انتقال تنها 10 درصد دانش فنی شرکای خارجی به صنعت خودرو ایران

 

بازخوانی استراتژی ایران در صنعت خودرو/ انتقال تنها 10 درصد دانش فنی شرکای خارجی به صنعت خودرو ایران(

 
یکی از اصلی ترین شروط وزارت صنعت، معدن و تجارت در همکاری با شرکای خارجی در صنعت خودرو انتقال دانش فنی بود. بندی از قراردادها که طرف ایرانی را ملزم به انجام هزینه های هنگفت برای رسیدن به سطح استانداردهای جهانی در صنعت خودرو می کرد.
 
قطعه سازان و خودروسازان ایرانی که رویای خودروساز شدن را در سر می پروراندند با قبول صرف این هزینه ها در انتظار برای ورود و انتقال دانش فنی شرکای خارجی خود به صنعت ایران شدند، امری که به گفته کارشناسان آن طور که باید در عمل وارد فاز اجرایی نشد. 
 
هرچند خودروسازانی که سهمی از دولت داشتند قربانی خروج آمریکا از برجام شده و شاهد ترک یک شبه شرکای خارجی از ایران بودند که این امر هزینه ها و برنامه ریزی های انجام شده را به باد  داد اما این پرسش مطرح می شود که انتقال دانش فنی در بخش خصوصی صنعت خودرو که پیش از برجام نیز سابقه همکاری با خارجی ها را داشته، چگونه انجام شده است؟
 
آیا ورود مزدا، فولکس و حتی هیوندای به ایران در سال های گذشته بار مثبتی برای خودروسازان بخش خصوصی به همراه داشته است؟
 
ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که همکاری با شرکای خارجی در هر صنعتی از جمله صنعت خودرو در نهایت منجر به انتقال دانش فنی هرچند به میزان اندک می شود، می گوید: « این اتفاق نیز در چند سال گذشته در صنعت خودرو ایران رخ داده است، اما نکته اساسی که در این میان مطرح می شود میزان سطحی از دانش فنی است که صنعت خودرو ایران در همکاری با شرکای خارجی به دنبال آن است».
 
وی می افزاید:« باید مشخص شود که صنعت خودرو به دنبال چه سطحی از انتقال دانش فنی است و برای رسیدن به این سطح باید چه برنامه ای در نظر بگیرد».
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که تجربه در اختیار داشتن خط تولیدی که بتواند خودروی با کیفیت در ایران تولید کند در همکاری گروه بهمن با مزدا و یا هیوندای و فولکس با کرمان موتور محقق شده است، تصریح می کند: « به طور قطع همکاری با شرکای خارجی باعث می شود تجربه تولید خودرو با کیفیت در کشور و انتقال دانش تا حدی منتقل شود اما تقریبا در ابن بخش از دانش به اشباع رسیده ایم و در سال های گذشته تجارب خوبی در زمینه تولید خودرو در کشور شکل گرفته است و این همان راهی است که خودروسازان بزرگ و یا خودروسازان کره ای و چینی نیز آن را طی کرده اند، اما اشتباه صنعت خودرو ایران اینست که در هر نقطه توقف کرده ایم به طوری که اگر قرار باشد به سطح دانش فنی یک خودروساز از 100 امتیاز بدهیم بدون شک امتیاز اختصاص یافته در اندازه 10 باقی خواهد ماند».
 
خلخالی معتقد است که انتقال دانش فنی منتقل شده در حدود 10 درصد بوده و اظهار می کند: «قراردادهایی که صنعت خودرو ایران به امضا رسانده تنها به مونتاژ خودرو ختم شده و اگر بخواهد این قراردادها او را تبدیل به خودروساز کند باید دانش طراحی و توسعه محصولات بومی را به دست بیاورد و انتقال این دانش از یک خودروساز مادر به صنعت خودرو ایران نیازمند حل مساله هایی است که یکی از اساسی ترین آن ها برنامه ریزی و طراحی و توسعه محصولات جدید در موضوع همکاری ها و ایجاد جوینت ونچرهای خارجی است».
 
