کارکرد واقعی کیلومتر خودرو را از کجا بدانیم؟

 

کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 
راه‌های زیادی برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که از جمله آن می‌توان به چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و …. اشاره کرد. البته ناگفته نماند در خودرو‌های دارای ای‌سی‌یو نیز بعضا دیده شده است که دستکاری‌هایی در آن صورت می‌گیرد که آب از آب تکان نمی‌خورد و عملا هیچ کس متوجه تغییرات آن نمی‌شود!
 
برای بسیاری از مردم در هنگام خرید خودرو، کارکرد واقعی خودرو بسیار مهم است چرا که این روزها شایعات زیادی پیرامون آن وجود دارد و حتی کلیپ‌هایی از دست‌کاری کارکرد واقعی خودرو منتشر شده است که عملا نگرانی‌ها را پیرامون این موضوع بیشتر کرده است ولی سوال اینجاست که چگونه می‌توان به کارکرد واقعی خودرو دسترسی پیدا کرد و رقم دقیق آن را فهمید؟
 
در مورد کسانی که این کار را انجام می‌دهند باید بدانید که عامل اصلی این دست‌کاری‌ها، باطری سازهایی هستند که البته بعضی از آنها با دریافت مبلغ اندکی اقدام به دستکاری کارکرد واقعی خودرو می‌کنند و مشتری که با 500 هزار تومان هزینه توانسته چند میلیون تومان سود کند، طبیعتا از این اقدام سرخوش بوده و راضی از این هزینه هم خواهد بود!
 
متاسفانه برای بعضی از این باطری سازها، این قبیل اقدامات، یک نوع منبع درآمد محسوب می‌شود که به طور مکرر انجام می‌دهند و بدون توجه به عواقب و ضررهایی که به دیگران می‌زنند، به راحتی اقدام به تبلیغ می‌نمایند. شاید فکر کنید که این اقدام صرفا در ایران رخ می‌دهد ولی گزارش‌های معتبر نشان می‌دهد که در کشورهایی مثل آلمان و بلژیک نیز به وفور این کار غیراخلاقی دیده می‌شود.
 
کارکرد واقعی خودروجدا از مشکلی که از بابت گران فروشی خودرو برای خریدار رخ می‌دهد، او با احتساب کم کارکرد بودن خودرو وارد معامله می‌شود و به دلیل عدم توجه به بعضی از موارد و قطعات مصرفی خودرو دچار صدمات و ضررهایی می‌شود که عملا جبران ناپذیر است. به طور مثال تسمه تایم در خودروهای جدید از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است و در صورت عدم توجه به آن و گذشت زمان منجر به کج شدن سوپاپ خودرو می‌شود که با قیمت‌های فعلی چیزی در حدود 1 تا 2 میلیون تومان هزینه روی دوش صاحب خودرو می‌گذارد! این اتفاق صرفا از روی کیلومتر خودرو مشخص می‌شود و راه دیگری برای تشخیص آن نیست!
 
راه‌های زیادی برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که از جمله آن می‌توان به چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و …. اشاره کرد. البته ناگفته نماند در خودروهای دارای ای‌سی‌یو نیز بعضا دیده شده است که دستکاری‌هایی در آن صورت می‌گیرد که آب از آب تکان نمی‌خورد و عملا هیچ کس متوجه تغییرات آن نمی‌شود!
 
به معنای دیگر اینکه باید بگوییم متاسفانه بعضی از باطری سازهای متخلف به قدری در این امر حرفه‌ای شدند که خودروهای کم کارکرد را به راحتی به چیزی در حد صفر می‌رسانند! طبیعتا منظور از این صحبت آن دسته از خودروهایی است که از نظر ظاهری پرکارکرد بودن آنها مشخص نیست.
 
ظاهر خودرو اولین معیار تشخیص کارکرد واقعی خودرو
یکی از بهترین روش‌های تشخیص کارکرد واقعی خودرو ظاهر آن است که البته در خودروهای حوالی 3 تا 5 سال کارکرد این موضوع به شدت قابل تشخیص است. به طور مثال پدال گاز و ترمز و سائیدگی آنها به راحتی کار را برای شما آسان می‌کند چرا که در خودرویی با کارکرد 20 هزار کیلومتر عملا نباید ساییدگی چندانی روی پدال‌ها باشد ولی اگر در همین خودرو ساییدگی پدال‌ها زیاد بود، این به معنای دستکاری احتمالی کیلومتر خودرو است!
 
از دیگر موارد ظاهری می‌توان به رادیاتور خودرو و رودری آن اشاره کرد که در صورت کارکرد بالا به راحتی قابل تشخیص هستند! نکته اساسی این است که اولا از خرید خودرو دلال جدا خودداری کنید! اگر هم قصد خرید داشتید باید بدانید که اگر او فردی حرفه‌ای باشد قطعا این موارد را با هزینه‌ای اندک تعویض کرده و شما دستتان به جایی بند نیست!
 
