا  قیمت بر اساس آنچه سازمان حمایت تعیین و ستاد تنظیم بازار آن را تصویب می‌کند، اجرایی شود.
 
این موضوع در حالی مطرح شده است که هنوز شورای رقابت بر سر قیمت گذاری خودرو اصرار می ورزد و حتی اعلام کرده است بر سر این موضوع به دیوان عدالت اداری شکایت می کند.
 
این بلاتکلیفی در حوزه قیمت گذاری به گفته کارشناسان ضرر زیادی به وضعیت خودروسازان زده و آن ها معتقدند تا زمانی که قیمت خودروها واقعی نشود مشکلات تولید کماکان پا برجا خواهد بود و آن ها اگر این موضوع تداوم یابد برای حفظ کیفیت با کاهش تولید بیشتری مواجه خواهند شد. 
 
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار بر این موضوع که دولت مردان در ابتدا موضوع افزایش قیمت را انکار می کردند تاکید می کند و می گوید:« پس از مدتی همه متوجه شدند که موضوع افزایش قیمت ها امری اجتناب ناپذیر است و باید قیمت ها افزایش پیدا کند. اما در این مدت دلالان از این موضوع سو استفاده کردند و قیمت ها در کف بازار افزایش یافت و باعث حاشیه بازار وحشتناک شد. اما اکنون که دولتمردان متوجه این موضوع شده اند دو سه ماه است که در تعیین قیمت ها تعلل می کنند. در حالی که این موضوع کاملا روشن است.»
 
او با اشاره به این موضوع که در شرایط فعلی حذف شواری رقابت اشتباه است عنوان می کند:« شورای رقابت یک ساختار فرا وزارت خانه ای است که قوانین خاص خود را دارد. اما خود جابه جایی قیمت گذاری از شورای رقابت به ستاد بازار اگر همه چیز آن مورد تایید همه افراد هم باشد پروسه ای زمان گیر است. به نظر بنده دیوان عدالت اداری به موضوع شکایت  و تقاضای شورای  رقابت جواب مثبت خواهد داد. به هرحال برای عوض کردن متولی قیمت گذاری خودرو نیز باید از مسیر های قانونی پیش رفت. اما آنچه به نظر می رسد این است که به جای راضی کردن شورای رقابت دولتمردان در حال پاک کردن صورت مسئله اند. همانطور هم که می بینید همچنان مسئولان با یکدیگر در حال درگیری هستند.»
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد:« اما این موضوع مشخص نیست که چرا شورای رقابت هم با صنعت خودرو دشمنی می کند. در زمینه ارزی که قرار است به خودروسازان و قطعه سازان اختصاص یابد، ماجرا شفاف نیست در حالیکه روند فعلی قیمت ارز مشخص است و بهتر است آن را بپذیریم که این عدد امروز آن عدد ابتدایی سال که فکر می کردیم نیست.  حتی باید به این نکته توجه کردکه بخشی از تورم قیمت مربوط به بخش ارزی نیست و مواد اولیه تولید داخل هم با قیمت بالا در حال فروخته شدن هستند. این بخش را دولت می تواند بر آن نظارت کند و دارای ابهام نیست. در نتیجه با این شرایط که همه چیز مشخص است شورای رقابت به راحتی می تواند این قیمت ها را استخراج کند اما این امر صورت نمی گیرد و علت آن هم مشخص نیست. نبود هماهنگی در دولت و ارکان آن یکی از مسائلی است که در صنعت خودرو مشکل ایجاد می کند.»
 
اگرچه منصور معظمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز بر این موضوع صحه می گذارد که قیمت‌های فعلی به طور یقین خودروسازان را دچار مشکل جدی کرده است اما مشخص نیست چرا در تعیین قیمت های جدید این همه تعلل صورت گرفته است.
 
او همچنین عنوان کرده است که اگر اصلاح قیمت ها اعلام شود برای نیمه دوم امسال خواهد بود و تاکید می کند قانون این اختیار را به سازمان حمایت داده و این سازمان نیز جلسات متعددی را با خودروسازان داشته و پیشنهادی را مطرح کرده‌اند تا مراجع ذیربط آن را تصویب و ابلاغ کنند. سوالی که پیش می آید این است که قرار است چه سازوکاری برای تعیین قیمت های جدید استفاده شود و از آنجایی که شواری رقابت قیمت گذاری محصولات زیر 45 میلیون تومان که در بازار آن ها انحصار وجود داشت را برعهده داشت اکنون سازمان حمایت می خواهد چه بازه قیمتی را تحت قیمت گذاری خود بگیرد. همچنین موضوع دیگری  که مطرح شده این است که برخی از صاحب نظران خروج شواری رقابت از قیمت گذاری خودرو را  عامل تشدید انحصار می دانند و می گویندکنار زدن شورای رقابت ممکن است یک مهندسی بازار از سوی خودروسازان باشد. باید امیدوارباشیم تا دولت هرچه سریعتر به صورت روشن نحوه قیمت گذاری جدید خودرو را اعلام کند تا همه شائبه و حدس و گمان ها در این زمینه پایان یابد.
 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , شورای رقابت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

منتظر تحویل خودرو
0

دولت همدست خودروسازان است چون ذینفع مستقیم است . سازمان حمایت هم زیر مجموعه منصوبین دولت است .با عدم عرضه و یا عرضه قطره چکانی و صادرات شدید به خارج از مرز همچون رب گوجه ، که التهاب در بازار ایجاد نمودند . اینکه با خبر شدم صادرات خودرو نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۰۰% افزایش داشته ، انبار شدن خودرو در پارکینگ به بهانه کسری قطعه ، احتکار بوده و الا چطور خودرو صادر نمودند !!! چون ارز گران شده !!! در صورتیکه با ارز ۳۲۰۰ تومانی تولید کرده اند میخواهند خودرو را با ارز بسیار بالا محاسبه کنند . و تا کنون شورای رقابت به حق جلودار افزایش قیمت کارخانه بوده .

