تحریم صنایع بالادستی با توان داخلی دور می خورد/ کاهش وابستگی با منابع و توان داخلی محقق می شود

 

تحریم صنایع بالادستی با توان داخلی دور می خورد/ کاهش وابستگی با منابع و توان داخلی محقق می شود

 
صنعت خودرو به عنوان نخستین صنعتی که مورد تحریم قرار گرفت این روزها در حالی با کمبود مواد اولیه مواجه است که به گفته فعالان این حوزه توان تولید همه این محصولات در داخل کشور وجود دارد.
تحریم صنایع بالادستی در حالی اعمال می شود که در صورت آگاهی از توانمندی های موجود در این زمینه توان دور زدن این تحریم ها و تامین نیاز داخلی به راحتی وجود دارد به شرط آن که با در اختیار داشتن یک برنامه و با تکیه بر توان و منابع موجود نسبت به افزایش عمق ساخت داخل اقدام کرد.
 
امید رضایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که تحریم صنایع بالادستی بر صنعت خودرو تاثیرگذاری زیادی دارد،می گوید:" در زمینه صنایع بالادستی نظیر فولاد و پتروشیمی توانایی بالایی در کشور وجود دارد و نکته جالب و قابل توجهی که وجود دارد این است که بسیاری از این موضوع غافل هستند که به لحاظ منابع زیرزمینی و معادن، حداقل وابستگی را در قطعات بالادستی داریم".
 
وی با بیان این که هم اکنون 70 تا 80 درصد پلیمرها در ایران تولید می شود، می افزاید:" در حال حاضر پلیمرهای خاص که به لحاظ تجهیزات توان تولید آن وجود دارد، اما تیراژ معقولی ندارد و مقرون به صرفه نیست، تولید نمی شود که این امر وابستگی ما را به کشور دیگر گره زده است".
 
این فعال صنعت قطعه یادآور می شود:"محصولاتی نظیر پتروشیمی و صنایع فولاد که توان تولید آن وجود دارد اما مصرف آن خاص خودرو بوده و تناژ مصرف یا تیراژ تولید آن عدد قابل قبولی در سال نیست، برای تولیدکننده شرکت مادر، توجیه اقتصادی ندارد". 
 
وی ادامه می دهد:" در چنین شرایطی سیاست گذاری دولت معنا می یابد تا شرکت های تولید کننده مواد اولیه که بیشتر دولتی هستند را مجاب کند که این آلیاژ و مواد خاص برای مصرف صنایع خودرویی تولید شود که این امر نگاه شایسته ای است".
 
رضایی می افزاید:" بسیاری از کشورهای دنیا که به صنعت خود به عنوان یک حرکت زیربنایی نگاه می کنند نیز این نگاه را داشتند که اگر می توانند، کالایی را از کشور دیگری تامین کنند اما وقتی به این موضوع توجه می کنند که در درازمدت این روند می تواند تبدیل به پاشنه آشیل آن ها شود و آن ها را محدود کند و به عنوان رقیب، در بازه ای از زمان کالا را در اختیار او نگذارد و بتواند او را از میدان به درکند، نسبت به سرمایه گذاری و افزایش عمق ساخت داخل اقدام می کنند".
 
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن با تاکید بر این که فقط بحث ارزبری و توجیه اقتصادی مطرح نیست، تصریح می کند:" ساخت داخل در بسیاری از موارد به لحاظ استراتژیک مهم است و می تواند رقیب را از بابت همان مواد خاص منع کند که نمونه آن گوشی اپل است که تا به امروز به فکر نبود خارج کردن نرم افزارها از اپ استور نبود اما به دلیل رفتار اپل تمام فعالیت های بانکی و مجازی محدود شد که در چنین شرایطی باید اقداماتی پیش بینی و یا نسبت به تهیه زیرساخت ها اقدام می شد".
 
وی می افزاید:" در کشوری مانند چین نرم افزار وی چت وظیفه تمام مراودات را بر عهده دارد به طوری که هزینه تاکسی و کرایه تا جابجایی بانکی و شهریه با آن انجام می شود و در چین ویزا کارت یا کارت اعتباری هیچ معنایی ندارد و همه اقدامات با این نرم افزار انجام می شود بدون این که وابستگی به کشوری داشته باشد".
 
