آیا با پیشرفت توربوشارژر دوران سوپرشارژر به‌پایان می‌رسد؟

 

آیا با پیشرفت توربوشارژر دوران سوپرشارژر به‌پایان می‌رسد؟

 
در سال‌های گذشته، غالب خودروسازان دنیا از توربوشارژر به‌عنوان سیستم پرخوران پیشرانه استفاده کرده‌اند. حالا این سؤال مطرح است که آیا سوپرشارژرها در آینده، فراموش خواهند شد؟
 
توربوشارژر دربرابر سوپرشارژر؛ کدام بهتر است؟ یکی از سؤال‌ها و بحث‌های قدیمی میان علاقه‌مندان دنیای خودرو، ضعف‌ها و قوت‌های دو نوع فناوری انقلابی پیشرانه است. هر دو سیستم مزیت‌های مشخصی دارند؛ ولی پیشرفت‌های درخورتوجه در توربوشارژر به‌معنی پایان و مرگ سوپرشارژر خواهد بود؟
 
در این مقاله، سیستم‌های پرخوران را بررسی نمی‌کنیم و فقط به روند طراحی نمونه‌های مختلف اشاره می‌کنیم. برای آشنایی با Turbocharger و Supercharger و درک بهتر اصطلاحات این مطلب، پیشنهاد می‌کنیم مجموعه مقالات آموزشی گذشته را مطالعه کنید.
 
 
از وقتی سیستم‌های پرخوران پیشرانه به‌وجود آمدند، جنگ بین توربوشارژر و سوپرشارژر وجود داشته است. همان‌طورکه بسیاری از طرفداران خودروهای کلاسیک از آن آگاه‌اند، در ابتدا سوپرشارژرها در پیشرانه‌های بزرگ V8 و توربوشارژرها در موتورهای کوچک‌تر نصب می‌شدند. درواقع، ترکیب پیشرانه‌ی کوچک و توربوشارژر برای دست‌یافتن به عملکرد نمونه‌های هشت سیلندر بزرگ انجام می‌شد. در طول سال‌ها، پژوهش‌ها و آزمایش‌های بسیاری برای بهبود این دو فناوری انجام شده؛ اما امروزه، کدام سیستم در خط مقدم قرار می‌گیرد؟ توربوشارژر یا سوپرشارژر؟
 
 
سوپرشارژرها همیشه برای دستیابی به گشتاور بالا در دورهای پایین موتور استفاده شده‌اند. در نوع اتصال با تسمه، سوپرشارژرها از همان دور پایین و حالت سکون خودرو فعال هستند و در آزادسازی گشتاور و قدرت نقش دارند. بزرگ‌ترین ضعف این نوع سوپرشارژرها، عملکرد نامناسب در دورهای بالا است. درمقابل، قوت آن‌ها نصب مناسب در فضای خالی بین آرایش Vشکل هشت یا شش سیلندر است. اولین نمونه‌های سوپرشارژر در ۳۰۰۰ دور بر دقیقه کارایی خود را ازدست می‌دادند؛ بنابراین، تمام ظرفیت پیشرانه را به‌نمایش نمی‌گذاشتند. طراحی‌های سوپرشارژر در بنتلی بلوئر (Blower) و اَونتی (Avanti) پیشرفت مهمی محسوب می‌شود. در نمونه‌های پیشرفته‌تر، ترکیب کلاچ و کمپرسور ایجاد شد؛ اما به پیچیدگی سیستم هم اضافه کرد.
 
برخلاف سوپرشارژر، در توربوشارژر انرژی از گاز داغ اگزوز برای چرخش کمپرسور فراهم می‌شود. باوجوداین، این طرح ضعف بزرگی دارد؛ زیرا در دور موتور پایین انرژی زیادی برای افزایش فشار و بوست (Boost) توربو وجود ندارد. در اولین نسل‌های توربوشارژر، فشار لازم از حدود ۲۵۰۰ دور بر دقیقه آغاز می‌شد و تا نهایت عملکرد پیشرانه و خط‌قرمز دور موتور ادامه داشت. به‌دلیل ضعف مشخص توربوشارژرهای اولیه، مهندسان به افزایش دسترسی انرژی در سرعت‌ها و دورموتورهای پایین تمرکز کردند.
 
