کارکرد واقعی کیلومتر خودرو را از کجا بدانیم؟

 

کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 
راه‌های زیادی برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که از جمله آن می‌توان به چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و …. اشاره کرد. البته ناگفته نماند در خودرو‌های دارای ای‌سی‌یو نیز بعضا دیده شده است که دستکاری‌هایی در آن صورت می‌گیرد که آب از آب تکان نمی‌خورد و عملا هیچ کس متوجه تغییرات آن نمی‌شود!
 
برای بسیاری از مردم در هنگام خرید خودرو، کارکرد واقعی خودرو بسیار مهم است چرا که این روزها شایعات زیادی پیرامون آن وجود دارد و حتی کلیپ‌هایی از دست‌کاری کارکرد واقعی خودرو منتشر شده است که عملا نگرانی‌ها را پیرامون این موضوع بیشتر کرده است ولی سوال اینجاست که چگونه می‌توان به کارکرد واقعی خودرو دسترسی پیدا کرد و رقم دقیق آن را فهمید؟
 
در مورد کسانی که این کار را انجام می‌دهند باید بدانید که عامل اصلی این دست‌کاری‌ها، باطری سازهایی هستند که البته بعضی از آنها با دریافت مبلغ اندکی اقدام به دستکاری کارکرد واقعی خودرو می‌کنند و مشتری که با 500 هزار تومان هزینه توانسته چند میلیون تومان سود کند، طبیعتا از این اقدام سرخوش بوده و راضی از این هزینه هم خواهد بود!
 
متاسفانه برای بعضی از این باطری سازها، این قبیل اقدامات، یک نوع منبع درآمد محسوب می‌شود که به طور مکرر انجام می‌دهند و بدون توجه به عواقب و ضررهایی که به دیگران می‌زنند، به راحتی اقدام به تبلیغ می‌نمایند. شاید فکر کنید که این اقدام صرفا در ایران رخ می‌دهد ولی گزارش‌های معتبر نشان می‌دهد که در کشورهایی مثل آلمان و بلژیک نیز به وفور این کار غیراخلاقی دیده می‌شود.
 
کارکرد واقعی خودروجدا از مشکلی که از بابت گران فروشی خودرو برای خریدار رخ می‌دهد، او با احتساب کم کارکرد بودن خودرو وارد معامله می‌شود و به دلیل عدم توجه به بعضی از موارد و قطعات مصرفی خودرو دچار صدمات و ضررهایی می‌شود که عملا جبران ناپذیر است. به طور مثال تسمه تایم در خودروهای جدید از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است و در صورت عدم توجه به آن و گذشت زمان منجر به کج شدن سوپاپ خودرو می‌شود که با قیمت‌های فعلی چیزی در حدود 1 تا 2 میلیون تومان هزینه روی دوش صاحب خودرو می‌گذارد! این اتفاق صرفا از روی کیلومتر خودرو مشخص می‌شود و راه دیگری برای تشخیص آن نیست!
 
راه‌های زیادی برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که از جمله آن می‌توان به چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و …. اشاره کرد. البته ناگفته نماند در خودروهای دارای ای‌سی‌یو نیز بعضا دیده شده است که دستکاری‌هایی در آن صورت می‌گیرد که آب از آب تکان نمی‌خورد و عملا هیچ کس متوجه تغییرات آن نمی‌شود!
 
به معنای دیگر اینکه باید بگوییم متاسفانه بعضی از باطری سازهای متخلف به قدری در این امر حرفه‌ای شدند که خودروهای کم کارکرد را به راحتی به چیزی در حد صفر می‌رسانند! طبیعتا منظور از این صحبت آن دسته از خودروهایی است که از نظر ظاهری پرکارکرد بودن آنها مشخص نیست.
 
ظاهر خودرو اولین معیار تشخیص کارکرد واقعی خودرو
یکی از بهترین روش‌های تشخیص کارکرد واقعی خودرو ظاهر آن است که البته در خودروهای حوالی 3 تا 5 سال کارکرد این موضوع به شدت قابل تشخیص است. به طور مثال پدال گاز و ترمز و سائیدگی آنها به راحتی کار را برای شما آسان می‌کند چرا که در خودرویی با کارکرد 20 هزار کیلومتر عملا نباید ساییدگی چندانی روی پدال‌ها باشد ولی اگر در همین خودرو ساییدگی پدال‌ها زیاد بود، این به معنای دستکاری احتمالی کیلومتر خودرو است!
 
از دیگر موارد ظاهری می‌توان به رادیاتور خودرو و رودری آن اشاره کرد که در صورت کارکرد بالا به راحتی قابل تشخیص هستند! نکته اساسی این است که اولا از خرید خودرو دلال جدا خودداری کنید! اگر هم قصد خرید داشتید باید بدانید که اگر او فردی حرفه‌ای باشد قطعا این موارد را با هزینه‌ای اندک تعویض کرده و شما دستتان به جایی بند نیست!
 
البته باید بدانید که دو مورد معمولا توسط هیچ دلالی تعویض نمی‌شود و یا بهتر است بگوییم که احتمال تعویض آنها چیزی نزدیک به صفر است:
 
اولین مورد رادیاتور خودرو برای خودروهای با کارکرد بالاست. معمولا یک کارشناس به راحتی کارکرد بالای رادیاتور را تشخیص می‌دهد.
دومین مورد دیسک ترمز است. اگر خودرویی با کیلومتر پایین می‌خواهید خریداری کنید طبیعتا نباید دیسک ترمز آن استفاده چندانی شده باشد و کارشناس مجرب به راحتی مصرف بالای آن را تشخیص می‌دهد.
در مورد رادیاتور خودرو نکته اصلی فاصله پره‌های آن است که در اثر گذشت زمان و ورود هوا و حشرات و … به آن زیاد می‌شود و هر چقدر این فواصل بیشتر باشد طبیعتا با یک خودروی با کارکرد بالا روبرو هستید. همچنین رادیاتور خودرو معمولا هر 150 هزار کیلومتر تعویض می‌شود و اگر متوجه تعویض آن شدید یا صاحب خودروی با کارکرد کم از تعویض آن سخن گفت به دستکاری در کارکرد واقعی خودرو شک کنید!
 