دانشیار گروه سازه و بدنه دانشکده مهندسی خودرو ادامه می دهد: « شرکت های کره ای در اروپا در 50 سال گذشته دفاتر تحقیقاتی با هکاری خودروساز اروپایی تاسیس کردند تا موفق به طراحی محصولات جدید و انتقال دانش فنی شدند و این همان موضوعی است که لازم است صنعت خودرو ایران انجام دهد تا بتواند صفر تا صد صنعت خودرو و انتقال دانش فنی را پیش بگیرد».
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

حمید
0

این ده درصد هم دانش فنی تولید باد لاستیک هست.
19:04  1398/03/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
یوسف : سلام سارا خانم مبارک باشه به امید روزی که برای همه فاکتور بشه🙏 ای کاش توضیحات تکمیلی رو هم میگفتید فروش فوری بودید یا پیش فروش چه ماهی تکمیل وجه کردید و چند ماه ماشینتون تاخیری داشت
حسین پور : مال من اسفند کی باید تکمیل وجه کنم همش پیام برای تک سوز میاد
اس پنج : به نظرم همه باید از کرمان موتور به جرم کلاهبرداری شکایت کنیم چرا که علیرغم عدم ایفای تعهدات قدیم تعهدات جدید ایجاد می کند
اس پنج : دوستان به نظرم همه باید از کرمان موتور به جرم کلاهبرداری شکایت کنیم به این دلیل که علیرغم عدم ایفای تعهدات خود اقدام به ایجاد تعهد جدید (ثبت نام خودروی جدید می کند )
آرمان : سلام حمید جان من طرح مادران بودم نزدیک به بیست روز پیش پلاک شده بود امروز ظهر رسیده نمایندگی فردا می‌خوام تحویل بگیرم
امیر j7 تهران : سلام. امروز به امور مشتریان جنت آباد مراجعه کردم و گفتم ماشین مارو چرا نمیدید ۲ ماهه فاکتور و بیمه شده . ۳ ماه از موعد تحویل که بهمن بوده میگذره. طرف با کمال وقاحت و پر رویی برگشته میگه اینجا ایرانه و همینی که هست. چهارتا کارمند گذاشتن که مردم رو دست به سر کنن. مشتری مداری صفر. با اینجا نظر گذاشتن کاری پیش نمیره.
تیمور : اخه بی مغزاونا طرح فروش یکپارچه بودن.ما طرح فروش مازادیکپارچه بودیم.چرا نمیخواید بفهمید.مازاد یعنی اگه چیزی از اونا اضافه اومد یا کسی انصراف داد به تعداد محدود میفروشن.....مازاد....بفهمید
علیرضا : سلام مبارکه. چقدر جریمه تاخیر زدند. منم بخشنامه ۲۶۱۵ هستم تحویل سوم بهمن ولی رنگ تیتانیوم. سپاسگزارم
عادل : مبارک باشه دوست عزیز ایشالله این خبر خوب برای هممون اتفاق بیفته 😍
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : سلام از آماده تخصیص تا تحویل خودرو چقدر طول میکشه ؟؟
زهره : سلام اون سر کشور هم باشی یک میلیون کرایه اتوبوست نمیشه پس بیایی بهتر از اینه که 150میلیون بیشتر بدی
علی آریزو 6پرو : در جواب لطفا پاسخ بدین: داداش من تایید لیزینگ 24بهمن هستش هنوز شاسی نخورده شما هم صبر ایوب رو داشته باش
رانا پلاس تبدیل به207 tu3 : برای ثبت شکایت اول شماره 096440 روشماره گیری کنید بعد عدد 2 رو شماره گیری میکنید بعد دوباره عدد 2 رو شماره گیری میکنید بعد یه خورده منتظر می مونید تا به کارشناس وصل بشید بعد از وصل شدن میگید بخاطر تاخیر شکایت دارم بعد کد ملی میگید یارو شکایتتون رو ثبت میکنه و یک کد پیگیری میاد بهتون دوباره فرداش همون شماره رو می گیرید و کد پیگیری رو میگید نتیجه شکایت و تاریخ حدودی فاکتور شدنتون رو میگه
جواب اشنا : اخه داداش ما چند ین کیلومتر دوریم نمیتونیم بیاییم وسیله نداریم ما چه گناهی داریم اخه
2077 : آقا کسی تازگیا پلاک شده گزینه سبز بزنه
محمدحسن : برگ سبز ببر پلیس +10 درخواست بده
اسفند : سلام بچهای اسفند از شرکت سایپا به منم زنگ زدن برا تبدیل قبول نکردم این دیگه تیر آخرشون بود نهایتن تا 15 میاد اسفندی های منتظر تیک سبز بزنن ببینم چند نفری میشیم
در جواب پارس tu5 1400 : تو هم با این پارست دیونمون کردی.برو بفروش مارو هم راحت کن دلال نامررردددد .اصلا پارس شما خدای ماشین خوبه؟
امین فوری اسفند : سلام دوستان فعلا خبری نیست