در دهه‌های گذشته، پیشرفت‌های مهمی در سیستم توربوشارژر به‌وقوع پیوسته است. برای نمونه، نمونه‌های پیشرفته به چرخ‌های کمپرسور بسیار سبک مجهز هستند و درمقایسه‌با نسل‌های گذشته با سرعت بیشتری می‌چرخند. توربوشارژرهای کوچک در دهه‌ی ۱۹۸۰ متولد شدند و به‌منظور افزایش سرعت چرخش توربوها و دسترسی بیشتر انرژی از بخش اگزوز در طرح‌های پیشرانه‌ی توربین به‌کار رفتند. یکی از موارد خطرناک در توربوهای کوچک، امکان انرژی بیشتر فشار مخالف دربرابر بوست است. درواقع در دورهای بالای موتور، فشار مخالف می‌تواند از ورود هوا به سیلندرهای جلوگیری کند.
 
 
برای رفع این مشکل قطعه‌ای‌ موسوم به ویست‌گیت (Waste gate) طراحی شد. بااین‌حال، با نصب ویست گیت مشکل بزرگ دیگری پدیدار شد: با بازشدن ویست‌گیت و انتقال انرژی اضافه به سیستم اگزوز، تأخیر یا لگ (lag) به‌وجود آمد. در نمونه‌های اولیه، گاهی برای واردشدن بوست توربوشارژ به سیستم چند ثانیه تأخیر وجود داشت. پورشه 930 توربو یکی از مدل‌های توربوشارژر معروف با تأخیر درخورتوجه بود. در این مدل، تأخیر دور موتور پایین وجود داشت و سپس با واردشدن فشار توربوشارژر، ناگهان ۱۰۰ اسب‌بخار به قدرت خودرو اضافه می‌شد. کنترل‌کردن خودروی کوپه‌ی اسپرت محور عقب با فاصله‌ی بین دو محور کم و تأخیر بیش‌ازحد توربو کار هر راننده‌ای نیست.
 
یکی از مشکلات مشترک سیستم‌های توربوشارژر و سوپرشارژر، داغ‌بودن هوای فشرده است که درمجموع، تمام عملکرد مجموعه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در این دوران، با تولد خنک‌کننده‌های داخلی برای رفع این مشکل و افزایش ۳۰ تا ۵۰ اسب‌بخار قدرت به سیستم پرخوران، جنگ تمام‌نشدنی نسخه‌‌های STI سوبارو و Evolution میتسوبیشی آغاز شد. حاصل رقابت ژاپنی‌ها، پیشرفت فناوری خنک‌کننده‌های داخلی است. همیشه خنک‌کننده‌های داخلی بزرگ در جلوپنجره‌ی خودروهای تقویت‌شده و سفارشی و مسابقه‌ای جلب توجه کرده‌اند؛ اما این قطعه خود به پیچیدگی هوارسانی سیستم اضافه می‌کند.
mazda rx7 1993
 
در اقدامات بعدی و مدل‌هایی چون پورشه 959 و مزدا RX-7 نسل FD، توربوشارژر پیشرفت بیشتری کرد و طرح دو توربوی سکوئنشال یا ترتیبی (Sequential) اختراع شد. در این طرح، توربوی اول برای دور موتور پایین و توربوی دوم برای دور موتور بالا کنارهم قرار گرفته‌اند. به‌دلیل پیچیدگی بیشتر، ECU قوی‌تر و بهتری در این نوع سیستم توربوشارژ نیاز است. در این نمونه از پیشرانه‌ها، براساس ظرفیت فشار توربوشارژر از ۱۵۰۰ تا ۱۳۰۰۰ دور بر دقیقه دردسترس راننده قرار دارد. درکنار توربوشارژر سکوئنشال، طرح دوگانه یا توئین‌اسکرول (Twin-scroll یا Dual-scroll) هم قرار دارد که با دو مجرای جداگانه در هر دو دور موتور پایین و بالا عملکرد مناسبی دارد.
 
از طرح‌های دیگری که در پیشرفت توربوشارژر نقش داشت، سیستم VNT یا توربوی نازل متغیر بود که در مدل‌هایی چون هوندا لجند (Legend) مدل ۱۹۸۸، دوج شلبی مدل ۱۹۸۹، پژو 405 نسخه T16، کونیگزگ One:1 و اخیرا پورشه کیمن ۲۰۱۷ استفاده شد. در این سیستم با جابه‌جا‌شدن تیغه‌ها، اساسا ابعاد عملکردی توربوشارژر تغییر می‌کرد؛ بنابراین، فشار لازم در دور موتور پایین و بالا از حالت سکون تا نهایت دور موتور فراهم می‌شد.
 
