کارکرد واقعی کیلومتر خودرو را از کجا بدانیم؟

 

کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 
راه‌های زیادی برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که از جمله آن می‌توان به چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و …. اشاره کرد. البته ناگفته نماند در خودرو‌های دارای ای‌سی‌یو نیز بعضا دیده شده است که دستکاری‌هایی در آن صورت می‌گیرد که آب از آب تکان نمی‌خورد و عملا هیچ کس متوجه تغییرات آن نمی‌شود!
 
برای بسیاری از مردم در هنگام خرید خودرو، کارکرد واقعی خودرو بسیار مهم است چرا که این روزها شایعات زیادی پیرامون آن وجود دارد و حتی کلیپ‌هایی از دست‌کاری کارکرد واقعی خودرو منتشر شده است که عملا نگرانی‌ها را پیرامون این موضوع بیشتر کرده است ولی سوال اینجاست که چگونه می‌توان به کارکرد واقعی خودرو دسترسی پیدا کرد و رقم دقیق آن را فهمید؟
 
در مورد کسانی که این کار را انجام می‌دهند باید بدانید که عامل اصلی این دست‌کاری‌ها، باطری سازهایی هستند که البته بعضی از آنها با دریافت مبلغ اندکی اقدام به دستکاری کارکرد واقعی خودرو می‌کنند و مشتری که با 500 هزار تومان هزینه توانسته چند میلیون تومان سود کند، طبیعتا از این اقدام سرخوش بوده و راضی از این هزینه هم خواهد بود!
 
متاسفانه برای بعضی از این باطری سازها، این قبیل اقدامات، یک نوع منبع درآمد محسوب می‌شود که به طور مکرر انجام می‌دهند و بدون توجه به عواقب و ضررهایی که به دیگران می‌زنند، به راحتی اقدام به تبلیغ می‌نمایند. شاید فکر کنید که این اقدام صرفا در ایران رخ می‌دهد ولی گزارش‌های معتبر نشان می‌دهد که در کشورهایی مثل آلمان و بلژیک نیز به وفور این کار غیراخلاقی دیده می‌شود.
 
کارکرد واقعی خودروجدا از مشکلی که از بابت گران فروشی خودرو برای خریدار رخ می‌دهد، او با احتساب کم کارکرد بودن خودرو وارد معامله می‌شود و به دلیل عدم توجه به بعضی از موارد و قطعات مصرفی خودرو دچار صدمات و ضررهایی می‌شود که عملا جبران ناپذیر است. به طور مثال تسمه تایم در خودروهای جدید از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است و در صورت عدم توجه به آن و گذشت زمان منجر به کج شدن سوپاپ خودرو می‌شود که با قیمت‌های فعلی چیزی در حدود 1 تا 2 میلیون تومان هزینه روی دوش صاحب خودرو می‌گذارد! این اتفاق صرفا از روی کیلومتر خودرو مشخص می‌شود و راه دیگری برای تشخیص آن نیست!
 
راه‌های زیادی برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که از جمله آن می‌توان به چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و …. اشاره کرد. البته ناگفته نماند در خودروهای دارای ای‌سی‌یو نیز بعضا دیده شده است که دستکاری‌هایی در آن صورت می‌گیرد که آب از آب تکان نمی‌خورد و عملا هیچ کس متوجه تغییرات آن نمی‌شود!
 
به معنای دیگر اینکه باید بگوییم متاسفانه بعضی از باطری سازهای متخلف به قدری در این امر حرفه‌ای شدند که خودروهای کم کارکرد را به راحتی به چیزی در حد صفر می‌رسانند! طبیعتا منظور از این صحبت آن دسته از خودروهایی است که از نظر ظاهری پرکارکرد بودن آنها مشخص نیست.
 
