معمای افزایش تولید و کاهش قیمت خودرو / خوابی که به این زودی تعبیر نمی شود

 

معمای افزایش تولید و کاهش قیمت خودرو / خوابی که به این زودی تعبیر نمی شود

 
در هفته های اخیر وزیر صمت و فعالان بخش صنعت خودرو و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نشست های هم اندیشی برای چالش های این صنعت جلسات متعددی داشته اند و از دل این جلسات خبرهایی حاکی از افزایش تولید و کاهش قیمت خودرو پدید آمد.
 
به زعم وزیر صنعت و نمایندگان مجلس با رفع مشکل تامین قطعه خودروسازان تولید بهبود پیدا خواهد کرد و به طور طبیعی قیمت خودرو روز به روز کاهش می یابد علاوه بر آن کارشناسان معتقدند با اعمال قیمت کارخانه به میزان 5 درصد کمتر از حاشیه بازار معقول خواهد بود و در دراز مدت می تواند موجب تعدیل قیمت ها شود.
 
اما به نظر نمی رسد که چالش صنعت خودرو تنها در بخش  تولید و قیمت گذاری به همین سادگی باشد. اتفاقات زیادی از ابتدای سال جاری افتاده و از طرفی چندین سال است که قیمت دستوری و سرکوب قیمت ها خودروسازان را با مشکل مواجه کرده و با بالارفتن هزینه های تولید نمی توان امیدوار بود که صرفا با رفع تامین قطعات و اعمال قیمت دستوری در کوتاه مدت همه چیز به روال عادی خود بازگردد.
 
سعید مدنی مدیراسبق سایپا در این زمینه چندی پیش به خبرنگار خودروکار گفته بود که  با توجه به ثابت نگاه داشته شدن قیمت خودرو به مدت طولانی، مردم نیز به امید آنکه قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت خریدی انجام نمی‌دهند و زمانی اقدام به خرید می کنند که قیمت ها در حال افزایش است. 
 
وی معتقد است که نظام قیمت گذاری نیز موجب شده خودرویی که می توانست در بازار با قیمت 24 میلیون تومان به فروش برسد و موجب سود دهی خودروسازان شود امروز با قیمت 35 میلیون تومان در بازار آزاد معامله شود، که قطعا خودروسازان در این فرآیند در حاشیه زیان خواهند بود.
این نکته حائز اهمیت است که دو خودروساز بزرگ کشور در حال حاضر قطعات مورد نیاز خود را که سال گذشته با دلار 3000 تومانی خریداری می کردند با ارز 9000 تومانی تامین می کنند و خودرویی مثل  پراید که گفته می شود صد در صد داخلی سازی شده است با توجه به عدم ضرورت داخلی سازی کردن برخی قطعات، چیزی در حدود  1500 دلار برای سایپا ارزبری دارد. با یک حساب سرانگشتی خودروسازان جدا از سایر هزینه نهاده های تولید، مبلغ 9 میلیون تومان بابت هزینه ارزبری پرداخت می‌کنند و می توان گفت که در شرایط فعلی خودروسازان قطعات خود را به 3 برابر قیمت خریداری می کنند.
 
حال با فرض اینکه با دور زدن تحریم ها قطعات مورد نیاز هم تامین شود ارزبری زیاد موجب بالارفتن هزینه تمام شده خودرو خواهد شد و در نتیجه قیمت  های فعلی کارخانه اصلا منطقی نیست. اینکه گفته می شود با افزایش تولید  قیمت ها کاهش می یابد براساس یک اصل اقتصادی کاملا درست است اما انتشار این خبر مردم را به بازگشت قیمت های سال گذشته امیدوار می کند و همین امر موجب کاهش تقاضا خواهد شد و در نتیجه مجددا چرخه صنعت خودرو در زنجیره نهایی یعنی فروش به مشکل خواهد خورد.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

سعید
0

تو ایران کارها فقط با نظریه و حدس و گمان پیش میره و وقتی پیش بینی ها درست در نمیاد،هیچ کس مسئولیت رو به عهده نمیگره.برای افزایش قیمت ها اولا باید میزان حقوق و دستمزد مردم هم افزایش پیدا کنه و بعد از کسانیکه میخوان قیمت خودرو رو به بهانه افزایش تولید بالا ببرن،تعهد گرفته بشه که اگر قیمتها با افزایش تولید کم نشد،بیان و جواب پس بدن
10:25  1397/10/13
پاسخ دادن
هه
16

اگه خانوما نبودن میخواستی گوه کیا رو بخوری؟
14:59  1395/07/20

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : خودرو x22پرو سپر جلو شکسته الا ن ۳ ماه است هیچ کدام از نمایندگی ندارند فقط پاس میدهند به نمایندگی دیگه ماشینی که خدمات پس از فروش نداشته باشه چه بدرد می خورد
تارا اتومات : به سلامتی
امیر : من 1401 ثبت نام کردم اسفند 1402 تکمیل وجه کردم هنوزم خبری نشده
زمستان ۴۰۳شاهین : سلام آقا خبر جدیدی دارید
اس تری : تا میتونید روزی دو سه بار زنگ به کارشناس های دره پیت کرمان موتور بزنید آسیشون کنید
J7 : دوماهه شاسی شده ولی تو‌صدور بیمه مونده مثل هررروز امروزم زنگ زدم میگه بیمه صادر شده ولی تو قسمت پیگیری زرده تو سایت دولت منم نگاه میکنم بیمه ای صادر نشده
تارااتومات : سلام دوستان من موعد تحویل ماشینم سه ماه بود بعد از هفت ماه ماشینمو فاکتور کردن هیچ کس هم خبر نداره که دقیقن کی فاکتور میشه هرکسی بهتون گفت ماشینتون فاکتور میشه باور نکنید تا ایران خودرو خودش نخواد فاکتور نمیکنه موعد تحویل ماشینتون هر ماهی بود ۴الی ۵ ماه بعدش ماشین و میدن یعنی ۴ الی ۵ ماه تاخیری داره مگر اینکه خوش شانس باشید زودتر فاکتور کنن
علی اس۵ : کاشکی همین طور باشه
1 : این دی ماهی ها چرا تموم نمیشن پس
جابر : قیمت شاهین جی ۵۶۰ قیمن شاهین اتومات۷۴۰
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فاطی : سلام منو شما تاریخ ها دقیق مثل همه فعلا رو صدور میچرخه
یاسین : سلام به عزیزان من اولویت بهار 1403 هستم نمی‌دونم چطور بفهمم بخشنامه یا کد چندم اگه کسی از عزیزان می‌دونه چگونه بفهمم چنده لطفاً راهنمایی کنه
علی 207 اسفند : شما صدور اسناد چند روز تیک خورد لطفاجواب بدید؟
راناپلاس : سلام من 11دی ماه تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم
فاطی : سلام من برج 8 سورن تبدیل به تیو فایو زدم بعد 7روز ماشین تحویل دادن بعد1ماه 42تومن برگشت دادن
رضا : سلام مبارک باشه میگن 900 تومن باز نمایندگی زنگ بزن
رانا 11دی/تحویل 30بهمن : نمی‌دونم چرا فاکتور نشدم
حسن : سوال منم هست کسی میدونه چقدر میدن ؟
تیگو : بقیه خودرو ها مشخص نیس که کی مجوز میخورن یا این ماه میخورن یا نه
دمپایی 151 : مابه‌التفاوت تو سیستم نیومده بوده حتما تا الان موندی