روایتی خواندنی از تاثیر قاچاق سوخت بر ارزان فروشی و نابودی صنایع داخلی

 

روایتی خواندنی از تاثیر قاچاق سوخت بر ارزان فروشی و نابودی صنایع داخلی

 
با کاهش چشمگیر ارزش پول ملی، قاچاق کالا و سوخت به یک بیزینس جذاب تر برای قاچاقچیان تبدیل شده است، چون در مقایسه قیمت کالا و سوختی که در کشور عرضه می شود با نرخ روز ارز، نفع مالی زیادی از ناحیه قاچاق این کالاها می تواند به جیب قاچاقچیان سرازیر شود. به همین دلیل، در ماه ها و روزهای گذشته، خبرهای زیادی از قاچاق حجم قابل توجهی از سوخت و کالاهای کشور به کشورهای همسایه شنیده و هر روز هم بر میزان کشفیات افزوده می شود.
 
دکتر محمد فاضلی در رابطه با قاچاق سوخت می گوید: چهار سال قبل مدیر جلسه‌ای درباره وضعیت صنایع نساجی کشور برای تهیه بخشی از گزارش درباره عوامل مؤثر بر ناکامی این صنعت بودم. حاضران در جلسه نکات بسیاری درباره صنعت نساجی و ابعاد مختلف آن گفتند و از میان آن‌ها یک روایت که شواهد و مستندات آن‌ را هم ارائه می‌کردند، بسیار جالب بود.
 
 
یکی از حاضران پرسید «تا به حال فکر کرده‌اید لباس دوخته‌شده – برای مثال کت و شلوار ترکیه‌ای چگونه در خیابان ... تهران، ارزان‌تر از قیمت آن در استانبول عرضه می‌شود؟» و یکی از اعضای جلسه یکی از اصلی‌ترین سازوکارهای این پدیده را این گونه توضیح داد.
 
تصور کنید یکصدهزار لیتر بنزین از ایران با قیمت هر لیتر هزار تومان به ترکیه قاچاق می‌شود. قیمت این سوخت در بازار ترکیه هر لیتر حدود هشت تا نه هزار تومان است و حداقل هر لیتر آن برای قاچاقچیان پنج تا شش هزار تومان سود دارد. هر یکصد هزار لیتر بنزین، 700 میلیون تومان پول و بین 500 تا 600 میلیون تومان سود در اختیار قاچاقچی قرار می‌دهد.
 
قاچاقچی سوخت، برای انتقال این پول به ایران، آن‌ را به منسوجات و البسه تبدیل می‌کند (حتماً به کالاهای دیگر هم می‌تواند تبدیل کند). 700 میلیون تومان کالای ترکیه‌ای حتی اگر در ایران به نصف قیمت یعنی 350 میلیون تومان هم فروخته شود، به این معناست که قاچاقچی 100 میلیون تومان هزینه خرید سوخت در ایران را در بازگشت به 350 میلیون تومان تبدیل کرده و کالای ترکیه‌ای را هم به نصف قیمت همان کالا در ترکیه در ایران به فروش رسانده است. این کار هم ‌زمان پولشویی نیز هست.
 
این بخشی از ساز و کاری است که منسوجات و سایر کالاهای ایرانی قدرت رقابت خود را از دست می‌دهند (و البته همه آن مصائبی نیست که بر سر صنایع ایرانی می‌آید و به قاچاق سوخت ارتباط ندارد). قاچاق سوخت مقادیر بسیار زیادی پول در اختیار قاچاقچیان قرار می‌دهد تا از طریق واردات کالا، پولشویی کنند و صنایع داخلی را نابود کنند.
 
فقدان قوانین یا اجرایی‌ نشدن قوانینی که منشأ پول را ردیابی کنند، بالا بودن ظرفیت پنهان کردن رد پول‌، در کنار قیمت نسبی سوخت در ایران و همسایگان، ظرفیت عظیمی برای خلق این گونه ثروت‌ها و هم‌ زمان از بین بردن صنایع داخلی و بریدن نان کارگر ایرانی خلق کرده است.
تصور کنید رقم اعلام ‌شده درخصوص 20 میلیون لیتر قاچاق بنزین در روز درست و سود قاچاق هر لیتر بنزین فقط 4000 تومان باشد. این به معنای روزانه 80 میلیارد تومان سود قاچاق بنزین و معادل 29200 (بیست ‌و نه هزار و دویست) میلیارد تومان (معادل حدود 3 میلیارد دلار) سود قاچاق بنزین در سال است. این رقم تقریباً معادل خسارتی است که گفته می‌شود سیلاب به کشور وارد کرده است. یعنی با قاچاق سوخت، هر سال یکبار ما را سیل می برد.
 
بخشی از این سرمایه از کشور به کلی خارج می‌شود و باز نمی‌گردد، و بخش دیگری در قالب پولشویی و برای نابودی صنایع داخلی، به صورت کالایی که به صورت مصنوعی ارزان است و با سوخت ایرانی، ارزان شده است، وارد کشور می‌شود.
قاچاق سوخت فقط هدر رفت منابع طبیعی و سرمایه‌های این کشور نیست، بلکه از آن بسیار فراتر می‌رود و نیروی محرکه شبکه‌ای از پولشویی، واردات، نابودی صنایع داخلی و فقیرتر شدن کارگر ایرانی است. قاچاق سوخت، بخشی از سوخت محرک نابودی اقتصاد، سیاست و جامعه ایرانی است. پول فراوان حاصل از آن پا به هر عرصه‌ای بگذارد، فساد می‌آفریند.
 