البته باید بدانید که دو مورد معمولا توسط هیچ دلالی تعویض نمی‌شود و یا بهتر است بگوییم که احتمال تعویض آنها چیزی نزدیک به صفر است:
 
اولین مورد رادیاتور خودرو برای خودروهای با کارکرد بالاست. معمولا یک کارشناس به راحتی کارکرد بالای رادیاتور را تشخیص می‌دهد.
دومین مورد دیسک ترمز است. اگر خودرویی با کیلومتر پایین می‌خواهید خریداری کنید طبیعتا نباید دیسک ترمز آن استفاده چندانی شده باشد و کارشناس مجرب به راحتی مصرف بالای آن را تشخیص می‌دهد.
در مورد رادیاتور خودرو نکته اصلی فاصله پره‌های آن است که در اثر گذشت زمان و ورود هوا و حشرات و … به آن زیاد می‌شود و هر چقدر این فواصل بیشتر باشد طبیعتا با یک خودروی با کارکرد بالا روبرو هستید. همچنین رادیاتور خودرو معمولا هر 150 هزار کیلومتر تعویض می‌شود و اگر متوجه تعویض آن شدید یا صاحب خودروی با کارکرد کم از تعویض آن سخن گفت به دستکاری در کارکرد واقعی خودرو شک کنید!
 
در مورد دیسک ترمز نیز باید بدانید که برای خودروهای زیر 50 هزار کیلومتر کارکرد وجود لبه‌های تیز غیر طبیعی است! اگر برای خرید خودروی زیر 50 هزار کیلومتر رفتید و با لبه‌های تیز دیسک ترمز مواجه شدید باید بدانید که احتمالا کارکرد واقعی خودرو به شما گفته نشده است و شما در حال خرید یک خودرو با کارکرد بالای 50 هزار کیلومتر هستید!
 
به طور کلی پیشنهاد ما در خرید خودرو کارکرده استفاده از یک کارشناس مجرب و پرداخت هزینه ناچیز به اوست تا از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری شود و اگر قصد خرید خودرو دارید و کسی را برای این کار ندارید با هزینه کرد بیشتر و یا خرید خودروی ارزان‌تر به صورت صفر از کارخانه خریداری نمایید.
 
 
 
 

منبع (source)

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کیلومتر خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آرش شاهین جی : الهی آمین دوست من امیدوارم هر چی به دلته برای همه انشالله فقط خوده خدا میدونه ما اگه پولمون حروم بود آنقدر غصه نمیخوردیم فقط پرور‌دگار میدونه چقدر برای پول این ماشین من بیل زدمو کشاورزی کردم امیدوارم همه خلاص بشیم از این بلاتکلیفی .
تارا v4 شیراز ۳۰ابان : بهرسلامتی اقا مرتضی مشکی عالیه .رنگ خوشکلیه. انشاللا سفر زیارتی وسیاحتی چشم حتما اطلاع میدم
مجتبيa5 : سلام از دوستان كسي اطلاع داره كه چجوري بايد سود تاخير رو گرفت از اين كلاهبردارها؟
۱ اردیبهشت : کسی مونده از اسفند فاکتور نشده باشه خواهشا اگه کسی هست اطلاع بده ک ما بفهمیم اردیبهشت شروع شده یا نه
J7 فروردین ۱۴۰۴ : داداش برای فروردین j7 هنوز ماشین تحویل ندادن. اگر هم زنگ بزنی میگن در حال با گیری و یک سری چرت و پرت دیگه.
X5 : آقا یسری بیکار الاف اینجا فقط الکی حرف میزنن خدایی به حرف اینا توجه نکنیی یازنگ بزنید کرمان موتور یا از نمایندگی سوال بپرسید
X5 : جنابx5 خواندن ونوشتن پیش کش تو اصلا یه بیسواد واقعی هستی منم گفتم ایکس پنج اسفند تحویل دادن
J7 فروردین ۱۴۰۴ : برای من که ۱۷ فروردین بودم هنوز دعوت نامه نیومده. شما احتمالا یک ماه دیگه عزیز. اگه تازه بیشتر طول نکشه
J7 فروردین ۱۴۰۴ : در حال بارگیری. البته ۴۵ روز هست که دارن اینو میگن.
اکبر 2 : خدایا ریشه اینا رو بزن چقدر ظلم چقدر زدن جیب ملت چقدر جیب بری از ملت چقدر سر ملت و کلاه گذاشتن چقدر چقدر اون از بورس این از خودرو این از تورم بس کنید دیگ
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مجید : سلام دوستان 207 اتومات پانا تیتانیوم امروز فاکتور شد، تحویل 27 مهر و تاریخ واریزی 30 مرداد
مهدی : برای منم همینطوریه، به پشتیبانی سخا زنگ زدم گفت ما دسترسی نداریم به سامانه املاک و اون مشکلی نداره ،اصل فقط مامور پست هست که میاد برای تایید، حالا نمیدونم راست گفت یا خواست بپیچونه
بی نیسان : من که برات شماره گذاشتم هماهنگ میکردی باهم میررفتیم
علیرضا : ماشین 207تیوتری تحویل 30 آبان کسی فاکتور شده بگه اینجا
30 مهر : 30 مهر پبش فروش کسی هست که هنوز فاکتور نشده باشه؟؟؟؟؟
207پانا فرسوده : ببخشید شما هم تحویل آذرماه هستید؟
gxrl : ادرس رو توی سامانه اسکان و املاک تایید شده و توی سخا هم همونه زدم ولی توی سایت سخا زده اسکان و املاک نامعتبر راه حلش چیه کسی میدونه راهنمایی کنه
ریحانه : اقای محمدی من تک سوز تحویل اذر ثبت نام کردم الان برای من هم دو ماه زودتر دعوت نامه تکمیل وجه میاد؟
محمد : فاکتور دوگانه متوقف شده الان تو 7 ماه تاخیر هستیم.چرا تبدیل نمیکنن؟
محمد : انشاله دو یا 3 سال اینده