انتقال تنها 10 درصد دانش فنی شرکای خارجی به صنعت خودرو ایران

 

بازخوانی استراتژی ایران در صنعت خودرو/ انتقال تنها 10 درصد دانش فنی شرکای خارجی به صنعت خودرو ایران(

 
یکی از اصلی ترین شروط وزارت صنعت، معدن و تجارت در همکاری با شرکای خارجی در صنعت خودرو انتقال دانش فنی بود. بندی از قراردادها که طرف ایرانی را ملزم به انجام هزینه های هنگفت برای رسیدن به سطح استانداردهای جهانی در صنعت خودرو می کرد.
 
قطعه سازان و خودروسازان ایرانی که رویای خودروساز شدن را در سر می پروراندند با قبول صرف این هزینه ها در انتظار برای ورود و انتقال دانش فنی شرکای خارجی خود به صنعت ایران شدند، امری که به گفته کارشناسان آن طور که باید در عمل وارد فاز اجرایی نشد. 
 
هرچند خودروسازانی که سهمی از دولت داشتند قربانی خروج آمریکا از برجام شده و شاهد ترک یک شبه شرکای خارجی از ایران بودند که این امر هزینه ها و برنامه ریزی های انجام شده را به باد  داد اما این پرسش مطرح می شود که انتقال دانش فنی در بخش خصوصی صنعت خودرو که پیش از برجام نیز سابقه همکاری با خارجی ها را داشته، چگونه انجام شده است؟
 
آیا ورود مزدا، فولکس و حتی هیوندای به ایران در سال های گذشته بار مثبتی برای خودروسازان بخش خصوصی به همراه داشته است؟
 
ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که همکاری با شرکای خارجی در هر صنعتی از جمله صنعت خودرو در نهایت منجر به انتقال دانش فنی هرچند به میزان اندک می شود، می گوید: « این اتفاق نیز در چند سال گذشته در صنعت خودرو ایران رخ داده است، اما نکته اساسی که در این میان مطرح می شود میزان سطحی از دانش فنی است که صنعت خودرو ایران در همکاری با شرکای خارجی به دنبال آن است».
 
وی می افزاید:« باید مشخص شود که صنعت خودرو به دنبال چه سطحی از انتقال دانش فنی است و برای رسیدن به این سطح باید چه برنامه ای در نظر بگیرد».
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که تجربه در اختیار داشتن خط تولیدی که بتواند خودروی با کیفیت در ایران تولید کند در همکاری گروه بهمن با مزدا و یا هیوندای و فولکس با کرمان موتور محقق شده است، تصریح می کند: « به طور قطع همکاری با شرکای خارجی باعث می شود تجربه تولید خودرو با کیفیت در کشور و انتقال دانش تا حدی منتقل شود اما تقریبا در ابن بخش از دانش به اشباع رسیده ایم و در سال های گذشته تجارب خوبی در زمینه تولید خودرو در کشور شکل گرفته است و این همان راهی است که خودروسازان بزرگ و یا خودروسازان کره ای و چینی نیز آن را طی کرده اند، اما اشتباه صنعت خودرو ایران اینست که در هر نقطه توقف کرده ایم به طوری که اگر قرار باشد به سطح دانش فنی یک خودروساز از 100 امتیاز بدهیم بدون شک امتیاز اختصاص یافته در اندازه 10 باقی خواهد ماند».
 
خلخالی معتقد است که انتقال دانش فنی منتقل شده در حدود 10 درصد بوده و اظهار می کند: «قراردادهایی که صنعت خودرو ایران به امضا رسانده تنها به مونتاژ خودرو ختم شده و اگر بخواهد این قراردادها او را تبدیل به خودروساز کند باید دانش طراحی و توسعه محصولات بومی را به دست بیاورد و انتقال این دانش از یک خودروساز مادر به صنعت خودرو ایران نیازمند حل مساله هایی است که یکی از اساسی ترین آن ها برنامه ریزی و طراحی و توسعه محصولات جدید در موضوع همکاری ها و ایجاد جوینت ونچرهای خارجی است».
 
