آشنایی با سهیل عیاری راننده موفق ایرانی فرانسوی

 

آشنایی با سهیل عیاری راننده موفق ایرانی فرانسوی

 
از پدری ایرانی و مادری فرانسوی در فرانسه به دنیا آمد. دوران کودکی خود را در ایران و بقیه عمرش را در فرانسه گذرانده است. فارسی صحبت کردن برایش خیلی آسان نیست، اما استعداد و مهارتش در چیز دیگری است قهرمانی.
سهیل عیاری متولد ۵ آوریل ۱۹۷۰ در اکس له بن (Aix-les-Bains) است. او راننده اتومبیلرانی فرانسه مخصوصاً در مسابقات استقامت و مسابقات بزرگ گردشگری است. وی از قهرمانان پر افتخار ایرانی در بخش اتومبیلرانی است. در سرتاسر دنیا نامی شناخته ‌شده است. در فرانسه که دیگر شهره عام و خاص است. لیست قهرمانی‌ها و موفقیت‌هایش از شماره خارج است.
 
از کودکی به اتومبیلرانی علاقه‌ی زیادی داشته است. نقطه عطف زندگی او زمانی بود که به رقابت های فرمول فورد در سال ١٩٩٣ راه یافت. در آن زمان ورود به این مسابقه نیازمند پرداخت پول زیادی بود با این حال اسپانسرها مسابقه ای ترتیب داده بودند که یک نفر از بین چند صد راننده آماتور و بدون سابقه انتخاب می‌شد و بدون پرداخت هیچ هزینه ای به مسابقات فورمول فورد می‌رسید. مانند یک آزمون ورودی! از جمع ٢٥٠٠ نفر که برای این پروژه استعداد یابی ثبت نام کردند سهیل عیاری توانست به قهرمانی دست یابد و از این راه وارد مسابقات سطح بالا شد. در سال ١٩٩٤ در ٥ مسابقه از ١٠ مسابقه‌ی فرمول فورد شرکت کرد و تمام مسابقات رو بر روی سکو به پایان رسانید و به عنوان قهرمانی دست یافت. این قهرمانی پلی برای حضور وی در رقابت های فرمول٣ شد.
 
در سال ١٩٩٦ در فرمول٣ کولاک کرد. در ١١ مسابقه از ١٤ مسابقه اول شد و در آخر و قهرمان شد. سال ٩٧ هم در مسابقه لمان با ماشین دوج وایپر شرکت کرد و در تعیین خط اول شد. اما برای دومین بار که در مسابقه فرمول٣ ماکائو شرکت کرد هم پل پوزیشن را به دست آورد و هم قهرمان شد. قبل از وی راننده‌های بزرگی مانند آیرتون سنا، مایکل و رالف شوماخر و دیوید کولتارد در ماکائو برنده شده بودند.
سهیل عیاری تجربه رانندگی با خودروهای فرمول یک را نیز دارد. او در تست درایو تیم فرمول یک ویلیامز شرکت کرد و از خیلی های دیگر بهتر بود، اما آن موقع اگر می‌خواست راننده فرمول یک باشد باید سال اول مبلغ ٥ میلیون دلار را پرداخت می کرد و چون توانایی پرداختن این مبلغ را نداشت خوان پابلو مونتویا به فرمول یک راه یافت.
 
او همچنین در مسابقات سوپر توریسم فرانسه شرکت کرده است و با خودروهای پژو ۴۰۶ و ۴۰۷ کوپه در سال های ۲۰۰۲، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ قهرمان این مسابقات شد.
از سال ۲۰۰۶، او در مسابقات فرانس جی تی شرکت کرد و با سالین در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ قهرمان فرانسه شد. از سال ۲۰۰۳، با تیم Pescarolo - Judd در مسابقات Le Mans Series شرکت کرد و علی‌رغم کسب مقام چهارم در سال ۲۰۰۴ و مقام پنجمی در سال ۲۰۰۹ نتوانست از سکوی مسابقات ۲۴ heures du Mans بالا برود. از سال ۲۰۰۶ او در کنار استفان اورته یی (Stéphane Ortelli)در تیم اورسا (Team Oreca) عضویت دارد.
او درباره‌ی جذابترین مسابقه‌ی خود می گوید:"ماکائو برای من بیشترین لذت را داشت. من سرعت واقعی را آنجا لمس کردم. بیشترین سرعت در بهترین پیست خیابانی دنیا..."
 