رضایی با تاکید بر این که صنعت خودرو جزو نخستین صنایع تحریم هدفگذاری تا فلج شود، اظهار کرد:" باید ریشه ای به این موارد توجه شود این در حالیست که نه تنها توان تولید بخش قابل توجهی از مواد اولیه صنایع بالادستی نظیر پلیمر، فلزات یا منابع دیگر مانند آلومینیوم وجود دارد بلکه توان صادرات آن هست. هم اکنون شرکت دولتی صاحب تولید و دانش، با هدف جذب ارز خارجی به صادرات رو اورده و تولیدکننده داخلی را رها کرده در صورتی که اگر قیمت مواد اولیه دو قیمتی شود و بخشی به صنعت خودرو به قیمت رقابتی داده شود و بخش دیگر به قیمت صادراتی و رقابتی تر اختصاص یابد جبران مافات می شود". 
 
این کارشناس صنعت خودرو و قطعه با اشاره به تجربه سایر کشورها در جایگزین کردن مواد اولیه یاد آور می شود:" این اقدام نیاز به کار مهندسی و دانشگاهی دارد و می توان برخی از محصولات را تغییر داد و جابجا کرد و این موضوعی است که خودروسازان داخلی در حال دنبال کردن آن هستند تا موادی که قابلیت جایگزینی ندارند را با تکیه بر های تک داخلی سازی کنند".
 
وی می افزاید:" بخش قابل توجهی از مواد بالادستی در داخل تولید می شود و معادن و منابع آن در کشور موجود است و در صورت کار کارشناسی درست و هدفگذاری و همچنین نظارت از ابتدا تا انتها مشخص خواهد شد سیستم تا چه اندازه پیشرفت خواهد کرد".
 
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن با تاکید بر این که هم اکنون در بخش پتروشیمی توان بالایی وجود دارد، تصریح می کند:" این توانمندی به اندازه ای است که نه تنها نیاز صنعت خودرو بلکه صنایع دیگر را پوشش می دهد. برای نمونه بسیاری از شرکت های قطعه ساز داخلی در زمینه پولیول فوم صندلی، توان زیادی صرف کردند و با فرمول های داخلی به تولید آن دست یافتند اما بنابه ظرفیت پایین که توان تولید بیشتر از ظرفیت مورد مصرف خود را نداشته اند، قادر نبودند به سازنده دیگر سرویس دهند در حالی که در صورت حمایت مالی و ارتقای تجهیزات امکان استفاده آن فراهم خواهد شد".
 
