آسیب عظیم به اقتصاد کشور؛ هزینه 5 میلیاردی هر تصادف رانندگی فوتی در ایران

 

آسیب عظیم به اقتصاد کشور؛ هزینه 5 میلیاردی هر تصادف رانندگی فوتی در ایران

 
آمار تکان دهنده است و به اندازه کافی گویا، مرگ سالانه یک میلیون و 350 هزار نفر در حوادث رانندگی جهان و البته ایران در آماری که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده در رتبه 38 است و متاسفانه تلاشی از سوی صنعت خودروسازی کشور برای کاهش این آمار وحشتناک دیده نمی شود. همچنین وضعیت راه ها و فرهنگ رانندگی نیز مناسب نیست اما تغییر محسوسی در این دو بخش نیز صورت نمی گیرد.
 
سردار سید کمال هادیان‌فر در نشست خبری با بیان اینکه براساس آمار چهار ماهه نخست سال جاری احصاء شده از پزشکی قانونی، 53 درصد جان‌باختگان سوانح رانندگی مربوط به صحنه تصادف رانندگی است، اظهار کرد: «6 درصد جان‌باختگانِ مدت مذکور، حین انتقال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهبود و کاهش داشته است.»
 
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه 40 درصد جان‌باختگان سوانح رانندگی در چهار ماه نخست سال در مراکز درمانی جان باختند، گفت: «در ایام تابستان تا شهریور ماه 0.7 درصد افزایش جان‌باختگان سوانح رانندگی را شاهد بودیم اما تا 17 شهریور آمارها کاهشی بود؛ البته این آمارها قطعی نیست چون آمار پزشکی قانونی در آن گنجانده نشده است. تقریباً پنج درصد نسبت به سه ماه نخست سال افزایش سفر داشتیم.»
 
 
بر اساس آمارها، بیش‌تر حوادث رانندگی در اثر بی‌دقتی و سهل‌انگاری راننده رخ می‌دهد که خسارات جانی و جبران ناپذیری را به دنبال دارد. این مقام انتظامی تصریح کرد: «در حوزه واژگونی تقریبا 25.7 درصد واژگونی داشتیم که در روزها و شرایط خاص تا 49 درصد افزایش روی داد.»
 
هادیان‌فر با بیان اینکه رانندگان و سرنشینان خودرو حدود 59 درصد جان‌باختگان سوانح رانندگی را در چهار ماه نخست سال جاری تشکیل دادند، خاطرنشان کرد: «در مدت مذکور 59 درصد سواری‌ها، 27 درصد موتورسیکلتها، 7.3 درصد وانتها و مسافربرهای عمومی 0.09 درصد در تصادفات نقش داشتند.»
 
رئیس پلیس راهور ادامه داد: «تقریباً 68 درصد جان‌باختگان در تصادفات شهری در محورهای بزرگراهی بوده، بحث حریم 30 کیلومتری شهرها هنوز باعث نگرانی است و تصادفات در این حریم از 62 درصد به 68 درصد افزایش پیدا کرده است.»
 
این مقام انتظامی با بیان اینکه، تصادفات هزینه زیادی بر کشور تحمیل می‌کند، متذکر شد: «هر تصادف رانندگی فوتی معادل 5.1 میلیارد تومان خسارات به کشور وارد می‌کند، در چند ماه اخیر، روزانه 45 تا 65 نفر در کشور بر اثر تصادف رانندگی جان ‌باختند یعنی در هر ساعت حدود 1.9 نفر در تصادفات فوت کردند.»
 
