حداکثر عمر مفید لاستیک خودرو شما چقدر است؟

 

حداکثر عمر مفید لاستیک خودرو شما چقدر است؟

 
برای سال‌ها مردم به منظور تشخیص صحت و سلامت یک تایر، تنها به میزان عمق آج‌های آن توجه می‌کردند و با در نظر گرفتن میزان صاف شدگی ظاهری آنها اقدام به تعویض تایر خودرو خود می‌نمودند.
 
معمولا اگر عمق آج تایر خودرو در حد معقولی باشد، مالک فرض می‌کند که تایر سالم است و مشکلی ندارد؛ فارغ از آنکه به نسبت به فاکتور مهم سن تایر تاملی نموده باشد. این اهمال می‌تواند بسیار خطرناک باشد. یادتان نگه دارید که تایرهای قدیمی ورای میزان صاف شدگی و عمق آج‌ها، می‌توانند بسیار خطرناک و مهلک باشند.
 
 
گرچه به طور رسمی هیچ تاریخ انقضای خاصی برای تایرها اعلام نمی‌شود اما خودروسازان توصیه می‌کنند که حداکثر پس از گذشت شش سال حتما بایستی تایرها تعویض گردند.
 
 
به عنوان مثال در یک تصادف در سال 2008 میلادی، راننده فورد اکسپلورر مدل 1998 بجای خرید لاستیک نو برای خودرویش، از تایر کهنه استفاده می‌کند. دو هفته بعد حین حرکت تایر خودرو می‌ترکد، خودرو منحرف شده و موجب مرگ یک موتور سوار می‌شود. تحلیل‌ها نشان داد که عمر آن تایر کهنه بیش از 10 سال بوده است. همچنین در تصادف پورشه کاررا جی تی که بازیگر معروف پل واکر سرنشین آن بود، تایرها بیش از ۹ سال عمر داشتند و احتمالا موجب کاهش کنترل‌پذیری خودرو بوده‌اند.
 
 
 
برای برخی افراد تایر کهنه به هیچ وجه به عنوان یک مسئله و مشکل مهم مطرح نیست؛ چرا که آنها معمولا حدود 20 تا 25 هزار کیلومتر در سال با خودرو مسافرت می‌کنند و در اثر این میزان پیمایش، تایرها در کمتر از 3 یا 4 سال آج خود را از دست داده و صاف می‌شوند. بنابراین مالک مجبور می‌شود که در سر موعد آنها را تعویض نماید.
 
 
 
اما اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که کمتر از خودروی شخصی استفاده می‌کنید، بایست پیر شدن (کهنه شدن) تایرها را جدی بگیرید. همچنین اگر یک خودروی کارکرده خریداری نموده‌اید نیز بایستی نسبت به طول عمر تایرها التفات لازم را داشته باشید. لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا نکاتی را پیرامون پیر شدن تایرها به استحضارتان برسانیم.
 
 
 
با گذر زمان چه اتفاقی برای تایرهای کهنه می‌افتد؟
 
«شان کین» رئیس موسسه استراتژی‌ها و تحقیقات ایمنی، تایر کهنه را با یک کش لاستیکی کهنه مشابه می‌دانند؛ اگر شما یک کش لاستیکی کهنه را بکشید، شروع به ترک خوردن نموده و قابلیت ارتجاعی و استحکام لازم را از خود نشان نداده و خیلی زود از هم خواهد گسست.
 
 
 
تَرَک‌های ریز در تایرها با گذشت زمان شروع به گسترش نموده و در سطح درونی و بیرونی تایر خودرو قابل مشاهده خواهند بود. این ترکها در نهایت می‌توانند موجب جدا شدن رشته سیم‌های فلزی تایر خودرو از بخش لاستیکی شده و منجر به کاهش کنترل پذیری خودرو و یا ترکیدگی تایر شوند. نگهداری نامناسب و یا حرارت می‌تواند سرعت فرآیند پیرشدگی تایر را افزایش دهد.
 
 
 
آقای کین و سازمان متبوعش بیش از 250 تصادف را که در آنها عمر تایرها بیشتر از ۶ سال بوده مورد بررسی قرار داده‌اند. در بسیاری از این تصادفات به موجب جداشدگی موضعی سیم‌های فلزی از بخش لاستیکی تایر، کاهش کنترل پذیری خودرو رخ داده و باعث واژگونی آن شده است. حدود 223 نفر کشته و 300 مجروح جزو آمار این تصادفات هستند.
 
هر تایری که به اندازه کافی در جاده بوده، به تدریج تسلیم مرور زمان خواهد شد. تایرهای با طول عمر بالاتر دارای ترکیبات شیمیایی خاصی هستند که فرایند پیرشدگی تایر خودرو را به تعویق می‌اندازند اما به هیچ عنوان آن را متوقف نخواهند نمود.
 
