بازگشت کمپین نخریدن خودرو صفر؛ نگاهی به آینده بازار خودرو کشور

 

بازگشت کمپین نخریدن خودرو صفر؛ نگاهی به آینده بازار خودرو کشور

 
در چند ماه گذشته شرایط بازار خودرو ایران آنچنان درهم و برهم بود که پیش بینی آینده آن ناممکن می نمود اما پس از رخداد های ماه اخیر و بازداشت برخی از مدیران ارشد ایران خودرو و سایپا، می توان انتظار داشت که بازار شرایط با ثبات تری را در پیش بگیرد، اما مهمترین سوال در شرایط فعلی این است که آیا این شرایط با ثبات به ادامه روند کاهشی قیمت ها منجر خواهد شد یا بازار بار دیگر روند افزایشی خود را مطابق تمام سال های گذشته ادامه می دهد؟
 
پاسخ این پرسش را می توان با مرور حوادث یکماه اخیر پیدا کرد. آنطور که از گفته های سخنگوی دولت پیداست هاشم یکه زارع قبل از عزل شدن، دستور اعمال قیمت های جدید در فاکتور نهایی خودروهای تحویلی صادر کرده بود و صدور همین فاکتورهای افزایشی نیز به دلیلی برای جایگزین کردنش بدل شد. بنابراین می توان گفت که از یک سو هزینه های افزایشی در خودروسازی های کشور زمینه ساز افزایش مجدد قیمت هاست و از سوی دیگر اراده دولتمردان نیز طی ماه های اخیر بر کاهش قیمت خودروها استوار بوده است و در این راه از تغییرات مدیریتی هم ابایی ندارند.
 
 
بزرگترین نماد این مسئله را می توان در جایگزینی یکی از معاونان وزیر صمت به جای مدیرعامل ایران خودرو مشاهده کرد. فرشاد مقیمی که سابقه اجرایی و بنگاه داری خاصی ندارد و به نوعی دست راست وزیر صمت محسوب می شود، به ایران خودرو آمده تا تمام سیاست های وزارتخانه را مو به مو در این شرکت پیاده سازی کند، حال آنکه این سیاست ها حتی در صورت صحیح بودن نیز ممکن است از منطق اقتصادی و درآمد زایی مناسبی برخوردار نباشند و در بلند مدت به افزایش زیان انباشته این شرکت منجر شوند.
 
از سوی دیگر بازار خودرو به جد در رکودی عمیق فرو رفته و تلاش های فعالان بازار برای شایعه پراکنی و افزایش قیمت نیز معمولا با سخنان جدی مسئولان وزارت صنعت مبنی بر ادامه دار بودن کاهش قیمت ها پاسخ داده می شود.
 
همچنین بسیاری از سوداگران خرد و کلان بازار خودرو، بخاطر روند نزولی قیمت ها طی چند ماه اخیر، تصمیم گرفته اند تا سرمایه خود را از بازار خارج کرده و فعالیت خود را در بورس ادامه دهند. در واقع به نوعی می توان گفت که پویش خرید خودرو صفر ممنوع که چند سال قبل به شکل هماهنگ شکل گرفته بود، حالا به نوع دیگری با حمایت های سیاسی دولتمردان به بازار بازگشته است و تمایل چندانی برای خرید خودرو میان اقشار مختلف جامعه دیده نمی شود.
 
بنابراین از یک سو سد مقاومت دولتی برای عدم افزایش قیمت ها بسیار جدی است و از سوی دیگر، سرمایه چندانی برای خرید خودروهای صفر کیلومتر گران قیمت در شرایط فعلی وجود ندارد. البته که هزینه سربار خودروسازان نیز با سرعتی باورنکردنی رو به افزایش است و کاهش تیراژ تولید به این مسئله دامن می زند اما در شرایط فعلی می توان حدس زد که احتمالا در پاییز، شاهد افزایش قیمت جدی ای در بازار خودرو نخواهیم بود و شرایط راکد و نزولی فعلی ادامه می یابد، اما با نزدیک شدن به انتهای سال و با توجه به شرایط اقتصادی وخیم دو خودروساز بزرگ کشور، ممکن است که تحولاتی در ماه های پایانی سال رخ دهد که به تمامی به تصمیم های کلان اقتصادی و سیاسی بستگی دارد و پیش بینی آن ها از حالا چندان ساده نیست.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودرو صفر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

کاربر: EmoVergil
0

لایک
21:39  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

خیلی چرا
21:33  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: دوست خدا
0

