از کاهش تولید تا افزایش زیان انباشته خودروسازان در سال جاری/خودروسازان از پس تعهدات خود بر می آیند؟

 

از کاهش تولید تا افزایش زیان انباشته خودروسازان در سال جاری/خودروسازان از پس تعهدات خود بر می آیند؟

 
مشکلات اقتصادی خودروسازان در سالی که اوضاع اقتصادی کشور شرایط بی ثباتی را پشت سر می گذارد سبب شد تا خواستار مجوز افزایش قیمت محصولات خود شوند. افزایش قیمت خودرو پس از کش و قوس های فراوان و بعد از آنکه اوضاع قطعه سازان تا مرز وزرشکستگی رفته و خودروسازان نیز تولیدشان بسیار کاهش یافت بالاخره مجوزش صادر شد و هر دو خودروساز بزرگ کشور قیمت محصولات خود را افزایش دادند.

قطعه سازان نیز بعد از این افزایش قیمت ها برای رفع مشکلات خود خواستار تعدیل قیمت های قطعات خودرو شدند و عنوان کردند همچنان منتظرند تا مطالبات معوق شان از سوی خودروسازان پرداخت شود. در این بین بازار خودرو هنوز واکنش مثبتی به این افزایش قیمت ها پیدا نکرده و بعد از دو هفته سعید موتمنی در گفت‌وگو با خبرنگار  درباره قیمت خودرو در بازار بیان کرد که طی هفته جاری قیمت‌های خودرو‌های داخلی تغییر خاصی نداشته است اما از روز چهارشنبه قیمت برخی از خودرو‌ها با نوسان همراه بوده است  و با توجه به بالا بودن قیمت خودرو‌های داخلی خریدار در بازار بسیار کم است و خرید و فروش به ندرت صورت می‌گیرد و بازار خودرو در رکود به سر می‌برد.

او در مورد خودروهای خارجی نیز عنوان کرد که خودرو‌های خارجی نیز نوسان زیادی نداشته، اما به دلیل بالا بودن قیمت‌ها خریداران از آن‌ها استقبال نمی‌کنند. در حال حاضر خریداران ترجیح می‌دهند از خرید خودروی خارجی صفر اجتناب کنند و بیشتر به فکر تعویض خودرو با خودرو‌های کارکرده هستند.

بر اساس گفته های ریس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو مشخص است افزایش قیمت ها تاثیر چندانی بر بازار خودرو نداشته است و از سویی هر روز از نمایندگان مجلس بحث بررسی افزایش قیمت خودرو مطرح و عنوان می کنند نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

در همین رابطه رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از رایزنی این کمیسیون با دولت برای تعیین تکلیف قیمت خودرو و خودروهای پیش‌ فروش شده خبر داده و می گوید تاکنون جلسات متعددی با وزیر صنعت و معدن و تجارت و مسئولان خودروسازی سایپا و ایران خودرو درباره این موضوع داشته‌ایم و امیدواریم در روزهای آینده به جمع‌بندی مناسبی که به نفع مردم باشد برسیم.

خودروسازان نیز برای تکریم مشتریان و برای رسیدگی به مشکلات آن ها چند روزی است که با برگزاری جلسه سعی بر آن دارند تا مشکلات  مشتریان را شناسایی ، بررسی و در جهت رفع آن اقدام های لازم را انجام دهند.

این در حالی است  که کمتر از دوماه از سال باقی مانده است و صورت‌های مالی ارائه شده خودروسازان به بورس  تا پایان پاییز نشان می‌دهد زیان انباشته ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا به مرز ۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. 

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار  بیان کرده شرایط گروه خودرویی در هفته گذشته چندان قوی نبود و با توجه به اینکه گزارش‌هایی که از طرف شرکت‌های خودرویی منتشر شد مطلوب نبود و همین امر هم موجب ایجاد صف‌های سنگین فروش برای این گروه در یکی دو روز اول هفته باشیم . او همچنین اضافه می کند که در هفته گذشته اکثر نماد‌های گروه خودرویی تن به اصلاح قیمتی دادند و با افت ارزش سهام روبرو بودند و باید منتظر اخبار جدید درباره تحولات این گروه در هفته‌های پیشرو بود. 