همچنین در رابطه با راننده‌ی محبوب خود اعلام کرده است:"راننده محبوب من سنا بود. دیوانه‌وار هوادارش بودم. سباستین لوب هم دوست خوب من است. پسر خیلی خوبی است و راننده‌ای فوق‌العاده. با هم هم‌تیمی هم بوده‌ایم."
او درباره‌ی مکس ورشتپن راننده‌ی جوان و با استعداد تیم ردبول نظر جالبی دارد:"از رانندگی ورشتپن تعجب می‌کنم. رفتارش منصفانه نیست. مدام راننده پشت سرش را تحت فشار روانی می‌گذارد و چپ و راست می‌رود. این رانندگی شجاعانه ای نیست. بچه‌گانه رفتار می‌کند. در حالی که به اندازه کافی استعداد دارد نباید این کارها را انجام دهد. در مسابقه ابوظبی نزدیک بود هم تیمی خود ریکاردو رو به کشتن دهد."
سهیل عیاری
 
سهیل عیاری در خانواده ای فارسی زبان با غذاهای سنتی ایرانی و فرهنگ پارسی رشد کرده و کمی نگران رانندگی در تهران است. عیاری می گوید پدرش بارها به او گفته رانندگی در تهران از فرمول یک هم دشوار تر است.
او برای مدتی به عنوان مربی کارتینگ در ایران به فعالیت پرداخت و در حال حاضر شاگردان او از رانندگان خوب بخش سرعت هستند.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , فرمول یک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
کسری اس۵ : ۲۶مهر ثبت نام کردم دیروز۲۳اردیبهشت شاسی شد
سینا اس۵ : من ۸ آبان ثبت نام کردم و اسفندماه شاسی شده،و ۲۵ام فروردین تحویل گرفتم
احمد : دوستان نگران نباشید این طرح چهارشنبه فقط برای خودرو فرسوده و طرح مادرانه
Agh اصفهان : من17مهر402ثبت نام s5اقساطی کردم 21اسفند شاسی شد 22اسفند بیمه 26فروردین پلاک و دهم اردیبهشت‌ماه تحویل گرفتم مدل 403میخای شماره بزار عکس برات بفرستم
s3 مهرماه : بنده 21 اسفند شاسی شدم دریغ از خودرو
امین : سلام دوستان کسی خبر جدید و قطعی درباره حواله های چانگان cs55 که ارسال به خودروساز خورده کی پیامک واریز وجه میاد بخدا مردیم هرروز منتظر پیامک هستیم
سعید8 : دوستان برید حمایت کنید. اینجا صفحه ی خودروهای وارداتی نوبت دومه
علی : هر دو دزدن یکی از یکی بدتر
پلنگ : خب دوست بزرگوار الآن تقصیر ماها چیه که قرار بود دی واریز کنیم فروردین تحویل بگیریم ولی بعد کلی دغدغه و استرس و انتظار تو اردیبهشت یه پیام پیش فروش فرستادن میخوایید ریسک کنیم اونم از دست بدیم بریم از بیرون ماشین بگیریم که همون ماشین رو با کلی اختلاف بگیریم؟من نمیدونم چرا به این همه مردم بی گناه و بی تقصیر که با هزار دردسر و انتظار بعد چند ماه دغدغه ذهنی به خاطر واریز وجه پیش فروش میگید طمعکار!!!؟
سیامک : احساس میکنم تا حالا انقدر به شعورم توهین نشده بود یکشاله منتظر بودم آخرشم دزد سر گردنه جیبمونو خالی کرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هاکان شاهانی : با سلام به نظرم سایپا مصوبه رو رعایت نکرده طبق مصوبه باید مبلغی که از قبل به عنوان پیش پرداخت اخذ شده افزایش قیمت شامل نمیشه و نصف بعدی که به همراه دعوت نامه میاد افزایش قیمت قابل قبوله
207 کد 60019 : از دوستان سقف فلز با موعد دی ماه کسی فاکتور شده؟
کریم : چونه بزن خیلیه
ایمان : چطور شکایت کردید
حسن : نه عزیزم باتوطئه زندگی نمیکنم بلکه سعی میکنم بافکرومنطق وباهوش به قضایا نگاه کنم!!سعی میکنم به راحتی به کسی که یه کاری انجام مبده بدون منافع مالی یخرده روش تحقیق کنم تاحقیقت رومتوجه بشم
جواد : بگو نافم بچسبه به پیشونیت
29 : منظورم مهمترین جایگاه شکایت سازمان بازرسی هست در جواب آن دوستمون آدرس شکایت به خود ایران خودرو را می خواست نوشتم خودمم کم احتمال میدم
سعید تیگو7 : خدارو شکر صدور فاکتور ها شروع شد
ایرانی تیگو 7 پرمیوم : مبارکه . خبر خوبی بود
رضا : من خوشبختانه یا بدبختانه واریز کردم قسطی