🤣🤣
13:15  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: EmoVergil
0

😂😂😂 واقعا چرا؟؟؟ 🌷😅
10:53  1398/07/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد رادان : منم شاهین دستی زمستان ۱۴۰۳ هستم پس چرا برای من پیامک نیومده؟
هادی : سلام و وقت بخیر خدمت مطالبه گران. cs55 که تو پروفایلشون زده ارسال به خودروساز عزیزان بنده یکبار دیگه و دقت فراوان اطلاعیه مورخه 15/11/1402 را مطالعه کردم و زوم کردم به تبصره 6 دوستان خودتون هم یکبار دیگه و با دقت مطالعه بفرمایین: وکالتی نمودن حساب و ثبت نام اولیه در سامانه یکپارچه هیچ تعهدی مبنی بر تخصیص خودرو ایجاد نخواهد شد نوشته وکالتی کردن و ثبت نام اولیه هیچ تعهدی رو اجاد نمیکنه، اگر عدم تخصیص میبودیم حق با اونها بود و ما هیچ حق اعتراضی نداشتیم ولی برای ما تخصیص یافته نوشته پس ما این مرحله رو رد کردیم و خودروساز موظف به تامین خودروی ثبت نامی تمامیه ما میباشد کسی که اپراتور سایپا هست و با لحن بد و نا امیدی جوابمون رو میده یا آگه نیست یا از روی عمد میخواد نا امیدمون کنه تا انصراف بدیم یا آمادگیه تهیه پولشو نداشته باشین و نوبتمون بسوزه پس همگی با هم با اتحاد تا آخرش وایستیم تا به حقمون کهوخودروی ثبت نامیمونه برسیم یا حق
سهند : سلام دوستان بنده پنجم برای سهند واریز وجه کردم ولی به نمایندگی انتخابی مراجعه نکردم باید چیکار کنم لطفاً راهنمایی کنید ممنون
علی : لطفا تماس گرفتین اطلاع بدین
رسول : من هم تیبا 1 داشتم هم تیبا 2 الانم 3 ساله کوییک دارم. اطلس هم پیش فروش ثبت نام کردم. فقط و فقط به دلیل اصطحلاک خیلی پایین موتور و کم مصرف بودنشون.. این مسعود کاملا داره هم چیو برعکس میگه.. من کوییک دارم خارج شهری به صدی 7 هم نمیرسه کم حرف.. بزن
J4 مشکی : ظاهرا میگن مشکیا رو زود تحویل میدن...این داستانا واسه ماشینای دیگس و اینکه اینا ی عدشون یا از یامانه یکپارچه خریدن یا از طریق سازمان و ارگانها کلا j 4 تو مهلت قانونیش تحویل میشه،مشکیا زودتر
جمع کردن امضا کارزار جهت شکایت : سلام دوستان https://www.karzar.net/114251 وارد لینک زیر شوید و امضا کنید شکایت از کرمان موتور امضا ها برای نهاد ریاست جمهوری و سازمان های درجه بالا ارسال میشه ممنون https://www.karzar.net/114251
علی : سلام . ما شاهین دستی ثبت نام کردیم و فقط هم شاهین می‌خواهیم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پذیرش 11 بهمن فوری : سلام سخا رو کی تحویل دادی؟
یک پارچه 90روزه : یک بهمن تکمیل وجه کردم 90روزه هنوز خبری نیست الان شده 110روز آقا پرهام خبر بده توراخدا ماکی فاکتورمیشم
حسن اسفند 2 : امروز با نماینگی تماس گرفتم گفت اخر ماه منتظر بمونید
سهیل : رنگ مگه مشکی هم داشت؟ نمایندگی به ما گفت فقط سفید دارند
دی ماه : میشه تاریخ واریز وپلاک شدن وچند روز بعد تحویل گرفتید وبگید تشکر
دیبا : سلام ببخشید شما فاکتور شدین من 2 اسفند واریز کردم هنوز رو فاکتو رمیچرخه لطفا اگ کسی اطلاعی داره بهم بگه .اخرین تحویلش هم 2 خرداده.
ساینا : آره تا ساعت 6 بازه
پارس ای ال ایکس : دوستان از کجا باید فهمید بخشنامه چندم هستیم
دوگانه اسفند : دم شما گرم
4714 : الان کسی نمیدونه چرا 4714پیامک نیامده کی میاد اگر کسی مدونه بگه