ظاهر خودرو اولین معیار تشخیص کارکرد واقعی خودرو
یکی از بهترین روش‌های تشخیص کارکرد واقعی خودرو ظاهر آن است که البته در خودروهای حوالی 3 تا 5 سال کارکرد این موضوع به شدت قابل تشخیص است. به طور مثال پدال گاز و ترمز و سائیدگی آنها به راحتی کار را برای شما آسان می‌کند چرا که در خودرویی با کارکرد 20 هزار کیلومتر عملا نباید ساییدگی چندانی روی پدال‌ها باشد ولی اگر در همین خودرو ساییدگی پدال‌ها زیاد بود، این به معنای دستکاری احتمالی کیلومتر خودرو است!
 
از دیگر موارد ظاهری می‌توان به رادیاتور خودرو و رودری آن اشاره کرد که در صورت کارکرد بالا به راحتی قابل تشخیص هستند! نکته اساسی این است که اولا از خرید خودرو دلال جدا خودداری کنید! اگر هم قصد خرید داشتید باید بدانید که اگر او فردی حرفه‌ای باشد قطعا این موارد را با هزینه‌ای اندک تعویض کرده و شما دستتان به جایی بند نیست!
 
البته باید بدانید که دو مورد معمولا توسط هیچ دلالی تعویض نمی‌شود و یا بهتر است بگوییم که احتمال تعویض آنها چیزی نزدیک به صفر است:
 
اولین مورد رادیاتور خودرو برای خودروهای با کارکرد بالاست. معمولا یک کارشناس به راحتی کارکرد بالای رادیاتور را تشخیص می‌دهد.
دومین مورد دیسک ترمز است. اگر خودرویی با کیلومتر پایین می‌خواهید خریداری کنید طبیعتا نباید دیسک ترمز آن استفاده چندانی شده باشد و کارشناس مجرب به راحتی مصرف بالای آن را تشخیص می‌دهد.
در مورد رادیاتور خودرو نکته اصلی فاصله پره‌های آن است که در اثر گذشت زمان و ورود هوا و حشرات و … به آن زیاد می‌شود و هر چقدر این فواصل بیشتر باشد طبیعتا با یک خودروی با کارکرد بالا روبرو هستید. همچنین رادیاتور خودرو معمولا هر 150 هزار کیلومتر تعویض می‌شود و اگر متوجه تعویض آن شدید یا صاحب خودروی با کارکرد کم از تعویض آن سخن گفت به دستکاری در کارکرد واقعی خودرو شک کنید!
 
در مورد دیسک ترمز نیز باید بدانید که برای خودروهای زیر 50 هزار کیلومتر کارکرد وجود لبه‌های تیز غیر طبیعی است! اگر برای خرید خودروی زیر 50 هزار کیلومتر رفتید و با لبه‌های تیز دیسک ترمز مواجه شدید باید بدانید که احتمالا کارکرد واقعی خودرو به شما گفته نشده است و شما در حال خرید یک خودرو با کارکرد بالای 50 هزار کیلومتر هستید!
 
به طور کلی پیشنهاد ما در خرید خودرو کارکرده استفاده از یک کارشناس مجرب و پرداخت هزینه ناچیز به اوست تا از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری شود و اگر قصد خرید خودرو دارید و کسی را برای این کار ندارید با هزینه کرد بیشتر و یا خرید خودروی ارزان‌تر به صورت صفر از کارخانه خریداری نمایید.
 
 
 
 

منبع (source)