به هر ترتیب اوضاع خوبی برای این دو خودروساز بزرگ کشور پیش بینی نمی شود و باید امیدوار بود با تدبیر دولت و مدیران این دو شرکت شرایط بهتری برای آن ها رقم بخورد تا به ورشکستگی کشیده نشوند.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: Tiran
0

وقتی افراد با تخصص نامربوط میشند هیت مدیره این خودروسازها و مدیران بدون کفایت لازم رو در سمت های مختلف در خودروسازها منصوب میکنند
نتیجه میشه این
بهره وری بسیار پایین
هزینه تولید بالا و نامتناسب با خروجی کارخانه
عدم تصمیم گیری های مناسب
عدم حرکت رو به جلو و فرار از نوآوری
وجود مشتری دایمی و بی زبان
انحصار های دولتی
رانت های فروش
جذب پرسنل مازاد فرمایشی
همین هم که تا حالا دوام آوردن از هزینه هایی هست که از جیب ملت زده شده
صنعت خودرو ما یک صنعت کلنگی هست و قابل ترمیم نیست
باید این صنعت خودرو موجود رو کلا با خاک یکسان کنند و از نو با پایه های محکم و استفاده نکردن از تیم قبلی خودروسازان و استفاده از نخبگان و جوانان سالم و فعال بسازند
تجربیات این سالهای خودروسازی هم به لعنت خدا نمی‌ارزد اگر خوب بود توی این چند دهه حداقل به خودکفایی در تولید یک خودرو می‌رسید

تیم قبلی خودروسازها باید کنار بروند چون تپه سالمی در مملکت نگذاشته اند
17:28  1397/11/13
پاسخ دادن
محمد
8

