رانندگی با خودرو خودران باعث کاهش هوشیاری راننده می‌شود

 

رانندگی با خودرو خودران باعث کاهش هوشیاری راننده می‌شود

 
تحقیقات جدید نشان می‌دهد هرچه زمان بیشتری از رانندگی با خودرو خودران بگذرد، میزان آمادگی راننده برای پاسخ به خطرها بالقوه کاهش می‌یابد. 
 
 
تحقیقات جدیدی در دانشگاه رایس و دانشگاه فناوری تگزاس نشان می‌دهد وقتی خودروهای خودران نتوانند خطرها را شناسایی نکنند، راننده نیز به‌احتمال زیاد آن را تشخیص نمی‌دهند و نمی‌توانند به آن‌ها واکنش نشان دهند. علاوه‌براین، هرچه راننده بیشتر از سیستم رانندگی خودران استفاده کند، بیشتر احتمال دارد نتواند به خطرها واکنش نشان دهد.
 
این استدلال که ویژگی‌های نوع «رانندگی خودکار» به ازخودراضی شدن راننده منجر می‌شود، به‌نظر می‌رسد واقعیت داشته باشد و مطالعه‌ی جدید این مفهوم را با بررسی رفتار ۶۰ راننده بررسی کرد. در این مطالعه، رانندگان در شبیه‌ساز فناوری خودران قرار گرفتند تا اثرهای استفاده از این محصولات به‌خوبی بررسی شود. شرکت‌کنندگان از خطرهای احتمالی آگاه شدند که خودرو خودران نمی‌تواند به آن‌ها واکنش ایمن نشان دهد؛ اما باوجوداین، به آن‌ها گفته شد در طول شبیه‌سازی، اجازه‌ ندارند از فرمان یا پدال استفاده کنند.
 
 
خطرهای بالقوه وسایل نقلیه‌ی غیرمجاز متوقف یا پارک‌شده در تقاطع‌ها، ورود بدون اجازه به خط حرکت راننده با درجات مختلف را شامل می‌شدند. در ۱۰ دقیقه اول رانندگی، دقت راننده در تشخیص و واکنش دربرابر این خطرها حدودا بیش از ۸۸ درصد بود؛ یعنی تمام رانندگان حداقل برخی از خطرها را از ابتدای رانندگی تشخیص ندادند. با گذشت زمان، اوضاع بدتر شد و با سپری‌شدن ۴۰ دقیقه از شبیه‌سازی، دقت راننده بین ۷ تا ۲۱ درصد کاهش یافت. 
 
پت دلوشیا، استاد علوم روان‌شناسی دانشگاه رایس و یکی از نویسندگان این مقاله گفت:
 
به‌احتمال زیاد دلیل کاهش سریع میزان واکنش راننده در حالت خودران دربرابر خطرها این است که افراد به رانندگی‌کردن خودکار خودرو عادت می‌کنند و دچار خودرضایتمندی می‌شوند. تحقیق جدید نشان می‌دهد پدیده‌ی دشوار نظارت بر خطرها در طول زمان به‌طور مؤثری افزایش می‌یابد و به نظارت بر رفتار خودرو خودران منتهی می‌شود.  
 
 
اریک گرینلی، استادیار علوم روان‌شناسی در دانشگاه فناوری تگزاس و سرپرست این تحقیق گفت:
 