 
همان‌طورکه در تاریخ صنعت خودروسازی می‌خوانیم، تمرکز بیشتری روی بهبود توربوشارژر بوده است؛ اما این به‌معنی مرگ سوپرشارژر خواهد بود؟ به‌نظر می‌رسد طرفداران سوپرشارژر هنوز تسلیم نشده‌اند؛ چراکه با همه‌گیرشدن موتورهای برقی کم‌مصرف، امکان ظهور دوباره‌ی سوپرشارژرها وجود دارد. در نمونه‌های آینده، نیازی به اتصال سوپرشارژر با تسمه به میل لنگ نیست. درواقع، با استفاده از موتورهای برقی می‌توان سوپرشارژر را چرخاند و فشار لازم را ایجاد کرد.
 
هم‌اکنون، مهندسان صنعت خودروسازی به‌دنبال طراحی سیستم کاربردی سوپرشارژر با کارایی چشمگیر در دورهای پایین و بالا هستند. احتمالا در چند سال آینده، اولین نمونه‌های پیشرفته‌ی سوپرشارژر درمقابل توربوشارژرها ظاهر خواهند شد. باید دید سوپرشارژرهای جدید همچنان به‌مانند گذشته به زوزه‌کشیدن ادامه خواهند داد یا نه.
 
شما طرفدار کدام نوع سیستم هستید؟ ناله‌ی سوپرشارژر یا سوت توربوشارژر؟
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , توربوشارژر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

sbzb
0

توربو شارژ باز هم از سوپر شارژ بهتره
20:42  1397/09/17
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا 120
0