یعنی الان دارن مقدمه چینی میکنن که بگن ورشکسته شدن و ماشین و پول ملت رو بکشن بالا
22:10  1397/11/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v1 : تيتانيومى تحويل ٢٤دى الان نگاه كردم تيك آماده براى صدور فاكتور خورده فكر كنم به زودى فاكتور بشم
رها : درخواست تعیین تکلیف ثبت نام کنندگان شاهین دنده ای زمستان ۱۴۰۳ https://www.karzar.net/110333
نادر : سلام دوستان چیکار کنیم سه ماه گذشت این چانگان اگر شرکت بزنه زیر قولش زندگی من یکی رو بهم میریزه هرچی داشتم فروختم برای این ماشین الان هم چند برابر شدن کاش روز اول تکلیف مردم رو مثل همه ثبت نام ها روشن میکرد از یه تعداد پول میگرفت ویه تعداد هم ناموفق میزد من اگر روز اول بهم میگفت رد شدی برام اصلا مهم نبود میرفتم سراغ زندگیم الان سه ماهه ارسال به خودرو ساز زده وهیچ
ممم : با سلام و صبح بخیر هموطن گرامی .این دو نفر از بطن مردم نیستند اینها همانهایی هستند که دستشان به بالایا وصل میباشد .هر کدام از شماها انصراف دهید به نفع این دلالان میباشد . پس لطفا صبر کنید.
عادل : سلام کسی تحویل خرداد هستش برای ساینا دوگانه من پارسال همین موقع صد میلیون خوابوندم واسه من زده تحویل خرداد ولی پیامک تکمیل وجه نیاورده اگه کسی خبر داره جواب بده ممنون
رضا چانگانی : شما احتما در ۴ سال گذشته خودرو صفر ثبت نامی گرفتید
S3 سفید : یکی از دلایل این هست که مثلاً شما ۸ آبان ثبت نام کردید و همون موقع تکمیل وجه، اما طرف میشناسم شهریور ثبت نام کرده ولی دی ماه تکمیل وجه انجام داده، خوب منطقیه که عملاً این شما هستید که جلوتر از ایشونید چون جلوتر تکمیل وجه انجام دادی
S3 سفید : این حرفای بی اساس چیه مینویسین؟!؟ آخه کارت و بیمه و شاسی و پلاک مگه الکی میشه؟!؟ مگه همه اینها دست شرکته؟!؟ راهور تا مأمورش نره خودرو رو ببینه شماره شاسی و شماره موتورش رو چک نکنه مجوز صدور پلاک صادر نمیکنه و کارت و سند نمیزنه، مگر مغز خر خورده بیاد برای خودش دردسر درست کنه و الکی پلاک بده و کارت ماشین بزنه و مهمتر از همه سند صادر کنه، برای بیمه هم شرکت تا پول به بیمه نده بیمه هم بیمه نامه ای صادر نمیکنه از طرفی تا مطمئن نشه خودرویی وجود داره یا نه بیمه بدنه صادر نمیکنه چون براشون کلی بار حقوقی و دردسر داره، درسته ما همه شاکی هستیم ولی دیگه هر مزخرفی رو قبول نمیکنیم
Cs55 ! : من میگم شاید حرفی که شما میزنین، در مورد عدم تخصیص ها باشه؟!
منا : دوستان تو پیام های قبل قید شده بود در صورت تمایل اما تو این پیام در صورت تمایل نداره یعنی اجبار سایپا کارشناساش میگفتن پیام در صورت تمایل اجبار بوده الان وضعیت ثبت نامتون ۵۰ ۵۰جاست حالا توقع دارین این که در صورت تمایل نداره اختیاری باشه‌؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اسفند : من زنگ زدم گفت بما مربوط نیست زنگ بزن وزارت صمت
سورن دوگانه 29اسفند : سلام دادش الکی شایه نکن استرس به مردم نده
احمدساینااس : سلام تمام مدارک ماشین اداره پست میاره دمه درفقط سندماشین نمایندگی تحویل میده
علی : عزیزان خواهشا به این پیام من دقت کنین : تحویل ماشین اقساطی 90 روز کاری (یعنی پنج شنبه جمعه و روزهای تعطیل رسمی جزوشون نیست ) از زمان تایید نهایی لیزینگتون حساب میشه (بازم دقت کنین تایید نهایی لیزینگ نه تاریخ قرارداد) مثلا منی که تایید نهایی لیزینگی 1402/11/10 هستش و قراردادم مال دی ماه هست (یعنی قراردادم یکماه قبلش هست) تحویل ماشینم حداکثر اوایل تیر 1403 میشه با اینکه رو تقویم نزدیک 5 ماه میشه ولی90 روز کاریش اون موقع هستش. پس نیاین اینجا هی بگین پولمون خوردن و ال و بل کردن و انرژی منفی بدین من خودمم یکی مثل شماها هستم ولی ملاک زمان تایید نهایی لیزینگ هستش تازه تو قرارداد هم این مورد قید شده
حسین : تاریخ فاکتور چه روزی بود؟
طاها : تو خبر نوشته کوییک اتومات از به خی تولید برگشته گوگل سرچ کنید
207دستی : صدور اسناد هم تیک خورده بهشون میگم میخام حضوری بگیرم میگن نمیشه یعنی همه چیزشون زوریه بخدا
احمدساینااس : نگران نباش داداش براهمه اینطورمیزنن بعداوتوماتیک رنگ سفیدمیشه توی برگه سبز هم میزنن رنگ سفیدصدرصد
زهرا4714 : کسانی که میگن زمستانی تا اخراین ماه تموم میشن وفراخوان میدن ما که برامون پیامک نیومده بخشنامه 4714و4713و4712 پس چی کی پیام میاد اقا رضا داداش تورو خدا جواب ما رو بده خداخیرت بده
پیش فروش ابان : شنبه الی یکشنبه تحویلت میدن