رضایی ادامه می دهد:" در حال حاضر برخی قطعه سازان در حد نیاز خود داخلی سازی کرده اند و اگر توان مالی وجود داشت امکان در اختیار گذاشتن آن به بقیه وجود داشت بنابراین باید برنامه موجود باشد تا راهی برای تولید محصولات و مواد اولیه که واقعا توان و دانش فنی آن فاصله زیادی با استانداردها دارد پیدا کنیم.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 صادرات : سلام جهت اطلاع دوستان بنده پریروز زنگ زدم به شرکت دیدم دارن بیراه صحبت میکنن و میگن زنگ بزنید به بانک خودتون من هم شروع کردم به فحش و دادو بیداد که من تا فردا با بیست نفر و یه دبه بنزین اونجام برای آتیش زدن اونجاخلاصه دیروز پیامک شاسی اومد تاریخ واریز وجه ۲۲آبان ماه تاریخ صدور فاکتور ۲۳ اردیبهشت انشالله کار همه درست شه فقط سوال اینه برای ما اس ام اس تخصیص آمده ولی شماره شاسی نیومده و تو وضعیت مشتری هم نزده واسه همه اینجوریه
مجید چانگان cs35 : من ثبت نام بهمن 1402 ام و14اسفند تکمیل وجه کردم .برای من امروز پیام اومد جهت دریافت زودتر از موعد با مدل 2023 . سوالم اینجاست . موعد تحویل خودرو من نزدیکه . چرا این پیام اومده . با این پیام من این پیامو دریافت میکنم که دیر بهمون تحویل بدن . زنگ زدم بهشون همینو گفتم . گفتن معلوم نیست کی تحویل بدن . گفتم اگه دیر تحویل بدن باید جریمه تاخیر بدن . کارشناسه گفت که فکرنکنم جریمه تاخیر بدن . چون وارداتیه و تولید داخل نیست
تارا پلاس فروردین : سلام و عرض ادب خدمت دوستان الان با مرکز تماس ایران‌خودرو تماس گرفتم. گفتن فروردین در حال فاکتور شدن هست که احتمالا تا آخر ماه یا نهایتا اوایل ماه دیگه فاکتور میشه. ان شا الله که همینطور باشه بخشنامه 4663 پیش فروش تکمیل وجه 10 اسفند
رضا اس ۵ ۲۶ مهر : هیچ خبری نیست لطفا دوستانی که شاسی شدن خبر بدین
تارا v1 : سر کار گذاشتی تا الان چند بار گفتی فاکتور نشد
علیرضا ترک زاده : سلام من تارااتومات وی 4هستم تحویل ۸فروردین الان زنگ زدم گفتن توخردادفاکتورمیشی گفتن تا۲۴اسفند فاکتورشده وی ۴
عارف : اینا حق ابطال امتیاز رو ندارن اگه داشتن شک نکنید تو پیامک قید میکردن با من و شما هم تعارفی ندارن میدونن قانونی نیست این ترسی هم که به جون مردم دارن میندازن اپراتورا، روزای اول اعلام طرح، اظهار بی اطلاعی میکردن از اجباری و اختیاری این اواخر ک اطلس و سهند رو دستشون موند، زبون دراز کردن که اجباریه، مردم رو ب هول و ولا انداختن بازم دیدن استقبال نشد پیش فروش سهند و اطلس گذاشتن برا دی و اسفند 403 محکم باشد و کم نیارید هر چی بیشتر خم بشیم، بیشتر سواری میگیرن ازمون💪
S5 : مبارکه انشالله زودم تحویل بدن برای منم شاسی کنن تحویل بدن خدایی خسته شدیم
عارف : سایپا باید با پیش فروش سهند و اطلس نوظهور خط تولیدش رو زنده نگه داره، به هر قیمتی، یا تبدیل شاهین به این ماشینا یا با وجود عدم استقبال در طرح تبدیل، راه انداختن پیش فروش 26 اردیبهشت با 2 تا ماشین سهند و اطلس. حال دوستان، اینا میدونن که نمیتونن امتیاز کسی رو بسوزونن، اگه میتونستن با جرات کامل و پشتوانه قانونی تو پیامکی که فرستادن، قید میکردند که آقای فلانی اگه انتخاب نکنی، امتیازت میسوزه. حالا من و شما به استرس افتادیم که وای میسوزه یا نه، روزای اول ک زنگ میزدیم، اپراتور سایپا میگفت اصلا نشخص نیست اجباری باشه یا اختیاری، میگفتن حالا فردا زنگ بزنید ببینیم شرکت چی نامه نگاری میکنه، رفته رفته دیدن کسی استقبال خاصی نمیکنه، زبونی مردم رو میترسونن که عزیزان بجای شاهین، یکی از این 2 تا رو انتخاب کنند که سایپا تو خط تولید این 2 ب فنا نره. از نمایندگی میری میپرسی میگه اختیاریه. مخلص کلام، اینا اگه اختیاز سوزوندن امتیاز رو داشتند، شک نکنید با فونت درشت تو پیامکتون مینوشتن امتیاز باطل میشه. خلاص👌
سید بهنام،ساینا ۷ دی : این طرح جدید، بهش سود ۱۶ درصد تعلق میگیره و قیمتش به قیمت روز کارخونست، طرحی‌هایی که تبدیلی بودن، سود نداره اما اگه افزایش بخوره، ققط به ۵۰ درصد قیمت میخوره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جومنگ : واریز کی بوده و کارت سوخت دادن
ابراهیم تیگو 8پرو : آقا الوند و آقا فرشید خبر جدیدی ندارید؟ لطفا در صورت آنلاین شدن ما رو بی خبر نذارین🙏🏿🙏🏿🙏🏿
تحویل 30 دی تکمیل وجه 25 اذر : رنگ مشکی و کد 60607 همچنان هیچ خبری از فاکتور نیست
بی قرار دوگانه دی : سلام دوستان امروزظهر تحویل گرفتم خداوکیلی حرف نداره. برید حضوری بگیرید. و دوستان اسفندی اصلا تبدیل نزنید ماشین دوگانه فراوان
خزان : عین ما
دنا بهار 1403 : منم بهار هستم چرا برا من مسیج نیومد😂
چرا : همه‌دست‌نگه‌داشتند‌تا‌به‌حق‌واقعشون‌برسند.
اس 7 تحویلی 30 خرداد : من مشکی ابنوس فاکتور شدم پریروز
امین : منم 30دی هنوز فاکتور نشده
سهیل : سلام خیر 160 نفر پرونده واریزی و فیزیکی که به دست شرکت رسونده شده هنوز فاکتور نشده و نفر 161 بخواد فاکتور بشه من هستم