دانشیار گروه سازه و بدنه دانشکده مهندسی خودرو ادامه می دهد: « شرکت های کره ای در اروپا در 50 سال گذشته دفاتر تحقیقاتی با هکاری خودروساز اروپایی تاسیس کردند تا موفق به طراحی محصولات جدید و انتقال دانش فنی شدند و این همان موضوعی است که لازم است صنعت خودرو ایران انجام دهد تا بتواند صفر تا صد صنعت خودرو و انتقال دانش فنی را پیش بگیرد».
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

حمید
0

این ده درصد هم دانش فنی تولید باد لاستیک هست.
19:04  1398/03/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : سلام از کجا باید شکایت تنظیم کنیم
شاهین جی آذر : نه خودرو بیشتر از ۱۵ درصد گرون کرد برا همینه سایپا مشکلی نداره
مجتبی : سلام تارا دستی رینگ و سانروفداره یا نه
سعید : داش پای بساط هستی نمیخواد کامنت بذاری
ممدرضا : سلام اخه چرا کا دبلیو سی 5 یک میلیارد و 800 مگر فرقش با پراید چی هست هردوتا چهارتاچرخ دارن و راه مرن فرقی ندارد من پراید خودم را نگه میدارم گرون است کا دبلیو سی
امیر محمد سیدان : سلام کی ام سی ایکس پنج تصادفی چپی مدل 404 کارکرد 300 تا تک دونه قیمت 900 تومن موتور روشن حرکت از قبل بی رنگ بوده بیمه بدنه 11 ماه فروشی
علی : دقیقا به همین شکل بوده فعلا دعوتنامه های 9 مهر به بعد صادر نشده تازه اگه هم هفته آینده صادر بشه اینطور که مشخصه اسفند 1404 تحویلش میشه
شاهین G : دوستان داخل اخبار راجب تاخیر شاهین صحبت شد و گفتن که می تونید بابت دیر کرد و تاخیر به سازمان حمایت از مصرف کننده شکایت کنید
شاهین : تا‌ چه‌ تاریخی‌ فاکتور‌ شده‌ ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سجاد کوییک آر اس : سلام بچه ها من 12/12/1403 پیش فروش کوییک ار اس کردم تحویل هفته چهارم تیر و دعوتنامه تکمیل وجه هم 12/03/1404 امد تکمیل وجه کردم و زمانی که تکمیل وجه کردم زد زمان تحویل یک ماه پس از تکمیل وجه ینی باید 12/04/1404 میدادن تحویل هنوز هیچ خبری نیس حتی فاکتور هم نمیشه سرویس شدیم خدایی کسی می دونه پیش فروش ها ای کوییک آر اس تا کی فاکتور شده؟؟؟؟ و اینکه جریمه تاخیر پیش فروش ها چطوری محاسبه میشه از یک ما پس از تکمیل وجه یا همون مثلا مث من هفته آخر تیر ماه ؟؟؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
پژو 207پانا با رینگ تحویل شهریور : سلام محکوم میشه ولی زمان میبره عودت بده و لج میکنن دیر فاکتور میکنن و ... خدا لعنتشون کنه واقعا از شهریور به بعد چی میخواد بشه معلوم نیست
فوق العاده : زمان بزار یواش یواش پیام های گذشته اینجا رو نگاه کن علاوه بر این سوال جواب سایر سوالاتت رو هم خواهی گرفت
دنا شیش سرعته : قرارداد ما 31 مهره احتمالش هس زودتر بدن
دوگانه تیر تبدیل به تک : امروز کسی فاکتور شده تبدیلی؟؟؟
فاطمه : تازه اومدم این صفحه
منتظر : تو فرض کن الان تکمیل کنی خوش بینانه 4 ماه
امیر rs شهریور : الکی میگن مریضن
Gxl : سالم تا اول برج شیش
11 بهمن : اون دلخوشت کرده وگرنه واریزی های فوق العاده بهمن هم مونده