باتوجه به شرایط ویژه اقتصادی کشور و اینکه یک جنگ بزرگ اقتصادی از سوی دشمنان به سرکردگی آمریکایی ها علیه کشورمان طراحی شده است، یکی از مهمترین موضوعات و مسائل علاوه بر برخورد با مسائل امنیتی در مرزها، لزوم جلوگیری از خروج سرمایه و پول مردم و کشور از مرزهاست که ممکن است، این سرمایه تحت عنوان کالا، سوخت، ارز یا به اشکال دیگری از کشور خارج شده و حتی برخی کشورها در این زمینه به سهولت کار و اقدامات مخرب اقتصادی علیه کشورمان کمک کنند.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قاچاق سوخت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

گاگول
0

البته نگاه نوک دماغی یاهمان جزیره ای این اغادکی و سایرین خیلی سادهلوحانه هم هست.
ینی هرکی هرکیه، من توپم کجاس؟ خونه ی همساده، مال اون کجاس...... هیچکس تا ته مشکل رو رهگیری نمیکنه که ب سرمنشا فساد برسه.
سلطان گازوییل نمیگذارد کشنده ی استاندارد یورو۶ وارد بشه
چون صدی ۲۳ تا۳۰ با ۴۴ تا ۵۰ تن بار مصرف داره، اونوخت چطوری درصد روزی۷،۰۰۰،۰۰۰ لیترش رو بگیره که یک چارم میشه؟؟؟؟؟
دولت تدبیر و امید؟ چطور ماشین ۶۰۰،۰۰۰،۰۰۰ اروپاییه ۵سال ۵۰۰،۰۰۰ کیلومتر گارانتی رو با لطایف الحیل فرو کنه ۲ میلیارد؟؟؟؟ ینی ۱،۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰ استفاده رو قولوفی بده پایین؟؟؟
تا این اقادوکی بره مجمع با حق ماموریت و سختی کار ۱۰ تا ۲۰ میلیونی و پاداش و ..... حقوق نجومی برای در شدن فشار و خشم عمومی
خب بابای تدبیر و امیدتو شکر و شکوفه
اگه میخای قولوفی بدی پایین یا از آخور بخور یا توبره، هر دوانه میشه همین!!
ینی اگه حالت خوب نیس و تحمل نداری و ....
باشه ..گ خور
برو مال مالیتو کوفت کن، کاهش مصرف سوخت یورو ۶ هم من میفروشم هرجا که تو گفتی
هم ارز میاد هم پول ناحقی که دادم
کم به کم هم در.
18:40  1398/02/29
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهرام : دوستان هنوزثبت نام نکردم ،آیا قسطی یانقد؟ ،قسطی ماهیانه چقدره قسطتش میشه ؟آیا میتونم قسطی بخرم باسپاس
حمید j هفت : مبارک اولسون
J7 صادرات : ممنونم آقای حسنی پس راست بوده
نازیلا : دوستان شاهین gl نگیرید بزارید به منم پیامک بیاد عجله دارم ممنون سانروف دار بگیرید یکم باد به کلتون بخوره 😄
😁😄😃😀 : . . . سلام . . ثبت نام کنندگان پژو پارس می خواهند دوباره جلوی ویرانخودرو جمع شوند تا اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت به گوش مسئولان برسونند . . . ما ثبت نام کنندگان سورن دوگانه هم باید اعتصاب و اعتراض کنیم تا سریعتر به خودروی خود برسیم ....
سبحان : من مال دوره قبلم.فقط صبر کن جی بگیر که بد کلاهی سرت میره قیمتش ۱۰۰ فرق میکنه بعدشم قرارداد داری.صبر صبر.صبر.من که جی گرفتم و وظیفه خودم دونستم اگاهت کنم شاید ۳ ماه هم طول بکشه صبر کن
سبحان : سلام دوست عزیز اگه قرارداد داری به هیچ وجه بر ندار.بدو سانرف ۸۰ زیر قیمت بازاره و در کل بد فروش ،شاید ۳ ماه هم تاخیر داشته باشه ولی نگیر گه ضرر میکنی.
شاهین اتوماتیک : سامانه یکپارچه 6خرداد 402 ثبت نام برای شاهین 20 مهر 402 پیامک اومد برای شاهین اتوماتیک 290میلیون تکمیل وجه کنین دیگه نزدیک یکسال بشه خرداد 403 هنوز از دعوتنامه خبری نیست ارسال نشده ک چقدر دیگه باید واریز وجه کنم واسه شاهین اتومات پذیرش 24 مهر 402
سورن پلاس دوگانه : دوست عزیز برو از یک بنگاه خودرو شهرتون بپرس ببین خریدار کدامش بیشتره هرچی نظر بدن فایده ندارد
J7تبریز : با سلام دوستان عزیز امروز بالاخره ماشین ما را تحویل دادند ثبت نامی ۲۳ مهر ماه بودم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن جدید : سلام منم موعد تحویل فروردین گفتن تیر فاکتور میشه
حمید : واریزیتون چه تاریخی بوده
اسفندنیمه اخر : مبارک من شوشم اسفند ماه
پارس : با تگرگی که دیروز اومد کل ماشین های دپو شده در پارکینگ ایرانخودرو نیشابور دچار خسارت شده حالا حالا ها ماشین به کسی تحویل نمیدن
4712 : سلام بخشنامه4712کی پیامک فراخوانش میاد کسی میدونه
آرمین : سلام مگه برا تابستان فراخوان دادن؟
سحر : پس چرا فاکتور نشدم 11634570پذیرش 12بهمن
85گانه : منم 12 بهمن پذیرش شدم هنوز هیچ خبری نیست
حسینی : سلام واریزی 20 دی فاکتور نشدم
فروش فوری : شد 105 روز و همچنان منتظر فاکتور