در مورد دیسک ترمز نیز باید بدانید که برای خودروهای زیر 50 هزار کیلومتر کارکرد وجود لبه‌های تیز غیر طبیعی است! اگر برای خرید خودروی زیر 50 هزار کیلومتر رفتید و با لبه‌های تیز دیسک ترمز مواجه شدید باید بدانید که احتمالا کارکرد واقعی خودرو به شما گفته نشده است و شما در حال خرید یک خودرو با کارکرد بالای 50 هزار کیلومتر هستید!
 
به طور کلی پیشنهاد ما در خرید خودرو کارکرده استفاده از یک کارشناس مجرب و پرداخت هزینه ناچیز به اوست تا از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری شود و اگر قصد خرید خودرو دارید و کسی را برای این کار ندارید با هزینه کرد بیشتر و یا خرید خودروی ارزان‌تر به صورت صفر از کارخانه خریداری نمایید.
 
 
 
 

منبع (source)

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کیلومتر خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین زمستان : منم ۱۸ خرداد تکمیل وجه کردم هنوز دیر نشده انشاالله سرموقع ميدن به نظر میاد جی ال تو تاخیر نیست
Shahin G : سلام آدرس سایتشو بدید
شاهین زمستان : مبینا خانم شاهین جی ال؟ کی تکمیل وجه کردین؟واقعا ۹۰ روز تو تاخیره!
مهدی23 : سلام دوستان تکمیل وجه شاهین پلاس 23 اسفند هستم متاسفانه هیچ خبری نه از پلاک شدن و نه فاکتور شدن نیست که نیست.
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : سلام دوستان کسی شاسی میشه لطفا اعلام کنه تا بقیه هم بدونن وضعیت خودرو خودشونو
عقیل شکی : ی سوال داشتم ،ماشینم سمنده واترپمپ ی نصف روز چک چک آب میدادبعد آب دگه قطع شد آب نمیدهد،مشکلی نداره؟
آذری : سلام دوستان وقت بخیر،مال ما شهریور ماه هستش،کسی نمیدونه دعوتنامه تکمیل وجه کی میاد و چقدر؟؟؟ اگه دوستان جدید تکمیل وجه کردن اعلام کنن. من واریزی اولیه ۴۲۳ بود.
امیر x5 : ولی هرکی با دیدن این کامنتها ثبت نام میکنه سرش هر چی بیاد حقش
امیر x5 : کاربران عزیز اگه کسی سراغ دارین که قصد خرید ازین کلاهبردارها داره لطفا جلوش بگیرین نزارین به حال و روز ما بیفته این شرکت یه روز با پول ملت فرار میکنه حداقل ماشین ثبت نام کننده ها تحویل بدن این فروش بی رویه شرکت با کمبود قطعه و تولید کم معنایی نداره جز اینکه دنبال پول هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شمر حوصله کن بعد هلهله کن : خب شیخ توکه لالایی بلدی چرا خودت خوابت نمیبره؟؟؟خودروساز توی این ملک العماره تا بوده همین بوده توکه تحمل تاخیری رو نداری چرا دنبال سود ماشین صفری قیدش روبزن برو از بازار ازاد به قیمت روز بخر
ساینا : ما درتم مث خودت دوسسسس دارم واقعاااا، بهش سلام برسون😂😂😂😂
ساینا اس : به اداره گاز
شیخی زاده : مشتری عزیز ادب رعایت کنید وگرنه فاکتورتو نمی کنم.. فلذا اسم پدر شما قرمساااق می باشد که اینجا دنبالش هستید
شیخی زاده : درود بر همه مشتریان عزیز شرکت با کمبود نقدینگی مواجه شده است لذا تا آبان 1404 امکان فاکتور شما نداریم پوزش می طلبم .این مشکل برای ساینا اس گانه هم به وجود آمده است .با تشکر مدیرعامل
ساینا : چقدر با حوصله ای اخه تو قرمسااااق😂😂، از کجات میاری این همه حوصله رو اخه، این طنز پردازیتو توی زندگیت اجرا میکردی الان یه ع نی شده بودی تو زندگیت باور کن😂😂
رانا 31 تیرماه : سلام دوستان هر اتفاقی در خصوص تبدیل ها و یا فاکتورها براتون رخ داد سریع اینجا اعلام کنید. ما اول اینجا رو چک میکنیم بعد میریم سراغ کاستومر .دعا کنید پیش فروش های تیرماه هم تبدیل بخوره . پیش فروش سود تاخیر زیادی هم نداره بدمصب 😃
نسچفرانیستو : چه برایمان آورده ای مارکو
شیخی زاده : سلام به همه مشتریان عزیز تعداد 2 هزار 700 دستگاه خودرو ساینا تک سوز گانه طی 20 روز اخیر در بازار آزاد فروختیم ولی تعداد زیادی نبوده تعداد ثبت نام های بازده بهمن و اسفند فروش فوق العاده 12 هزار تعهد می باشد پس فروش آزاد شرکت تاثیری در فاکتور ندارد شب همه مشتریان دوست داشتی بخیر
پروین : اصلا کسی نرفته چون کسی در مورد نتیجه ش حرف نمی زنه