تکلیف خودروهای در گمرک مانده مشخص نیست / دستور جهانگیری لازم الاجراست؟

 

تکلیف خودروهای در گمرک مانده مشخص نیست / دستور جهانگیری لازم الاجراست؟

 
واردات خودرو در سالهای گذشته با مشکلات متعددی مواجه شده و پس از مشکلات ثبت سفارش خودرو و تخلفات عدیده ای که در خصوص واردات صورت گرفت همچنین بازشدن پرونده های قضایی برای متخلفان،الان هزاران خودرو خارجی در گمرک خاک می خورند که برخی از آنها پیش فروخته شده و مردم در انتظار خودرو خود هستند.
 
فارغ از تخلفات صورت گرفته اولا مردمی که این خودروها را خریداری کردند در حال حاضر متضرر می شوند و از سمت دیگر پول خود را هم نمی توانند پس بگیرند و ثانیا طبق برآوردها نزدیک 23 میلیون یورو ارز دولتی در گمرکات خاک می خورد و بلاتکلیف است.
 
امروز خبری منتشر شده که با مکاتبات رییس دفتر معاون اول ریس جمهور جزییات تازه ای از آخرین وضعیت خودروهای در گمرک مانده مشخص شده و محتویات این مکاتبه نشان می دهد، معاون اول رئیس در دستوری به وزرای اقتصاد و صنعت، خواستار عمل به مقررات در خصوص خودروهای دپو شده در گمرک شده است.
 
در این نامه آمده است نباید تحت تاثیر فضا سازی ها موانع فعالان اقتصادی را برطرف نکنیم. اگر کسی تخلف کرده دستگاه قضایی برخورد میکند و نباید برای کسانی که درچارچوب قوانین و مقررات عمل کرده اند مشکل ایجاد شود.
 
از طرف دیگر مهدی میراشرفی، درباره نامه منتشر شده مبنی بر ترخیص خودروهای وارداتی معطل مانده در گمرکات و پیشنهادات مطرح شده گفته است نامه منتشر شده یک پیشنهاد بوده و هنوز هیچ تصمیمی از سوی دولت در رابطه با آن اتخاذ نشده است.
 
به گفته وی 90 درصد این خودروها با ارز متقاضی و بدون انتقال ارز هستند و نیاز به تامین ارز نداشتند، ترخیص این خودروها می‌تواند قیمت در بازار خودروی وارداتی را تعدیل کند. 
 
معاون وزیر اقتصاد معتقد است نامه‌ای که در رسانه‌ها مطرح است نظرات چند مرجع به صورت غیررسمی و کارشناسی بوده و روی آن اجماع کامل وجود دارد اما هنوز تصمیمی در رابطه با آن نگرفته‌اند.
 
در همین راستا فرهاد احتشام زاده عضو انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار می گوید: « بیش از 3 هفته از تاریخ این نامه و پاراف معاون اول رییس جمهور می گذرد اما پس از گذشت این مدت هیچ راهگشایی از سوی وزارت صنعت معدن تجارت و وزارت اقتصاد صورت نگرفته است.»
 
وی می افزاید:«تمام واردکنندگان با گمرکات، دفتر تنظیم مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت و بانک مرکزی همچنان مشکل دارند و همچنان بلاتکلیف هستند.»
 
عضو انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه ماندن خودروها در گمرکات منجر به هزینه برای شرکت های واردکننده می شود تصریح می کند:« این سوال وجود دارد که چرا وزیر اقتصاد به گمرکات ، دستور ترخیص را ابلاغ نمی کند و هزینه را شرکت ها بپردازند؟ مدت هاست هزاران خودرودر گمرک مانده و بیش ازسه هفته معاون رییس جمهور پیشنهاد داده است اما چرا مردم باید منتظر بمانند؟»
 
او تاکید می کند:« دستور آقای جهانگیری لازم الاجراست و باید وزارت خانه های متبوع این دستور را عمل کنند. گمرک اعلام کرده که ما هم موافقیم؛اصلا موافقت یا مخالفت گمرک تاثیری ندارد! شما باید وظیفه تان را انجام دهید.»
 
احتشام زاد تاکید می کند:«رسیدگی به تخلفات برعهده قوه قضاییه است و الان اگر اطلاعات و مدارک کافی وجود دارد حق ندارد مانع خروج خودرو از درب گمرکات شود وثبت سفارش و کد بانک مرکزی تائید شد یعنی مابه التفاوت مشخص شده است بنابراین گمرک موظف است در صورتیکه این مدارک باشد اجازه ترخیص دهد."
 