الآن یک عده دوستان مینویسند فقط تنفس طبیعی و بله کاملا هم درست مینویسند! هیبریدیهای فوقالعاده ای امسال دارن میان آمریکا و نکته جالب برگشتن تنفس طبیعی بدلیل هزینه های تعمییرات آتی پایین هست...
22:38  1397/09/12
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عزت اله : برا من ششم اومده وتکمیل وجه کردم
ایمان (شاهین اتومات) : واریزی21دی وپذیرش وتحویل سخا24دی واریز ماب التفاوت 16فروردین موعد تحویل 24فروردین بود که متاسفانه فاکتور نشده وفکر نکنم به این زودیا هم فاکتور بشه لعنت بر سایپا ومدیران نالایقشان
ساینا را بلاخره میگیرم : عزیزم من آشنا همچین چیزی نگفت تو بو یایت شکایتتو بنویس بنویس طبق بخشنامه فلان از سامانه یکپارچه وزارت صمت اسمم بعنوان برنده اعلام شده ولی سایپا به تعهدات خودش عمل نمیکنه تو به جواب های شفاهی و سرسری گوش نکن ۵ دقیقه وقت نمیبره
s5 مهر 24 : خدا را هزار مرتبه شکر که سیل اومد همه ماشین ها رو کرد زیر آب این بخاطر آه و ناله من و شماست این بیشرف ها ماشین های مردم را دپو کردن و تحویلشون نمیدن تا خدا همچین بلایی سرشون آورده مغزم سوت میکشه مهر ماه ثبت نام کردم قسط دوم رو هم باید ماه بعد پرداخت کنم اما هنوز ماشینم فاکتور نشده
فرهاد : دوست عزیز تو اطلاعیه ثبت نامی زده بود هر زمانی مشخص بشه که اطلاعات غلط دادین میتونن جلوی ادامه فرایند رو بگیرن و فرد حق هیچگونه اعتراض و شکایتی هم نداره
اس ۵ : امروز با دفتر مرکزی حرف زدم گفتن تا اواسط این ماه مهر ماهی ها شاسی میشن حتما
عزت اله : دوستان درود بر شما تحویل بهمن بودم ۶اردیبهشت دعوتنامه اومد تکمیل وجه کردم قرار است ۳۰روز تحویل دهند نمیدانم ۳۰ روز کاری یا ۳۰ روز تقویمی اگر کسی اطلاع دارد لطفا اطلاع رسانی کنه سپاسگزارم
علی : عزیزانی که لطف کردن و امروز رفتن واسه تعیین تکلیف پیامک تکمیل وجه ،چه خبری دارن از جلسه ،حق بدین به امثال بنده که ۱۷ ساعت با اتوبوس تا تهران راه داریم نتونم بیام ،امیدوارم خداوند واسه شما به بهترین شکل جبران کنه که دنبال کار ما هم هستید ،اگه خبری دارین بیزحمت اعلام کنید چی شد ؟
محمد : عجب حکایتی شده فکر کنم برای همه عدم تخصیص زدن همه زنگ بزنید 096550
عزت اله : من تحویل بهمن بودم آخر آذر دعوتنامه پیشنهادی تبدیل اومد قبول نکردم ۶ اردیبهشت دعوتنامه دوگانه ودعوتنامه کوئیک وتک اومد برا دوگانه تکمیل وجه کردم قرار است ۳۰روز تحویل دهند اما نمیدانم ۳۰روز کاری یا تقویمی؟ اگر کسی اطلاع داره لطفا اطلاع رسانی بکنه سپاسگزارم از خوانندگان پیامم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا دوگانه تکمیل وجه8فروردین : سلام از کجابفهمیم ماشین حمل شده یانه؟چون امروز پیام اداره پست امد که کارت ماشین ارسال شده،لطفااگه کسی میدونه راهنمایی کنه ازکجا بفهمم ماشین بارگیری شده یانه
محمد : من دو ماه پیش پارس سال رو تحویل گرفتم همش نمایندگی هستم بدنه هم نگم براتون که خیلی ضعیفه پشیمان شدم حداقل سورن بدنه داره😓😓
علی 4712 : منم پارس زمستان هستم هنوز پیامک نیومده
207 tu3 : یعنی مبلغ کسورات هر چقدر باشه بر می‌گردونن بهمون؟
جاوید36 : اونایی که قبل عید تبدیل زدن برنده بازی ایران خودرو بودن و ما همچنان سرگردان و بی یاور. هیچکسم از این مردم سام دیده طرفداری نمیکنه خدا لعنت کنه باعث و بانیش
ساندرو همدان : رفتم نمایندگی گفت برای ما بخشنامه نیومده، تا تبدیل نکنم از ریز تبدیل برام مشخص نیست....دوستان اطلاع دارند استپ وی اتومات تبدیلش چیه؟
آدونیس : اثبات اینکه کدوم یک از خریداران مصرف کننده ی واقعی اند و دلال نیستند، برای مسؤولین، کار سختی نیست و اگر وجدان لازم و ترس از خدا و حق الناس وجود داشته باشه، تصمیم گیران مربوطه نباید اجازه بدن حق مصرف کننده های واقعی و مظلوم اینجوری ضایع بشه... بعضیا بغیر از ضرر مالی، روح و روانشون هم آزرده شده طی این بیش از یکسالی که از سپردن 100میلیون پول میگذره... بعد از خدا امیدمون باید به خودمون باشه، فقط خودمون... با ادامه ی کارزار و تجمع اعتراضی...
Farshid fx : نظرات رو خوندم و تحقیق کردم و بازم واسه کاهش استرس دوستان گفتم مطالبی رو بگم. البته همه حق دارن که تو این اوضاع اقتصادی پول جور کردن واسه ماشین و نگران باشن. تو فضای مجازی 2 تا فیلم بیشتر پیدا نکردم یکی مربوط به محل دپوی شاسی ها که تا زیر پنجره شاسی گل جمع شده بود و یکی هم مربوط به سوله مونتاژ که از در و دیوار آب میریخت. حداکثر چیزی که از این دو فیلم میشد برداشت کرد تاخیر حداکثر 15 روزه تو مونتاژ ماشین هایی هست که هنوز پلاک نشدن. در ضمن ما که ماشین رو سالم و بدون عیب تحویل میگیریم. گارانتی هم که هست نباید نگرانی وجود داشته باشه.اینقدر نگرانی لازم نیست.
مراد : این سهام داران ایران‌خودرو خیلی پر رو هستن نامه زدن شورای رقابت که این قیمت پارس منصفانه نیست و باید گرونتر بشه ،خدایا اینا دیگه کی هستن طمعشون بیشتر ازاین حرفاست واقعا خجالت بکشین دیگه یه شبه اینقدر افزایش داده میگه بازم کمه توی این مملکت چخبره ما نمی‌دونستیم
رضا واقعی از مشهد : سلام اقا محسن عزیز ممنونم والا ضمضه میکنن تا 25 این ماه بفرستن ولی چون چیزی حدود بیست هزار پارس واریز کردن و تبدیل به سورن پلاس زدن شاید شاید 25 خردادماه چون طبق امار فقط تعداد اندکی پارس واریز نکردن حدود 140 نفر که احتمالا تا دهم این 140 نفر هم واریز کنن و شروع کنن به فاکتور و همین قیمت هم برای شما هستش.