اکثر این تصادف ها ناشی از انحراف به چپ و انحراف به راست می‌باشد. متأسفانه این امر بسیار شایع شده، به گونه‌ای که درصد کمی از رانندگان را می‌بینیم که در زمانی گردش و پیچیدن راهنما بزنند و بسیاری از رانندگان در این مورد نیاز به راهنمایی دارند. هادیان‌فر با اشاره به مرگ 17 هزار و 183 نفر بر اثر تصادفات در سال گذشته، گفت: «اگر این تعداد تصادف رانندگی فوتی را در عدد 5.1 میلیارد تومان ضرب شود، مشخص می‌شود چه هزینه هنگفتی بر کشور تحمیل شده است، بارها گفتیم که از کم لطفی صداوسیما گله‌مندیم، صداوسیما در حوزه پیشگیری می‌تواند بسیار کمک کند، خواهشمندیم جدی وارد این عرصه شوند، به مردم و دستگاه‌ها کمک کنند.»
 
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه 17 هزار کشته و 365 هزار مجروح زیبنده کشور نیست، گفت: «خبرنگاران اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهد اما بخش بازرگانی صداوسیما می‌تواند کمک کند البته گله ما این است که در سایر برنامه‌ها جدا از برنامه‌های خبری کاری انجام نمی‌شود.»
 
وی ادامه داد: «سازمانها چه زمانی می‌خواهند حرکت کنند، چرا به وظیفه خود عمل نمی‌کنند، چه زمانی می‌خواهیم نقاط حادثه‌خیز را اصلاح کنیم، تا چه زمانی باید تک صدایی صحبت کنیم؟ هدف‌گذاری دو هزار کاهش کشته در سوانح رانندگی اتفاق نیفتاد و فقط 6 ماه دوم را فرصت داریم یعنی باید تلاش کنیم.»
 
این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: «تصادفات به اقتصاد کشور خسارات زیادی (7 درصد تولید ناخالص ملی کشور) تحمیل می‌کند، حدود 113 هزار تصادف رانندگی خسارتی در کشور در طرح تابستانی روی داد که 116 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.»
 
 
بر این اساس وضعیت حوادث جاده‌ای کشور باعث شده است بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ما را بحرانی اعلام کند.ایران با داشتن 18 هزار فوتی در حوادث جاده ای در سال به لحاظ آماری یکی از بالاترین تلفات جاده‌ای در جهان را داراست که از مهم ترین دلایل آن می‌توان به عوامل انسانی از جمله سرعت زیاد، بی‌احتیاطی رانندگان و بی توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی (فرهنگ رانندگی) و عوامل فنی و محیطی از جمله خودروهای فرسوده،پایین بودن سطح ایمنی خودروها،کاستی ها در کنترل کیفی خودروهای موجود و کیفیت پایین و غیر استاندارد بودن جاده‌ها اشاره کرد.
 
هادیان‌فر با بیان اینکه روزانه 215 هزار اعمال قانون و قبض جریمه به طور متوسط توسط پلیس راهور صورت می‌گیرد، اظهار کرد: هیچ تحمیلی نمی‌کنیم که باید در روز عدد خاصی جریمه صورت گیرد و صرفاً جریمه بر اساس عدالت صورت می‌گیرد.
 
