تداوم بلاتکلیفی در بازار خودرو / گم شدن کلید تدبیر دولت در مسیر تحریم ها

 

تداوم بلاتکلیفی در بازار خودرو / گم شدن کلید تدبیر دولت در مسیر تحریم ها

 
قیمت گذاری خودرو که چندی است به یک معادله چند مجهولی تبدیل شده همچنان بازار خودرو را بلاتکلیف نگه داشته است. گاهی خبر از کاهش برخی از خودروها می رسد و روزی دیگر از افزایش قیمت ها صحبت به میان می آید.
موضوع قیمت گذاری خودرو همچنان بلاتکلیف است و اگرچه از این سو و آن سو خبر می رسد که به زودی قیمت خودروهای تولید داخل نیز اعلام خوهد شد و هربار یک نهاد و مسوول در مورد آن اظهار نظر می کند اما همچنان کلید این قفل بزرگ پیدا نشده و دولت تدبیر و امید گویی کلید اتاق قیمت گذاری خودرو را گم کرده و در میان مسوولین مختلف در پی پیدا کردن کلید این اتاق هر بار به  یک بن بست می رسد.
 
در این میان نه تنها بازار خودرو  از این وضعیت متضرر شده است که  حتی خودروسازان  در شرایطی که این صنعت نیز تحریم هم شده است نیز برای اجرای تعهدات تحویل خودروهای پیش فروش شده خود سرگردان قیمت های جدید شده اند و نگاهشان به دستور افزایش قیمت ها خشک شده است و حتی خود در این زمینه دست به کار شده و قیمت برخی محصولاتشان را افزایش داده اند.
 
از سویی در حالی که به نظر می رسد دولت همه تلاش خود را برای کنار گذاشتن شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو به کار برده اما در این امر ناکام مانده است و همچنان شورای رقابت طبق قانون و اختیاری که به آن داده شده دست از قیمت گذاری خودرو نمی کشد و در این امر دخالت دارد. این در حالی است که بعد مدت ها کش و قوس در این زمینه همه بر این امر تاکید داشتند که دیگر قیمت گذاری خودرو به سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار سپرده شده است اما چند روز پیش شواری رقابت دوباره خودی نشان داد و با با ارسال نامه‌ای به رییس جمهور، دستورالعمل تنظیم قیمت خودروهای انحصاری را ارسال کرد تا رییس جمهور در مورد آن تصمیم گیری کند.
 
رضا شیوا رییس این شورای هم  براین موضوع که  براساس ماده 58 فصل نهم اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شورای رقابت موظف است تا همه ساله دستورالعمل تعیین قیمت را برای خودروهایی که دارای انحصار هستند و رقیب ندارند ارائه کند هم تاکید و عنوان کرد : براساس بند 3 آن ابلاغیه مقرر شد تا شورا و نهادهایی که قیمت‌گذاری انجام می‌دادند، شیوه قبلی را ادامه دهند اما قیمت‌گذاری‌ها براساس تایید نهایی شورای عالی هماهنگی اقتصادی خواهد بود.
 
به هر صورت گره کور قیمت گذاری خودرو همچنان کور مانده است و هنوز هم خبری از اعلام قیمت های جدید به گوش نمی رسد. فعالان این حوزه نیز هرکدام تحلیل های خود را از بازار خودرو ارائه می دهند و برخی اعلام افزایش قیمت های جدید از سوی خودروسازان را در باغ سبزی به آزادسازی قیمت ها شمرده اند. برخی این شرایط را در بازار مطلوب می پندارند و عنوان می کنند قیمت ها به بازار حاشیه نزدیک تر و دست دلالان از این بازار کوتاه خواهد شد. به هرحال اگر آزاد سازی بخواهد صورت بگیرد مشکلات خود را خواهد داشت و مشخص نیست این ظرفیت وجود دارد یا خیر و اگر صورت نگیرد هم باید مشخص شود این افزایش قیمت ها از سوی خودروسازان پیش از اعلام قیمت های جدید و دستور افزایش قیمت ها برای چه صورت گرفته است.
 
اگرچه برخی کارشناسان افزایش قیمت ها را خارج از چارچوب  قیمت گذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومان می دانند و می گویند بازار این خودروها انحصاری نییست و کار اشتباهی صورت نگرفته است اما روند این اعلام قیمت های جدید نیز کمی سوال بر انگیز است.برخی نیز این افزایش قیمت را برای ارزیابی بازار دانسته اند.
 
در کنار تمام این موضوعات مشکلات مالی و اعتباری  و ارزش سهام خودروسازان همچنان دچار مشکل است.هفته  گذشته یکی از کارشناسان سرمایه در پی استقبال از سهام گروه‌های خودرویی در تالار شیشه ای معتقد بود افزایش تقاضا برای سهام گروه خودرو مبتنی بر قیمت‌گذاری محصولات است و عنوان کرد این موضوع  پایدار نخواهد بود.
 
به هرحال خودرویی‌ها در هفته نخست دی ماه همانند هفته‌های گذشته در تالار شیشه ای  نوسان در شاخص را تجربه کردند  و علت این موضوع متاثر از میزان تقاضا در بازار بود در کنار این مسئله، معاملات گروه خودرویی در بازار همچنان با بلاتکلیفی ادامه دارد به همین خاطر روند ثابتی در بازار گزارش نشد. در هفته دوم  دی هم نیز به گفته همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه  وضعیت نماد خودروسازها تا روز سه‌شنبه به دلیل مشخص نبودن تحولات بنیادی سهم ها مشخص نبود و مسیر قیمتی نیز همچنان ابهام داشت. او عنوان کرد نوسانی را در قیمت‌های گروه شاهد بودیم ولی در آخرین روز کار هفته با توجه به اینکه معافیت  تجدید ارزیابی دارایی به مدت 5 سال از سوی دولت تصویب شد شاهد ایجاد صف خرید برای نمادهای خودروسازی مثل ایران خودرو بودیم. به هرحال شرایط خودروسازان هم در بازار بورس نیز مثبت ارزیابی نمی شود و بازار خودرو نیز همچنان چشم انتظار قیمت های جدید مانده است.
 