عضو انجمن واردکنندگان خودرو در پایان خاطرنشان می کند:« سران سه قوه تصمیم بر ترخیص خودروها از گمرک گرفته اند و این تصمیم از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده اما اقدامی انجام نمی شود و این نگران کننده است که دستگاه زیرمجموعه احساس کنند در قبال دستورات بالادستی اعمل نظر کنند،اقدامات درسی صورت نمی گیرد.»
 
 
حالا باید منتظر ماند و دید تکلیف خودروهای در گمرکات مانده  تا پایان سال جاری مشخص خواهد شد و آیا واردشدن این خودروها به بازار منجربه کاهش قیمت خودروهای خارجی خواهد شد و قیمت ها را تعدیل خواهد کرد یا خیر؟
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علیرضا : سلام مبارکه. چقدر جریمه تاخیر زدند. منم بخشنامه ۲۶۱۵ هستم تحویل سوم بهمن ولی رنگ تیتانیوم. سپاسگزارم
عادل : مبارک باشه دوست عزیز ایشالله این خبر خوب برای هممون اتفاق بیفته 😍
DA : ▫تعیین تکلیف تعهدات خودروی ساینا.اس دوگانه سوز ▫اعلام دعوتنامه پیشنهادی ساینا.اس دوگانه سوز 🔻مشتریان ساینا.اس دوگانه سوز که زمان تحویل خودروشان در قرارداد گروه خودروسازی سایپا بهمن ماه ۱۴۰۲ بود، همین خودرو، مطابق قرارداد و مهلت زمانی ۱۵ روزه برای تکمیل وجه با قیمت ۲۸۷ میلیون و ۴۸۶ هزار تومان به مشتریان تحویل داده خواهد شد. 🔗 saipanews.com/news/id/23602 🆔 @saipanews_com
عادل : برا خودمم تاحالا چند بار تاریخ آماده برای صدور فاکتور تغییر کرده آخرین تاریخش هم برای پنج اردیبهشت هست با پشتیبانی که تماس گرفتم گفتن به خاطر همین موارد هست هرچند ایران خودرو هیچ کدوم از حرفهاشون راست نیست احتمالن اینم دروغ گفتن😑😑
mhd S3 : روال ثبت شکایت تعزیرات چطوری هستش؟.من ماشین رو بگیرم دادگستری شکایت می کنم برای تاخیر بدبختی ما شهرستانی ها که فقط یه نمایندگی داریم اینه که نمایندگی با هامون سر لج افتاده پیگیری می کنی تازه شاکی هم هستن ولی تهران و بقیه شهرا بزرگ چنتا نمایندگی دارن
mhd S3 : دو نفر فکر کنم تحویل گرفتن تو تاریخچه همین گفتگو ها چک کنی میبینی
T8 : بله ، برا تحویل هم باید با نمایندگی در تماس باش تا بارگیری کنن بیاد برسه زمان میبره
امید : شما ماشین خریدی سوار شی یا دلالی کنی ؟! ملت ما خودشون پالونشون کجه بعد تعجب می کنن چرا مقام مسئول درست کار نمی کنه .
امید : نه همپن نارنجی باشه تحویل میدن
حسین j7 : خدا لعنت کنه به این کرمان خودرو اخرشم ماشینو تحویل نمیده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جواب اشنا : اخه داداش ما چند ین کیلومتر دوریم نمیتونیم بیاییم وسیله نداریم ما چه گناهی داریم اخه
امین فوری اسفند : سلام دوستان فعلا خبری نیست
احسان : سلام تو میز خدمت من آمده تبدیل ویژه ماشین تحویلم 207 ارتقا یافته هست موعد تحویلم هم خرداد هستش کل مبلغ و واریز کردم بعدش ما برج 8 اجباری تبدیل کردن ب پانا ارتقا یافته ما هم انجام دادیم الان این چیه دیگه تبدیل ویژه کسی میدونه جریان چیه ممنون میشم جواب بده
علی اتوماتیک اسفند 402 : سلام کی تکمیل وجه کردی مگه بعدش مکه ثبت نامت شما سامانه یک پارچه بوده
محمد اتومات : امروز دقیقا 90 روزه واسه کوییک اتومات تکمیل وجه کردم. هیچی معلوم نیست.
محسن 207دنده اسفند : ن عزیز 8تومان
م : سلام امروز رفتم. نمایندگی شهرمون گفت. که معلوم نیست شاید ده روز دیگه شاید یه ماه دیگه یعنی واقعا نمیدونن. کی میاد یا نمیخوان. بگن
207 پانو : شما هنوز فاکتور نشدی ؟ چندمی ؟
207 : بعد تحویل خودرو میتونی همون نمایندگی نقد یا اقساط انجام بدید
یوسف : سلام سایناجی ایکس زمستان1403هستم کی پیامک میادقبلاپیام امده براساینا85گانه واریزنکردم ممنون میشم اگه جواب بدیدزنگ زدم میگن50 و50هست