 
 
یک تایر خودرو چه مدت دوام می‌آورد؟
 
تولید کنندگان تایر و خودروسازان و تولیدکنندگان لاستیک عقاید مختلفی پیرامون عمر تایرها دارند. بسیاری از خودروسازان معتبر نظیر بنز، نیسان و فورد فارغ از میزان صاف شدگی توصیه می‌کنند که تایرها را نهایت هر شش سال تعویض نمایید.
 
تولیدکنندگان تایر مانند کانتیننتال و میشلین می‌گویند که تایر خودرو می‌تواند تا ۱۰ سال هم عمر کند اما بعد از سال پنجم بایستی به طور مرتب مورد بازرسی قرار بگیرد. انجمن تولید کنندگان لاستیک اعلام کرده که نمی‌توان طول عمر مشخصی را برای تایر تعیین کرد چراکه عواملی چون حرارت، نحوه انبارداری، شرایط استفاده و غیره می‌توانند بر طول عمر تایر تاثیر بگذارند.
 
 
 
حرارت: گرما باعث می‌شود که تایرها زودتر عمر مفید خود را پشت سر بگذارند. همچنین قرار گرفتن تایر در معرض نور آفتاب یا شرایط آب و هوایی مرطوب ساحلی نیز می‌تواند فرآیند پیر شدن تایر را تعجیل نماید. بنابراین خودروهایی که معمولا در اینگونه مناطق آب و هوایی تردد می‌کنند بایست زودتر تایرهایشان تعویض گردد.
 
نحوه انبارداری تایرها: این مورد درباره تایرهای زاپاس یا آنهایی که مدت‌ها در گوشه انبار افتاده‌اند کاربرد دارد. لازم است بدانید که تایرهای بلااستفاده نسبت به تایرهایی که تحت سرویس قرار دارند، زودتر پیر می‌شوند.
 
شرایط استفاده و کاربرد تایرها: به عنوان مثال اینکه آیا تایر به درستی تنظیم باد شده یا نه، می‌تواند بر طول عمر تایر خودرو تاثیر بگذارد. تایر کم باد زودتر معیوب خواهد شد. همچنین اینکه آیا تا به حال تایر پنچرگیری شده یا نه نیز می‌تواند تاثیر گذار باشد.تایر خودروهایی که فقط آخر هفته مورد استفاده قرار می‌گیرند در قیاس با آنهایی که هر روز مسافت قابل توجهی را طی می‌کنند، به طرز متفاوتی پیر و کهنه خواهد شد.
 
 
 
عمر تایر را چگونه تعیین کنیم؟
 
دیواره کناری تایر شامل برخی اعداد و ارقام است که می‌توان به کمک آن عمر تایر را تعیین نمود. تایرهای تولید شده بعد از سال 2000 یک کد دات 4 رقمی دارند که دو رقم اول نشان‌دهنده هفته تولید تایر و دو رقم دوم نشان دهنده سال تولید آن است. به عنوان مثال یک تایر با کد دات 1116، در هفته یازدهم سال 2016 میلادی تولید شده است.
 
 
بعد از چک نمودن تاریخ تولید تایر توصیه می‌شود حتما تایر طی دوره‌های منظم از نظر وجود ترک‌های ریز و درشت و نیز میزان خوردگی آج و سایر عیوب مورد بازرسی قرار بگیرد. ضمنا لرزش و یا تغییر در ویژگی‌های دینامیکی تایر می‌تواند نشان دهنده پیرشدن تایر باشد.
 
تایر کارکرده نخرید
 
گرچه قیمت بالای تایرهای نو عامل جذابیت تایرهای دست دوم است اما نباید تایر دست دوم بخرید چراکه از نوع شرایط نگهداری و کیفیت آن اطلاعی ندارید. این تایر می‌تواند توسط میخ سوراخ شده و یا عیب دیگری داشته باشد که تشخیص آن دشوار است. بنابراین بهتر است از خرید تایر دست دست دوم اجتناب نمایید.
 
 
مطمئن شوید که تایر نو خریداری می‌کنید
 
صِرف نو بودن ظاهری یک تایر دلیل بر تازگی باطنی آن نیست؛ بنابراین پیش از خرید تایر تاریخ تولید آن را حتما چک نمایید و اگر بیش از سه سال از تولید آن گذشته است آن را نخرید.
 