از این نکته هم نباید غافل شد که رییس اتحادیه فروشندگان خودرو مدت هاست که از نبود عرضه خودرو در بازار گله مند است و معتقد است خودروسازان بازار را کنترل می کنند او همجنین در تازه ترین اظهار نظر خود مدعی شده  قیمت خودرو‌ها به دلیل ثبات در نرخ خودروهای وارداتی و داخلی تا پایان سال افزایش نمی یابد. به هرحال این موضوع قیمت گذاری خودرو همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد و باید همجنان منتظر بمانیم تا شاید دولت کلید این قفل را پیدا کند.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : سلام دوستان نگران نباشید پیامک میاد شرکت سایپا پیگیر شدم گفتن تا آخر خرداد همه کسایی که ارسال به خودروساز زده تعیین تکلیف میشن از طرفی فقط باید منتظر افزایش قیمت باشیم شاین رو دیدم حدود 6 درصد گرون کرده بود چیلی هم 117 و 118 و 120 تومن گرون کرده بیستون تی77 هم امروز دیدم 190 گرون کرده متاسفانه هرگز شفاف نبودن که علت افزایش ها چیه و به طور یکسان گرون نشدن نه درصدی شبیه هم هستن نه مبلغ افزایش ولی من با توجه به چیلی فکر کنم بین 1490 تا 1520 قیمت جدید باشه البته سایپا خیلی نفوذ داره و شاید گرونتر از این حرفها بخواد بده، جالبه به اسم مدل 2024 گرونتر میدن بعضی از شرکتها، ولی قیمت جهانی تغییر نکرده به نظرم اگه از یه حد معقولی بیشتر گرون شد همه با هم بریم جلو درب شرکت سایپا و به خبرنگرانها زنگ بزنیم بیان، وزارت صمت هم میتونیم بریم، ارزش داره چون با حقوق 20 تومنی ما چرا باید این همه گرون کنن همه باید با هم باشیم
J7 مشکی : باسلام قرارداد۸/۱۴ فاکتور۱۲/۲۳ تحویل۲۶اردیبهشت
شاهین اتومات : یعنی بجای شاهین اتوماتCVT میخوان شاهین پلاس اتومات بدن
مجید اصفهان : سلام مبارک باشه بسلامتی عزیزم
زهرا : بله من همینه وضعیتم
سبحان : فقط جی .صبر کن نزار حقتو بخورند.شاهبن بدون سانرف تو بازار بسیار بد فروش وکلا ناقص و ۷۰ زیر قیمت است.صبر کن صبر جمیل.مال ما رو ۴ ماه و در چهار بار جی ال فرستادن اخرش وایستادیم جی گرفتیم.البته اگه قرار داد اولیه رو دادی و جی بوده و ۲۱۲ رو پرداخت کردی.فقط جی. بی خیالش شو و بچسب به زندگیت خودش میاد.
شاهین G بهار 1403 : سلام دوستان برای من دعوتنامه تکیل وجه اومده برای GL بنظرتون تکمیل وجه کنم یامنتظر بمونم برای شاهین G
میلاد : با سلام کسی هست شهریور ثبت نام کرده باشه دی تکمیل وجه و الان هم شاسی نخورده باشه کسایی که مهر ثبت نام کردن شاسی خورده ما شهریور هنوز شاسی نخورده
S5 مهر تهران : یا فردا یاپسفردا شمام شاسی میشی
تارا V1 : سلام من دوستم از روز فاکتتور شدن تا تحویل 10 روز شد v1 نقره ای تیتانیوم شیراز تحویلی 22 دی فاکتور 12 اردیبهشت تحویل نمایندگی 20 اردیبهشت تحویل به شخص 23 اردیبهشت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام دوست عزیز ، من هم دقیقا شرایط شما رو دارم نمایندگی گفت به دلیل نداشتن کپسول فعلا وضعیت نامشخص هست. تکمیل وجه آذر 402 و تاریخ تحویل 30 دیماه 1402 ، امیدی هست تا آخر این ماه یا خرداد تحویل بدهند؟
Nikooo : 47میلیون
207 پانا تبدیلی ک 21 : درود دوستان چند روز رو مرحله صدور سند میمونه ؟؟؟
😎 : دوستان بخش نامه 4707 و 4714 فاکتور شدین پارس
آریزو6 : با سلام. قراردادم 30 آذر بوده .ماشین منم از 10 اسفند پلاک و بیمه شده زیر افتاب و بارون و سیل و اتیش سوزی اینا .بعدم با پر رویی تمام مدل 402 دارن بهم میدن و الان 3ماه از 403 رفت.
گل گاوزبون : تکمیل وجه کی بودید؟
سورن دوگانه : سلام.سورن دوگانه تکمیل وجه 23آذرامروزفاکتورشدم.
میلاد سورون دوگانه اسفند : مبارکه تاریخ تکمیل وجه کیه
1 : نه و همچنان منتظر. بدبختی میدوید کجاس ؟ اونجایی که فاکتور میشی اما باز یه ماه طول میکشه ماشین بهت بدن
207 : ارتقایافته؟؟؟