 
در حوادث جاده‌ای سه عامل انسان، جاده و خودرو نقش اصلی را بر عهده دارند. غیراستاندارد بودن اغلب خودرو های تولید داخل موضوعی است که مسئولان نیز از آن انتقاد می‌کنند.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صادف رانندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی : دوستانی که تحویل میگیرن توی تحویل دقت کنن که تگرگ بدنه ماشیناشون رو آسیب نزده باشه
j7 : ممنون ، سیتم شرکت جالبه ، منم تهرانم و 7 آبان تکمیل وجه و قراردادم بوده ، 21 اسفند هم شاسی شده ولی از تحویل خبری نیست
رضا : منم ثبت نام نقدی ۲۷‌شهریورم شاسی نشدم اینا که الان شاسی شدن همه قسطی و ان تکمیل وجه نکردن اصن
علی اس۵ : سیاست کرمان موتور این هست که اونی نقدی پول داده که هیچ و اونی که قسطی خریداری چون چک دومشون نزدیک هست را شاسی میکنند که همه چک هاشونو پاس کنند
J7 مشکی : پاسخ به j7:ثبت نام تهران
لیلا : سلام کسی تونسته امروز اطلس ثبتنام کنه؟
لیلا : سلام کسی تونسته امروز اطلس ثبتنام کنه؟
21فروردین : سلام فعلا دارن اسفندرو فاکتور میکنن
پاسخ به یاشار قسمت دوم : ادامه . خب مزایا و معایب اطلس را گفتیم حالا رسیدیم به رانا پلاس ارتقایافته 1- مزایا : موتور شناخته شده و اصیل پرتوان و کم صدا و کم مصرف و کم استهلاک TU5 با حجم موتور 1600 سی سی با قدرت 105 اسب‌بخار و با گشتاور142 نیوتن‌متر و صرف سوخت ترکیبی6.9 لیتر در صد کیلومتر - دارای استاندارهای 85 گانه مثل اطلس فقط با چند آپشن بیشتر مثل کروز کنترل - پوزیشن لامپ (ساده بگم مثل دیلایت منتها در چراغهای عقب هست )- آیینه وسط الکتروکرومیک(که باعث میشه نور ماشینها در هنگام شب چشم را اذیت نکند)-ترمز های مطمِن و قابل قبول - شاسی محکم مناسب خانواده و مسافرت -صندوق جادار-طراحی پخته و هماهنگ -و مقداری تغییرات در چراغها و جلو پنجره و صفحه کیلومتر و آمپر (مثل اطلس) و سیستم مالتی پلکس . 2- معایب : فضای کم در ردیف عقب و نداشتن مانیتور . دیگه بقیه چیزها مثل نمایشگر تعوض دنده و دکمه های کنترلی روی فرمان و سنسور دنده عقب هر دو خودرو دارن . یاشار جان دیگه انتخاب با خودته میتونی اطلس بگیری میتونی یه پنجاه شصت بذاری روش رانا پلاس ارتقایافته بگیری ببین کدومش منطقی و بصرفه تره .
طاهره : سلام ببخشید من دی ماه بودم یکم اردیبهشت تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده کسی هست دی ماه باشه براش فاکتور شده باشه ممنون میشم جوابمو بدید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
4714 : واریزی 18 روی چرخش وجه
جواد : اونو ول کن بیا پیش من خودم ساینا رومیدم بهت سوارش بشی
بهرام پژو پارس سفارشی تحویل زمستان : سلام 20ام امروز فاکتور شدم
جواد : نه داداش من اصل جوادم هیشکی نمیتونه خودشو جای من بزنه خیالت تخت
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 : سلام دوستان امروز 19 دی فاکتور شد؟
بی نتیجته : برو باهاش کات کن وعده الکی بهت داده بود😉😉😉😉
دوگانه 29اسفند : درود داداش اگه مال شما سه ماهه روفاکتوره مالمن چهارماهه تحویلم اول دی بود یهودیدم شده اسفند اینارو جهت اطلاع گفتم ،و شکایت وزارت صمت و بازرسی هم بدردنخورد باید شکایت دادگاهم با چندماه دوندگی آخرش یه قاضی هرچی بگه همونه باتوجه به مقاله یکطرفه قرارداد میخواد بگه باید جریمه تاخیر بده همین حالا تا اون موقع ممکنه ماشینو گرفتی راه علاج جمع شدن همه باهمه
باقر : پول در جیب مدیران خودرو کارت وبرگ سبز در جیب خودمان ماشین در کویر زیر آفتاب قضاوت کنید سود با که می باشد !!!!
میتی : اگه 300 نقد داری 180 حواله بده ساینا نو بخر از بازار چاره نیست
قم هفته چهارم دیماه ساینا اس دوگانه سوز : تیبایی ولی لاستیک ها کویر تایر زاپاس گلدستون