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کیلومتر خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
j7 بهمن : جناب وکالت ۲۰ ساله داری . شما ثبت نام بهمن بودید یا قبل تر؟
علی : چیکار کنیم به نظر شما به کجا شکایت کنیم
V4lxتارا : داغونمون کردن به خدا اصلا پشیمون هستیم که چرا تارا ثبت نام کردیم،نمیدونم این تاراهایی که تولید میشه کجا میره چرا نمیدن به مردم
پیام : ثیت نام دی 1402 هنوز فاکتور نشدم
منصف : ۲۱ اسفند v4 امروز فاکتور شده شما هنوز فاکتور نشدید؟
نبیلی : دو ماه پیش زنگ زده بودم همینو گفته بودن
شایان تارا v4 lx : امروز خدا رو شکر تحویل گرفتم ایشالا قسمت همه رانندگی از اون چیزی که فکر میکردم یکمی خشک تره _ چندتا اشکال داره که فردا میبرمش نمایندگی _کارشناسی رنگ بردم مشکلی نداشت _یه صفر تا ۱۰۰ گرفتم که نا امیدم کرد حدود ۱۴ ثانیه ولی توصیه میکنم شما با ماشین صفر این کار رو نکنید .
زینب : سلام من امروز تکمیل وجه کردم تارا وی پلاس انشالاکه همون تیرماه تحویل بدن
شاهین : خب الان چیکار کنیم شما بگید انجام بدیم من شخصا از ۱۲۴ و ۱۳۶ شکایت کردم هیچی به هیچی اگ راه حل دیگ دارید تا انجام بدیم من ماشین فروختم ک این بگیرم سودی ک همون ماشین تا الان بم میداد شاهین نمیده تازه ۵ ماه پولم خوابه
محمد : دوستان عزیز سلام اماده سیر عظیمی از فاکتور شدن های تارا باشید ....
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ef7p بهار 1403 : تاریخ صدور فاکتور مجدد بروز شد...
ef7p بهار 1403 : تاریخ صدور فاکتور مجدد بروز شد...
S7+ تحویل خرداد : خوب اگه صافکاری کنن یا سقف رو تعویض کنن.میشه اعتراض کرد؟ چکار میشه کرد؟
احد دوگانه : به اطلاع می رساند فرآیند شماره گذاری خودروی جنابعالی به شماره پذیرش 11215292 ، به دلیل عدم" ثبت احراز سکونت" تاکنون تکمیل نشده است لطفا نسبت به ثبت نشانی محل سکونت خود در سامانه سخا به آدرس https://sakha.epolice.ir اقدام و یا در صورت داشتن برگه احراز سکونت (سخا) جهت رفع مغایرت با پشتیبانی سایت سخا تماس حاصل فرمایید. کسی می دونه من الان چیکار کنم؟با اینکه سخا را یک ماه پیش تحویل دادم.
استپ وی : حدود 3 تومان
احد دوگانه دی : مشتری گرامی آقا/ به اطلاع می رساند فرآیند شماره گذاری خودروی جنابعالی به شماره پذیرش 11215292 ، به دلیل عدم" ثبت احراز سکونت" تاکنون تکمیل نشده است لطفا نسبت به ثبت نشانی محل سکونت خود در سامانه سخا به آدرس https://sakha.epolice.ir اقدام و یا در صورت داشتن برگه احراز سکونت (سخا) جهت رفع مغایرت با پشتیبانی سایت سخا تماس حاصل فرمایید. کسی می دونه من الان چیکار کنم؟خواهشا اگه کسی می دونه جواب بده.
بهنام : سلام دوستان ، دعوتنامه من برای هفته چهارم اسفند 1402 هستش، امروز به شرکت سایپا زنگ زدم زمان دعوتنامه رو پرسیدم گفت معلوم نیست شاید بازم دعوتنامه پیشنهادی بیاد الان به شماره 136 زنگ زدم برا بازرسی کل کشور هست اونجا شکایت کردم از شرکت سایپا ، شما حتما هم زنگ بزنید تا شاید بتونیم از این شرکت بی عرضه ماشینمونو بگیریم یا حق
رانا تحویل اسفند : بخاطر این سود ناچیزه که تاخیر کردن براشون خیلی راحته ، فکر مارو نمیکنن ، اگر سود تاخیر بیشتر بود زودتر هم تحویل میدادن
رانا + : دوستان اسفندماهی مدام زنگ بزنید به این خراب شده ماشینامون رو تحویل بدن ، خسته شدیم به خدا
رانا خراسان رضوی : تکمیل وجه 18 دی ماه 1402 و تحویل 30 بهمن 27 اردیبهشت فاکتور و امروز تحویل گرفتیم. موفق باشید خدا نگه دار 🌸🌸🌸🌸