 
به طور کلی نمی‌توان مقررات خاصی برای تعویض اجباری تایرها در موعد مشخص اعلام نمود اما توصیه می‌کنیم که به طور مرتب و ترک‌های تایر را به طور چشمی بررسی کنید و در صورت خوب بودن وضعیت ظاهری تایر، نهایتا بعد از 5 سال حتما نسبت به تعویض تایرها اقدام نمایید؛ چرا که احتمال دارد عمر شما به تعویض این تایرها وابسته باشد پس لطفا هرگز در این باره خساست به خرج ندهید.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , لاستیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی : دوستانی که تحویل میگیرن توی تحویل دقت کنن که تگرگ بدنه ماشیناشون رو آسیب نزده باشه
j7 : ممنون ، سیتم شرکت جالبه ، منم تهرانم و 7 آبان تکمیل وجه و قراردادم بوده ، 21 اسفند هم شاسی شده ولی از تحویل خبری نیست
رضا : منم ثبت نام نقدی ۲۷‌شهریورم شاسی نشدم اینا که الان شاسی شدن همه قسطی و ان تکمیل وجه نکردن اصن
علی اس۵ : سیاست کرمان موتور این هست که اونی نقدی پول داده که هیچ و اونی که قسطی خریداری چون چک دومشون نزدیک هست را شاسی میکنند که همه چک هاشونو پاس کنند
J7 مشکی : پاسخ به j7:ثبت نام تهران
لیلا : سلام کسی تونسته امروز اطلس ثبتنام کنه؟
لیلا : سلام کسی تونسته امروز اطلس ثبتنام کنه؟
21فروردین : سلام فعلا دارن اسفندرو فاکتور میکنن
پاسخ به یاشار قسمت دوم : ادامه . خب مزایا و معایب اطلس را گفتیم حالا رسیدیم به رانا پلاس ارتقایافته 1- مزایا : موتور شناخته شده و اصیل پرتوان و کم صدا و کم مصرف و کم استهلاک TU5 با حجم موتور 1600 سی سی با قدرت 105 اسب‌بخار و با گشتاور142 نیوتن‌متر و صرف سوخت ترکیبی6.9 لیتر در صد کیلومتر - دارای استاندارهای 85 گانه مثل اطلس فقط با چند آپشن بیشتر مثل کروز کنترل - پوزیشن لامپ (ساده بگم مثل دیلایت منتها در چراغهای عقب هست )- آیینه وسط الکتروکرومیک(که باعث میشه نور ماشینها در هنگام شب چشم را اذیت نکند)-ترمز های مطمِن و قابل قبول - شاسی محکم مناسب خانواده و مسافرت -صندوق جادار-طراحی پخته و هماهنگ -و مقداری تغییرات در چراغها و جلو پنجره و صفحه کیلومتر و آمپر (مثل اطلس) و سیستم مالتی پلکس . 2- معایب : فضای کم در ردیف عقب و نداشتن مانیتور . دیگه بقیه چیزها مثل نمایشگر تعوض دنده و دکمه های کنترلی روی فرمان و سنسور دنده عقب هر دو خودرو دارن . یاشار جان دیگه انتخاب با خودته میتونی اطلس بگیری میتونی یه پنجاه شصت بذاری روش رانا پلاس ارتقایافته بگیری ببین کدومش منطقی و بصرفه تره .
طاهره : سلام ببخشید من دی ماه بودم یکم اردیبهشت تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده کسی هست دی ماه باشه براش فاکتور شده باشه ممنون میشم جوابمو بدید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهرام پژو پارس سفارشی تحویل زمستان : سلام 20ام امروز فاکتور شدم
جواد : نه داداش من اصل جوادم هیشکی نمیتونه خودشو جای من بزنه خیالت تخت
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 : سلام دوستان امروز 19 دی فاکتور شد؟
بی نتیجته : برو باهاش کات کن وعده الکی بهت داده بود😉😉😉😉
دوگانه 29اسفند : درود داداش اگه مال شما سه ماهه روفاکتوره مالمن چهارماهه تحویلم اول دی بود یهودیدم شده اسفند اینارو جهت اطلاع گفتم ،و شکایت وزارت صمت و بازرسی هم بدردنخورد باید شکایت دادگاهم با چندماه دوندگی آخرش یه قاضی هرچی بگه همونه باتوجه به مقاله یکطرفه قرارداد میخواد بگه باید جریمه تاخیر بده همین حالا تا اون موقع ممکنه ماشینو گرفتی راه علاج جمع شدن همه باهمه
باقر : پول در جیب مدیران خودرو کارت وبرگ سبز در جیب خودمان ماشین در کویر زیر آفتاب قضاوت کنید سود با که می باشد !!!!
میتی : اگه 300 نقد داری 180 حواله بده ساینا نو بخر از بازار چاره نیست
قم هفته چهارم دیماه ساینا اس دوگانه سوز : تیبایی ولی لاستیک ها کویر تایر زاپاس گلدستون
مهندس : سلام مبارک باشه آقا پوریا انشاله هرچه زودتر پلاک میشه و تحویل میگیری، میشه بگی تاریخ تشکیل پرونده ت کی بوده و شماره پروندت چنده؟ منم 2 اسفند تکمیل وجه کردم ولی مدارک چون دیر تحویل نمایندگی دادم تکمیل پرونده 23 اسفند شده. تاریخ تحویل تو قراردادم یک خرداده ولی فعلا فاکتور نشده. رنگ سفید
علی : سلام دی ماهی هستم . 29 تکمیل وجه سخا 3 اردیبهشت . امروز فاکتور شدم .