شورای رقابت.، منصفانه تر از دیگران جهت قیمت گذار یست .
ثبت نامی سمند کلاس ۱۶ در بهمن ۹۶ ، موعد تحویل تیر ۹۷ ، تا امروز اول آبان ۹۷ از دعوتنامه خبری نیست !!!
صداقت با مردم لازمه حفظ اعتماد و پایداری است .
16:44  1397/08/01
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امید : این بنده خدا خانوادگی چراغ شکن بودن گویا بعدشم ماشین ۲ میلیاردی کسی سوار میشه لوازمشم گرونه دیگه . پراید که نیست ارزون باشه .
فرهاد : سلام دوستان ی کارزار اینترنتی گزاشتیم واسه امضا که پیگیری باشه که چرا پیامک واریز نمیاد و بقیه مسائل لطفا همگی برید امضا کنید تا به جواب سوالاتمون برسیم لینکش هم همینجا پیام های یکم پایینتر هست
فرشاد : منم تکمیل وجه کردم،هم کارشناس سایپا گفت این حقو دارن که ماشینو تغییر بدن هم داخل سامانه یکپارچه نوشته خودرو ساز تعهدی نداره میتونه نوع خودرو رو تغییر بده،دیگه توانه صبرکردن هم نداشتم
اس پنج : دوستان لطفا کارزار اعتراض به کرمان موتور را امضا کنند من ۱۹ مهر ثبت نام کردم چک دوم داره میرسه هنوز خبری نیست شاسی هم نشده است
تارا دستی تیتانیوم تحویل۲۷ دی : سلام آقا سعید مبارکه شماره بخش نامه شما چنده؟
تورج : نه فعلا خبری نیس از فاکتور کردن تیتانیوم نقره ای .تحویلی ۳۱ فروردین پیش فروش بخشنامه 4663
شاهین : شاهین من کو؟ شاهین من زیر درخت آلبالو گم شده.😂😂😂 دوستان شاهین شما نبوده فقط یه نوبت ثبت نام خودرو بهتون دادند که هیچ جا هم نگفتند ۱۰۰ تومن رو دو ماه بخوابونید بهتون سود میدن. می تونستید نخوابونید. هیچکس تعهدی به شما نداره. من مدیر یکی از بخش های سایپا هستم. الانم اطلس و سهند دادیم دوست داشتید بگیرید دوست نداشتید هم هیچی. اجباری نیست.
S5 : اگه ممکنه دوستانی که دفتر خدمات قضایی شکایت کردن برای گرفت جریمه دیرکرد، متن شکایت رو اینجا بزارن تا الکی دو میلیون برای نوشتن دادخواست ندیم.
رقیه زمستان : چرا خودتون رو‌ گول می زنید؟ شاهین اتومات پیام اومد کوییک پیام اومد اطلس و سهند هم پیام اومد. دیگه هزار بار قرار نیست بفرستند. چطوری باید بگن با این قیمت دیگه شاهین دنده ای نمی‌دیم. یه درصد هم اگر بدند با قیمت خیلی بالاتر میدن. واقع بین باشید دوستان. من که دیروز اطلس رو ثبت نام کردم. با قیمت بازار هم ۲۰۰ میلیون اختلاف داره.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پرهام قلابی پیام نزار : پرهام اصلی نحوه پیام گذاشتنش مشخصه و ما میدونیم . ضمنا پرهام اصلی گفت تا فردا دعوتنامه اصلی انشاله میاد پس پرهام قلابی خودت اینقدر ضایع نکن
محسن : سلام رضا واقعی کارگرایران خودرو خوبی داداش میگم تکلیف بهار وتابستان چرا مشخص نمیکنن حالا که قیمت ها هم تغییر دادن پس چرا ایران خودرو به تعهد خودش عمل نمیکنه
اف ایکس نقدی : تا اجرایی بشه ما ماشینامونو گرفتیم به امید خدا 😊
ساینا تک : تاریخ پذیرش و سخا رو لطفا بگذاریم و تاریخ تحویل
اف ایکس نقدی : کدوم شهرین شما عزیزم؟ چقد ثبت نامی اف ایکس دارین 😊😊
اف ایکس نقدی : عزیزم مبارکت باشه 😍 خوش به حالت، بخوشی استفاده کنی
عباس : سلام برادر 7400 سود ماهانه یا کل سود پولت؟
محمد : سلام ،به نظرتون پارس بهتره یا سمند سورن
سید.موسوی : منم ef7دوگانه 100لیتری رنگ سفید هست .تماس میگیرم میگه هم بخاطر رنکش هم بخاطر مخزن .این تاخیر افتاده.. مخزن 75 اومد بعدش بنزینی وحالا 207.میگم بجای اینها لااقل دنا تبدیل بزنید میگه هم سورن دوگانه هم دنا صف انتظارشون طولانی هست.هرچی آشغال هست میخوان بدن مردم.
سید.موسوی : منم ef7دوگانه 100لیتری رنگ سفید هست .تماس میگیرم میگه هم بخاطر رنکش هم بخاطر مخزن .این تاخیر افتاده.. مخزن 75 اومد بعدش بنزینی وحالا 207.میگم بجای اینها لااقل دنا تبدیل بزنید میگه هم سورن دوگانه هم دنا صف انتظارشون طولانی هست.هرچی آشغال هست میخوان بدن مردم.