تا زمانی‌که سیستم‌های رانندگی خودران کاملا مطمئن شوند و در هر وضعیتی به خطرها پاسخ دهند، راننده باید هوشیار باقی بماند و آماده‌ی واکنش سریع باشد. این تحقیق نشان می‌دهد هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم. 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودرو خودران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتوماتیک : باشگاه خبرنگاران جوان : گروه خودروسازی سایپا از چهارشنبه هفته جاری فروش محصولات خود را آغاز می‌کند. زمان فروش محصولات سایپا اعلام شد گروه خودروسازی سایپا در راستای افزایش عرضه محصولات،‌ فروش محصولات خود را در قالب سه طرح عادی،‌ جایگزینی خودروهای فرسوده و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت،‌ از ساعت ۱۰ روز چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت ) از طریق سایت فروش اینترنتی به آدرس saipa.iranecar.com آغاز می‌کند. ثبت‌نام متقاضیان تا زمان تکمیل ظرفیت، ادامه خواهد داشت. متقاضیان می توانند جهت اطلاع از شرایط به سایت فروش اینترنتی گروه سایپا به نشانی فوق مراجعه کنند.
محمد s5 : امروز بلاخره پیامک شاسی واسم اومد و ماشین شاسی شد و به تاریخ امروز 2/24 شماره فاکتور زده شد ثبت نام 7/20
J4 مشهد : ممنون مشکی هست مال من آخه یه هفته ست گذشته و هنوز تحویل پست نشده بارکد کارت رو مشخصات مقصد داره که یه شهر دیگه ست برای من بارکد سند رو‌ که کلا میکه تحویل نشده
تارا اتومات : ماشین شما چیه ؟ احتمالا میخواد فاکتور بشه
J4 اردیبهشت 1403 : سلام دوست عزیز چیزی که من از خریدهای اینترنتی چند وقت گذشته متوجه شدم پست یکدسته بارکد رو ثبت میکنه و به فروشگاه ها و جاهایی که ارسال پستی زیادی دارن میده که بزنن و آماده باشن و معمولا یکی دو روز بعد بسته پستی رو با همون بارکدها بصورت آماده تحویل پست میدن که سریع ارسال کنه و در محل پست معطل نشن. به همین دلیل وقتی پست بارکد رو صادر و به فروشنده میده در سیستم برای شما ثبت میشه اما یکی دو روز بعد تحویل پست داده میشه و در این چند روز برای شما این پیام میاد که هنوز تحویل پست داده نشده. مبارک باشه . ماشینتون چه رنگه ؟ چون مشکی ها رو دارن زودتر میدن اما سفید خبری نیست.
S5مهر : كارمند كدوم نمايندگي هستي برادر؟؟😂😂😂😂 انقدر تابلو ديگه نباش
تارا v1p : از بیکاری است میرن چندتا تاریخ رو بروز میکنن وقت شون پر بشه.
S5 بیست مهر : سلام شرمنده زود قضاوت کردم حلال کن من امروز پیام شاسی اومد ۲۰ مهر اصفهان
میلاد : با سلام نقدی بوده ثبت نامتون
وحید : دوست عزیز اگه بنا به افزایش قیمت باشه اطلس و سهند هم افزایش میدن و اگه راست میگن چرا طرح فوق‌العاده واسمون نفرستادن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فائزه اسفند : من رفتم توسامانه 111 شکایت کنم بلدنبودم میشه اونایی که شکایت کردن توضیح بدن چجوری میشه شکایت کرد
207 تحویل29اسفند : سلام رنگ ماشینت سفید بود؟تکمیل وجه کی کردی؟
رانا تحویل 29 اسفند : سلام اپراتورا از هیچی خبر ندارن الکی مردمو سر کار میزارن اگه بشون بگی میگن تازه آبان داره فاکتور میشه به نظر من اسفندیا از اول خرداد شروع به فاکتور میشه
محمد دی : سلام امروز سه روز تحویل گرفتم ماشین خوبیه بنزیزن با گاز فرق نداره دیشب 140تا باهاش رفتم عالیه موتورش عالی ولی بدنه ی کم ضعیف هر باک ک میزنی پنج تومن میشه گاز باهاش دقیق 100 تا میری اصلا اصلا تبدیل نزنید دوستان بنزین هم قراره گرون بشه موفق باشید
فاطی : تو رو خدا کسی میدونه کوییک جی ایکس تحویل بهار چی شده؟ هیچ خبری نیست
اتومات : چند وقت بعد باید بریم حواله بگیریم از زمان تحویل ؟
لینچان : اواخر هفته اول خرداد دعوت نامه اسفند میاد...
جومنگ : جاتو تنگ کردم خودت بیا باهم بریم
سامیار : سلام منم بخشنامه 4713هستم پارس ال ایکس از کارشناس پرسیدم گفت گفت احتمالا27م به بعد پیام میاد
دنا اتومات آبشنال : سلام از شهریور به بعد پیام میاد